Als laatste een voorbeeld waarbij het verhaal heel goed is, maar waarin de buitenkant niet aansluit op de binnenkant. In de plaats Den Nul zit het restaurant Bij Ripperda. Hier hebben zij een heel leuk concept ‘De proeftuin van Salland’. In het kort: Alle kleine gerechten die op de kaart staan hebben ingrediënten die uit de streek komen. De appels komen van de appelboer in Olst, het rundvlees van de biologische boerderij in Raalte, etc. Hiermee hebben zij een unieke propositie te pakken in de omgeving.
Alleen hoeveel mensen weten dit? Wij kwamen er per toeval achter en hebben er een leuke en gezellige avond gehad, met lekker eten. Alleen wanneer je er langsrijdt, heb je eerder het idee dat je bij een Amerikaanse Diner bent. De uitstraling past totaal niet bij het merkverhaal. Zo ziet het er allemaal erg Amerikaans uit, wat ons niet het gevoel geeft van het toffe concept wat ze hebben.
De les uit dit voorbeeld is dat de huisstijl essentieel is voor je positionering. Het is letterlijk de uitingsvorm hiervan. Klopt de huisstijl niet, dan ontstaat er verwarring. Overigens zegt dit niets over het eten en de kwaliteit. Die is supergoed en een echte aanrader als je een keer in de buurt bent 😊.