• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

De tegenhanger van sociaal ondernemen: Asociaal ondernemen

Sociaal ondernemen is enorm in opkomst. Het is het ondernemen vanuit of met een maatschappelijke missie. Het gaat verder dan een MVO-beleid, je merk wil echt van diepere betekenis zijn. Maar er is ook een tegenhanger van sociaal ondernemen, namelijk asociaal ondernemen. Maar wat is dat dan precies?

Wat is asociaal ondernemen?

Bedrijven zoals Shell hebben er jarenlang een sport van gemaakt: asociaal ondernemen. Wanneer je asociaal onderneemt, onderneem je om er zelf beter van te worden en om ervoor te zorgen dat anderen er slechter van worden. Je bent de wereld en de maatschappij bewust kapot aan het maken door je eigen gewin voorop te zetten. Shell wist al dat ze de wereld aan het kapot maken waren door het boren naar olie en gas, maar verzweeg dit bewust voor hun eigen gewin.

Is dat niet asociaal?

“Want is het ook niet vreemd om te concurreren met bedrijven met dezelfde missie?”

Hoe gaan we om met asociale ondernemers?

Maar hoe gaan we nu om met asociale ondernemers? Vaak hebben veel van deze bedrijven een enorme markt vergaart, waardoor we ze bijna nodig hebben. Zo geeft milieudefensie ook aan dat we zonder Shell klimaatverandering niet kunnen stoppen.

Wat we dus moeten doen is asociale ondernemers stimuleren om het anders te doen. Dit betekent dat we ze moeten vergeven voor hun fouten en ze inspireren om mee te gaan in de nieuwe waarheid. Tony’s Chocolonely heeft bijvoorbeeld als missie dat iedere chocoladeproducent hetzelfde doet als zij: Slaafvrije chocolade leveren. Ze kijken niet terug, maar ze kijken vooruit.

Lees ook: 5 fatale missers van anti-helden

Zijn alle sociale ondernemers sociaal?

Aan de andere kant kunnen we onszelf de vraag stellen over sociale ondernemers wel echt sociaal zijn. Marqt en Ekoplaza zijn beide supermarkten die biologische producten verkopen, met als grote doel om de wereld echte goede producten te geven met eerlijke prijzen. Maar toch vechten ze elkaar te tent uit.

Hetzelfde geldt voor de herbruikbare flessen-industrie. Bedrijven als Join the Pipe en Dopper hebben beide een zelfde missie: Het voorkomen van plastic afval en het brengen van schoon drinkwater in de hele wereld. Maar toch zie je dat ze elkaar keer op keer weer door het slijk halen.

Marqt, Ekoplaza, Dopper, Join the Pipe en alle andere sociale ondernemingen moeten niet onderling concurreren, maar samenwerken tegen de echte ‘boosdoeners’: De gevestigde supermarkten en de plastic flessen industrie. Want is het ook niet vreemd om te concurreren met bedrijven met dezelfde missie?

Wanneer je voor je missie leeft wil je er alles aan doen om steeds meer impact te maken, juist als het betekent dat je daarmee samenwerkt met gelijk denkenden.

Lees ook: Zijn sociale ondernemers wel echt sociaal?

De tegenhanger van sociaal ondernemen: Asociaal ondernemen

De tegenhanger van sociaal ondernemen: Asociaal ondernemen

Sociaal ondernemen is enorm in opkomst. Het is het ondernemen vanuit of met een maatschappelijke missie. Het gaat verder dan een MVO-beleid, je merk wil echt van diepere betekenis zijn. Maar er is ook een tegenhanger van sociaal ondernemen, namelijk asociaal ondernemen. Maar wat is dat dan precies?

Wat is asociaal ondernemen?

Bedrijven zoals Shell hebben er jarenlang een sport van gemaakt: asociaal ondernemen. Wanneer je asociaal onderneemt, onderneem je om er zelf beter van te worden en om ervoor te zorgen dat anderen er slechter van worden. Je bent de wereld en de maatschappij bewust kapot aan het maken door je eigen gewin voorop te zetten. Shell wist al dat ze de wereld aan het kapot maken waren door het boren naar olie en gas, maar verzweeg dit bewust voor hun eigen gewin.

Is dat niet asociaal?

“Want is het ook niet vreemd om te concurreren met bedrijven met dezelfde missie?”

Hoe gaan we om met asociale ondernemers?

Maar hoe gaan we nu om met asociale ondernemers? Vaak hebben veel van deze bedrijven een enorme markt vergaart, waardoor we ze bijna nodig hebben. Zo geeft milieudefensie ook aan dat we zonder Shell klimaatverandering niet kunnen stoppen.

Wat we dus moeten doen is asociale ondernemers stimuleren om het anders te doen. Dit betekent dat we ze moeten vergeven voor hun fouten en ze inspireren om mee te gaan in de nieuwe waarheid. Tony’s Chocolonely heeft bijvoorbeeld als missie dat iedere chocoladeproducent hetzelfde doet als zij: Slaafvrije chocolade leveren. Ze kijken niet terug, maar ze kijken vooruit.

Lees ook: 5 fatale missers van anti-helden

Zijn alle sociale ondernemers sociaal?

Aan de andere kant kunnen we onszelf de vraag stellen over sociale ondernemers wel echt sociaal zijn. Marqt en Ekoplaza zijn beide supermarkten die biologische producten verkopen, met als grote doel om de wereld echte goede producten te geven met eerlijke prijzen. Maar toch vechten ze elkaar te tent uit.

Hetzelfde geldt voor de herbruikbare flessen-industrie. Bedrijven als Join the Pipe en Dopper hebben beide een zelfde missie: Het voorkomen van plastic afval en het brengen van schoon drinkwater in de hele wereld. Maar toch zie je dat ze elkaar keer op keer weer door het slijk halen.

Marqt, Ekoplaza, Dopper, Join the Pipe en alle andere sociale ondernemingen moeten niet onderling concurreren, maar samenwerken tegen de echte ‘boosdoeners’: De gevestigde supermarkten en de plastic flessen industrie. Want is het ook niet vreemd om te concurreren met bedrijven met dezelfde missie?

Wanneer je voor je missie leeft wil je er alles aan doen om steeds meer impact te maken, juist als het betekent dat je daarmee samenwerkt met gelijk denkenden.

Lees ook: Zijn sociale ondernemers wel echt sociaal?

Misschien vind je dit ook interessant:

Het HeldenDNA van Floooow

12/04/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Het verhaal achter de video van het Zonnepark Ecofactorij

07/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Waarom marketing niet zonder DNA kan Ontdek het mooie van jouw merk (en breng het naar buiten met marketing) Ontdek het mooie van jouw merk (en breng het naar buiten met marketing)
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel