Het starten van een beweging begint bij de betekenis van je organisatie
Steeds meer organisaties willen niet alleen een betekenisvol merk zijn, maar ook een beweging starten met hun merk. Maar hoe doe je dat precies? Het starten van een beweging begint bij de betekenis van je organisatie. Hoe dat zit lees je in dit artikel.
Wat is een beweging eigenlijk?
Maar wat is ‘een beweging starten’ in de context van merkenbouw nu eigenlijk? In de literatuur noemen ze dit ook wel brand movement of movement brands. Een merkbeweging is het activeren van de betekenis van je organisatie door een diepere verbinding te zoeken met je klanten. Je activeert niet alleen je eigen organisatie, maar juist je klanten en andere relaties om samen je missie te bereiken.
Want de betekenis van je organisatie gaat niet alleen om je klanten, maar ook om de omgeving waar de impact het grootste is. Als voorbeeld kun je Tony’s Chocolonely zien. Hun klanten zijn de consumenten die chocola kopen, maar de impact hebben zij op de cacaoboeren, medewerkers en families waar zij hun cacao vandaan halen.

Starten met betekenis
Wanneer je een beweging wilt starten, dan start dat met de betekenis als basis. De betekenis is de letterlijke vertaling van waarom je merk op aarde is. Het is de kernideologie van je organisatie die nooit verloren gaat. De betekenis bestaat uit 3 elementen:
- Het ontstaan en de geschiedenis van je organisatie;
- De maatschappelijke waarde;
- De gezamenlijke drijfveren.
Je leest meer over de betekenis in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis. Als je weet wie je bent, wat je wilt bereiken en hoe jij dat het beste doet, pas dan kun je ook daadwerkelijk van betekenis zijn met je beweging. Deze betekenis is de basis van je visie, missie en de merkpersoonlijkheid. Samen vormt het de identiteit van je merk.
“Het domein is daar waar jouw missie (de grote opdracht van je organisatie) en de relevantie in de wereld van je klant bij elkaar komen.”
Het bewegingsidee
Als je merkidentiteit helder is, is het de stap om aan de slag te gaan met het bewegingsidee. Dit is het idee van waaruit je de beweging wilt starten. De merkidentiteit en de betekenis is de basis van je bewegingsidee.
De volgende stap is om in het leven van je klanten en bondgenoten te duiken. Je wilt hun belevingswereld leren kennen, ontdekken wat voor hen relevant is. Waar hun ’s nachts van wakker liggen en meer van dergelijke vragen.
Wanneer je dit weet, kun je verder met het bewegingsidee. Dit is het thema waaraan je wilt dat mensen zich aan jouw merk verbinden. Wij noemen dit ook het domein. Het domein is daar waar jouw missie (de grote opdracht van je organisatie) en de relevantie in de wereld van je klant bij elkaar komen. Dit domein wil je groter laten worden, zodat je daadwerkelijk van betekenis bent.
Dove is een voorbeeld, dat van echte schoonheid hun domein heeft gemaakt. Vanuit dat bewegingsidee ontplooien ze initiatieven om dit domein groter te maken. Productverkoop hoort daar bij, maar het doel is groter dan dat. Dat is vrouwen hun echte schoonheid laten ervaren. Vrouwen in allerlei maten en kleuren. Binnen het domein doen zij onderzoek naar zelfbeeld en zelfvertrouwen bij meisjes en vrouwen. In Dove stories schrijven ze verhalen van echte vrouwen voor echte vrouwen.

Van domein naar aanbod en acties
Het domein is de basis van de beweging die je wilt starten. Het motiveert anderen om zelf bij te dragen. Je kunt daarvan leren partijen als Greenpeace en Extinction Rebellion. Deze activiste groepen focussen zich op een zeer specifiek thema en weten daarmee mensen te raken. Zo te raken dat ze zelf mee gaan doen met die beweging.
Bedrijven lijken ook steeds vaker op dit soort type merken. Het gaat om je eigen persoonlijkheid hoe je dit naar buiten brengt. Wanneer je domein (het specifieke thema van jouw merk) helder is kun je daar acties en aanbod gaan ontwikkelen die je domein groter maakt. Om daarmee je (maatschappelijke) missie te kunnen bereiken. Zie het als merkactivatie voor je domein. Voorbeelden hiervan zijn:
- Domein-website: Een aparte website voor je eigen domein, zoals het platform NLAdaptief.
- Hashtags op sociale media: Kom binnen de groepen van je publiek terecht door het gebruik van hashtags, zoals de hashtag #bewegendleren
- Creëer producten: Creëer nieuwe producten om je klanten en het publiek aan te zetten om met het domein aan de slag te gaan. Ons Heldenmerk-pakket is daar een voorbeeld van.
- Onderzoek: Je kunt onderzoek doen op het gebied van je domein, om daarmee jezelf als eigenaar te claimen én daarmee je domein bekender te maken.
- Community starten: Je domein is een goede manier om een community te starten. Het is een relevant domein dat impact nodig heeft.
- Onconventionele campagnes: Zet campagnes op die de boodschap van je domein scherp neerzet. Doe het op de manier zoals het bij je merk past, denk aan de Repair is a radical act van Patagonia, waarin ze strijden tegen fastfashion. Zij vinden hergebruik belangrijker dan nieuwe producten kopen.
- Partnerships: Ga verschillende partnerships aan om je domein te vergroten. Denk aan innovatie, R&D, maar ook op het gebied van communicatie.
- Magazines: Je domein is het ideale middel om een magazine over te maken die het publiek informeert en inspireert, zoals het HEROES-magazine.
- Research & Development: Ontwikkel nieuwe betaalde producten die écht relevant zijn. Het ontwikkelen van producten is extra interessant in combinatie met een community. Je kunt ze namelijk samen met hen maken.
- Petities/ rechtszaken: Wanneer je domein helder is, kun je dit goed laden door petities en rechtszaken op te zetten om het te verbeteren.
- Foundation: Richt een foundation op die je helpt bij het bereiken van je missie.
- Pop-up stores/ restaurants/ etc.: Zet een pop-up locatie in om in korte tijd veel reuring te veroorzaken, zoals de Vleesch Lobby van De Vegerarische Slager of de pop-up store van Lovetrigger.
Dit zijn een aantal voorbeelden om je beweging te laden. Je kunt ook denken aan campagnes om individuen te activeren, zonder dat je merk daar direct bij betrokken is. Denk aan Movember, Stoptober en Dry January. Allemaal campagnes die niet direct aan merken te liëren zijn.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Lessen voor jouw merk
Wat kun je hiervan leren voor je eigen merk? Een vijftal punten kun je zelf gaan toepassen:
- Betekenis is de basis voor alles: Wil je een beweging starten? Dan moet je heel goed weten wat je betekenis is. Heb je dit niet, ga daar dan eerst mee aan de slag.
- Ga het échte gesprek aan met je publiek: Zorg ervoor dat je echt met het publiek in gesprek gaat over wat hen drijft, wat hun leefwereld is. Je kunt nog zo’n sterke identiteit hebben, als het niet aansluit bij je publiek, gaat het niet werken.
- Begin met kleine stapjes: Je wilt iets groots bereiken, maar iedere beweging is begonnen bij de eerste stap. Zet kleine stappen om het grote te bereiken en maak het daarom ook niet te moeilijk voor jou en je organisatie.
- Oprechte idealen: Een beweging succesvol maken is dat je oprecht bent in wat je doet. Zonder oprechte idealen kun je beter er niet aan beginnen, want je publiek prikt er zo door heen.
- Neem de gehele organisatie mee: Een beweging starten is geen project van één iemand, het is de inzet van de hele organisatie.
Het starten van een beweging begint bij de betekenis van je organisatie

Steeds meer organisaties willen niet alleen een betekenisvol merk zijn, maar ook een beweging starten met hun merk. Maar hoe doe je dat precies? Het starten van een beweging begint bij de betekenis van je organisatie. Hoe dat zit lees je in dit artikel.
Wat is een beweging eigenlijk?
Maar wat is ‘een beweging starten’ in de context van merkenbouw nu eigenlijk? In de literatuur noemen ze dit ook wel brand movement of movement brands. Een merkbeweging is het activeren van de betekenis van je organisatie door een diepere verbinding te zoeken met je klanten. Je activeert niet alleen je eigen organisatie, maar juist je klanten en andere relaties om samen je missie te bereiken.
Want de betekenis van je organisatie gaat niet alleen om je klanten, maar ook om de omgeving waar de impact het grootste is. Als voorbeeld kun je Tony’s Chocolonely zien. Hun klanten zijn de consumenten die chocola kopen, maar de impact hebben zij op de cacaoboeren, medewerkers en families waar zij hun cacao vandaan halen.

Starten met betekenis
Wanneer je een beweging wilt starten, dan start dat met de betekenis als basis. De betekenis is de letterlijke vertaling van waarom je merk op aarde is. Het is de kernideologie van je organisatie die nooit verloren gaat. De betekenis bestaat uit 3 elementen:
- Het ontstaan en de geschiedenis van je organisatie;
- De maatschappelijke waarde;
- De gezamenlijke drijfveren.
Je leest meer over de betekenis in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis. Als je weet wie je bent, wat je wilt bereiken en hoe jij dat het beste doet, pas dan kun je ook daadwerkelijk van betekenis zijn met je beweging. Deze betekenis is de basis van je visie, missie en de merkpersoonlijkheid. Samen vormt het de identiteit van je merk.
“Het domein is daar waar jouw missie (de grote opdracht van je organisatie) en de relevantie in de wereld van je klant bij elkaar komen.”
Het bewegingsidee
Als je merkidentiteit helder is, is het de stap om aan de slag te gaan met het bewegingsidee. Dit is het idee van waaruit je de beweging wilt starten. De merkidentiteit en de betekenis is de basis van je bewegingsidee.
De volgende stap is om in het leven van je klanten en bondgenoten te duiken. Je wilt hun belevingswereld leren kennen, ontdekken wat voor hen relevant is. Waar hun ’s nachts van wakker liggen en meer van dergelijke vragen.
Wanneer je dit weet, kun je verder met het bewegingsidee. Dit is het thema waaraan je wilt dat mensen zich aan jouw merk verbinden. Wij noemen dit ook het domein. Het domein is daar waar jouw missie (de grote opdracht van je organisatie) en de relevantie in de wereld van je klant bij elkaar komen. Dit domein wil je groter laten worden, zodat je daadwerkelijk van betekenis bent.
Dove is een voorbeeld, dat van echte schoonheid hun domein heeft gemaakt. Vanuit dat bewegingsidee ontplooien ze initiatieven om dit domein groter te maken. Productverkoop hoort daar bij, maar het doel is groter dan dat. Dat is vrouwen hun echte schoonheid laten ervaren. Vrouwen in allerlei maten en kleuren. Binnen het domein doen zij onderzoek naar zelfbeeld en zelfvertrouwen bij meisjes en vrouwen. In Dove stories schrijven ze verhalen van echte vrouwen voor echte vrouwen.
Van domein naar aanbod en acties
Het domein is de basis van de beweging die je wilt starten. Het motiveert anderen om zelf bij te dragen. Je kunt daarvan leren partijen als Greenpeace en Extinction Rebellion. Deze activiste groepen focussen zich op een zeer specifiek thema en weten daarmee mensen te raken. Zo te raken dat ze zelf mee gaan doen met die beweging.
Bedrijven lijken ook steeds vaker op dit soort type merken. Het gaat om je eigen persoonlijkheid hoe je dit naar buiten brengt. Wanneer je domein (het specifieke thema van jouw merk) helder is kun je daar acties en aanbod gaan ontwikkelen die je domein groter maakt. Om daarmee je (maatschappelijke) missie te kunnen bereiken. Zie het als merkactivatie voor je domein. Voorbeelden hiervan zijn:
- Domein-website: Een aparte website voor je eigen domein, zoals het platform NLAdaptief.
- Hashtags op sociale media: Kom binnen de groepen van je publiek terecht door het gebruik van hashtags, zoals de hashtag #bewegendleren
- Creëer producten: Creëer nieuwe producten om je klanten en het publiek aan te zetten om met het domein aan de slag te gaan. Ons Heldenmerk-pakket is daar een voorbeeld van.
- Onderzoek: Je kunt onderzoek doen op het gebied van je domein, om daarmee jezelf als eigenaar te claimen én daarmee je domein bekender te maken.
- Community starten: Je domein is een goede manier om een community te starten. Het is een relevant domein dat impact nodig heeft.
- Onconventionele campagnes: Zet campagnes op die de boodschap van je domein scherp neerzet. Doe het op de manier zoals het bij je merk past, denk aan de Repair is a radical act van Patagonia, waarin ze strijden tegen fastfashion. Zij vinden hergebruik belangrijker dan nieuwe producten kopen.
- Partnerships: Ga verschillende partnerships aan om je domein te vergroten. Denk aan innovatie, R&D, maar ook op het gebied van communicatie.
- Magazines: Je domein is het ideale middel om een magazine over te maken die het publiek informeert en inspireert, zoals het HEROES-magazine.
- Research & Development: Ontwikkel nieuwe betaalde producten die écht relevant zijn. Het ontwikkelen van producten is extra interessant in combinatie met een community. Je kunt ze namelijk samen met hen maken.
- Petities/ rechtszaken: Wanneer je domein helder is, kun je dit goed laden door petities en rechtszaken op te zetten om het te verbeteren.
- Foundation: Richt een foundation op die je helpt bij het bereiken van je missie.
- Pop-up stores/ restaurants/ etc.: Zet een pop-up locatie in om in korte tijd veel reuring te veroorzaken, zoals de Vleesch Lobby van De Vegerarische Slager of de pop-up store van Lovetrigger.
Dit zijn een aantal voorbeelden om je beweging te laden. Je kunt ook denken aan campagnes om individuen te activeren, zonder dat je merk daar direct bij betrokken is. Denk aan Movember, Stoptober en Dry January. Allemaal campagnes die niet direct aan merken te liëren zijn.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Lessen voor jouw merk
Wat kun je hiervan leren voor je eigen merk? Een vijftal punten kun je zelf gaan toepassen:
- Betekenis is de basis voor alles: Wil je een beweging starten? Dan moet je heel goed weten wat je betekenis is. Heb je dit niet, ga daar dan eerst mee aan de slag.
- Ga het échte gesprek aan met je publiek: Zorg ervoor dat je echt met het publiek in gesprek gaat over wat hen drijft, wat hun leefwereld is. Je kunt nog zo’n sterke identiteit hebben, als het niet aansluit bij je publiek, gaat het niet werken.
- Begin met kleine stapjes: Je wilt iets groots bereiken, maar iedere beweging is begonnen bij de eerste stap. Zet kleine stappen om het grote te bereiken en maak het daarom ook niet te moeilijk voor jou en je organisatie.
- Oprechte idealen: Een beweging succesvol maken is dat je oprecht bent in wat je doet. Zonder oprechte idealen kun je beter er niet aan beginnen, want je publiek prikt er zo door heen.
- Neem de gehele organisatie mee: Een beweging starten is geen project van één iemand, het is de inzet van de hele organisatie.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.