Bij marketingactivatie is creativiteit erg belangrijk om je te onderscheiden van je concurrenten. Het doel is om en concept te ontwikkelen waarbij je de activatie laat aansluiten bij je publiek én je eigen merk. De activatie moet als een jas passen bij de authenticiteit van je merk én moet relevant en interessant zijn voor je publiek.
Zo is het publiek van Albert Heijn gezinnen. Eén van de vragen die het publiek zich elke dag weer stelt is: Wat eten we vandaag? Door op deze vraag in te spelen met een relevant platform Allerhande waarin het publiek geïnspireerd worden door lekkere recepten. Hierdoor wordt het publiek geactiveerd om met het merk te spelen.
Wat belangrijk is, is dat je een goede vorm vindt van je activatieconcept. Het ligt er aan het doel wat je wilt bereiken. De vorm van Albert Heijn is een platform die via de zoekmachines goed vindbaar is. Daarnaast zijn er nog verschillende andere vormen, zoals het ontwikkelen van een campagne, omdat je een tijdelijk doel hebt. Bij je marketingactivatieconcept is het inspelen op de klantreis essentieel. Breng in kaart hoe de reis van jouw publiek loopt en speel daarop in door je marketingprogramma’s in te zetten.