Merketing wordt uitgevoerd door merketeers. En nee, dat zijn niet alleen de mensen op de marketingafdeling. Iedereen in een organisatie is een merketeer. Van de productiemedewerker tot de klantenservice, iedereen draagt bij aan het merkverhaal. Alles wat zij doen, draagt positief of negatief bij aan het merksucces. Merketeers zijn medewerkers van je organisatie die extreem goed snappen hoe het merk in elkaar zit en wat zij moeten doen om het merkverhaal over te brengen. Dat komt omdat ze van het merk houden, ze voelen zich verbonden met jouw merk op zielsniveau. Zij dragen de kernwaarden en stellen de missie centraal in hun dagelijkse werk.
Een mooi voorbeeld hiervan is een fabriek waar werknemers niet alleen de producten maken, maar ook trots zijn op de missie van het bedrijf. Als zij geloven in wat het merk vertegenwoordigt, dragen zij dit uit in hun werk en naar buiten toe. Het gaat niet meer om enkel uitvoeren van taken, maar om bijdragen aan een groter doel.
Simon Sinek heeft daar een interessante uitspraak over: ‘If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll work for you with blood and sweat and tears.’
Vrij vertaald geeft hij hierbij aan: Wanneer je mensen aanneemt alleen om een functie uit te voeren, werken zij voor het geld. Wanneer je mensen aanneemt die geloven wat jij gelooft, werken ze voor je met hun bloed, zweet en tranen!