Heeft jouw merk nog wel bestaansrecht?
Het bestaansrecht van je organisatie en merk is essentieel. Zonder bestaansrecht kun je letterlijk niet meer bestaan. Toch zien we dat veel merken leven zonder dat ze hun bestaansrecht kennen of dat ze het hebben. Zo zijn bedrijven als Schoenenreus en de V&D al op de fles gegaan. Nu zijn dit grote voorbeelden, maar ook in het MKB zijn er bedrijven die door hun verminderde bestaansrecht niet meer bestaan. Daarom de vraag: Heeft jouw merk nog wel bestaansrecht?
Wat is jouw rol in de markt en de wereld?
We gaven net al twee voorbeelden van bedrijven die niet meer bestaan, omdat ze geen bestaansrecht in hun markt meer hadden. Laat staan de wereld. Een ander voorbeeld is Nokia, dat te lang teerde op hun telefoons en daarmee de intrede van de smartphone miste. Of Kodak, dat zelf de techniek voor digitale fotografie ontwikkelde, maar het niet op de markt bracht omdat ze er niet in geloofden. Nu bestaat het merk niet meer.
Tel daarbij op dat 77 % van de consumenten wereldwijd het niet erg zouden vinden als merken zouden verdwijnen (Bron: Onderzoek Havas Media). Met andere woorden hebben 77 % van de merken geen bestaansrecht.
Het gaat er dus om, om vooruit te kijken. Wat is je rol in de markt en/ of in de wereld? En hoe ziet dat er over 5 en over 10 jaar uit? Heb je een groothandel, dan kun je over 10 jaar zo maar niet meer bestaan doordat de keten versmald wordt. Fabrikanten verkopen dan rechtstreeks bij de klant. Zo zijn organisaties die hebben ingezet op de kolenhandel of op het verhuren van video’s al niet meer onder ons. Vrij logisch als je er nu over na denkt, maar in die tijd kon niemand het bedenken.
Partijen als Netflix, AirBNB en Über zetten hele markten op de kop. Ze gaan met nieuwe businessmodellen aan de haal om de klant nog beter te helpen. Even los van of deze bedrijven daadwerkelijk maatschappelijke waarde leven.
Nog een aantal voorbeelden van markten die zo maar kunnen veranderen:
- Wat is de waarde van een verzekeringsagent wanneer de peer-to-peer-techniek het overneemt?
- Wat is de rol van een notaris wanneer blockchain-organisaties hun werk overnemen?
- Wat als apps met slimme technologie huidige reisbureaus van de troon stoten?
- Wat is de rol van boekhouders wanneer steeds meer systemen technieken als AI gaan gebruiken?
- Wat is de rol van transportbedrijven en vrachtwagenchauffeurs wanneer er zelfrijdende vrachtwagens de weg op gaan?
Zo maar een aantal voorbeelden van branches waarin het één en ander kan veranderen. Wanneer je niet weet wat je rol is en je geen betekenis hebt in de markt of de wereld zijn deze partijen simpel vervangbaar.
“Hoe scherp hebben jullie in de organisatie de betekenis, de visie en de missie van de organisatie? Met de missie zet je een scherpe en grote opdracht voor je merk neer.”
Kunnen jouw klanten zonder jou?
Eén van de vragen die langskomt in de merkreizen die wij met onze klanten doorlopen is: Kunnen jouw klanten zonder jou? Vaak is het antwoord tot hun eigen frustratie daarop: Ja. Veel organisaties zijn regelrecht vervangbaar door andere merken.
Daarom is dit een belangrijke vraag wanneer je wilt weten of je merk ook bestaansrecht heeft. Het gaat er om dat jij op lange termijn waarde levert aan je klant én je omgeving. Wanneer jouw merk niet meer bestaat, dan moet het een gemis zijn, al is het maar in een kleine omgeving. Zo zijn er maatschappelijke problemen die op grote en kleine schaal negatieve impact hebben. Als je merk onderdeel van de oplossing is, ben je per definitie belangrijk voor je omgeving én heb je bestaansrecht.
Betekenis als belangrijk ijkpunt
Bestaansrecht begint bij de betekenis van je merk. De betekenis van je merk verandert namelijk nooit. Het is de waarde waar je merk op drijft. Hoe helder is de betekenis voor jullie merk? De betekenis verandert in het leven van een merk niet, maar de visie en missie kunnen in de loop van de jaren wel veranderen. Door andere inzichten, nieuwe trends en ontwikkelingen scherp je de visie en missie van de organisatie aan.
Hoe scherp hebben jullie in de organisatie de betekenis, de visie en de missie van de organisatie? Met de missie zet je een scherpe en grote opdracht voor je merk neer. Dit fungeert als kompas om beslissingen in je organisatie te maken én echte waarde én impact te maken.
Dromen jagen in de merksessie
Hoe staat het met jullie bestaansrecht? En wil je weer opnieuw dromen met jullie merk? Tijdens de Merksessie gaan we op zoek naar de échte waarde van je merk. We doorlopen de klantreis, met de betekenis is belangrijke basis. Vraag de Merksessie nu aan. Het is kosteloos, maar niet vrijblijvend!
Heeft jouw merk nog wel bestaansrecht?

Het bestaansrecht van je organisatie en merk is essentieel. Zonder bestaansrecht kun je letterlijk niet meer bestaan. Toch zien we dat veel merken leven zonder dat ze hun bestaansrecht kennen of dat ze het hebben. Zo zijn bedrijven als Schoenenreus en de V&D al op de fles gegaan. Nu zijn dit grote voorbeelden, maar ook in het MKB zijn er bedrijven die door hun verminderde bestaansrecht niet meer bestaan. Daarom de vraag: Heeft jouw merk nog wel bestaansrecht?
Wat is jouw rol in de markt en de wereld?
We gaven net al twee voorbeelden van bedrijven die niet meer bestaan, omdat ze geen bestaansrecht in hun markt meer hadden. Laat staan de wereld. Een ander voorbeeld is Nokia, dat te lang teerde op hun telefoons en daarmee de intrede van de smartphone miste. Of Kodak, dat zelf de techniek voor digitale fotografie ontwikkelde, maar het niet op de markt bracht omdat ze er niet in geloofden. Nu bestaat het merk niet meer.
Tel daarbij op dat 77 % van de consumenten wereldwijd het niet erg zouden vinden als merken zouden verdwijnen (Bron: Onderzoek Havas Media). Met andere woorden hebben 77 % van de merken geen bestaansrecht.
Het gaat er dus om, om vooruit te kijken. Wat is je rol in de markt en/ of in de wereld? En hoe ziet dat er over 5 en over 10 jaar uit? Heb je een groothandel, dan kun je over 10 jaar zo maar niet meer bestaan doordat de keten versmald wordt. Fabrikanten verkopen dan rechtstreeks bij de klant. Zo zijn organisaties die hebben ingezet op de kolenhandel of op het verhuren van video’s al niet meer onder ons. Vrij logisch als je er nu over na denkt, maar in die tijd kon niemand het bedenken.
Partijen als Netflix, AirBNB en Über zetten hele markten op de kop. Ze gaan met nieuwe businessmodellen aan de haal om de klant nog beter te helpen. Even los van of deze bedrijven daadwerkelijk maatschappelijke waarde leven.
Nog een aantal voorbeelden van markten die zo maar kunnen veranderen:
- Wat is de waarde van een verzekeringsagent wanneer de peer-to-peer-techniek het overneemt?
- Wat is de rol van een notaris wanneer blockchain-organisaties hun werk overnemen?
- Wat als apps met slimme technologie huidige reisbureaus van de troon stoten?
- Wat is de rol van boekhouders wanneer steeds meer systemen technieken als AI gaan gebruiken?
- Wat is de rol van transportbedrijven en vrachtwagenchauffeurs wanneer er zelfrijdende vrachtwagens de weg op gaan?
Zo maar een aantal voorbeelden van branches waarin het één en ander kan veranderen. Wanneer je niet weet wat je rol is en je geen betekenis hebt in de markt of de wereld zijn deze partijen simpel vervangbaar.
“Hoe scherp hebben jullie in de organisatie de betekenis, de visie en de missie van de organisatie? Met de missie zet je een scherpe en grote opdracht voor je merk neer.”
Kunnen jouw klanten zonder jou?
Eén van de vragen die langskomt in de merkreizen die wij met onze klanten doorlopen is: Kunnen jouw klanten zonder jou? Vaak is het antwoord tot hun eigen frustratie daarop: Ja. Veel organisaties zijn regelrecht vervangbaar door andere merken.
Daarom is dit een belangrijke vraag wanneer je wilt weten of je merk ook bestaansrecht heeft. Het gaat er om dat jij op lange termijn waarde levert aan je klant én je omgeving. Wanneer jouw merk niet meer bestaat, dan moet het een gemis zijn, al is het maar in een kleine omgeving. Zo zijn er maatschappelijke problemen die op grote en kleine schaal negatieve impact hebben. Als je merk onderdeel van de oplossing is, ben je per definitie belangrijk voor je omgeving én heb je bestaansrecht.
Betekenis als belangrijk ijkpunt
Bestaansrecht begint bij de betekenis van je merk. De betekenis van je merk verandert namelijk nooit. Het is de waarde waar je merk op drijft. Hoe helder is de betekenis voor jullie merk? De betekenis verandert in het leven van een merk niet, maar de visie en missie kunnen in de loop van de jaren wel veranderen. Door andere inzichten, nieuwe trends en ontwikkelingen scherp je de visie en missie van de organisatie aan.
Hoe scherp hebben jullie in de organisatie de betekenis, de visie en de missie van de organisatie? Met de missie zet je een scherpe en grote opdracht voor je merk neer. Dit fungeert als kompas om beslissingen in je organisatie te maken én echte waarde én impact te maken.
Dromen jagen in de merksessie
Hoe staat het met jullie bestaansrecht? En wil je weer opnieuw dromen met jullie merk? Tijdens de Merksessie gaan we op zoek naar de échte waarde van je merk. We doorlopen de klantreis, met de betekenis is belangrijke basis. Vraag de Merksessie nu aan. Het is kosteloos, maar niet vrijblijvend!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.