Vaak als we mensen binnen bedrijven spreken over hun klanten horen wij vaak Welke klanten wil je nu echt graag hebben? Nog te veel horen wij het antwoord: Iedereen! Deze bedrijven richten zich op iedereen en verwachten dat zij iedereen kunnen helpen. Een belangrijkere vraag is dan: Welke klanten gun jij aan je concurrent?
“Klote klanten”
Als we aan dezelfde mensen vragen of zij ons kunnen vertellen of ze klote klanten hebben, dan zuchten ze al snel van: Ja! Klote klanten kennen we allemaal, maar toch blijven we voor ze werken. Deze klote klanten gun je al snel aan je concurrenten. Maar wanneer we de stap moeten maken om de klote klanten de deur te wijzen wordt het al te warm onder de voeten.
“Deze klanten zitten op waarde-niveau het dichtste bij jouw bedrijf en die komen om intrinsieke redenen bij je bedrijf. “
Durf te kiezen, durf afscheid te nemen
Afscheid nemen van je klanten, het is een lastig besluit. Vaak geef ik dan de term Durf te Kiezen aan. Het is lastig om de keuze te maken om afscheid te nemen, omdat we niet weten waarvoor we zelf staan. Wanneer we als merk niet de keuze maken voor welke klanten we wél willen werken, weten we vaak ook niet voor wie we niet willen werken.
Daarom is het belangrijk om zelf te durven kiezen. Durf op je website bijvoorbeeld aan te geven voor wie je er niet bent en geef daarbij de reden weer. Klanten die je wel graag wilt hebben voelen zich hierdoor ook meer welkom bij je bedrijf.
In deze video van Jos Burgers legt hij mooi uit hoe het zo genoemde ‘strategisch kuddegedrag’ werkt:
Kies & word gekozen
De kern van het kiezen is wat ons betreft de merkidentiteit van je merk. Door je merkidentiteit helder te hebben kun je bedenken welke klanten daar het beste bij passen. Deze klanten zitten op waarde-niveau het dichtste bij je merk en die komen om intrinsieke redenen bij je merk. Het is leuk om voor deze klanten te werken. Kies voor deze klanten en laat je klote klanten uitstromen naar je concurrenten.
Betekent het dan dat je concurrenten echte klote klanten krijgen? Dan hoeft niet zo te zijn, omdat je concurrent een ander DNA heeft, kunnen klanten die voor jou klote zijn, voor een concurrent de ideale klanten zijn. Op die manier zorg je ervoor dat ieder bedrijf de klanten heeft die zij verdienen 😊.
Vaak als we mensen binnen bedrijven spreken over hun klanten horen wij vaak Welke klanten wil je nu echt graag hebben? Nog te veel horen wij het antwoord: Iedereen! Deze bedrijven richten zich op iedereen en verwachten dat zij iedereen kunnen helpen. Een belangrijkere vraag is dan: Welke klanten gun jij aan je concurrent?
“Klote klanten”
Als we aan dezelfde mensen vragen of zij ons kunnen vertellen of ze klote klanten hebben, dan zuchten ze al snel van: Ja! Klote klanten kennen we allemaal, maar toch blijven we voor ze werken. Deze klote klanten gun je al snel aan je concurrenten. Maar wanneer we de stap moeten maken om de klote klanten de deur te wijzen wordt het al te warm onder de voeten.
“Deze klanten zitten op waarde-niveau het dichtste bij jouw bedrijf en die komen om intrinsieke redenen bij je bedrijf. “
Durf te kiezen, durf afscheid te nemen
Afscheid nemen van je klanten, het is een lastig besluit. Vaak geef ik dan de term Durf te Kiezen aan. Het is lastig om de keuze te maken om afscheid te nemen, omdat we niet weten waarvoor we zelf staan. Wanneer we als merk niet de keuze maken voor welke klanten we wél willen werken, weten we vaak ook niet voor wie we niet willen werken.
Daarom is het belangrijk om zelf te durven kiezen. Durf op je website bijvoorbeeld aan te geven voor wie je er niet bent en geef daarbij de reden weer. Klanten die je wel graag wilt hebben voelen zich hierdoor ook meer welkom bij je bedrijf.
In deze video van Jos Burgers legt hij mooi uit hoe het zo genoemde ‘strategisch kuddegedrag’ werkt:
Kies & word gekozen
De kern van het kiezen is wat ons betreft de merkidentiteit van je merk. Door je merkidentiteit helder te hebben kun je bedenken welke klanten daar het beste bij passen. Deze klanten zitten op waarde-niveau het dichtste bij je merk en die komen om intrinsieke redenen bij je merk. Het is leuk om voor deze klanten te werken. Kies voor deze klanten en laat je klote klanten uitstromen naar je concurrenten.
Betekent het dan dat je concurrenten echte klote klanten krijgen? Dan hoeft niet zo te zijn, omdat je concurrent een ander DNA heeft, kunnen klanten die voor jou klote zijn, voor een concurrent de ideale klanten zijn. Op die manier zorg je ervoor dat ieder bedrijf de klanten heeft die zij verdienen 😊.
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt