Drie uitspraken over een sterk merk om over na te denken
Een sterk merk bouwen is een van de belangrijkste uitdagingen van vele bedrijven. Om die reden is er ook veel gezegd over de professie van merkenbouw. Daarom heb ik drie uitspraken voor je verzameld over sterke merken om over na te denken.
“Een sterk merk bouwen gaat over het makkelijk maken voor mensen om het te gebruiken”
Een quote uit het Tijdschrift voor Marketing. Sterke merken zijn merken die barrières opheffen voor hun klanten en overige relaties om het merk te gebruiken. Op welke manier dan ook. Je kijkt in de klantreis naar welke barrières er zijn en focust je op de manier waarop mensen met je merk kunnen spelen of aan de slag kunnen gaan. Daarmee vergroot je de mentale beschikbaarheid.
Makkelijk maken door alle barrières in de klantreis op te heffen en door de mentale beschikbaarheid te vergroten. Een mooi voorbeeld hiervan is de Allerhande app van Albert Heijn. Het is een app die mensen kunnen gebruiken wanneer ze antwoord willen hebben op de vraag ‘Wat eten we vandaag’. Vervolgens staan hier goede recepten die mensen kunnen klaarmaken. De app is zo gemaakt dat het handig te gebruiken is tijdens het koken. Hoewel deze mensen niet de boodschappen hoeven te halen bij Albert Heijn, kunnen ze toch aan de slag met het merk. Hoe vaker dit wordt gedaan, hoe groter de kans dat Albert Heijn de voorkeurssupermarkt wordt.
“Een merk is zo sterk als je laatste ervaring”
Een mooie uitspraak van Chris Kersbergen, Global Head of Brand van de Rabobank gaat over het imago van merken. Want hoe mooi je merkverhaal ook is, medewerkers maken het merk waar. Een merk is daarmee zo sterk als je laatste ervaring. Het imago van een Coolblue ligt bijvoorbeeld op extreme klantgerichtheid. Eén slechte ervaring kan het merk al minder sterk maken, laat staan als het er meerdere zijn.
Een merk is daarmee ook de associatie van individuele mensen. Een mooi inzicht om te gebruiken wanneer je structureel aan je merk werkt.
“Dus wanneer jij net naar het toilet bent, gaan de klachten over de lippen bij mensen.”
“Je merk is wat mensen over jou zeggen als je niet in de kamer bent”
Een bekende uitspraak van Amazon-oprichter Jeff Bezos, gaat over wat een merk precies is. Want een merk gaat over het imago van anderen. Wij definiëren een merk dan ook als een totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart. Daarmee is ook alles en iedereen een merk.
We wensen je veel klachten toe, is een veelgehoorde uitspraak wanneer we het hebben over merkenbouw. Ontevreden klanten hoeven niet altijd te klagen, om toch niet tevreden te zijn. Een topje van de ijsberg klaagt bij je, de meeste klagen bij anderen. Dus wanneer jij net naar het toilet bent, gaan de klachten over de lippen bij mensen. Daarom is het zo belangrijk om in de klantreis je bewust te zijn van dit feit en mensen oprecht te vragen naar hun ervaring. Niet naar iedere aankoop een mailtje sturen voor een klanttevredenheidsonderzoek, maar oprechte interesse in hoe jullie dingen beter kunnen doen. Alleen zo weet je dat je merkimago groeit.
Lees ook: Weg met modellen en targets: De impact van het stellen van oprechte vragen
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
De klantreis is als een emotionele bankrekening
Alle drie bovenstaande uitspraken gaan over één ding: De Klantreis. De klantreis is de reis die je klant aflegt van het allereerste contact tot aan de laatste. Zie de klantreis dan ook als een emotionele bankreking. Bij iedere positieve ervaring verhoogt de waarde op de bankrekening, bij iedere neutrale of negatieve ervaring gaat er waarde van de bankrekening af.
Bij merkenbouw zijn we veel bezig met merkpositionering, communicatie en campagnes. Net zo belangrijk zijn de ervaringen met de medewerkers in de gehele reis.
Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 3: Vertel je verhaal door de gehele klantreis
Alles start met identiteit
De klantreis is een belangrijk element van een sterk merk. Maar een sterk merk start altijd met een krachtige merkidentiteit. Wanneer deze niet krachtig is, zal je merk nooit kunnen floreren. Meer over de merkidentiteit en hoe je deze ontdekt lees je in het heldenmerk-pakket.
Drie uitspraken over een sterk merk om over na te denken

Een sterk merk bouwen is een van de belangrijkste uitdagingen van vele bedrijven. Om die reden is er ook veel gezegd over de professie van merkenbouw. Daarom heb ik drie uitspraken voor je verzameld over sterke merken om over na te denken.
“Een sterk merk bouwen gaat over het makkelijk maken voor mensen om het te gebruiken”
Een quote uit het Tijdschrift voor Marketing. Sterke merken zijn merken die barrières opheffen voor hun klanten en overige relaties om het merk te gebruiken. Op welke manier dan ook. Je kijkt in de klantreis naar welke barrières er zijn en focust je op de manier waarop mensen met je merk kunnen spelen of aan de slag kunnen gaan. Daarmee vergroot je de mentale beschikbaarheid.
Makkelijk maken door alle barrières in de klantreis op te heffen en door de mentale beschikbaarheid te vergroten. Een mooi voorbeeld hiervan is de Allerhande app van Albert Heijn. Het is een app die mensen kunnen gebruiken wanneer ze antwoord willen hebben op de vraag ‘Wat eten we vandaag’. Vervolgens staan hier goede recepten die mensen kunnen klaarmaken. De app is zo gemaakt dat het handig te gebruiken is tijdens het koken. Hoewel deze mensen niet de boodschappen hoeven te halen bij Albert Heijn, kunnen ze toch aan de slag met het merk. Hoe vaker dit wordt gedaan, hoe groter de kans dat Albert Heijn de voorkeurssupermarkt wordt.
“Een merk is zo sterk als je laatste ervaring”
Een mooie uitspraak van Chris Kersbergen, Global Head of Brand van de Rabobank gaat over het imago van merken. Want hoe mooi je merkverhaal ook is, medewerkers maken het merk waar. Een merk is daarmee zo sterk als je laatste ervaring. Het imago van een Coolblue ligt bijvoorbeeld op extreme klantgerichtheid. Eén slechte ervaring kan het merk al minder sterk maken, laat staan als het er meerdere zijn.
Een merk is daarmee ook de associatie van individuele mensen. Een mooi inzicht om te gebruiken wanneer je structureel aan je merk werkt.
“Dus wanneer jij net naar het toilet bent, gaan de klachten over de lippen bij mensen.”
“Je merk is wat mensen over jou zeggen als je niet in de kamer bent”
Een bekende uitspraak van Amazon-oprichter Jeff Bezos, gaat over wat een merk precies is. Want een merk gaat over het imago van anderen. Wij definiëren een merk dan ook als een totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart. Daarmee is ook alles en iedereen een merk.
We wensen je veel klachten toe, is een veelgehoorde uitspraak wanneer we het hebben over merkenbouw. Ontevreden klanten hoeven niet altijd te klagen, om toch niet tevreden te zijn. Een topje van de ijsberg klaagt bij je, de meeste klagen bij anderen. Dus wanneer jij net naar het toilet bent, gaan de klachten over de lippen bij mensen. Daarom is het zo belangrijk om in de klantreis je bewust te zijn van dit feit en mensen oprecht te vragen naar hun ervaring. Niet naar iedere aankoop een mailtje sturen voor een klanttevredenheidsonderzoek, maar oprechte interesse in hoe jullie dingen beter kunnen doen. Alleen zo weet je dat je merkimago groeit.
Lees ook: Weg met modellen en targets: De impact van het stellen van oprechte vragen
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
De klantreis is als een emotionele bankrekening
Alle drie bovenstaande uitspraken gaan over één ding: De Klantreis. De klantreis is de reis die je klant aflegt van het allereerste contact tot aan de laatste. Zie de klantreis dan ook als een emotionele bankreking. Bij iedere positieve ervaring verhoogt de waarde op de bankrekening, bij iedere neutrale of negatieve ervaring gaat er waarde van de bankrekening af.
Bij merkenbouw zijn we veel bezig met merkpositionering, communicatie en campagnes. Net zo belangrijk zijn de ervaringen met de medewerkers in de gehele reis.
Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 3: Vertel je verhaal door de gehele klantreis
Alles start met identiteit
De klantreis is een belangrijk element van een sterk merk. Maar een sterk merk start altijd met een krachtige merkidentiteit. Wanneer deze niet krachtig is, zal je merk nooit kunnen floreren. Meer over de merkidentiteit en hoe je deze ontdekt lees je in het heldenmerk-pakket.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.