Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Auping is een van de grote voorbeelden hoe merken de omslag kunnen maken van lineair ondernemen naar circulair ondernemen. Maar waarom is Auping hier eigenlijk mee begonnen? Dat begon al bij de oprichting van het merk. Vorige maand gaf Geert Doorlag – onderzoeker bij Auping – tijdens het Sociaal Ondernemen Café een presentatie waarin hij uitlegt hoe circulair ondernemen werkt bij Auping. En dat deed hij aan de hand van de golden circle van Simon Sinek.
Het beddenmerk Auping is opgericht door Johannes Albertus Auping in 1888. Johannes Albertus Auping kreeg van het Sint Geertruiden Gasthuis uit Deventer de opdracht om hygiënische bedden te leveren, in plaats van stromatrassen. Dat is het begin van een imperium dat we tegenwoordig kennen als Koninklijke Auping.
Johannes Albertus Auping was als vroeg bezig met duurzaamheid, een van zijn uitspraken in die tijd is: “Produceren in een eerlijke balans van duurzame kwaliteit en billijke prijzen”. Deze woorden van de oprichter zijn nog steeds actueel, op deze woorden is namelijk het nieuwe circulaire model gebaseerd. Omdat Auping nog echt een familiebedrijf is denken ze verder vooruit dan andere bedrijven en zijn ze gaan experimenteren met circulair ondernemen.
Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is
“Zo wordt van restmateriaal (snijafval) producten gemaakt zoals sierkussens.”
Nu kun je de visie hebben om aan de slag te gaan met circulair ondernemen, maar hoe doe je dat? Dat gebeurt bij Auping op veel verschillende manieren. Zo zijn ze onder andere de samenwerking aangegaan met Cradle to Cradle, die hun helpt bij het toepassen van veilige materialen in hun matrassen. Dat dit nodig is heeft onder andere te maken met de productontwikkeling van Auping, die zij volledig hebben ingericht op hergebruik van de matrassen en overige producten. Al met het designen van de producten denken ze na over duurzame materialen die na de levensduur van het matras opnieuw kunnen worden gebruikt. Met verschillende onderzoeksinstanties werkt Auping samen. Met het eigen ontworpen vlindermodel dat ze helpt bij de productontwikkeling.
De laatste laag van de golden circle van Auping wordt op verschillende manieren ingevuld. Zo wordt van restmateriaal (snijafval) producten gemaakt zoals sierkussens. Maar het grootse waar ze op dit moment mee bezig zijn is het uitrollen van een leasemodel voor matrassen. Hierdoor blijft Auping eigenaar van de materialen in het matras en maak je voor een x-bedrag per maand gebruik van het matras.
Doorlag gaf in zijn presentatie aan dat het pionieren is op het gebied van circulair ondernemen en dat ze ongetwijfeld nog een aantal keer hun kop gaan stoten. Erg is dat niet, omdat ze allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: Een circulair model, in nagedachtenis van de oprichter Johannes Albertus Auping.
Lees ook: Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen
Auping is een van de grote voorbeelden hoe merken de omslag kunnen maken van lineair ondernemen naar circulair ondernemen. Maar waarom is Auping hier eigenlijk mee begonnen? Dat begon al bij de oprichting van het merk. Vorige maand gaf Geert Doorlag – onderzoeker bij Auping – tijdens het Sociaal Ondernemen Café een presentatie waarin hij uitlegt hoe circulair ondernemen werkt bij Auping. En dat deed hij aan de hand van de golden circle van Simon Sinek.
Het beddenmerk Auping is opgericht door Johannes Albertus Auping in 1888. Johannes Albertus Auping kreeg van het Sint Geertruiden Gasthuis uit Deventer de opdracht om hygiënische bedden te leveren, in plaats van stromatrassen. Dat is het begin van een imperium dat we tegenwoordig kennen als Koninklijke Auping.
Johannes Albertus Auping was als vroeg bezig met duurzaamheid, een van zijn uitspraken in die tijd is: “Produceren in een eerlijke balans van duurzame kwaliteit en billijke prijzen”. Deze woorden van de oprichter zijn nog steeds actueel, op deze woorden is namelijk het nieuwe circulaire model gebaseerd. Omdat Auping nog echt een familiebedrijf is denken ze verder vooruit dan andere bedrijven en zijn ze gaan experimenteren met circulair ondernemen.
Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is
“Zo wordt van restmateriaal (snijafval) producten gemaakt zoals sierkussens.”
Nu kun je de visie hebben om aan de slag te gaan met circulair ondernemen, maar hoe doe je dat? Dat gebeurt bij Auping op veel verschillende manieren. Zo zijn ze onder andere de samenwerking aangegaan met Cradle to Cradle, die hun helpt bij het toepassen van veilige materialen in hun matrassen. Dat dit nodig is heeft onder andere te maken met de productontwikkeling van Auping, die zij volledig hebben ingericht op hergebruik van de matrassen en overige producten. Al met het designen van de producten denken ze na over duurzame materialen die na de levensduur van het matras opnieuw kunnen worden gebruikt. Met verschillende onderzoeksinstanties werkt Auping samen. Met het eigen ontworpen vlindermodel dat ze helpt bij de productontwikkeling.
De laatste laag van de golden circle van Auping wordt op verschillende manieren ingevuld. Zo wordt van restmateriaal (snijafval) producten gemaakt zoals sierkussens. Maar het grootse waar ze op dit moment mee bezig zijn is het uitrollen van een leasemodel voor matrassen. Hierdoor blijft Auping eigenaar van de materialen in het matras en maak je voor een x-bedrag per maand gebruik van het matras.
Doorlag gaf in zijn presentatie aan dat het pionieren is op het gebied van circulair ondernemen en dat ze ongetwijfeld nog een aantal keer hun kop gaan stoten. Erg is dat niet, omdat ze allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: Een circulair model, in nagedachtenis van de oprichter Johannes Albertus Auping.
Lees ook: Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.