De menselijke maat: Waarom KPI’s niet het belangrijkste zijn
In nagenoeg ieder organisatie staan KPI’s (Key Performance Indicators) centraal. De KPI’s zijn daarmee het belangrijkste onderdeel waarnaar gestreefd wordt. Waarom deze KPI’s niet het belangrijkste zijn, lees je in dit artikel.
Het probleem met KPI’s
Zijn KPI’s dan helemaal slecht? Nee, dat is het niet. Alleen is het probleem dat KPI’s als een doel worden gezien. Mensen worden erop afgerekend, waardoor ze niet meer helder kunnen denken en ontdekken wat op dat moment het belangrijkste is om te doen. De complete sturing op KPI’s zorgt voor blinde vlekken. Een aantal voorbeelden waarin dit tot uiting komt.
Beter Horen die beter moet luisteren
Een bekende van ons ontdekte dat hun pasgeboren zoon aan één oor niet goed kon horen. Hun zoon moest snel wennen aan het idee van een gehoorapparaat. Daarom zochten zijn ouders hulp bij Beter Horen, die begon met het ontwikkelen van een proefapparaat.
Als nieuwe ouders word je plotseling in een onbekende wereld gegooid, wat al overweldigend kan zijn. Gelukkig biedt Beter Horen de mogelijkheid voor een proefperiode, zodat ze kunnen ervaren hoe het apparaat werkt en hoe hun zoon erop reageert.
Maar toen kwam de verkoper van Beter Horen in beeld. Na een maand bracht hij een bezoek. Hoewel het gehoorapparaat gereed was, paste het deel dat in het oor moest niet meer, omdat de jongen was gegroeid. Toen ze echter een nieuwe afdruk van zijn oor maakten, vroeg de verkoper zonder blikken of blozen:
‘Hebben jullie al besloten over het tweejarige abonnement? Het einde van het kwartaal komt er namelijk aan, dan kan deze nog mooi mee!’
Op dat moment had Beter Horen nog geen echte waarde laten zien aan de ouders. Misschien niet direct hun schuld, maar zo’n vraag is totaal ongepast. Helaas is dit wat je binnen veel bedrijven ziet waar KPI’s leidend zijn. Hierdoor verliezen verkopers het grotere perspectief en wordt de toegevoegde waarde voor klanten over het hoofd gezien.
Wachten op je auto door een target
Enkele jaren geleden besloten mijn vriendin en ik een auto aan te schaffen. Na een succesvolle proefrit leek dit voertuig perfect voor ons. Tijdens het afronden van de aankoop met de verkoper, kreeg ik echter een verrassende opmerking te horen:
‘Het afleveren zal pas over 2 weken zijn, zodat de verkoop in het volgende kwartaal valt. We hebben namelijk onze targets voor dit kwartaal al behaald.’
Hij eindigde met een knipoog. We voelden ons daarmee niet echt serieus genomen. We waren meer een nummer met een omzetbedrag, dan een klant die een auto wilde hebben. Net als Beter Horen leek deze autodealer kwartaaldoelen belangrijker te vinden boven klantenthousiasme.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Focus op klantbeleving
Belangrijker dan doelstellingen, targets en KPI’s is de klantbeleving. Wanneer je als organisatie medewerkers hebt die goed zijn in het inleven in de klant, dan kun je écht goede resultaten behalen. Klantbeleving en enthousiasme zijn de basis om enthousiaste klanten te creëren die levenslang bij je blijven. De waarde die dat heeft, hoeven we waarschijnlijk niet uit te rekenen. In de artikelen over waarom je moet stoppen met het woord klanttevredenheid en hoe het Oogziekenhuis in Rotterdam dit heeft gedaan lees je er meer over.
Identiteit centraal, KPI’s als middel
Wat er vaak bij organisaties vergeten wordt, is het extreme belang van de identiteit. De identiteit moet continue centraal staan in je organisatie. De manier waarop je medewerkers zich gedragen heeft daarmee alles te maken met de persoonlijkheid van je merk. De missie is daarmee de leidraad in je organisatie die je wilt bereiken. KPI’s zijn een middel om te ontdekken hoe de organisatie ervoor staat. Niet als afrekening, maar als hulpmiddel. Als we de KPI’s op die manier gaan gebruiken, dan heeft het pas échte waarde.
De menselijke maat: Waarom KPI’s niet het belangrijkste zijn
In nagenoeg ieder organisatie staan KPI’s (Key Performance Indicators) centraal. De KPI’s zijn daarmee het belangrijkste onderdeel waarnaar gestreefd wordt. Waarom deze KPI’s niet het belangrijkste zijn, lees je in dit artikel.
Het probleem met KPI’s
Zijn KPI’s dan helemaal slecht? Nee, dat is het niet. Alleen is het probleem dat KPI’s als een doel worden gezien. Mensen worden erop afgerekend, waardoor ze niet meer helder kunnen denken en ontdekken wat op dat moment het belangrijkste is om te doen. De complete sturing op KPI’s zorgt voor blinde vlekken. Een aantal voorbeelden waarin dit tot uiting komt.
Beter Horen die beter moet luisteren
Een bekende van ons ontdekte dat hun pasgeboren zoon aan één oor niet goed kon horen. Hun zoon moest snel wennen aan het idee van een gehoorapparaat. Daarom zochten zijn ouders hulp bij Beter Horen, die begon met het ontwikkelen van een proefapparaat.
Als nieuwe ouders word je plotseling in een onbekende wereld gegooid, wat al overweldigend kan zijn. Gelukkig biedt Beter Horen de mogelijkheid voor een proefperiode, zodat ze kunnen ervaren hoe het apparaat werkt en hoe hun zoon erop reageert.
Maar toen kwam de verkoper van Beter Horen in beeld. Na een maand bracht hij een bezoek. Hoewel het gehoorapparaat gereed was, paste het deel dat in het oor moest niet meer, omdat de jongen was gegroeid. Toen ze echter een nieuwe afdruk van zijn oor maakten, vroeg de verkoper zonder blikken of blozen:
‘Hebben jullie al besloten over het tweejarige abonnement? Het einde van het kwartaal komt er namelijk aan, dan kan deze nog mooi mee!’
Op dat moment had Beter Horen nog geen echte waarde laten zien aan de ouders. Misschien niet direct hun schuld, maar zo’n vraag is totaal ongepast. Helaas is dit wat je binnen veel bedrijven ziet waar KPI’s leidend zijn. Hierdoor verliezen verkopers het grotere perspectief en wordt de toegevoegde waarde voor klanten over het hoofd gezien.
Wachten op je auto door een target
Enkele jaren geleden besloten mijn vriendin en ik een auto aan te schaffen. Na een succesvolle proefrit leek dit voertuig perfect voor ons. Tijdens het afronden van de aankoop met de verkoper, kreeg ik echter een verrassende opmerking te horen:
‘Het afleveren zal pas over 2 weken zijn, zodat de verkoop in het volgende kwartaal valt. We hebben namelijk onze targets voor dit kwartaal al behaald.’
Hij eindigde met een knipoog. We voelden ons daarmee niet echt serieus genomen. We waren meer een nummer met een omzetbedrag, dan een klant die een auto wilde hebben. Net als Beter Horen leek deze autodealer kwartaaldoelen belangrijker te vinden boven klantenthousiasme.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Focus op klantbeleving
Belangrijker dan doelstellingen, targets en KPI’s is de klantbeleving. Wanneer je als organisatie medewerkers hebt die goed zijn in het inleven in de klant, dan kun je écht goede resultaten behalen. Klantbeleving en enthousiasme zijn de basis om enthousiaste klanten te creëren die levenslang bij je blijven. De waarde die dat heeft, hoeven we waarschijnlijk niet uit te rekenen. In de artikelen over waarom je moet stoppen met het woord klanttevredenheid en hoe het Oogziekenhuis in Rotterdam dit heeft gedaan lees je er meer over.
Identiteit centraal, KPI’s als middel
Wat er vaak bij organisaties vergeten wordt, is het extreme belang van de identiteit. De identiteit moet continue centraal staan in je organisatie. De manier waarop je medewerkers zich gedragen heeft daarmee alles te maken met de persoonlijkheid van je merk. De missie is daarmee de leidraad in je organisatie die je wilt bereiken. KPI’s zijn een middel om te ontdekken hoe de organisatie ervoor staat. Niet als afrekening, maar als hulpmiddel. Als we de KPI’s op die manier gaan gebruiken, dan heeft het pas échte waarde.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.