deA - Fossielvrij Apeldoorn Heroes - Creating Heroes

DeA – Fossielvrij Apeldoorn Heroes

‘Samen maken we Apeldoorn fossielvrij’

Heldenprofiel deA

Eigenaren:
De coöperatie

Opgericht:
11-11-2010 om 11.00 uur (Dag van de Duurzaamheid)

Heldenproject:
Heldenmarketing uitrollen

Heldencategorie 
Klimaatheld

Heldenkracht:
Met schone en groene energie uit Apeldoorn fossiele en vervuilende brandstoffen achter ons laten

De weg naar fossielvrij Apeldoorn

Energie wordt schaars en duur. We staan aan de vooravond van een grote energietransitie. Duurzame Energiecoöperatie Apeldoorn (deA) is een lokale katalysator van de energietransitie. Allereerst doen zij dat door Apeldoorners bewust te maken zo weinig mogelijk energie te gebruiken, want hoe minder er gebruikt wordt, hoe minder er opgewekt hoeft te worden. De energie die opgewerkt wordt, komen van hernieuwbare en lokale energiebronnen. Als laatste bieden ze alternatieven voor vervuilende producten, zoals auto’s. Op die manier kan Apeldoorn vervuilende en fossiele brandstoffen achter zich laten.

DeA wil het écht samen met de Apeldoorners doen en daarom is deA een coöperatie. De leden hebben zeggenschap over en zijn eigenaar van de coöperatie.

Heel Apeldoorn Groen!

Guerrilla-campagne voor merkbekendheid

Als sidekicks van deA ondersteunen wij hen bij het laden van het heldenmerk. Om de merkbekendheid van het merk in Apeldoorn te vergroten is de guerrilla-campagne ‘Heel Apeldoorn Groen’ ontstaan. Het doel was simpel: Meer naamsbekendheid en meer energieklanten. Het concept dat het meest paste bij deze doelstellingen en de merkidentiteit van deA is de campagne Heel Apeldoorn Groen.

De campagne startte enkel met 3 groenen mannen in een groene morphsuit die door Apeldoorn rondtrokken. De groene mannen lieten overal uitingen van groene stekkers achter, met uitwisbare krijtverf, met banners en op elke manier die ze konden bedenken. Door niet de identiteit direct te koppelen aan deA, ontstond er een hype omtrent de groene mannen. Via het twitteraccount @GreenMen055 lieten we de groene mannen zien wat ze hebben gedaan. Na twee weken koppelden we de ontstaande hype aan de campagne Heel Apeldoorn Groen!

Het eindresultaat van de campagne was een grotere naamsbekendheid van deA met een stijging van het aantal klanten. De inzet van de groene mannen van deA werd vervolgens op meerdere momenten gedaan, waardoor de combinatie groene mannen en het merk deA werd verstevigd. Door de groene mannen ook op andere momenten in te zetten, zorgde dit voor extra herkenning bij het merk deA.

Buurtstroom voor meer fossielvrije energie!

Marketingcampagne Buurtstroom

deA jaagt hun missie aan door het inzetten van verschillende projecten en campagnes. Eén van die mooie campagnes is Buurtstroom, waarin er per postcoderoos één punt wordt gerealiseerd waarin schone energie wordt opgewekt. De gehele postcoderoos krijgt stroom geleverd vanuit dit opwekpunt. Om ervoor te zorgen dat er voor de campagne ‘Buurtstroom Apeldoorn’ genoeg bekendheid ontstaat ontwikkelde we speciaal voor deze campagne het logo voor buurtstroom. Dit heeft gediend als basis voor de campagne-uitingen. Ieder postcoderoos kreeg zijn eigen communicatiemiddelen zoals website-afbeeldingen, hekwerk-banners, roll-up banners en informatiekaarten.

Met deze campagne is de impact van deA nog meer vergroot.

Videomarketing voor meer betrokkenheid bij het merk

Het laden van het merk deA

Videomarketing is een belangrijke speler in de marketingstrategie van deA. Met videomarketing wordt de betrokkenheid met het merk vergroot. Voor deA maakte we onder andere de video over de realisatie van het zonnepark Ecofactorij.

Het Zonnepark Ecofactorij wat zich bevindt op het dak van Oosterberg, is een prestigieus project geweest. Dit project is gerealiseerd in samenwerking tussen deA, Oosterberg en Mulder Systems. Bij de oplevering was het zonnepark het grootste zonnedak van Apeldoorn. Het project sluit daarmee naadloos aan bij de missie van deA: Het afscheid nemen van fossiele brandstoffen en de weg vrij maken naar duurzame energie in Apeldoorn.

Voor dit project is er bewust gekozen om op het dak te filmen, zodat de sfeer en ambiance goed overkomt op de video. Daarnaast is ook de Apeldoornse Wethouder Sandmann geïnterviewd, om het project nog meer kracht bij te zetten. Bij deze projecten mogen dronebeelden niet worden vergeten, daarmee krijgt de kijker een mooi overzicht van de grootte van het Zonnepark. En natuurlijk zijn dronebeelden altijd mooi ;-).

De merkbekendheid vergroten door consistente uitingen

Het laden van het merk deA

Op verschillende momenten in het jaar communiceert deA haar boodschap om daarmee de missie te bereiken: Fossielvrij Apeldoorn. Om de merkbekendheid te vergroten is het belangrijk dat de boodschap consistent gedeeld wordt, waardoor de kern en de essentie helder blijft. Samen met de helden van deA ontwerpen en ontwikkelen wij de communicatie-uitingen, zodat deze op de juiste manier overkomen én daarmee het merk het resultaat biedt wat het nodig heeft.

Creating Heroes over Floooow

Creating Heroes over deA:

“deA is held van het eerste uur. Al tijdens de start van deA is Jeron betrokken geweest bij de marketingactiviteiten van deA. Naar al die jaren is de samenwerking nog steeds zo sterk. deA laat zien dat we als samenleving het heft in eigen handen kunnen nemen om de wereld te veranderen! We zijn trots om onderdeel te zijn van deze transitie en samen met hen impact te creëren.”

Net als deA een held worden?

Met de vrijblijvende Herotalk bespreken we samen met jou het stappenplan om jouw heldenmerk op te zetten en/ of uit te bouwen.

Net als deA een held worden?

Met de vrijblijvende Herotalk bespreken we samen met jou het stappenplan om jouw heldenmerk op te zetten en/ of uit te bouwen.