Strategische agenda, hoe doe je dat?
Er wordt vaak geschreven over de strategische agenda. Een belangrijk element in het ontwikkelen van je organisatie en het bereiken van de missie. Maar wat is een strategische agenda? En hoe pak je dat precies aan? We nemen je erin mee.
Wat is een strategische agenda?
Een strategische agenda is een document of plan dat de langetermijnvisie, doelen, prioriteiten en strategieën van een organisatie of een specifiek project beschrijft. Het is een belangrijk instrument voor planning en besluitvorming, omdat het helpt de richting te bepalen waarin de organisatie zich moet ontwikkelen en de belangrijkste stappen die moeten worden genomen om daar te komen.
Hoe ga je aan de slag met een strategische agenda?
Wat ons betreft is het proces om tot een strategische agenda te komen er één die verdacht veel lijkt op het bouwen van een merk. In de strategische agenda ligt de nadruk voornamelijk op het prioriteren en activeren van strategieën voor de komende periode.
Voor het ontwikkelen van de strategische agenda is het verstandig om een team te formeren die een dwarsdoorsnede is van de organisatie. In het artikel Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig! kun je lezen welke onderdelen een goed team nodig heeft.
“Je strategische agenda is de uitwerking van de missie die je te doen hebt. Wat vaak nog mis gaat is dat organisaties een visie en missie hebben zonder handelingsperspectief.”
Strategische agenda, een stappenplan
Als je een goed team hebt, die alle ruimte krijgt om mee te denken is het tijd om aan de slag te gaan met de strategische agenda. Om tot een strategische agenda te komen kun je het volgende stappenplan aanhouden:
1. De kern van alles: Betekenis
Een goede strategische agenda leidt je ergens naartoe. Wat ons betreft begint dat bij het begin. De kern van je organisatie. De betekenis van je merk. Hierin gaat het over de ideologie die je als organisatie hebt die verteld welke betekenis je toevoegt aan de markt, de mensen en/of de wereld. Is deze betekenis niet glashelder, dan adviseren we je eerst hier goed bij stil te staan. Dit is namelijk de kern om de verdere stappen op te baseren.
Meer weten over het ontdekken van de betekenis? Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis
2. De basis van je strategische agenda: Visie & Missie
Je strategische agenda is de uitwerking van de missie die je te doen hebt. Wat vaak nog mis gaat is dat organisaties een visie en missie hebben zonder handelingsperspectief. Dat komt omdat er geen éénduidige definitie voor deze termen is. Hierdoor ontstaan er visies en missies die meer een organisatieomschrijving zijn, dan dat het richtinggevend is.
In je visie omschrijf je de kijk die jullie als organisatie hebben op de wereld, de markt, de mensen, etc. Hieruit ontstaat een droombeeld die jullie nastreven. In de missie maak je dit concreet door hier een grote opdracht aan te koppelen. De missie draait daarbij om de vraag ‘Wanneer is het af?’
Hebben je visie en missie nu geen handelingsperspectief, of zijn ze niet meer actueel, ga dan als team aan de slag met het herformuleren hiervan. Dit biedt namelijk een kompas voor alles wat je wilt doen in je strategische agenda.
3. Routekaart om de missie te behalen
Wanneer je een missie hebt die als grote opdracht voor je organisatie dient, is het waarschijnlijk nog een ver van je bed show. Het is namelijk zo groot, dat het niet concreet te maken is. Een strategische agenda maak je immers om dingen concreter te maken dan ze zijn. Daarom adviseren we je om een routekaart te maken om je missie te bereiken. Hierdoor maak je meerdere deelmissies die je als organisatie helpen om uiteindelijk je missie te kunnen bereiken. Deze routekaart geeft je houvast en grip om het grote kleiner te maken. De deelmissies zijn daarbij leidend voor je strategische agenda.
4. Aan de slag met de deelmissies
Wanneer je helder hebt wat je missie is en welke deelmissies je hebt, kun je de eerstvolgende deelmissie gaan concretiseren. Op basis van deze deelmissie maak je een agenda waarin je samen de volgende punten verder uitschrijft:
- De strategische doelen die gekoppeld zijn aan deze deelmissie;
- Nieuwe ontwikkelingen die in de komende 3 jaar op ja af komen;
- Welke mogelijke knelpunten je ziet om de deelmissie te bereiken;
- Op welke manier je als organisatie dient te positioneren afgaand op je identiteit, de ontwikkelingen en knelpunten;
- Het formuleren van een gedegen strategie en tactiek om deze positionering uit te dragen;
- Het maken van een etappeschema van de verschillende etappes die je in de komende jaren ziet, die volbracht moeten worden. Elke etappe mag niet langer duren dan 6 maanden.
- Per etappe maak je een globaal overzicht van de indicatoren, tactieken en resources die ingezet moeten worden. Lees ook Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties
Je merkt al dat we er voor waken om alle onderdelen heel concreet te beschrijven. Dit komt omdat we uit ervaring weten dat alle plannen die je schrijft die verder weg zijn dan het komende halfjaar, na die 6 maanden weer verouderd zijn. Dan zou je ze opnieuw moeten maken. Daardoor adviseren we je om in etappes te werken. Iedere etappe krijgt een eigenaar én wordt er een concreet actieplan aan gekoppeld. Hierdoor kun je de etappe volbrengen, waardoor je iedere keer een stap dichterbij je missie komt.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Hulp nodig bij strategische agenda?
Vind je het ontwikkelen van een strategische agenda lastig en wil je dit ook het liefst concreet maken? Kom eens een bak koffie drinken met een heerlijk stuk chocolade en laten we samen kijken hoe je dit proces het beste inzet. Vraag een merksessie aan, we bespreken dan samen de reis die jullie organisatie moet afleggen om van betekenis te zijn.
Strategische agenda, hoe doe je dat?

Er wordt vaak geschreven over de strategische agenda. Een belangrijk element in het ontwikkelen van je organisatie en het bereiken van de missie. Maar wat is een strategische agenda? En hoe pak je dat precies aan? We nemen je erin mee.
Wat is een strategische agenda?
Een strategische agenda is een document of plan dat de langetermijnvisie, doelen, prioriteiten en strategieën van een organisatie of een specifiek project beschrijft. Het is een belangrijk instrument voor planning en besluitvorming, omdat het helpt de richting te bepalen waarin de organisatie zich moet ontwikkelen en de belangrijkste stappen die moeten worden genomen om daar te komen.
Hoe ga je aan de slag met een strategische agenda?
Wat ons betreft is het proces om tot een strategische agenda te komen er één die verdacht veel lijkt op het bouwen van een merk. In de strategische agenda ligt de nadruk voornamelijk op het prioriteren en activeren van strategieën voor de komende periode.
Voor het ontwikkelen van de strategische agenda is het verstandig om een team te formeren die een dwarsdoorsnede is van de organisatie. In het artikel Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig! kun je lezen welke onderdelen een goed team nodig heeft.
“Je strategische agenda is de uitwerking van de missie die je te doen hebt. Wat vaak nog mis gaat is dat organisaties een visie en missie hebben zonder handelingsperspectief.”
Strategische agenda, een stappenplan
Als je een goed team hebt, die alle ruimte krijgt om mee te denken is het tijd om aan de slag te gaan met de strategische agenda. Om tot een strategische agenda te komen kun je het volgende stappenplan aanhouden:
1. De kern van alles: Betekenis
Een goede strategische agenda leidt je ergens naartoe. Wat ons betreft begint dat bij het begin. De kern van je organisatie. De betekenis van je merk. Hierin gaat het over de ideologie die je als organisatie hebt die verteld welke betekenis je toevoegt aan de markt, de mensen en/of de wereld. Is deze betekenis niet glashelder, dan adviseren we je eerst hier goed bij stil te staan. Dit is namelijk de kern om de verdere stappen op te baseren.
Meer weten over het ontdekken van de betekenis? Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis
2. De basis van je strategische agenda: Visie & Missie
Je strategische agenda is de uitwerking van de missie die je te doen hebt. Wat vaak nog mis gaat is dat organisaties een visie en missie hebben zonder handelingsperspectief. Dat komt omdat er geen éénduidige definitie voor deze termen is. Hierdoor ontstaan er visies en missies die meer een organisatieomschrijving zijn, dan dat het richtinggevend is.
In je visie omschrijf je de kijk die jullie als organisatie hebben op de wereld, de markt, de mensen, etc. Hieruit ontstaat een droombeeld die jullie nastreven. In de missie maak je dit concreet door hier een grote opdracht aan te koppelen. De missie draait daarbij om de vraag ‘Wanneer is het af?’
Hebben je visie en missie nu geen handelingsperspectief, of zijn ze niet meer actueel, ga dan als team aan de slag met het herformuleren hiervan. Dit biedt namelijk een kompas voor alles wat je wilt doen in je strategische agenda.
3. Routekaart om de missie te behalen
Wanneer je een missie hebt die als grote opdracht voor je organisatie dient, is het waarschijnlijk nog een ver van je bed show. Het is namelijk zo groot, dat het niet concreet te maken is. Een strategische agenda maak je immers om dingen concreter te maken dan ze zijn. Daarom adviseren we je om een routekaart te maken om je missie te bereiken. Hierdoor maak je meerdere deelmissies die je als organisatie helpen om uiteindelijk je missie te kunnen bereiken. Deze routekaart geeft je houvast en grip om het grote kleiner te maken. De deelmissies zijn daarbij leidend voor je strategische agenda.
4. Aan de slag met de deelmissies
Wanneer je helder hebt wat je missie is en welke deelmissies je hebt, kun je de eerstvolgende deelmissie gaan concretiseren. Op basis van deze deelmissie maak je een agenda waarin je samen de volgende punten verder uitschrijft:
- De strategische doelen die gekoppeld zijn aan deze deelmissie;
- Nieuwe ontwikkelingen die in de komende 3 jaar op ja af komen;
- Welke mogelijke knelpunten je ziet om de deelmissie te bereiken;
- Op welke manier je als organisatie dient te positioneren afgaand op je identiteit, de ontwikkelingen en knelpunten;
- Het formuleren van een gedegen strategie en tactiek om deze positionering uit te dragen;
- Het maken van een etappeschema van de verschillende etappes die je in de komende jaren ziet, die volbracht moeten worden. Elke etappe mag niet langer duren dan 6 maanden.
- Per etappe maak je een globaal overzicht van de indicatoren, tactieken en resources die ingezet moeten worden. Lees ook Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties
Je merkt al dat we er voor waken om alle onderdelen heel concreet te beschrijven. Dit komt omdat we uit ervaring weten dat alle plannen die je schrijft die verder weg zijn dan het komende halfjaar, na die 6 maanden weer verouderd zijn. Dan zou je ze opnieuw moeten maken. Daardoor adviseren we je om in etappes te werken. Iedere etappe krijgt een eigenaar én wordt er een concreet actieplan aan gekoppeld. Hierdoor kun je de etappe volbrengen, waardoor je iedere keer een stap dichterbij je missie komt.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Hulp nodig bij strategische agenda?
Vind je het ontwikkelen van een strategische agenda lastig en wil je dit ook het liefst concreet maken? Kom eens een bak koffie drinken met een heerlijk stuk chocolade en laten we samen kijken hoe je dit proces het beste inzet. Vraag een merksessie aan, we bespreken dan samen de reis die jullie organisatie moet afleggen om van betekenis te zijn.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.