Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Waarom is een ambitieuze missie zo belangrijk? Het is een vraag die ondernemers en directies ons wel eens stellen. Zij hebben dan wel een missie omschreven, maar die is alles behalve ambitieus. Het is meer een omschrijving van hun werkzaamheden. De missie is een magneet, niet alleen voor klanten maar zeker ook voor personeel.
Om te beginnen: Een missie is de grote opdracht van je merk. Het is het kompas waar je merk op drijft. Het is daarmee richtinggevend en biedt iedereen in je organisatie handelingsperspectief. Het probleem met een visie en missie is vaak dat deze omschreven worden, zonder dat er naar gehandeld wordt. Dat gene wat een organisatie doet staat nog wel eens los van hun visie en missie. Niet omdat ze iets volledigs anders doen, maar omdat de visie en missie veel te algemeen geschreven is. Daarom zeggen wij ook: Missie en visie formuleren? Alleen wanneer je ernaar gaat handelen!
De merkidentiteit van je merk is het meest onderscheidende onderdeel van je merk. Zonder je merkidentiteit is er geen verschil tussen jou en alle andere merken in de markt. Het belangrijkste en zichtbaarste element van de merkidentiteit is de missie: De richtinggevende opdracht van je merk. Je missie geeft daarmee dat gene waar je als merk naar streeft weer. Het is dat gene waar jij als merk in geloofd. Als je dat hebt, heb je een krachtige missie.
“If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.”
Met een krachtige missie ben je aantrekkelijk voor zowel klanten als personeel. Zo heeft Shell al jaren lang last van een negatief effect van hun merkidentiteit. De echte talenten gaan naar organisaties die een positieve bijdrage hebben aan de maatschappij. Aan merken met een (positieve) missie. Maar ook op kleine schaal merken betekenisvol ondernemers dat de missie een aantrekkingskracht is voor hun personeel. Zo vertelde Jan-Paul de Beer van Springlab hierover:
‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’
Simon Sinek – die iedereen kent van zijn TED-talk over de Golden Circle – heeft dit in een mooie quote verwoord:
If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.
En dit is precies de kracht van je missie. De missie dient als magneet voor mensen die voor je willen werken met bloed, zweet en tranen. Omdat zij geloven in je missie. Daarbij is salaris een belangrijke randvoorwaarde, maar is de maatschappelijke impact des te belangrijker. Dat is helemaal interessant als je bedenkt dat er een war of talent is.
Een missie bepalen is één, er naar handelen is twee. Dat geldt voor zowel je interne als externe handelen. Want je kunt een toffe missie hebben geformuleerd, maar wanneer je personeel er niet naar kan handelen, dan is het een holle bedoeling geworden. Voor het publiek en je externe fans geldt hetzelfde: Wanneer zij mooie verhalen lezen, maar een andere ervaring krijgen vanuit je personeel dan raak je snel fans kwijt. Zorg daarmee dat datgene wat je zegt (Employer Branding met een mooie term) ook aansluit bij je bedrijfscultuur.
Zorg ervoor dat je op basis van je missie aan de slag gaat met een beleid om je fans te betrekken bij je missie. Zorg ervoor dat mensen zich echt kunnen inzetten om samen aan de maatschappelijke missie te werken. Hierdoor beklijft je missie meer, willen ze langer bij je blijven werken én krijg je een collectief goed gevoel. Dat straalt zich ook naar de externe kant uit. Zorg voor interne en externe fans, dan is je missie de echte magneet voor je organisatie.
Wil je weten hoe je een goede missie formuleert? Lees dan het artikel Formuleer je heldenmissie
Waarom is een ambitieuze missie zo belangrijk? Het is een vraag die ondernemers en directies ons wel eens stellen. Zij hebben dan wel een missie omschreven, maar die is alles behalve ambitieus. Het is meer een omschrijving van hun werkzaamheden. De missie is een magneet, niet alleen voor klanten maar zeker ook voor personeel.
Om te beginnen: Een missie is de grote opdracht van je merk. Het is het kompas waar je merk op drijft. Het is daarmee richtinggevend en biedt iedereen in je organisatie handelingsperspectief. Het probleem met een visie en missie is vaak dat deze omschreven worden, zonder dat er naar gehandeld wordt. Dat gene wat een organisatie doet staat nog wel eens los van hun visie en missie. Niet omdat ze iets volledigs anders doen, maar omdat de visie en missie veel te algemeen geschreven is. Daarom zeggen wij ook: Missie en visie formuleren? Alleen wanneer je ernaar gaat handelen!
De merkidentiteit van je merk is het meest onderscheidende onderdeel van je merk. Zonder je merkidentiteit is er geen verschil tussen jou en alle andere merken in de markt. Het belangrijkste en zichtbaarste element van de merkidentiteit is de missie: De richtinggevende opdracht van je merk. Je missie geeft daarmee dat gene waar je als merk naar streeft weer. Het is dat gene waar jij als merk in geloofd. Als je dat hebt, heb je een krachtige missie.
“If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.”
Met een krachtige missie ben je aantrekkelijk voor zowel klanten als personeel. Zo heeft Shell al jaren lang last van een negatief effect van hun merkidentiteit. De echte talenten gaan naar organisaties die een positieve bijdrage hebben aan de maatschappij. Aan merken met een (positieve) missie. Maar ook op kleine schaal merken betekenisvol ondernemers dat de missie een aantrekkingskracht is voor hun personeel. Zo vertelde Jan-Paul de Beer van Springlab hierover:
‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’
Simon Sinek – die iedereen kent van zijn TED-talk over de Golden Circle – heeft dit in een mooie quote verwoord:
If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.
En dit is precies de kracht van je missie. De missie dient als magneet voor mensen die voor je willen werken met bloed, zweet en tranen. Omdat zij geloven in je missie. Daarbij is salaris een belangrijke randvoorwaarde, maar is de maatschappelijke impact des te belangrijker. Dat is helemaal interessant als je bedenkt dat er een war of talent is.
Een missie bepalen is één, er naar handelen is twee. Dat geldt voor zowel je interne als externe handelen. Want je kunt een toffe missie hebben geformuleerd, maar wanneer je personeel er niet naar kan handelen, dan is het een holle bedoeling geworden. Voor het publiek en je externe fans geldt hetzelfde: Wanneer zij mooie verhalen lezen, maar een andere ervaring krijgen vanuit je personeel dan raak je snel fans kwijt. Zorg daarmee dat datgene wat je zegt (Employer Branding met een mooie term) ook aansluit bij je bedrijfscultuur.
Zorg ervoor dat je op basis van je missie aan de slag gaat met een beleid om je fans te betrekken bij je missie. Zorg ervoor dat mensen zich echt kunnen inzetten om samen aan de maatschappelijke missie te werken. Hierdoor beklijft je missie meer, willen ze langer bij je blijven werken én krijg je een collectief goed gevoel. Dat straalt zich ook naar de externe kant uit. Zorg voor interne en externe fans, dan is je missie de echte magneet voor je organisatie.
Wil je weten hoe je een goede missie formuleert? Lees dan het artikel Formuleer je heldenmissie
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.