• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Dubieuze Marketingtactieken – Gastblog Kristy Timmers

Marketing heeft als bedoeling om mensen mensen te beïnvloeden in hun (koop)gedrag. Hiervoor zijn verschillende tactieken inzetbaar. Maar bij dit soort beïnvloedings intenties hoort ook een belangrijk ethisch vraagstuk. Namelijk: hoe ver mogen marketeers gaan om hun consumenten te verleiden? Deze blogpost bespreekt 3 dubieuze marketingtactieken die regelmatig voorkomen. Door hier bewust van te zijn kun je je als consument beter bewapenen. Voor marketeers is dit stuk nuttig om even stilstaan bij het ethische aspect van je werkaanpak.

(Subliminale) priming

Deze strategie stelt mensen bloot aan informatie zonder dat zij zich hier volledig bewust van zijn. Dit komt omdat de blootstelling zo kort is dat het nét onder de visuele/auditieve drempel valt. Ondanks dat de informatie dus niet (geheel) waarneembaar is, wordt het toch ergens in het onbewuste brein geregistreerd. Zo heeft onderzoek aangetoond dat bepaalde muziek in supermarkten een significante invloed heeft op het koopgedrag van de consument (Bron: Yeoh & North, 2010). Doordat deze tactiek expres buiten het bewustzijn plaatsvindt, is dit zeker een dubieuze manier van beïnvloeden.

Kindermarketing

Een andere tactiek, die misschien wel het meest zorgwekkend is gezien de nietswetende doelgroep, is kindermarketing. Aangezien het hier om de jongste doelgroep gaat is het gebruik van zintuiglijke prikkels veelvoorkomend. Denk hierbij aan pakkende muzikale deuntjes, felle kleuren en herkenbare stripfiguren. Dit weet de aandacht van kinderen namelijk snel te trekken. Als gevolg beïnvloeden zij het koopgedrag van hun ouders en zijn zij de indirecte link om de verkoop van bepaalde producten te stimuleren. Vooral tijdens de feestdagen zoals kerst en Sinterklaas weten marketeers hier dan ook slim op in te spelen. Verder is het ook zorgwekkend dat het vaak de grote multinationals zijn die gebruik maken van kindermarketing om suiker- en vetrijke producten te verkopen. Een welbekend voorbeeld hiervan is de clown van McDonald’s.

Ego depletion

Deze tactiek maakt op een slimme manier gebruik van de beperkte beschikbaarheid van mentale wilskracht. Wilskracht is namelijk vergelijkbaar met de werking van een spier: na inspanning heeft het tijd nodig voor herstel. Bij overmatig en langdurig gebruik kan het dus uitgeput raken. Als gevolg is er dan weinig ‘rationele mentale energie’ beschikbaar. Wanneer dit gebeurt is de consument makkelijker te overtuigen. Een voorbeeld van ego depletion is de keuzestress die vaak plaatsvindt in grote supermarkten. Consumenten moeten namelijk constant keuzes maken tussen soortgelijke producten die allemaal nét iets variëren in smaak, uiterlijk en prijs. Wetenschappelijk onderzoek ondersteund het idee dat meerdere opties vaak niet zorgen voor betere keuzes voor de consument. Zo blijkt dat het juist leidt tot minder klanttevredenheid en een groter gevoel van onzekerheid over de keuze. In sommige gevallen wordt het maken van een keuze dan zelfs vermeden (Bron: Lee & Lee, 2004).

Conclusie

De zojuist besproken strategieën zijn dubieuze manieren om consumenten een gewenste richting in te sturen. Door de snelle veranderingen en verbeteringen in technologie is dit onderwerp iets wat steeds meer relevant gaat zijn in de toekomst. Met een baan in de marketing heb je namelijk als doel om mensen te beïnvloeden, maar hierdoor is het wel belangrijk om regelmatig stil te staan bij de ethische kant van dit werk.

Bronnen:

Lee, B. K., & Lee, W. N. (2004). The effect of information overload on consumer choice quality in an online environment. Psychology & Marketing, 21(3), 159-183.

Yeoh, J. P., & North, A. C. (2010). The effects of musical fit on choice between two   competing foods. Musicae Scientiae, 14(1), 165-180.

Dubieuze Marketingtactieken – Gastblog Kristy Timmers

Dubieuze marketingtechnieken

Marketing heeft als bedoeling om mensen mensen te beïnvloeden in hun (koop)gedrag. Hiervoor zijn verschillende tactieken inzetbaar. Maar bij dit soort beïnvloedings intenties hoort ook een belangrijk ethisch vraagstuk. Namelijk: hoe ver mogen marketeers gaan om hun consumenten te verleiden? Deze blogpost bespreekt 3 dubieuze marketingtactieken die regelmatig voorkomen. Door hier bewust van te zijn kun je je als consument beter bewapenen. Voor marketeers is dit stuk nuttig om even stilstaan bij het ethische aspect van je werkaanpak.

(Subliminale) priming

Deze strategie stelt mensen bloot aan informatie zonder dat zij zich hier volledig bewust van zijn. Dit komt omdat de blootstelling zo kort is dat het nét onder de visuele/auditieve drempel valt. Ondanks dat de informatie dus niet (geheel) waarneembaar is, wordt het toch ergens in het onbewuste brein geregistreerd. Zo heeft onderzoek aangetoond dat bepaalde muziek in supermarkten een significante invloed heeft op het koopgedrag van de consument (Bron: Yeoh & North, 2010). Doordat deze tactiek expres buiten het bewustzijn plaatsvindt, is dit zeker een dubieuze manier van beïnvloeden.

Kindermarketing

Een andere tactiek, die misschien wel het meest zorgwekkend is gezien de nietswetende doelgroep, is kindermarketing. Aangezien het hier om de jongste doelgroep gaat is het gebruik van zintuiglijke prikkels veelvoorkomend. Denk hierbij aan pakkende muzikale deuntjes, felle kleuren en herkenbare stripfiguren. Dit weet de aandacht van kinderen namelijk snel te trekken. Als gevolg beïnvloeden zij het koopgedrag van hun ouders en zijn zij de indirecte link om de verkoop van bepaalde producten te stimuleren. Vooral tijdens de feestdagen zoals kerst en Sinterklaas weten marketeers hier dan ook slim op in te spelen. Verder is het ook zorgwekkend dat het vaak de grote multinationals zijn die gebruik maken van kindermarketing om suiker- en vetrijke producten te verkopen. Een welbekend voorbeeld hiervan is de clown van McDonald’s.

Ego depletion

Deze tactiek maakt op een slimme manier gebruik van de beperkte beschikbaarheid van mentale wilskracht. Wilskracht is namelijk vergelijkbaar met de werking van een spier: na inspanning heeft het tijd nodig voor herstel. Bij overmatig en langdurig gebruik kan het dus uitgeput raken. Als gevolg is er dan weinig ‘rationele mentale energie’ beschikbaar. Wanneer dit gebeurt is de consument makkelijker te overtuigen. Een voorbeeld van ego depletion is de keuzestress die vaak plaatsvindt in grote supermarkten. Consumenten moeten namelijk constant keuzes maken tussen soortgelijke producten die allemaal nét iets variëren in smaak, uiterlijk en prijs. Wetenschappelijk onderzoek ondersteund het idee dat meerdere opties vaak niet zorgen voor betere keuzes voor de consument. Zo blijkt dat het juist leidt tot minder klanttevredenheid en een groter gevoel van onzekerheid over de keuze. In sommige gevallen wordt het maken van een keuze dan zelfs vermeden (Bron: Lee & Lee, 2004).

Conclusie

De zojuist besproken strategieën zijn dubieuze manieren om consumenten een gewenste richting in te sturen. Door de snelle veranderingen en verbeteringen in technologie is dit onderwerp iets wat steeds meer relevant gaat zijn in de toekomst. Met een baan in de marketing heb je namelijk als doel om mensen te beïnvloeden, maar hierdoor is het wel belangrijk om regelmatig stil te staan bij de ethische kant van dit werk.

Bronnen:

Lee, B. K., & Lee, W. N. (2004). The effect of information overload on consumer choice quality in an online environment. Psychology & Marketing, 21(3), 159-183.

Yeoh, J. P., & North, A. C. (2010). The effects of musical fit on choice between two   competing foods. Musicae Scientiae, 14(1), 165-180.

Misschien vind je dit ook interessant:

6 boeken met toffe heldenverhalen

14/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Maatschappelijke en Circulaire helden in Apeldoorn In 6 stappen je videostrategie bouwen In 6 stappen je videostrategie bouwen
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel