Hoe je onderscheidend vermogen verscherpt met je identiteit
Veel organisaties zijn op zoek naar hun onderscheidend vermogen. Wanneer hen hiernaar wordt gevraagd, vinden zij het lastig om het onderscheidend vermogen te formuleren. Voor het onderscheidend vermogen is een sterke identiteit cruciaal. In dit artikel lees je er alles over.
Niemand heeft dezelfde wortels
Ieder persoon is uniek, ieder merk ook. Alleen weten we deze uniciteit nooit echt naar boven te halen. Bedenk je dat geen organisatie dezelfde wortels heeft en dat maakt dat je al onderscheidend bent. Het belangrijkste is om glashelder te hebben wat deze wortels zijn, welke betekenis ze hebben en wat de waarde ervan is. Wanneer je dat weet heb je al een groot deel van het onderscheidend vermogen verhelderd. En dat is allemaal onderdeel van je merkidentiteit.
Alles begint bij betekenis en motivatie
Een sterke merkidentiteit is een instrument wat essentieel is voor ieder organisatie. En de merkidentiteit begint bij de betekenis van je organisatie. Dit is de kernideologie van je merk en de motivatie van je mensen. Om de wortels en daarmee de betekenis te formuleren, onderscheiden wij drie onderdelen:
- De geschiedenis van je organisatie: dit zijn de wortels van je organisatie. Het is ooit gestart vanuit een bepaald idee. De weg die je merk heeft afgelegd tot vandaag heeft betekenis. Door samen de belangrijke mijlpalen naar boven te halen, ontdek je een groot deel van de betekenis van je merk.
- Maatschappelijk nut: dit is waarom je merk bestaansrecht heeft. Het is datgene wat je als merk wilt achterlaten in de wereld. En jouw wereld kan ook je directe omgeving zijn. Zonder een maatschappelijk nut, geen bestaansrecht.
- Gemeenschappelijke drijfveren: De motivatie van alle betrokkenen bij je organisatie is essentieel. Dit drijfveren zijn de redenen waarom medewerkers ’s ochtends hun bed uitkomen.
Door deze elementen helder te hebben, bouw je aan een sterke betekenis. Deze betekenis kan nooit gekopieerd worden en maakt je onderscheidend.

Visie & Missie
De betekenis is de basis voor het formuleren van je visie en missie. De visie is de kijk van je merk op de wereld, op de markt en op je bedrijf. Hiermee formuleer je het droombeeld van je merk voor de wereld. De missie is de grote opdracht die je te doen hebt om dit droombeeld te realiseren. Door je missie als een opdracht te omschrijven, zorg je voor handelingsperspectief bij alle bondgenoten van je missie. Vervolgens kun je de missie als kompas gebruiken voor alle keuzes en acties die je vervolgens gaat maken. Hoe je van een missie naar concrete acties komt lees je in dit artikel.
“Maar belangrijker dan onderscheidend zijn is jezelf zijn. Organisaties die zichzelf zijn, positioneren en communiceren anders en zijn daarmee onderscheidend.”
Persoonlijkheid
Het laatste onderdeel van je merkidentiteit is de persoonlijkheid van je merk. Waar ieder mens een eigen persoonlijkheid heeft, heeft je merk dat ook. Het is dé manier waarop je merk naar buiten treedt en hoe het zich gedraagt. Hoe jullie onderling functioneren en wat voor jullie belangrijk is. De persoonlijkheid zijn daarmee de karaktereigenschappen, waarden en krachten van je merk.
De directe vertaling hiervan is de merktaal, toon van je boodschap, kernwaarden en krachten. Meer over het de merkpersoonlijkheid lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 4 – Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid
Onderscheidend vermogen: Anders dan anderen
De betekenis, de visie, de missie en de persoonlijkheid van je merk vormen samen de merkidentiteit. Wanneer je deze scherp hebt, weet je ook wat je onderscheidend maakt. Je bent namelijk niet te kopiëren. Wanneer je dit vertaalt naar je producten en diensten weet je zeker dat je anders bent dan anderen. Want ieder heldenmerk heeft altijd een unieke combinatie van motivatie en betekenis. Geen enkel bedrijf heeft dezelfde wortels. En dat maakt je anders dan anderen.
Vervolg van de merkreis
De merkidentiteit is niet het enige wat een sterk merk een sterk merk maakt. Het zijn de eerste drie haltes van de merkreis. Dit is ons model waarmee je van je organisatie een sterk en betekenisvol merk maakt. Na de identiteit vervolg je de merkreis door een scherpe positionering te bepalen. De huisstijl en de merkdragers moeten volledig passen bij je unieke wortels en consistent worden toegepast. Als laatste is het belangrijk om je merk te laden en te innoveren. Dat betekent dat je de identiteit van je merk volledig doorvoert in je producten, diensten, communicatie, marketing en het personeelsbeleid.
Lees ook: Meer over de merkreis.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Onderscheidend of jezelf zijn?
Met dit artikel lees je hoe je aan het onderscheidend vermogen van je merk kunt werken. Maar is het onderscheidend zijn wel het belangrijkste wat je te doen hebt. Volgens ons is die focus verkeerd. Wanneer organisaties namelijk praten over onderscheidend zijn, kijken ze veel naar hun concurrenten. Ze proberen hun concurrenten te kopiëren en dat te verbeteren of anders te doen. Door deze focus ben je continue aan het aanpassen op je concurrenten.
Nu wil ik niet zeggen dat het niet belangrijk is om je concurrenten in kaart te hebben. Maar belangrijker dan onderscheidend zijn is jezelf zijn. Organisaties die zichzelf zijn, positioneren en communiceren anders en zijn daarmee onderscheidend. Onderscheidend zijn is niet het doel, maar een gevolg van jezelf zijn. En dat begint bij de wortels, de betekenis van je organisatie.
Start vandaag met het ontdekken van je wortels
De wortels van je organisatie zijn hét belangrijkste om jezelf te kunnen zijn (en daarmee onderscheidend 😉). Met het heldenmerk-pakket kun je aan de slag om de identiteit van je merk te ontdekken en de merkreis te vervolgen. Het heldenmerk-pakket download je hier.
Hoe je onderscheidend vermogen verscherpt met je identiteit

Veel organisaties zijn op zoek naar hun onderscheidend vermogen. Wanneer hen hiernaar wordt gevraagd, vinden zij het lastig om het onderscheidend vermogen te formuleren. Voor het onderscheidend vermogen is een sterke identiteit cruciaal. In dit artikel lees je er alles over.
Niemand heeft dezelfde wortels
Ieder persoon is uniek, ieder merk ook. Alleen weten we deze uniciteit nooit echt naar boven te halen. Bedenk je dat geen organisatie dezelfde wortels heeft en dat maakt dat je al onderscheidend bent. Het belangrijkste is om glashelder te hebben wat deze wortels zijn, welke betekenis ze hebben en wat de waarde ervan is. Wanneer je dat weet heb je al een groot deel van het onderscheidend vermogen verhelderd. En dat is allemaal onderdeel van je merkidentiteit.
Alles begint bij betekenis en motivatie
Een sterke merkidentiteit is een instrument wat essentieel is voor ieder organisatie. En de merkidentiteit begint bij de betekenis van je organisatie. Dit is de kernideologie van je merk en de motivatie van je mensen. Om de wortels en daarmee de betekenis te formuleren, onderscheiden wij drie onderdelen:
- De geschiedenis van je organisatie: dit zijn de wortels van je organisatie. Het is ooit gestart vanuit een bepaald idee. De weg die je merk heeft afgelegd tot vandaag heeft betekenis. Door samen de belangrijke mijlpalen naar boven te halen, ontdek je een groot deel van de betekenis van je merk.
- Maatschappelijk nut: dit is waarom je merk bestaansrecht heeft. Het is datgene wat je als merk wilt achterlaten in de wereld. En jouw wereld kan ook je directe omgeving zijn. Zonder een maatschappelijk nut, geen bestaansrecht.
- Gemeenschappelijke drijfveren: De motivatie van alle betrokkenen bij je organisatie is essentieel. Dit drijfveren zijn de redenen waarom medewerkers ’s ochtends hun bed uitkomen.
Door deze elementen helder te hebben, bouw je aan een sterke betekenis. Deze betekenis kan nooit gekopieerd worden en maakt je onderscheidend.

Visie & Missie
De betekenis is de basis voor het formuleren van je visie en missie. De visie is de kijk van je merk op de wereld, op de markt en op je bedrijf. Hiermee formuleer je het droombeeld van je merk voor de wereld. De missie is de grote opdracht die je te doen hebt om dit droombeeld te realiseren. Door je missie als een opdracht te omschrijven, zorg je voor handelingsperspectief bij alle bondgenoten van je missie. Vervolgens kun je de missie als kompas gebruiken voor alle keuzes en acties die je vervolgens gaat maken. Hoe je van een missie naar concrete acties komt lees je in dit artikel.
“Maar belangrijker dan onderscheidend zijn is jezelf zijn. Organisaties die zichzelf zijn, positioneren en communiceren anders en zijn daarmee onderscheidend.”
Persoonlijkheid
Het laatste onderdeel van je merkidentiteit is de persoonlijkheid van je merk. Waar ieder mens een eigen persoonlijkheid heeft, heeft je merk dat ook. Het is dé manier waarop je merk naar buiten treedt en hoe het zich gedraagt. Hoe jullie onderling functioneren en wat voor jullie belangrijk is. De persoonlijkheid zijn daarmee de karaktereigenschappen, waarden en krachten van je merk.
De directe vertaling hiervan is de merktaal, toon van je boodschap, kernwaarden en krachten. Meer over het de merkpersoonlijkheid lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 4 – Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid
Onderscheidend vermogen: Anders dan anderen
De betekenis, de visie, de missie en de persoonlijkheid van je merk vormen samen de merkidentiteit. Wanneer je deze scherp hebt, weet je ook wat je onderscheidend maakt. Je bent namelijk niet te kopiëren. Wanneer je dit vertaalt naar je producten en diensten weet je zeker dat je anders bent dan anderen. Want ieder heldenmerk heeft altijd een unieke combinatie van motivatie en betekenis. Geen enkel bedrijf heeft dezelfde wortels. En dat maakt je anders dan anderen.
Vervolg van de merkreis
De merkidentiteit is niet het enige wat een sterk merk een sterk merk maakt. Het zijn de eerste drie haltes van de merkreis. Dit is ons model waarmee je van je organisatie een sterk en betekenisvol merk maakt. Na de identiteit vervolg je de merkreis door een scherpe positionering te bepalen. De huisstijl en de merkdragers moeten volledig passen bij je unieke wortels en consistent worden toegepast. Als laatste is het belangrijk om je merk te laden en te innoveren. Dat betekent dat je de identiteit van je merk volledig doorvoert in je producten, diensten, communicatie, marketing en het personeelsbeleid.
Lees ook: Meer over de merkreis.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Onderscheidend of jezelf zijn?
Met dit artikel lees je hoe je aan het onderscheidend vermogen van je merk kunt werken. Maar is het onderscheidend zijn wel het belangrijkste wat je te doen hebt. Volgens ons is die focus verkeerd. Wanneer organisaties namelijk praten over onderscheidend zijn, kijken ze veel naar hun concurrenten. Ze proberen hun concurrenten te kopiëren en dat te verbeteren of anders te doen. Door deze focus ben je continue aan het aanpassen op je concurrenten.
Nu wil ik niet zeggen dat het niet belangrijk is om je concurrenten in kaart te hebben. Maar belangrijker dan onderscheidend zijn is jezelf zijn. Organisaties die zichzelf zijn, positioneren en communiceren anders en zijn daarmee onderscheidend. Onderscheidend zijn is niet het doel, maar een gevolg van jezelf zijn. En dat begint bij de wortels, de betekenis van je organisatie.
Start vandaag met het ontdekken van je wortels
De wortels van je organisatie zijn hét belangrijkste om jezelf te kunnen zijn (en daarmee onderscheidend 😉). Met het heldenmerk-pakket kun je aan de slag om de identiteit van je merk te ontdekken en de merkreis te vervolgen. Het heldenmerk-pakket download je hier.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.