5 trends voor merken in 2023
We zijn alweer in de laatste weken van 2022 beland. Het is tijd om vooruit te kijken op het nieuwe jaar. Wat zijn de trends in merkontwikkeling voor 2023? In dit artikel krijg je 5 trends.
Trend 1: Betekenisvol ondernemen
Laten we maar direct beginnen met het belangrijkste. De laatste jaren is betekenisvol ondernemen al flink in de lift gezet en de verwachtingen zijn dat dit alleen maar gaat toenemen. Waar nog te veel organisaties de afgelopen jaren betekenisvol ondernemen hebben opgepakt om mee te liften, moeten merken in 2023 hiermee echt aan de slag. Er is geen plaats meer voor purpose-washing of green-washing.
Aan de slag betekent dé echte betekenis ontdekken en hierop verder acteren. Hoe dit werkt lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis
Trend 2: Investeren in relaties
In 2022 hebben we al gemerkt hoe onzeker de huidige tijden zijn. De prijzen in de bouw, de energiemarkt en alle andere markten, ze zijn onzeker. Dat betekent dat jij als merk én je klant vooraf niet weten waar ze aan toe zijn.
Als merk is het belangrijk om te investeren in de relatie met je klanten én medewerkers. Je medewerker dient flexibel met de veranderingen in de markt om te gaan. Daarbij zijn zij het die het imago van je merk bepalen. Door te investeren in de relatie met je medewerkers vergroot je de betrokkenheid bij je merk. Daarom geven wij ook het advies: Transformeer je medewerkers naar merketeers.
De relatie met klanten wil je krachtig houden. Waar staat je merk voor? En wat betekent dit voor de verwachtingen die je aan je klant stelt. Wat mogen klanten van je verwachten? En hoe ga je daarmee om? Zorg ervoor dat je investeert in de relaties en de beloftes reëel maakt. Lees Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften! voor meer informatie hierover!
“Als je als bedrijf niet meebeweegt, weten we wat er overblijft: Een kerkhof met bedrijven die alleen nog in herinnering zijn. Denk aan bedrijven als Kodak, de V&D en de Schoenenreus.”
Trend 3: Verandering van tijdperk
“We leven niet in een tijdperk van veranderingen, we leven in een verandering van tijdperk.” Het is een uitspraak van Jan Rotmans, Hoogleraar transitiekunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daarmee geeft hij aan dat alle markten en de hele wereld in transitie is. We merken het nu al veel onderdelen in ons eigen leven. De zorg zoals we deze nu kennen, is niet meer van deze tijd. De manier waarop we met energie omgaan, is niet hoe het erover 10 jaar uit moet zien. Maar denk ook aan het onderwijs, de voedselindustrie en alle andere markten.
Iedere markt is in verandering. Deze verandering van tijdperk zorgt ervoor dat een visionaire blik van je organisatie nóg belangrijker wordt. Wanneer je als merk koploper wilt worden in je markt van het nieuwe tijdperk zet je in op de kansen, in plaats van de bedreigingen die deze tijd met zich meebrengt. Je dient een keuze te maken waarvoor je als merk staat. Je neemt een stelling in.
Trend 4: Merken die meebewegen
Bij zowel trend 2 als 3 is meebewegen zeer belangrijk. We merken steeds vaker dat we geen strategische plannen voor de komende 5 jaar kunnen maken. Over 5 jaar ziet de wereld er namelijk helemaal anders uit. Hoe de toekomst eruit gaat zien, is gewoonweg onzeker. De visie en missie van je organisatie is daarmee extra belangrijk. Als je als bedrijf niet meebeweegt, weten we wat er overblijft: Een kerkhof met bedrijven die alleen nog in herinnering zijn. Denk aan bedrijven als Kodak, de V&D, de Schoenenreus, etc. Zorg ervoor dat je organisatie flexibel genoeg is om mee te bewegen.
Dit wil overigens niet zeggen dat je organisatie met alle winden moet meewaaien, het gaat erom dat de organisatie wendbaar genoeg is voor alle veranderingen waar je als bedrijf geen invloed op hebt.
Lees ook: Heeft jouw merk nog wel bestaansrecht?
Trend 5: Weg met marketingtrends
En nu komen we op de belangrijkste boodschap van dit artikel: Weg met alle marketingtrends. Wat we namelijk veel zien is dat merken maar op alle trends meevaren, zonder écht te kijken of het bij hun merk past. Zo is TikTok-marketing enorm in opkomst, zetten bedrijven enorm in op short video, omdat dat ‘de norm’ is. Of bedrijven komen er nu achter dat ze misschien iets op sociale media moeten, terwijl er grote bedrijven de platformen juist mijden en hun eigen community ’s aan het bouwen zijn.
Zijn deze trends dan niet goed om te volgen? Dat ligt aan je eigen merk. Een meebewegend merk ontdekt welke trends bij hun merkpersoonlijkheid passen. Is het bijvoorbeeld voor jouw merk interessanter om een eigen community te bouwen, of juist deze community op TikTok te bouwen?
Wanneer je een sterk merk wilt bouwen, moet je consistent zijn! De focus op merketing is daarbij belangrijker dan marketing.
Alles start met identiteit
Als je de rode draad door alle trends ontdekt, dan zie je dat alles start bij de identiteit van je merk. Deze identiteit is namelijk het kompas waarop je organisatie zich beweegt. De identiteit geeft betekenis aan je organisatie. De identiteit bepaalt hoe je omgaat me je klanten en medewerkers. Het helpt je om als organisatie strategisch mee te bewegen en je eigen visie te ontwikkelen in een nieuw tijdperk. En de identiteit zorgt ervoor dat je niet met alle trends meewaait. Maar hoe zorg je voor een krachtige identiteit? Download het heldenmerkpakket en ga mee op merkreis!
5 trends voor merken in 2023

We zijn alweer in de laatste weken van 2022 beland. Het is tijd om vooruit te kijken op het nieuwe jaar. Wat zijn de trends in merkontwikkeling voor 2023? In dit artikel krijg je 5 trends.
Trend 1: Betekenisvol ondernemen
Laten we maar direct beginnen met het belangrijkste. De laatste jaren is betekenisvol ondernemen al flink in de lift gezet en de verwachtingen zijn dat dit alleen maar gaat toenemen. Waar nog te veel organisaties de afgelopen jaren betekenisvol ondernemen hebben opgepakt om mee te liften, moeten merken in 2023 hiermee echt aan de slag. Er is geen plaats meer voor purpose-washing of green-washing.
Aan de slag betekent dé echte betekenis ontdekken en hierop verder acteren. Hoe dit werkt lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis
Trend 2: Investeren in relaties
In 2022 hebben we al gemerkt hoe onzeker de huidige tijden zijn. De prijzen in de bouw, de energiemarkt en alle andere markten, ze zijn onzeker. Dat betekent dat jij als merk én je klant vooraf niet weten waar ze aan toe zijn.
Als merk is het belangrijk om te investeren in de relatie met je klanten én medewerkers. Je medewerker dient flexibel met de veranderingen in de markt om te gaan. Daarbij zijn zij het die het imago van je merk bepalen. Door te investeren in de relatie met je medewerkers vergroot je de betrokkenheid bij je merk. Daarom geven wij ook het advies: Transformeer je medewerkers naar merketeers.
De relatie met klanten wil je krachtig houden. Waar staat je merk voor? En wat betekent dit voor de verwachtingen die je aan je klant stelt. Wat mogen klanten van je verwachten? En hoe ga je daarmee om? Zorg ervoor dat je investeert in de relaties en de beloftes reëel maakt. Lees Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften! voor meer informatie hierover!
“Als je als bedrijf niet meebeweegt, weten we wat er overblijft: Een kerkhof met bedrijven die alleen nog in herinnering zijn. Denk aan bedrijven als Kodak, de V&D en de Schoenenreus.”
Trend 3: Verandering van tijdperk
“We leven niet in een tijdperk van veranderingen, we leven in een verandering van tijdperk.” Het is een uitspraak van Jan Rotmans, Hoogleraar transitiekunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daarmee geeft hij aan dat alle markten en de hele wereld in transitie is. We merken het nu al veel onderdelen in ons eigen leven. De zorg zoals we deze nu kennen, is niet meer van deze tijd. De manier waarop we met energie omgaan, is niet hoe het erover 10 jaar uit moet zien. Maar denk ook aan het onderwijs, de voedselindustrie en alle andere markten.
Iedere markt is in verandering. Deze verandering van tijdperk zorgt ervoor dat een visionaire blik van je organisatie nóg belangrijker wordt. Wanneer je als merk koploper wilt worden in je markt van het nieuwe tijdperk zet je in op de kansen, in plaats van de bedreigingen die deze tijd met zich meebrengt. Je dient een keuze te maken waarvoor je als merk staat. Je neemt een stelling in.
Trend 4: Merken die meebewegen
Bij zowel trend 2 als 3 is meebewegen zeer belangrijk. We merken steeds vaker dat we geen strategische plannen voor de komende 5 jaar kunnen maken. Over 5 jaar ziet de wereld er namelijk helemaal anders uit. Hoe de toekomst eruit gaat zien, is gewoonweg onzeker. De visie en missie van je organisatie is daarmee extra belangrijk. Als je als bedrijf niet meebeweegt, weten we wat er overblijft: Een kerkhof met bedrijven die alleen nog in herinnering zijn. Denk aan bedrijven als Kodak, de V&D, de Schoenenreus, etc. Zorg ervoor dat je organisatie flexibel genoeg is om mee te bewegen.
Dit wil overigens niet zeggen dat je organisatie met alle winden moet meewaaien, het gaat erom dat de organisatie wendbaar genoeg is voor alle veranderingen waar je als bedrijf geen invloed op hebt.
Lees ook: Heeft jouw merk nog wel bestaansrecht?
Trend 5: Weg met marketingtrends
En nu komen we op de belangrijkste boodschap van dit artikel: Weg met alle marketingtrends. Wat we namelijk veel zien is dat merken maar op alle trends meevaren, zonder écht te kijken of het bij hun merk past. Zo is TikTok-marketing enorm in opkomst, zetten bedrijven enorm in op short video, omdat dat ‘de norm’ is. Of bedrijven komen er nu achter dat ze misschien iets op sociale media moeten, terwijl er grote bedrijven de platformen juist mijden en hun eigen community ’s aan het bouwen zijn.
Zijn deze trends dan niet goed om te volgen? Dat ligt aan je eigen merk. Een meebewegend merk ontdekt welke trends bij hun merkpersoonlijkheid passen. Is het bijvoorbeeld voor jouw merk interessanter om een eigen community te bouwen, of juist deze community op TikTok te bouwen?
Wanneer je een sterk merk wilt bouwen, moet je consistent zijn! De focus op merketing is daarbij belangrijker dan marketing.
Alles start met identiteit
Als je de rode draad door alle trends ontdekt, dan zie je dat alles start bij de identiteit van je merk. Deze identiteit is namelijk het kompas waarop je organisatie zich beweegt. De identiteit geeft betekenis aan je organisatie. De identiteit bepaalt hoe je omgaat me je klanten en medewerkers. Het helpt je om als organisatie strategisch mee te bewegen en je eigen visie te ontwikkelen in een nieuw tijdperk. En de identiteit zorgt ervoor dat je niet met alle trends meewaait. Maar hoe zorg je voor een krachtige identiteit? Download het heldenmerkpakket en ga mee op merkreis!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.