Wat laat je achter als merk?
Veel organisaties zijn continue bezig met het verkopen van diensten of producten. Ze onderzoeken hoe deze diensten of producten nóg beter kunnen worden, om op die manier nog meer aantallen of de diensten voor nog meer geld te kunnen verkopen. De vraag wat de impact daarvan is, staat vaak ergens op de achtergrond. Daarom is een belangrijke vraag voor je organisatie: Wat laat je achter als merk?
Parktheater Eindhoven als inspiratiebron
Toen ik het boek ‘Thought Leadership’ van Mignon van Halderen en Brandon Martens las, kwam ik het verhaal van Parktheater Eindhoven tegen. Eén quote in het boek pakte mij, omdat het de essentie van ieder merk blootlegt:
Euro’s, tabellen, cijfers, financiële resultaten. Mooi. Daar ben ik heel blij mee. Maar het enige wat telt – over pakweg twintig jaar – is wat wij (als merk/ bedrijf/ theater) hebben doorgegeven aan onze buren, kinderen, gasten, artiesten, partners, bedrijven, boeren, buitenstaanders. De mensen uit Eindhoven en omstreken’.
De betekenis van een merk wordt gelieerd aan wat je achterlaat. Dit is een mooie inspiratiebron die ook voor jouw organisatie dient.
“Innovatie draagt bij aan de missie die je te behalen hebt, die weer direct is gelieerd aan je betekenis.”
End-up bepalen
In sessies met onze klanten gaan we daarom terug naar de essentie. De kern van je organisatie is namelijk de betekenis. Wanneer de betekenis diepgeworteld is in je organisatie, dan heb je een voorsprong op anderen die niet meer in te halen is. Je bent authentiek en op weg naar het behalen van een missie, wat direct invloed heeft op zowel je producten, diensten, medewerkers, klanten en resultaten.
Om die essentie te bepalen, gaan we de end-up visualiseren. De end-up is het tegenovergestelde van de start-up. Een start-up start met een idee en wil dat laten groeien. De end-up is het punt waarop je merk zichzelf kan opheffen, omdat het heeft bereikt wat het wil bereiken. Met andere woorden: Je merk laat iets achter voor hun omgeving. De end-up visualiseren we niet om het merk per definitie op te heffen, maar om de essentie naar boven te halen.
LEGO-oefening
Om de essentie te bepalen zetten wij een LEGO-oefening in. Onze klanten gaan aan de slag met het bouwen van de ideale wereld in LEGO. Deze ideale wereld is gelijk aan de end-up, het moment waarop de wereld af is volgens jouw merk. Met gerichte vragen visualiseer je daarmee de essentie en weet je wat je wilt achter laten als merk. Naast dat het mooie inzichten oplevert, is het natuurlijk ook vooral leuk om met LEGO te spelen 😉. Want spelen verhoogt de creativiteit en het zet alles in perspectief.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Betekenis, de basis van je identiteit
De betekenis van je merk wordt vaak overgeslagen wanneer er aan identiteitsvorming van een organisatie wordt gedaan. Terwijl hierin de essentie van je merk schuil gaat. De betekenis is een ideologie die nooit veranderd. Waar een visie en missie naar gelang de tijd en wereldbeeld kan meebewegen, zal de betekenis in essentie dezelfde blijven. De betekenis bestaat uit drie hoofdbestandsdelen:
- Het ontstaan en de geschiedenis: Bij de start van een organisatie zit een eerste deel van de betekenis. Waarom is de organisatie ooit begonnen? En wat heeft de geschiedenis van de organisatie geleerd over de essentie van de organisatie? Dat zijn belangrijke elementen van je betekenis.
- Maatschappelijke waarde: De waarde die je hebt in de samenleving is een zeer belangrijk element om bestaansrecht te hebben als organisatie. De maatschappelijke waarde is daarmee een element die niet vergeten mag worden wanneer we naar de betekenis van een organisatie kijken. Dit gaat daarmee verder dan de waarde voor je klanten. Hiermee vertaal je wat je als merk achter laat.
- Drijfveren: Als laatste zijn de collectieve drijfveren een belangrijk element. Wat drijft de organisatie om van betekenis te zijn? Wat wordt er echt van belang geacht?
Deze drie bestandsdelen vormen de betekenis. Vaak zijn deze bestandsdelen al in de organisatie aanwezig, maar zijn ze niet naar boven gehaald. Het is een dieperliggend geheel, dat ontdekt moet worden.
Invloed van de betekenis op je organisatie
De betekenis van een merk heeft veel invloed op je organisatie. Wanneer deze betekenis geworteld is in de organisatie dan:
- Vormt het de basis voor de visie en missie: De visie is de kijk van je merk op de wereld en daarmee het droombeeld. De missie is de grote opdracht die je te doen hebt. De betekenis vormt hiermee de basis voor het ontwikkelen en formuleren van de visie en missie.
- Draagt het bij aan de persoonlijkheid van je merk: Je merk uit zich naar buiten toe. Hoe je merk dat doet heeft te maken met de persoonlijkheid en taal van je merk. De betekenis heeft een directe invloed op de persoonlijkheid.
- Bepaalt het de positionering van je organisatie: Met het positioneren breng je de identiteit van je merk bij de relevantie van je klant en het onderscheid t.o.v. je concurrenten. De betekenis is altijd authentiek en heeft daarmee een belangrijke invloed op de onderscheidenheid van je merk én de positionering zelf.
- Vormt het de strategie: De strategie die je inzet om je bedrijfsdoelen te behalen heeft direct te maken met de betekenis van je merk. In de betekenis zit namelijk een diepgewortelde wil om maatschappelijke impact te maken. In de missie beschrijf je de impact die je wilt maken én met de strategie bepaal je hoe je dat gaat doen.
- Bepaalt het, het personeelsbeleid: De richtlijnen die medewerkers helpen om te handelen naar je merk heeft direct te maken met de betekenis van je merk. Het personeelsbeleid moet bijdragen aan zowel de betekenis, de missie, de persoonlijkheid als de strategie van je merk.
- Trekt het medewerkers aan: Steeds meer medewerkers vinden maatschappelijke impact belangrijk bij de keuze voor hun werkgever. Bij een krappe arbeidsmarkt heeft de betekenis van je organisatie direct invloed op jouw imago als werkgever en trekt het daarmee nieuwe medewerkers aan.
- Trekt het klanten aan: Net als medewerkers is het ook bij klanten steeds belangrijk dat een leverancier of een consumentenmerk van betekenis is. Met een duidelijke en sterke betekenis trekt het klanten aan.
- Stuwt het nieuwe innovaties: Nieuwe producten, nieuwe businessmodellen, nieuwe functionaliteiten. Innovatie is voor veel organisatie extreem belangrijk. Door de betekenis bepaal je welke innovaties je gaat doen. Innovatie draagt namelijk bij aan de missie die je te behalen hebt, die weer direct is gelieerd aan je betekenis. Met een betekenis trek je ook nieuwe bondgenoten aan, waarmee je samen nieuwe innovaties gaat creëren.
- Heeft het invloed op het organisatiemodel: Het organisatiemodel kan gestuurd wijzigen wanneer de betekenis helder is. Steeds meer organisaties kiezen voor een model waarvan de organisatie van zichzelf is, bijvoorbeeld bij Steward Ownership.
- De manier waarop je successen meet: We kennen KPI’s en targets. De manier waarop je successen meet, wordt bepaald door de betekenis van je organisatie. Als merk ben je op missie – die afkomstig is van je betekenis. Die missie wil je bereiken en daar meet je op. Het gaat niet alleen om het meten van bedrijfsdoelen, maar ook op impactdoelen. Daarmee is dit een handig hulpmiddel en geen doel op zich.
- Krijgt winst een andere betekenis: Voor veel organisaties is winst een doel op zich. Daarmee worden aandeelhouders tevreden gesteld, of kunnen ze als organisatie groeien. Maar bedrijven met een diepgewortelde betekenis kijken anders naar winst. Winst is een middel om dichterbij de missie te komen. Hiermee heeft winst een andere betekenis gekregen.
Meer over het worden van een sterk werkgeversmerk lees je in dit e-book.
Betekenis ontdekken
Betekenis is essentieel voor een hedendaagse organisatie. Wil je de betekenis van je organisatie ontdekken? In het heldenmerk-pakket ontvang je de theorie over het ontdekken van de betekenis, met daarbij een oefeningenboek waarmee je opdrachten krijgt om hiermee aan de slag te gaan. Het heldenmerk-pakket ontvang je kosteloos in je mailbox.
Wat laat je achter als merk?
Veel organisaties zijn continue bezig met het verkopen van diensten of producten. Ze onderzoeken hoe deze diensten of producten nóg beter kunnen worden, om op die manier nog meer aantallen of de diensten voor nog meer geld te kunnen verkopen. De vraag wat de impact daarvan is, staat vaak ergens op de achtergrond. Daarom is een belangrijke vraag voor je organisatie: Wat laat je achter als merk?
Parktheater Eindhoven als inspiratiebron
Toen ik het boek ‘Thought Leadership’ van Mignon van Halderen en Brandon Martens las, kwam ik het verhaal van Parktheater Eindhoven tegen. Eén quote in het boek pakte mij, omdat het de essentie van ieder merk blootlegt:
Euro’s, tabellen, cijfers, financiële resultaten. Mooi. Daar ben ik heel blij mee. Maar het enige wat telt – over pakweg twintig jaar – is wat wij (als merk/ bedrijf/ theater) hebben doorgegeven aan onze buren, kinderen, gasten, artiesten, partners, bedrijven, boeren, buitenstaanders. De mensen uit Eindhoven en omstreken’.
De betekenis van een merk wordt gelieerd aan wat je achterlaat. Dit is een mooie inspiratiebron die ook voor jouw organisatie dient.
“Innovatie draagt bij aan de missie die je te behalen hebt, die weer direct is gelieerd aan je betekenis.”
End-up bepalen
In sessies met onze klanten gaan we daarom terug naar de essentie. De kern van je organisatie is namelijk de betekenis. Wanneer de betekenis diepgeworteld is in je organisatie, dan heb je een voorsprong op anderen die niet meer in te halen is. Je bent authentiek en op weg naar het behalen van een missie, wat direct invloed heeft op zowel je producten, diensten, medewerkers, klanten en resultaten.
Om die essentie te bepalen, gaan we de end-up visualiseren. De end-up is het tegenovergestelde van de start-up. Een start-up start met een idee en wil dat laten groeien. De end-up is het punt waarop je merk zichzelf kan opheffen, omdat het heeft bereikt wat het wil bereiken. Met andere woorden: Je merk laat iets achter voor hun omgeving. De end-up visualiseren we niet om het merk per definitie op te heffen, maar om de essentie naar boven te halen.
LEGO-oefening
Om de essentie te bepalen zetten wij een LEGO-oefening in. Onze klanten gaan aan de slag met het bouwen van de ideale wereld in LEGO. Deze ideale wereld is gelijk aan de end-up, het moment waarop de wereld af is volgens jouw merk. Met gerichte vragen visualiseer je daarmee de essentie en weet je wat je wilt achter laten als merk. Naast dat het mooie inzichten oplevert, is het natuurlijk ook vooral leuk om met LEGO te spelen 😉. Want spelen verhoogt de creativiteit en het zet alles in perspectief.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Betekenis, de basis van je identiteit
De betekenis van je merk wordt vaak overgeslagen wanneer er aan identiteitsvorming van een organisatie wordt gedaan. Terwijl hierin de essentie van je merk schuil gaat. De betekenis is een ideologie die nooit veranderd. Waar een visie en missie naar gelang de tijd en wereldbeeld kan meebewegen, zal de betekenis in essentie dezelfde blijven. De betekenis bestaat uit drie hoofdbestandsdelen:
- Het ontstaan en de geschiedenis: Bij de start van een organisatie zit een eerste deel van de betekenis. Waarom is de organisatie ooit begonnen? En wat heeft de geschiedenis van de organisatie geleerd over de essentie van de organisatie? Dat zijn belangrijke elementen van je betekenis.
- Maatschappelijke waarde: De waarde die je hebt in de samenleving is een zeer belangrijk element om bestaansrecht te hebben als organisatie. De maatschappelijke waarde is daarmee een element die niet vergeten mag worden wanneer we naar de betekenis van een organisatie kijken. Dit gaat daarmee verder dan de waarde voor je klanten. Hiermee vertaal je wat je als merk achter laat.
- Drijfveren: Als laatste zijn de collectieve drijfveren een belangrijk element. Wat drijft de organisatie om van betekenis te zijn? Wat wordt er echt van belang geacht?
Deze drie bestandsdelen vormen de betekenis. Vaak zijn deze bestandsdelen al in de organisatie aanwezig, maar zijn ze niet naar boven gehaald. Het is een dieperliggend geheel, dat ontdekt moet worden.
Invloed van de betekenis op je organisatie
De betekenis van een merk heeft veel invloed op je organisatie. Wanneer deze betekenis geworteld is in de organisatie dan:
- Vormt het de basis voor de visie en missie: De visie is de kijk van je merk op de wereld en daarmee het droombeeld. De missie is de grote opdracht die je te doen hebt. De betekenis vormt hiermee de basis voor het ontwikkelen en formuleren van de visie en missie.
- Draagt het bij aan de persoonlijkheid van je merk: Je merk uit zich naar buiten toe. Hoe je merk dat doet heeft te maken met de persoonlijkheid en taal van je merk. De betekenis heeft een directe invloed op de persoonlijkheid.
- Bepaalt het de positionering van je organisatie: Met het positioneren breng je de identiteit van je merk bij de relevantie van je klant en het onderscheid t.o.v. je concurrenten. De betekenis is altijd authentiek en heeft daarmee een belangrijke invloed op de onderscheidenheid van je merk én de positionering zelf.
- Vormt het de strategie: De strategie die je inzet om je bedrijfsdoelen te behalen heeft direct te maken met de betekenis van je merk. In de betekenis zit namelijk een diepgewortelde wil om maatschappelijke impact te maken. In de missie beschrijf je de impact die je wilt maken én met de strategie bepaal je hoe je dat gaat doen.
- Bepaalt het, het personeelsbeleid: De richtlijnen die medewerkers helpen om te handelen naar je merk heeft direct te maken met de betekenis van je merk. Het personeelsbeleid moet bijdragen aan zowel de betekenis, de missie, de persoonlijkheid als de strategie van je merk.
- Trekt het medewerkers aan: Steeds meer medewerkers vinden maatschappelijke impact belangrijk bij de keuze voor hun werkgever. Bij een krappe arbeidsmarkt heeft de betekenis van je organisatie direct invloed op jouw imago als werkgever en trekt het daarmee nieuwe medewerkers aan.
- Trekt het klanten aan: Net als medewerkers is het ook bij klanten steeds belangrijk dat een leverancier of een consumentenmerk van betekenis is. Met een duidelijke en sterke betekenis trekt het klanten aan.
- Stuwt het nieuwe innovaties: Nieuwe producten, nieuwe businessmodellen, nieuwe functionaliteiten. Innovatie is voor veel organisatie extreem belangrijk. Door de betekenis bepaal je welke innovaties je gaat doen. Innovatie draagt namelijk bij aan de missie die je te behalen hebt, die weer direct is gelieerd aan je betekenis. Met een betekenis trek je ook nieuwe bondgenoten aan, waarmee je samen nieuwe innovaties gaat creëren.
- Heeft het invloed op het organisatiemodel: Het organisatiemodel kan gestuurd wijzigen wanneer de betekenis helder is. Steeds meer organisaties kiezen voor een model waarvan de organisatie van zichzelf is, bijvoorbeeld bij Steward Ownership.
- De manier waarop je successen meet: We kennen KPI’s en targets. De manier waarop je successen meet, wordt bepaald door de betekenis van je organisatie. Als merk ben je op missie – die afkomstig is van je betekenis. Die missie wil je bereiken en daar meet je op. Het gaat niet alleen om het meten van bedrijfsdoelen, maar ook op impactdoelen. Daarmee is dit een handig hulpmiddel en geen doel op zich.
- Krijgt winst een andere betekenis: Voor veel organisaties is winst een doel op zich. Daarmee worden aandeelhouders tevreden gesteld, of kunnen ze als organisatie groeien. Maar bedrijven met een diepgewortelde betekenis kijken anders naar winst. Winst is een middel om dichterbij de missie te komen. Hiermee heeft winst een andere betekenis gekregen.
Meer over het worden van een sterk werkgeversmerk lees je in dit e-book.
Betekenis ontdekken
Betekenis is essentieel voor een hedendaagse organisatie. Wil je de betekenis van je organisatie ontdekken? In het heldenmerk-pakket ontvang je de theorie over het ontdekken van de betekenis, met daarbij een oefeningenboek waarmee je opdrachten krijgt om hiermee aan de slag te gaan. Het heldenmerk-pakket ontvang je kosteloos in je mailbox.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.