• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Van ‘doe maar wat’ naar Strategie

Het is een veelvoorkomende situatie in onze dagelijkse praktijk. In gesprek met onze klanten komen we op de strategie van hun organisatie. Het antwoord is dan vaak: ‘Freek, aan een strategie heb ik nooit gedaan, we doen maar wat’. Dat dit vaak niet zo is, wat een strategie is en hoe je van ‘doe maar wat’ naar een strategie gaat lees je in dit artikel.

‘Strategie, dat heb ik niet’

De ondernemers die wij spreken geven het zoals geschreven vaak aan: ‘Strategie, dat heb ik niet.’ Bij flink doorvragen ontdekken we vaak dat er wel een strategie is. Ze noemen het alleen niet zo en hebben het niet zo opgeschreven. Maar in het hoofd van de ondernemer is er een strategie aanwezig. Vaak hebben ze er ook zelfs een klein onderzoek naar gedaan. Herken je dit?

Wanneer je als ondernemer alleen werkt, gaat dit prima. Wanneer je iemand in dienst krijgt, wordt het al lastiger, omdat je niet dezelfde focus hebt. Er is immers geen strategie op papier. Maar wanneer je 30 personeelsleden hebt, is nog lastiger.

Nu zul je zeggen: Maar bij 30 personeelsleden is er toch wel een strategie? De praktijk is in deze weerbarstiger. Veel organisaties zijn zoals ze zelf noemen uit de hand gelopen en hebben focus op de waan van de dag. Ze zijn aan het werk in hun bedrijf, maar werken niet aan hun bedrijf. Een strategie helpt deze ondernemers naar de vervolgfase in hun onderneming.

Strategie, niets anders dan een stappenplan

Veel ondernemers schrikken vaak van de term strategie. Ze zien het als iets heel moeilijks om te bepalen. En dan doen ze het maar liever niet. Daarom is het goed om eerst eens te bepalen wat een strategie eigenlijk is. De definitie uit de Dikke van Dale:

stra·te·gie (de; v; meervoud: strategieën)
1wetenschap, kennis van het oorlog voeren
2bekwaamheid om met behulp van de ter beschikking staande middelen een gesteld doel te bereiken
3plan van handelen

Wanneer we het heel klein maken is een strategie niets anders dan een stappenplan om gestelde doelen te behalen. We merken dat wanneer we het voor ondernemers zo klein maken, dat het dan veel makkelijker is om het te begrijpen. Belangrijk daarbij is wel dat je goede doelen weet te stellen.

“Daardoor adviseren we je om samen met een groep medewerkers een proces te doorlopen om de strategie van de komende jaren te ontwikkelen.”

Het belang van een strategie

Waarom is een strategie dan zo belangrijk? Hoe groter je merk wordt – los van het aantal personeelsleden – hoe meer je wilt nadenken over hoe je naar de vervolgfase wilt. Voor veel betekenisvolle merken betekent dit naar een nieuwe stap richting het behalen van de missie. De strategie helpt je om je missie te bereiken, vaak door deelmissies te bepalen. Zo bepaal je wat je de komende vijf jaar wil bereiken, welke maatschappelijke doelstellingen hierbij horen en wat je dan moet bereiken als organisatie.

Als ondernemer of directeur kun je een plan in je hoofd hebben, maar dit zit niet direct in de hoofden van alle andere medewerkers. We merken bij veel ondernemers die de laatste jaren groei hebben gezien in het aantal medewerkers, dat ze het lastig vinden om hun medewerkers mee te kunnen krijgen in de strategie.

Van ‘doe maar wat’ naar strategie

Hoe ga je dan van ‘doe maar wat’ naar een gedragen strategie? Als eerste is het goed om een interne en externe analyse uit te voeren. Hierdoor ontdek je kracht en zwakte van je organisatie én zie je wat de kansen en bedreigingen uit de markt zijn. Hiermee kun je aan de slag met een SWOT-analyse, om een aantal strategieën te bepalen die je helpen bij je deelmissie.

Je zult misschien merken dat de laatste alinea gortdroog op je overkomt. De inhoud klopt nog steeds, maar je kunt het wel leuker maken. Daardoor adviseren we je om samen met een groep medewerkers een proces te doorlopen om de strategie van de komende jaren te ontwikkelen. Met verschillende spelvormen ga je stap voor stap aan de slag met je strategie.

Wil je dit eens ervaren samen met een groep medewerkers? We bieden een workshop aan waarin we aan de slag gaan met een Design Thinking proces voor een vijf-jaren plan.

Van ‘doe maar wat’ naar Strategie

Het is een veelvoorkomende situatie in onze dagelijkse praktijk. In gesprek met onze klanten komen we op de strategie van hun organisatie. Het antwoord is dan vaak: ‘Freek, aan een strategie heb ik nooit gedaan, we doen maar wat’. Dat dit vaak niet zo is, wat een strategie is en hoe je van ‘doe maar wat’ naar een strategie gaat lees je in dit artikel.

‘Strategie, dat heb ik niet’

De ondernemers die wij spreken geven het zoals geschreven vaak aan: ‘Strategie, dat heb ik niet.’ Bij flink doorvragen ontdekken we vaak dat er wel een strategie is. Ze noemen het alleen niet zo en hebben het niet zo opgeschreven. Maar in het hoofd van de ondernemer is er een strategie aanwezig. Vaak hebben ze er ook zelfs een klein onderzoek naar gedaan. Herken je dit?

Wanneer je als ondernemer alleen werkt, gaat dit prima. Wanneer je iemand in dienst krijgt, wordt het al lastiger, omdat je niet dezelfde focus hebt. Er is immers geen strategie op papier. Maar wanneer je 30 personeelsleden hebt, is nog lastiger.

Nu zul je zeggen: Maar bij 30 personeelsleden is er toch wel een strategie? De praktijk is in deze weerbarstiger. Veel organisaties zijn zoals ze zelf noemen uit de hand gelopen en hebben focus op de waan van de dag. Ze zijn aan het werk in hun bedrijf, maar werken niet aan hun bedrijf. Een strategie helpt deze ondernemers naar de vervolgfase in hun onderneming.

Strategie, niets anders dan een stappenplan

Veel ondernemers schrikken vaak van de term strategie. Ze zien het als iets heel moeilijks om te bepalen. En dan doen ze het maar liever niet. Daarom is het goed om eerst eens te bepalen wat een strategie eigenlijk is. De definitie uit de Dikke van Dale:

stra·te·gie (de; v; meervoud: strategieën)
1wetenschap, kennis van het oorlog voeren
2bekwaamheid om met behulp van de ter beschikking staande middelen een gesteld doel te bereiken
3plan van handelen

Wanneer we het heel klein maken is een strategie niets anders dan een stappenplan om gestelde doelen te behalen. We merken dat wanneer we het voor ondernemers zo klein maken, dat het dan veel makkelijker is om het te begrijpen. Belangrijk daarbij is wel dat je goede doelen weet te stellen.

“Daardoor adviseren we je om samen met een groep medewerkers een proces te doorlopen om de strategie van de komende jaren te ontwikkelen.”

Het belang van een strategie

Waarom is een strategie dan zo belangrijk? Hoe groter je merk wordt – los van het aantal personeelsleden – hoe meer je wilt nadenken over hoe je naar de vervolgfase wilt. Voor veel betekenisvolle merken betekent dit naar een nieuwe stap richting het behalen van de missie. De strategie helpt je om je missie te bereiken, vaak door deelmissies te bepalen. Zo bepaal je wat je de komende vijf jaar wil bereiken, welke maatschappelijke doelstellingen hierbij horen en wat je dan moet bereiken als organisatie.

Als ondernemer of directeur kun je een plan in je hoofd hebben, maar dit zit niet direct in de hoofden van alle andere medewerkers. We merken bij veel ondernemers die de laatste jaren groei hebben gezien in het aantal medewerkers, dat ze het lastig vinden om hun medewerkers mee te kunnen krijgen in de strategie.

Van doe maar wat naar strategie

Hoe ga je dan van ‘doe maar wat’ naar een gedragen strategie? Als eerste is het goed om een interne en externe analyse uit te voeren. Hierdoor ontdek je kracht en zwakte van je organisatie én zie je wat de kansen en bedreigingen uit de markt zijn. Hiermee kun je aan de slag met een SWOT-analyse, om een aantal strategieën te bepalen die je helpen bij je deelmissie.

Je zult misschien merken dat de laatste alinea gortdroog op je overkomt. De inhoud klopt nog steeds, maar je kunt het wel leuker maken. Daardoor adviseren we je om samen met een groep medewerkers een proces te doorlopen om de strategie van de komende jaren te ontwikkelen. Met verschillende spelvormen ga je stap voor stap aan de slag met je strategie.

Wil je dit eens ervaren samen met een groep medewerkers? We bieden een workshop aan waarin we aan de slag gaan met een Design Thinking proces voor een vijf-jaren plan.

Misschien vind je dit ook interessant:

Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO

28/11/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

12/09/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
De missie als magneet om ambitieus personeel aan te trekken De bouw van het betekenisvolle merk Possible Impact – Held Uitgelicht
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel