Nu ben jij als lezer een ondernemer die vanuit betekenis werkt of meer vanuit betekenis wil werken met je eigen merk. Vebego heeft het betekenisvolle werk volledig geïntegreerd in hun organisatie. Vanuit deze kennis en ervaring delen zij een aantal lessen die zij hebben geleerd en aan andere ondernemers willen meegeven.
‘Wat andere ondernemers kunnen leren van ons verhaal en onze ervaringen is om vooral naar de behoeften van je eigen bedrijf te kijken. Kijk vooral wat er bij jouw bedrijf past, wat binnen jullie organisatie de intrinsieke motivatie is. Wanneer je namelijk A zegt en je bent en doet B, dan horen en merken je medewerkers en klanten dit snel genoeg. Don’t tell them, show them.
Wat voor ons goed werkt is het concretiseren van onze ambitie – om dagelijks bij te dragen aan het welzijn van 10 miljoen mensen in 2025 – zodat we onze organisatie daarop hebben kunnen inrichten. Ga op zoek naar de ambitie van jouw bedrijf/merk. Op basis van je ambitie geef je medewerkers tijd en ruimte om aan de slag te gaan met deze ambitie. Laat ze fouten maken en hiervan leren.
Wat je doet als merk moet dan ook écht zijn, het moet volledig bij je passen. Onze les aan iedere ondernemer is dan ook: Zet alles waar je voor staat en voor gaat eerst goed neer, voordat je erover gaat praten. Bij ons delen we misschien nog te weinig verhalen, maar als we het doen, dan zijn het wel de échte verhalen van onze merken. En die zijn erg waardevol.
Samenvattend: Laat zien waar je voor staat, besef waarom het gaat, zet het goed neer en blijf je ambitie continu nastreven.’