De goede en slechte voorbeelden van rebranding
Rebranding is de laatste jaren steeds belangrijker geworden bij organisaties. Doordat de wereld verandert, dient ook je organisatie mee te veranderen. Een rebranding kan goed en slecht uitpakken. In dit artikel bespreken we de goede en slechte voorbeelden van rebranding.
Wat is rebranding?
Voordat we de voorbeelden gaan bespreken is het goed om met elkaar de definitie van rebranding door te nemen. Voor nogal veel marketeers is rebranding namelijk het veranderen van het uiterlijk van het merk. Een nieuwe huisstijl en we gaan weer verder!
Voor ons is rebranding meer dan dat. Rebranding gaat om het veranderen, verbeteren of volledig omgooien van zowel het innerlijk als het uiterlijk van het merk. Je gaat terug naar de betekenis en drive van je merk, en bouwt hier stap voor stap je merk op verder.
Lees meer over rebranding in het artikel Ultiem stappenplan voor een succesvolle rebranding
“Betekenis geven aan je omgeving en rebranden gaat niet over grote budgetten. Het gaat om een drive hebben en daar volledig voor willen gaan”
Goede voorbeelden
Als rebranding een proces is om het innerlijk en uiterlijk weer op de rit te krijgen, welke voorbeelden laten dan zien hoe het moet? Hieronder bespreken we 4 voorbeelden.
1. Philips
Iedereen kent het merk van de lampen en hun consumentenelektronica. In 2014 besloot het merk scherpe keuzes te maken. Ze stootte hun consumenten-tak af en zetten vol in op healthcare met een nieuwe missie ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’. Lees meer over Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd.
2. Geruisloos bouwen
Een mooi voorbeeld van een rebranding is Bouwbedrijf Veldhoff. De eigenaar werkte veel in verzorgingshuizen en ergerde zich aan de manier waarop met de bewoners werd omgegaan. De bewoners moesten met het ritme van het bouwbedrijf mee, in plaats van andersom. Met het gevolg dat deze mensen helemaal van slag zijn na de verbouwing en vaak nog ver daarna.
Dat was de reden om aan de slag te gaan met een nieuw concept en branding. Het concept Geruisloos Bouwen. Zij richten zich op de zorgsector, om ervoor te zorgen dat er verbouwt wordt met minimale overlast. Omdat zij begrijpen wat de eindgebruiker nodig heeft, kunnen zij daar met hun werk en planning rekening mee houden. Deze filosofie zorgt er ook voor dat hij de juiste onderaannemers aan kan laten sluiten, zodat zij ook vanuit het concept geruisloos bouwen werken. De betekenis die dit geeft, is enorm groot voor bewoners van deze zorgcentra.
Betekenis geven aan je omgeving en rebranden gaat niet over grote budgetten. Het gaat om een drive hebben en daar volledig voor willen gaan. Dat laat dit voorbeeld volgens ons mooi zien.
3. Nederlandse Energiemaatschappij
Iedereen kent de reclames van bekende Nederlanders met de leus Ik zeg doen nog wel. Deze reclames waren van de Nederlandse Energiemaatschappij. Zij riepen je op om klant bij hun te worden. Alleen kwamen ze erachter dat klanten werven niet moeilijk is. Maar klanten blij maken en behouden wel. Daarom besloten zij een nieuwe missie te formuleren: Het meest klantgerichte bedrijf van Nederland. Hoe dit in zijn werk ging lees je in het artikel Veranderen kan! De gedaanteverandering van NLE van irritant bedrijf naar enthousiaste klanten-maker.
4. Coolblue
We kennen tegenwoordig allemaal Coolblue. Er zijn zelfs genoeg organisaties die het bedrijf als voorbeeld nemen van hoe zij het zouden willen. Maar zo zijn ze niet begonnen. Het bedrijf begon zijn positionering door allerlei niche-webshops te bestieren. Denk aan laptopshop.nl en PDAshop.nl. In 2010 hebben ze besloten om het moederbedrijf Coolblue voor al hun webshops te voeren. Hierin kregen ook alle webshops één branding met één merkverhaal.
Download de gratis Rebranding Gids
Zelf aan de slag met rebranding? Download dan de gratis Rebranding Gids: De reis naar een nieuwe merkidentiteit. In deze gids behandelen we:
Wat rebranding is en waarom betekenis zó belangrijk is;
Wat de redenen voor rebranding zijn;
Het stappenplan om met de rebranding aan de slag te gaan;
Geslaagde en mislukte voorbeelden van Rebranding;
Tips en trucks bij het rebranding-proces.
Slechte voorbeelden rebranding
Naast goede voorbeelden zijn er ook veel slechte voorbeelden van rebranding. Hieronder een aantal van deze voorbeelden.
1. McDonalds en de groene revolutie
We kennen het merk allemaal wel. Een iconisch merk dat door velen zelfs Restaurant de Gouden Bogen wordt genoemd. Dat komt door een iconisch geel logo met rode accentkleur. In 2009 besloot het merk om de rode kleur te vervangen voor een groene kleur. McDonalds ging de duurzaamheidstour op. In deze rebranding wilde zij de focus leggen op dat McDonalds met duurzaam rundvlees werkt en dat eten bij McDonalds ook gezond kan zijn.
Naast dat niemand naar de fastfoodketen gaat om gezond te eten, bleek het ook totaal niet gezond te zijn. Ook de achterban geloofde het niet, wat leidde tot een leuk bericht op De Speld. Dat de rebranding niet helemaal geslaagd is symboliseert de twitteractie die McDonalds voerde voor #meetthefarmers. Lees er hier meer over.
2. Shell
We kennen allemaal Shell. Het bedrijf dat klimaatverandering aan zag komen, er zelfs een film over maakten, maar voor eigen gewin besloot om hier niets mee te doen. Dat bedrijf zette de laatste jaren in om hun duurzame kant te laten zien. Alleen blijkt het één grote vorm van greenwashing te zijn. Zo valt o.a. te zien in het programma Zondag met Lubach. Ook wordt het bedrijf regelmatig berispt, door zich groener voor te doen dan ze zijn.
3.Van XS4ALL naar KPN
Het merk XS4ALL heeft een geheel eigen identiteit en is opgezet om iedereen toegang te geven tot veilig internet. Privacy is voor het merk zeer belangrijk. Deze principes staan voor het merk als een paal boven water. Na 5 jaar is het merk klaar om met een partner in zee te gaan om hun missie dichterbij te brengen. Dat werd KPN, waarbij ze een vedrag ondertekenden dat de waarde en principes van XS4ALL behouden blijven.
In 2018 besloot KPN om het merk XS4ALL niet meer te voeren en onder te brengen onder het moedermerk. Ze hadden alleen onderschat wat voor grote fanschare het merk XS4ALL heeft. Deze fans kwamen in opstand en binnen de kortste keren hadden ze 30.000 handtekeningen voor hun petitie om het merk te behouden. Deze rebranding is daarmee zeker niet geslaagd.
Lees alles over deze soap in de artikelen XS4ALL bewijst dat een heldenmerk niet te kopiëren is en De kracht van een heldenmerk: XS4ALL.
4. Bij Ripperda Den Nul

Als laatste een voorbeeld waarbij het verhaal heel goed is, maar waarin de buitenkant niet aansluit op de binnenkant. In de plaats Den Nul zit het restaurant Bij Ripperda. Hier hebben zij een heel leuk concept ‘De proeftuin van Salland’. In het kort: Alle kleine gerechten die op de kaart staan hebben ingrediënten die uit de streek komen. De appels komen van de appelboer in Olst, het rundvlees van de biologische boerderij in Raalte, etc. Hiermee hebben zij een unieke propositie te pakken in de omgeving.
Alleen hoeveel mensen weten dit? Wij kwamen er per toeval achter en hebben er een leuke en gezellige avond gehad, met lekker eten. Alleen wanneer je er langsrijdt, heb je eerder het idee dat je bij een Amerikaanse Diner bent. De uitstraling past totaal niet bij het merkverhaal. Zo ziet het er allemaal erg Amerikaans uit, wat ons niet het gevoel geeft van het toffe concept wat ze hebben.
De les uit dit voorbeeld is dat de huisstijl essentieel is voor je positionering. Het is letterlijk de uitingsvorm hiervan. Klopt de huisstijl niet, dan ontstaat er verwarring. Overigens zegt dit niets over het eten en de kwaliteit. Die is supergoed en een echte aanrader als je een keer in de buurt bent 😊.
Van los zand naar fundering..?
Uit bovenstaande voorbeelden kunnen we een aantal lessen halen. Want hoe slaagt een rebranding wel? Voor ons begint dat bij de betekenis van je merk. Iedere rebranding zal vanuit dat punt moeten beginnen, het is immers de ziel en ideologie van je organisatie. Start dus niet vanuit een gewenst imago, maar vanuit de betekenis van je merk.
Van daaruit is het verstandig om alle onderdelen van de merkreis goed te doorlopen. Door chronologisch iedere stap in de merkreis langs te gaan, weet je zeker dat je een stevige fundering voor de komende jaren neerzet. Nog te vaak – ook te zien aan bovenstaande voorbeelden – zien we dat organisaties een aantal onderdelen aanpakt, maar niet de gehele reis.
De betekenis van je organisatie staat centraal en moet vervolgens door de gehele organisaties doorleeft worden. Daarmee is het laden en innoveren van je merk essentieel. Zowel extern als intern.
Alles over de merkreis en het goed bouwen van je merk lees je in het artikel Investeren in je merk met de Merkreis
Aan de slag met rebranding?
Ben je aan het nadenken over de rebranding van je merk? Download dan de Rebranding Gids. Hierin leggen we stap voor stap uit waarom je een rebranding moet aanpakken, hoe je het doet en welke lessen je kunt leren aan merken die je voor zijn gegaan. Download de Rebranding Gids hier.
De goede en slechte voorbeelden van rebranding

Rebranding is de laatste jaren steeds belangrijker geworden bij organisaties. Doordat de wereld verandert, dient ook je organisatie mee te veranderen. Een rebranding kan goed en slecht uitpakken. In dit artikel bespreken we de goede en slechte voorbeelden van rebranding.
Wat is rebranding?
Voordat we de voorbeelden gaan bespreken is het goed om met elkaar de definitie van rebranding door te nemen. Voor nogal veel marketeers is rebranding namelijk het veranderen van het uiterlijk van het merk. Een nieuwe huisstijl en we gaan weer verder!
Voor ons is rebranding meer dan dat. Rebranding gaat om het veranderen, verbeteren of volledig omgooien van zowel het innerlijk als het uiterlijk van het merk. Je gaat terug naar de betekenis en drive van je merk, en bouwt hier stap voor stap je merk op verder.
Lees meer over rebranding in het artikel Ultiem stappenplan voor een succesvolle rebranding
“Betekenis geven aan je omgeving en rebranden gaat niet over grote budgetten. Het gaat om een drive hebben en daar volledig voor willen gaan”
Goede voorbeelden
Als rebranding een proces is om het innerlijk en uiterlijk weer op de rit te krijgen, welke voorbeelden laten dan zien hoe het moet? Hieronder bespreken we 4 voorbeelden.
1. Philips
Iedereen kent het merk van de lampen en hun consumentenelektronica. In 2014 besloot het merk scherpe keuzes te maken. Ze stootte hun consumenten-tak af en zetten vol in op healthcare met een nieuwe missie ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’. Lees meer over Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd.
2. Geruisloos bouwen
Een mooi voorbeeld van een rebranding is Bouwbedrijf Veldhoff. De eigenaar werkte veel in verzorgingshuizen en ergerde zich aan de manier waarop met de bewoners werd omgegaan. De bewoners moesten met het ritme van het bouwbedrijf mee, in plaats van andersom. Met het gevolg dat deze mensen helemaal van slag zijn na de verbouwing en vaak nog ver daarna.
Dat was de reden om aan de slag te gaan met een nieuw concept en branding. Het concept Geruisloos Bouwen. Zij richten zich op de zorgsector, om ervoor te zorgen dat er verbouwt wordt met minimale overlast. Omdat zij begrijpen wat de eindgebruiker nodig heeft, kunnen zij daar met hun werk en planning rekening mee houden. Deze filosofie zorgt er ook voor dat hij de juiste onderaannemers aan kan laten sluiten, zodat zij ook vanuit het concept geruisloos bouwen werken. De betekenis die dit geeft, is enorm groot voor bewoners van deze zorgcentra.
Betekenis geven aan je omgeving en rebranden gaat niet over grote budgetten. Het gaat om een drive hebben en daar volledig voor willen gaan. Dat laat dit voorbeeld volgens ons mooi zien.
3. Nederlandse Energiemaatschappij
Iedereen kent de reclames van bekende Nederlanders met de leus Ik zeg doen nog wel. Deze reclames waren van de Nederlandse Energiemaatschappij. Zij riepen je op om klant bij hun te worden. Alleen kwamen ze erachter dat klanten werven niet moeilijk is. Maar klanten blij maken en behouden wel. Daarom besloten zij een nieuwe missie te formuleren: Het meest klantgerichte bedrijf van Nederland. Hoe dit in zijn werk ging lees je in het artikel Veranderen kan! De gedaanteverandering van NLE van irritant bedrijf naar enthousiaste klanten-maker.
4. Coolblue
We kennen tegenwoordig allemaal Coolblue. Er zijn zelfs genoeg organisaties die het bedrijf als voorbeeld nemen van hoe zij het zouden willen. Maar zo zijn ze niet begonnen. Het bedrijf begon zijn positionering door allerlei niche-webshops te bestieren. Denk aan laptopshop.nl en PDAshop.nl. In 2010 hebben ze besloten om het moederbedrijf Coolblue voor al hun webshops te voeren. Hierin kregen ook alle webshops één branding met één merkverhaal.
Download de gratis Rebranding Gids
Zelf aan de slag met rebranding? Download dan de gratis Rebranding Gids: De reis naar een nieuwe merkidentiteit. In deze gids behandelen we:
Wat rebranding is en waarom betekenis zó belangrijk is;
Wat de redenen voor rebranding zijn;
Het stappenplan om met de rebranding aan de slag te gaan;
Geslaagde en mislukte voorbeelden van Rebranding;
Tips en trucks bij het rebranding-proces.
Slechte voorbeelden rebranding
Naast goede voorbeelden zijn er ook veel slechte voorbeelden van rebranding. Hieronder een aantal van deze voorbeelden.
1. McDonalds en de groene revolutie
We kennen het merk allemaal wel. Een iconisch merk dat door velen zelfs Restaurant de Gouden Bogen wordt genoemd. Dat komt door een iconisch geel logo met rode accentkleur. In 2009 besloot het merk om de rode kleur te vervangen voor een groene kleur. McDonalds ging de duurzaamheidstour op. In deze rebranding wilde zij de focus leggen op dat McDonalds met duurzaam rundvlees werkt en dat eten bij McDonalds ook gezond kan zijn.
Naast dat niemand naar de fastfoodketen gaat om gezond te eten, bleek het ook totaal niet gezond te zijn. Ook de achterban geloofde het niet, wat leidde tot een leuk bericht op De Speld. Dat de rebranding niet helemaal geslaagd is symboliseert de twitteractie die McDonalds voerde voor #meetthefarmers. Lees er hier meer over.
2. Shell
We kennen allemaal Shell. Het bedrijf dat klimaatverandering aan zag komen, er zelfs een film over maakten, maar voor eigen gewin besloot om hier niets mee te doen. Dat bedrijf zette de laatste jaren in om hun duurzame kant te laten zien. Alleen blijkt het één grote vorm van greenwashing te zijn. Zo valt o.a. te zien in het programma Zondag met Lubach. Ook wordt het bedrijf regelmatig berispt, door zich groener voor te doen dan ze zijn.
3.Van XS4ALL naar KPN
Het merk XS4ALL heeft een geheel eigen identiteit en is opgezet om iedereen toegang te geven tot veilig internet. Privacy is voor het merk zeer belangrijk. Deze principes staan voor het merk als een paal boven water. Na 5 jaar is het merk klaar om met een partner in zee te gaan om hun missie dichterbij te brengen. Dat werd KPN, waarbij ze een vedrag ondertekenden dat de waarde en principes van XS4ALL behouden blijven.
In 2018 besloot KPN om het merk XS4ALL niet meer te voeren en onder te brengen onder het moedermerk. Ze hadden alleen onderschat wat voor grote fanschare het merk XS4ALL heeft. Deze fans kwamen in opstand en binnen de kortste keren hadden ze 30.000 handtekeningen voor hun petitie om het merk te behouden. Deze rebranding is daarmee zeker niet geslaagd.
Lees alles over deze soap in de artikelen XS4ALL bewijst dat een heldenmerk niet te kopiëren is en De kracht van een heldenmerk: XS4ALL.
4. Bij Ripperda Den Nul

Als laatste een voorbeeld waarbij het verhaal heel goed is, maar waarin de buitenkant niet aansluit op de binnenkant. In de plaats Den Nul zit het restaurant Bij Ripperda. Hier hebben zij een heel leuk concept ‘De proeftuin van Salland’. In het kort: Alle kleine gerechten die op de kaart staan hebben ingrediënten die uit de streek komen. De appels komen van de appelboer in Olst, het rundvlees van de biologische boerderij in Raalte, etc. Hiermee hebben zij een unieke propositie te pakken in de omgeving.
Alleen hoeveel mensen weten dit? Wij kwamen er per toeval achter en hebben er een leuke en gezellige avond gehad, met lekker eten. Alleen wanneer je er langsrijdt, heb je eerder het idee dat je bij een Amerikaanse Diner bent. De uitstraling past totaal niet bij het merkverhaal. Zo ziet het er allemaal erg Amerikaans uit, wat ons niet het gevoel geeft van het toffe concept wat ze hebben.
De les uit dit voorbeeld is dat de huisstijl essentieel is voor je positionering. Het is letterlijk de uitingsvorm hiervan. Klopt de huisstijl niet, dan ontstaat er verwarring. Overigens zegt dit niets over het eten en de kwaliteit. Die is supergoed en een echte aanrader als je een keer in de buurt bent 😊.
Van los zand naar fundering..?
Uit bovenstaande voorbeelden kunnen we een aantal lessen halen. Want hoe slaagt een rebranding wel? Voor ons begint dat bij de betekenis van je merk. Iedere rebranding zal vanuit dat punt moeten beginnen, het is immers de ziel en ideologie van je organisatie. Start dus niet vanuit een gewenst imago, maar vanuit de betekenis van je merk.
Van daaruit is het verstandig om alle onderdelen van de merkreis goed te doorlopen. Door chronologisch iedere stap in de merkreis langs te gaan, weet je zeker dat je een stevige fundering voor de komende jaren neerzet. Nog te vaak – ook te zien aan bovenstaande voorbeelden – zien we dat organisaties een aantal onderdelen aanpakt, maar niet de gehele reis.
De betekenis van je organisatie staat centraal en moet vervolgens door de gehele organisaties doorleeft worden. Daarmee is het laden en innoveren van je merk essentieel. Zowel extern als intern.
Alles over de merkreis en het goed bouwen van je merk lees je in het artikel Investeren in je merk met de Merkreis
Aan de slag met rebranding?
Ben je aan het nadenken over de rebranding van je merk? Download dan de Rebranding Gids. Hierin leggen we stap voor stap uit waarom je een rebranding moet aanpakken, hoe je het doet en welke lessen je kunt leren aan merken die je voor zijn gegaan. Download de Rebranding Gids hier.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.