Storytelling, de 6 beste voorbeelden

Storytelling is de manier om het verhaal van je heldenmerk over te brengen op je doelgroep. Het is een integrale manier, wat start vanuit je merkfundering. Er zijn veel toffe voorbeelden te vinden om het verhaal van je merk over het voetlicht te brengen. In deze blog vindt je 6 van deze storytelling- voorbeelden.

Tony’s Chocolonely

Het chocolademerk dat tegenwoordig iedereen kent is een topvoorbeeld van het inzetten van storytelling om de juiste boodschap over te brengen. Het begint natuurlijk bij het product zelf: de chocoladereep is in ongelijke stukken verdeeld, de verwijzing dat het ongelijk verdeeld is in de wereld. Daarnaast is op hun website en de wikkel van het product ruimte voor één verhaal: 100 % slaafvrij.

Ze hebben ook de film Tony, van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar gemaakt, waarin het verhaal van Tony’s Chocolonely centraal staat. Bekijk de video.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 5: Storytelling doorvoeren, deze vormen zijn er!

TOMS

Alles binnen het bedrijf van TOMS draait om één verhaal: One for One. Voor een paar schoenen die jij van TOMS koopt, geven zij een paar TOMS aan een persoon in nood met schoenen, beter gezichtsvermogen, schoon water en veilige geboortes. Dit One for One principe is overal te herkennen: van hun website tot aan hun schoenendoos, het verhaal van TOMS zit door de hele klantreis heen. Bekijk dit topvoorbeeld samen met Tony’s Chocolonely!

Download het gratis Heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerkpakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningen boek

LEGO Story

Eén van de mooiste video’s ooit gemaakt is wat ons betreft die van LEGO. In deze 15 minuten durende video wordt de geschiedenis van LEGO vertelt, waarin alle soorten emoties langskomen. Met een mooi woord noemen ze dit verhaal ook wel het corporate verhaal, maar wij spreken liever over het toffe verhaal van LEGO:

Dat niet alleen dit verhaal wordt verteld, maar ook het verhaal over de beleving van hun producten bewijst deze toffe commercial, waarin het verhaal centraal staat:

Retulp

Love Water, Leave Plastic, dat is de slogan van het merk Retulp. Richard van Retulp heeft één missie: Het voorkomen van plastic afval, omdat voorkomen beter is dan recyclen. Daarom levert hij met Retulp herbruikbare artikelen die single use plastics voorkomen. Dit verhaal is dan ook overal zichtbaar: van de website tot bij het aanschaffen van een fles. In veel gevallen krijg je een “message in a bottle”, waarin de missie van Retulp wordt uitgelegd.

Daarnaast kun je Retulp regelmatig vinden op evenementen, waar hij bezoekers wil aansporen om afval in te leveren en in te ruilen voor een herbruikbare drinkfles of beker.

Zelf aan de slag met storytelling? Maak een Storytelling Marketingplan

Interpolis

Verzekeraars zijn de laatste jaren aan een enorme verandering bezig. Ze zijn hun eigen merken opnieuw aan het uitvinden. Zo ook Interpolis, die de laatste jaren meer aan het richten is op het voorkomen dan op verzekeren. Zo hebben zij de preventiewinkel opgericht, om klanten te helpen bij het voorkomen van schades.

Dit verhaal wordt doorgetrokken in hun campagne om mensen in het verkeer bewust te maken met de gevaren die komen kijken bij het gebruik van de mobiel in het verkeer. Ongetwijfeld dat je deze video al eens gezien hebt:

Daarvoor ontwikkelden zij de automodus-app, waardoor je jouw mobiel tijdens het rijden niet meer kan gebruiken. Dit hele verhaal loopt dus als een rode draad door de communicatie van Interpolis heen.

Lees ook: Investeren in je merk met de Merkreis

Telfort

“Wie had dat gedacht? Van een TV in elke ruimte, naar nauwelijks ruimte voor je TV!” De reclames van Telfort zijn alom bekend in Nederland en is daarmee ook een uitstekend voorbeeld van het inzetten van storytelling. De miljonair die al zijn geld verloren is, maar nog wel hetzelfde kan doen met zijn telefoon, tv en internet door gebruik te maken van het goedkope merk Telfort.  Hier is gekozen voor één verhaal met meerdere afleveringen die continue Hans vanuit een ander perspectief laten zien, maar elke keer komt het erop neer dat Telfort de oplossing is. Goed gedaan!

Zelf aan de slag met een storytelling marketingplan

Zelf aan de slag met Storytelling voor je merk? Start de merkreis met het bouwen van de merkfundering. Maak vervolgens een storytelling marketingplan om je merk structureel te laden. In de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! loop je stap voor stap het proces door om een storytelling marketingplan te maken voor jouw merk.

Wil je zelf aan de slag met het bouwen van je merk? Met het Heldenmerk-pakket kun je zelf aan de slag. Deze ontvang je exclusief in je mailbox.

Zelf aan de slag met een storytelling marketingplan

Zelf aan de slag met Storytelling voor je merk? Start de merkreis met het bouwen van de merkfundering. Maak vervolgens een storytelling marketingplan om je merk structureel te laden. In de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! loop je stap voor stap het proces door om een storytelling marketingplan te maken voor jouw merk.

Wil je zelf aan de slag met het bouwen van je merk? Met het Heldenmerk-pakket kun je zelf aan de slag. Deze ontvang je exclusief in je mailbox.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.