Als je aan verschillende markteers over directies vraagt wat de definitie van een visie en missie is, dan krijg je vaak ook verschillende antwoorden. Voor ons heeft een visie en missie alles met elkaar én met handelingsperspectief te maken. De definitie die wij aan de visie en missie geven is:
De visie is de kijk van je merk op haar eigen omgeving en de wereld. Het is het droombeeld en het ambitieuze beeld van je merk. Zie het als de kernideologie die voor jouw merk leidend is. Je merkvisie is daarmee een droombeeld waaraan je publiek zich aan kan vasthouden.
De missie is de speciale opdracht van je merk in de wereld. En de wereld kun je ook klein zien: Het kan de markt zijn waarin je je begeeft of de directe omgeving waar je gevestigd bent. De missie is de grote speciale opdracht van je merk, met die grote opdracht heeft je merk bestaansrecht en maatschappelijke betekenis. Daarmee geeft het aan waarvoor je merk staat en wat de medewerkers van je merk beweegt.
De missie is daarom de concretisering van het droombeeld vanuit de visie. De rol van de missie is om als kompas te dienen en biedt daarmee handelingsperspectief. Het is de opdracht die voor zowel de interne organisatie als de fans richting geeft.