Aan de andere kant kunnen we onszelf de vraag stellen over sociale ondernemers wel echt sociaal zijn. Marqt en Ekoplaza zijn beide supermarkten die biologische producten verkopen, met als grote doel om de wereld echte goede producten te geven met eerlijke prijzen. Maar toch vechten ze elkaar te tent uit.
Hetzelfde geldt voor de herbruikbare flessen-industrie. Bedrijven als Join the Pipe en Dopper hebben beide een zelfde missie: Het voorkomen van plastic afval en het brengen van schoon drinkwater in de hele wereld. Maar toch zie je dat ze elkaar keer op keer weer door het slijk halen.
Marqt, Ekoplaza, Dopper, Join the Pipe en alle andere sociale ondernemingen moeten niet onderling concurreren, maar samenwerken tegen de echte ‘boosdoeners’: De gevestigde supermarkten en de plastic flessen industrie. Want is het ook niet vreemd om te concurreren met bedrijven met dezelfde missie?
Wanneer je voor je missie leeft wil je er alles aan doen om steeds meer impact te maken, juist als het betekent dat je daarmee samenwerkt met gelijk denkenden.
Lees ook: Zijn sociale ondernemers wel echt sociaal?