Waarom fotografie zo extreem belangrijk is voor je positionering
De manier waarop jouw merk zich positioneert zorgt ervoor dat je opvalt. En een opvallend merk is sterk en kan meer betekenen voor hun klanten, medewerkers en omgeving. Een belangrijk onderdeel van de positionering is de fotografie. Waarom dat zo extreem belangrijk is, lees je in dit artikel.
De rol van fotografie met positionering
Mensen denken in plaatjes. En deze plaatjes maken of mensen je merk onthouden. Afbeeldingen geven ook aan waarop jouw merk gericht is. Dat helpt jouw publiek om je merk te herkennen en daarop een goede keuze te kunnen maken. Past dit merk bij mij?
Fotografie heeft een belangrijke rol bij positionering. Positionering is de kunst om als merk een (voorkeurs)positie te vergaren in het hoofd van het publiek dat je wilt bereiken. Om te illustreren wat fotografie toevoegt aan positionering neem ik het voorbeeld van een limonademerk. Want stel je hebt een limonademerk ontwikkelt. Deze limonade wordt met verse, lokale ingrediënten op een ambachtelijke manier gemaakt. Daarmee is het een gezonder alternatief voor alle andere limonades die je in de horeca en supermarkt kunt krijgen.
Waar richt je dan de focus op in je communicatie? Waarop positioneer je? Is dat op de lokale, verse ingrediënten, de ambachtelijke werkwijze of het gezondere alternatief?
Stel er zitten mensen op een lokaal terras waar ze jouw limonade verkopen. Er staat een mooi klapkaartje op de tafels over jouw merk. Wat zien deze mensen dan qua gevoel? Welke foto’s zien ze dan en wat triggert hen om voor jouw merk te kiezen? De foto’s zijn daarin zeer belangrijk.
De kracht van fotografie
Dat fotografie zeer belangrijk is in de positionering van je merk laat het merk Fairf zien. Dit gave merk heeft een missie: een wereld creëren waarin alleen duurzame verf bestaat. Verf die je gewoon door de gootsteen kunt spoelen, omdat het geen schade meer aanricht. Hun aanbod bestaat uit verf op basis van natuurlijke ingrediënten. Dat vind ik echt fantastisch aan dit merk.
Een jaar geleden, toen ik voor het eerst op hun website belandde, viel me iets op. Als je naar de foto kijkt, zou het net zo goed een afbeelding kunnen zijn van een willekeurig verfmerk, of zelfs een merk in de woonindustrie. Het spreekt niet echt aan, het zegt niet veel. Terwijl hun boodschap zo krachtig is. Gelukkig wordt dat door de tekst eronder wel iets duidelijker.
Hoeveel krachtiger zou het zijn om hier foto’s te plaatsen waarin er mensen verven met een prei of een wortel. Hiermee maak je nog duidelijker dat je met natuurlijke ingrediënten werkt. Het roept vragen op bij het publiek dat deze foto’s bekijkt. En dan gaan ze beter naar de boodschap kijken: ‘Verven met natuurlijke ingrediënten’.
Inmiddels hebben ze hun fotografie aangepast. Het straalt nu echt uit dat ze een natuurlijk verfmerk zijn, en de tagline “ik ben fan van groen” bij gele verf is een slimme zet. Echt een flinke verbetering, als je het mij vraagt.
Fotografie als onderdeel van je huisstijl
De fotografie is daarmee een essentieel onderdeel van je huisstijl. Het wordt vaak vergeten in de huisstijl-handboeken, maar goede richtlijnen voor je fotografie zijn van onschatbare waarde. Daarmee kun je het gevoel bij je merk maken en breken.
Bij één van onze helden Andess hebben we de fotografie toegevoegd aan hun huisstijl. Nadat we de merkidentiteit hebben aangescherpt, de positionering hebben bepaald updaten we ook de huisstijl. De uitstraling van het logo was goed, alleen de foto’s zeiden niet zoveel. Met hun oude foto’s hadden ze bewust gekozen voor eigen fotografie, maar het sprak niet doordat het verhaal niet consistent was.
Het merk gaat met overheidsorganisaties op expeditie om een sterke overheidsorganisatie te worden. Vanuit hun merknaam en merkverhaal is er gekozen voor het krachtige concept van bergklimmen. In de fotografie hebben we daarom gekozen om de expeditie te verbeelden, maar dan in Nederland. Dus er zijn foto’s waarin de eigenaren van het merk zichtbaar zijn op verschillende plekken in Nederland. Van dijken en zandverstuivingen tot aan marktpleinen. Dit geeft een heel eigen beeld van het merk, dat een krachtige en frisse uitstraling geeft. Ze krijgen van nieuwe prospects veel reacties op de krachtige uitstraling van hun merk.

Fotografie in de merkreis
Daarmee is de fotografie een belangrijk stap in de merkreis. Eentje die niet vergeten mag worden als je een stevige fundering wilt neerzetten voor een sterk merk. Zoals gezegd is de fotografie een onderdeel van de huisstijl-halte van de merkreis. Maar voordat je goed kunt nadenken over de fotografie, doorloop je eerst de volgende haltes:
- De betekenis van je merk;
- De merkvisie en de merkmissie;
- De merkpersoonlijkheid;
- De positionering.
Vervolgens gaat de merkreis na de huisstijl (en fotografie dus) verder met het aanpassen van alle merkdragers voor een consistente communicatie. Uiteindelijk ga je het merk zowel intern als extern laden. Alles over de merkreis lees je in dit artikel.
Merkverhaal als basis
De huisstijl en fotografie kunnen niet zonder een merkverhaal. Het merkverhaal is de basis van al je communicatie, ook de visuele. Wanneer je het merkverhaal sterk hebt staan, kunnen foto’s echt stralen. Je weet namelijk wat je met je foto’s wil uitstralen en dat is de basis van alles. Ga dus niet enkele haltes behandelen (het zogeheten cherry-picking), maar doorloop chronologisch de merkreis. Alleen dan kun je een succesvol merk zijn die van betekenis is.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Vergeet de fotografie niet!
Het moraal van mijn verhaal? Fotografie is een essentieel onderdeel van je huisstijl waarmee je de identiteit en positionering van je merk versterkt. Foto’s kunnen vragen oproepen, een goed gevoel geven, of juist tegen de schenen schoppen. Welke rol ze voor jouw merk spelen, hangt af van je merkidentiteit en -positionering. Meer weten over het bouwen van een merk en merkverhaal? Download het heldenmerk-pakket en ontvang alle informatie om zelf aan de slag te gaan.
Waarom fotografie zo extreem belangrijk is voor je positionering

De manier waarop jouw merk zich positioneert zorgt ervoor dat je opvalt. En een opvallend merk is sterk en kan meer betekenen voor hun klanten, medewerkers en omgeving. Een belangrijk onderdeel van de positionering is de fotografie. Waarom dat zo extreem belangrijk is, lees je in dit artikel.
De rol van fotografie met positionering
Mensen denken in plaatjes. En deze plaatjes maken of mensen je merk onthouden. Afbeeldingen geven ook aan waarop jouw merk gericht is. Dat helpt jouw publiek om je merk te herkennen en daarop een goede keuze te kunnen maken. Past dit merk bij mij?
Fotografie heeft een belangrijke rol bij positionering. Positionering is de kunst om als merk een (voorkeurs)positie te vergaren in het hoofd van het publiek dat je wilt bereiken. Om te illustreren wat fotografie toevoegt aan positionering neem ik het voorbeeld van een limonademerk. Want stel je hebt een limonademerk ontwikkelt. Deze limonade wordt met verse, lokale ingrediënten op een ambachtelijke manier gemaakt. Daarmee is het een gezonder alternatief voor alle andere limonades die je in de horeca en supermarkt kunt krijgen.
Waar richt je dan de focus op in je communicatie? Waarop positioneer je? Is dat op de lokale, verse ingrediënten, de ambachtelijke werkwijze of het gezondere alternatief?
Stel er zitten mensen op een lokaal terras waar ze jouw limonade verkopen. Er staat een mooi klapkaartje op de tafels over jouw merk. Wat zien deze mensen dan qua gevoel? Welke foto’s zien ze dan en wat triggert hen om voor jouw merk te kiezen? De foto’s zijn daarin zeer belangrijk.
De kracht van fotografie
Dat fotografie zeer belangrijk is in de positionering van je merk laat het merk Fairf zien. Dit gave merk heeft een missie: een wereld creëren waarin alleen duurzame verf bestaat. Verf die je gewoon door de gootsteen kunt spoelen, omdat het geen schade meer aanricht. Hun aanbod bestaat uit verf op basis van natuurlijke ingrediënten. Dat vind ik echt fantastisch aan dit merk.
Een jaar geleden, toen ik voor het eerst op hun website belandde, viel me iets op. Als je naar de foto kijkt, zou het net zo goed een afbeelding kunnen zijn van een willekeurig verfmerk, of zelfs een merk in de woonindustrie. Het spreekt niet echt aan, het zegt niet veel. Terwijl hun boodschap zo krachtig is. Gelukkig wordt dat door de tekst eronder wel iets duidelijker.
Hoeveel krachtiger zou het zijn om hier foto’s te plaatsen waarin er mensen verven met een prei of een wortel. Hiermee maak je nog duidelijker dat je met natuurlijke ingrediënten werkt. Het roept vragen op bij het publiek dat deze foto’s bekijkt. En dan gaan ze beter naar de boodschap kijken: ‘Verven met natuurlijke ingrediënten’.
Inmiddels hebben ze hun fotografie aangepast. Het straalt nu echt uit dat ze een natuurlijk verfmerk zijn, en de tagline “ik ben fan van groen” bij gele verf is een slimme zet. Echt een flinke verbetering, als je het mij vraagt.
Fotografie als onderdeel van je huisstijl
De fotografie is daarmee een essentieel onderdeel van je huisstijl. Het wordt vaak vergeten in de huisstijl-handboeken, maar goede richtlijnen voor je fotografie zijn van onschatbare waarde. Daarmee kun je het gevoel bij je merk maken en breken.
Bij één van onze helden Andess hebben we de fotografie toegevoegd aan hun huisstijl. Nadat we de merkidentiteit hebben aangescherpt, de positionering hebben bepaald updaten we ook de huisstijl. De uitstraling van het logo was goed, alleen de foto’s zeiden niet zoveel. Met hun oude foto’s hadden ze bewust gekozen voor eigen fotografie, maar het sprak niet doordat het verhaal niet consistent was.
Het merk gaat met overheidsorganisaties op expeditie om een sterke overheidsorganisatie te worden. Vanuit hun merknaam en merkverhaal is er gekozen voor het krachtige concept van bergklimmen. In de fotografie hebben we daarom gekozen om de expeditie te verbeelden, maar dan in Nederland. Dus er zijn foto’s waarin de eigenaren van het merk zichtbaar zijn op verschillende plekken in Nederland. Van dijken en zandverstuivingen tot aan marktpleinen. Dit geeft een heel eigen beeld van het merk, dat een krachtige en frisse uitstraling geeft. Ze krijgen van nieuwe prospects veel reacties op de krachtige uitstraling van hun merk.

Fotografie in de merkreis
Daarmee is de fotografie een belangrijk stap in de merkreis. Eentje die niet vergeten mag worden als je een stevige fundering wilt neerzetten voor een sterk merk. Zoals gezegd is de fotografie een onderdeel van de huisstijl-halte van de merkreis. Maar voordat je goed kunt nadenken over de fotografie, doorloop je eerst de volgende haltes:
- De betekenis van je merk;
- De merkvisie en de merkmissie;
- De merkpersoonlijkheid;
- De positionering.
Vervolgens gaat de merkreis na de huisstijl (en fotografie dus) verder met het aanpassen van alle merkdragers voor een consistente communicatie. Uiteindelijk ga je het merk zowel intern als extern laden. Alles over de merkreis lees je in dit artikel.
Merkverhaal als basis
De huisstijl en fotografie kunnen niet zonder een merkverhaal. Het merkverhaal is de basis van al je communicatie, ook de visuele. Wanneer je het merkverhaal sterk hebt staan, kunnen foto’s echt stralen. Je weet namelijk wat je met je foto’s wil uitstralen en dat is de basis van alles. Ga dus niet enkele haltes behandelen (het zogeheten cherry-picking), maar doorloop chronologisch de merkreis. Alleen dan kun je een succesvol merk zijn die van betekenis is.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Vergeet de fotografie niet!
Het moraal van mijn verhaal? Fotografie is een essentieel onderdeel van je huisstijl waarmee je de identiteit en positionering van je merk versterkt. Foto’s kunnen vragen oproepen, een goed gevoel geven, of juist tegen de schenen schoppen. Welke rol ze voor jouw merk spelen, hangt af van je merkidentiteit en -positionering. Meer weten over het bouwen van een merk en merkverhaal? Download het heldenmerk-pakket en ontvang alle informatie om zelf aan de slag te gaan.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.