Klanten aantrekken in 5 stappen

Het aantrekken van klanten is een belangrijk groei-element voor ieder bedrijf en zeker ook voor heldenmerken. Hoe meer klanten aangetrokken worden hoe groter de impact. Maar hoe doe je dat nu? In dit artikel lees je 5 stappen om klanten aan te trekken.

1. Bouw aan je merkidentiteit

Het aantrekken van klanten is een mooi fenomeen. Je hebt een sterk merk waar klanten vanzelf naar toe komen, omdat jouw merk bij hen past én dat jij waarde toevoegt aan hun leven. Een belangrijk onderdeel van dit sterke merk is je merkidentiteit. Jouw merkidentiteit is wat jouw merk onderscheidt van alle andere merken en organisaties. Het is jouw unieke bijdrage.

Om je merkidentiteit te ontwikkelen moet je de volgende onderdelen op orde hebben:

  • De betekenis en passie die iedereen binnen je merk beweegt;
  • De visie van je merk;
  • De missie van je bedrijf, geformuleerd als opdracht voor je merk;
  • De merkpersoonlijkheid en kernwaarden;
  • De kernkwaliteiten van de organisatie;
  • De belofte die je merk doet aan je klanten;
  • De principes waarop je merk beweegt.

Wanneer de bovenstaande onderdelen op orde zijn, dan heb je een merkidentiteit die klanten aantrekt.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

“Wanneer je in één zin kunt vertellen wat je waarde is, zorg je ervoor dat je klant precies weet waarvoor ze jou moeten hebben.”

2. Kies je juiste klantsegmenten

Om ervoor te zorgen dat potentiële klanten geïnteresseerd zijn in jouw merk ga je eerst bedenken hoeveel nieuwe klanten je wilt aantrekken. Zonder helder doel kun je geen actie ondernemen. Wanneer jij weet wat jouw doelen zijn, ga je kijken welke klantsegmenten bij je organisatie passen. Je kunt klantsegmenten selecteren op basis van:

  • Klanten die bij jouw merkidentiteit passen;
  • Klanten die een groot probleem hebben die jij kunt oplossen;
  • Klanten die een grote behoefte hebben die jij kunt inlossen;
  • Klanten die willen betalen voor jouw oplossing.

In deze vier groepen kun je verschillende klantsegmenten selecteren. Het kan zijn dat er in deze vier groepen veel overlap zit, dat is alleen maar goed. Dat betekent dat de overlappende klantsegmenten extra interessant zijn. Kies vervolgens de juiste klantsegmenten die enerzijds het beste bij jou merk passen en anderzijds bereid zijn te investeren in jouw product/dienst.

Kijk bij dit klantsegment goed naar de pijnen en voordelen die deze klanten hebben. Maak een profiel van je klant op, zodat je een goed beeld hebt waar je klant tegenaan loopt en waar jij hen bij kunt helpen.

Lees ook: Welke klanten gun jij aan je concurrent?

Lees ook: Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen

3. Vertel in één zin wat het voordeel voor de klant is

Op basis van dit klantprofiel ga je aan de slag met het ontwikkelen van je propositie. Je gaat nadenken over wat de waarde is dat jouw merkproduct/ dienst toevoegt aan het leven van je klant. Denk na wat de voordelen van de klant zijn (en niet in productspecificaties). Denk bijvoorbeeld na over de volgende dingen:

  • Wat levert jouw product/ dienst onderaan de streep op?
  • Aan welke beloften kan een klant jou houden op basis van je product/ dienst?
  • Wat zijn dan de voordelen van de klant?

Wanneer je in één zin kunt vertellen wat je waarde is, zorg je ervoor dat je klant precies weet waarvoor ze jou moeten hebben. Dit trekt klanten aan.

4. Kies de kanalen die klanten aantrekken

Als je weet welke doelgroep je wil benaderen, kun je gaan achterhalen waar jouw klant te vinden is, of hoe zij op zoek gaan naar jouw oplossing. Ontdek die kanalen waar jouw klant op zoek gaat naar informatie omtrent de oplossing die je biedt. Bekijk ook de kanalen waar je klant aanwezig is en waar jij haar kan ontmoeten.

Kies die kanalen die het beste bij jouw merk en bij je klanten. Belangrijk hierin is dat je het richt op het interesseren van je klanten en niet het storen van je klant. Vormen als contentmarketing zijn hierin een belangrijke manier om je klanten te interesseren. Maak een plan om deze kanalen in te gaan zetten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de klantreis van je specifieke klantsegment. Ontdek waar jij je klant écht kunt raken. Maak vervolgens een jaar & kwartaalplan door te beschrijven wat je wanneer waar gaat plaatsen en door wie.

5. Gaan met die banaan (en kijk of je een banaan nodig hebt)

Het belangrijkste wat je moet doen is het uitvoeren van je kwartaalplan: Kortom, gaan met die banaan! Door je kwartaalplan uit te voeren ga je jouw klant interesseren voor je oplossing. Je gaat ontdekken wat wel werkt, maar wat ook niet. Je zorgt ervoor dat je jouw marketingplan door ontwikkelt, je ontdekt wat echt goed voor je merk werkt! Hierdoor ga je ontdekken of je wel een banaan nodig hebt om mee te gaan of dat het toch een appel is.

Ga structureel aan de slag met de marketing van je bedrijf en bouw een sterk merk. Elk sterk merk begint met een krachtige merkfundering. Vervolg de merkreis door aan de slag te gaan met een Storytelling Marketingplan om je merk structureel te laden en klanten aan te trekken.

Klanten aantrekken in 5 stappen

Het aantrekken van klanten is een belangrijk groei-element voor ieder bedrijf en zeker ook voor heldenmerken. Hoe meer klanten aangetrokken worden hoe groter de impact. Maar hoe doe je dat nu? In dit artikel lees je 5 stappen om klanten aan te trekken.

1. Bouw aan je merkidentiteit

Het aantrekken van klanten is een mooi fenomeen. Je hebt een sterk merk waar klanten vanzelf naar toe komen, omdat jouw merk bij hen past én dat jij waarde toevoegt aan hun leven. Een belangrijk onderdeel van dit sterke merk is je merkidentiteit. Jouw merkidentiteit is wat jouw merk onderscheidt van alle andere merken en organisaties. Het is jouw unieke bijdrage.

Om je merkidentiteit te ontwikkelen moet je de volgende onderdelen op orde hebben:

  • De betekenis en passie die iedereen binnen je merk beweegt;
  • De visie van je merk;
  • De missie van je bedrijf, geformuleerd als opdracht voor je merk;
  • De merkpersoonlijkheid en kernwaarden;
  • De kernkwaliteiten van de organisatie;
  • De belofte die je merk doet aan je klanten;
  • De principes waarop je merk beweegt.

Wanneer de bovenstaande onderdelen op orde zijn, dan heb je een merkidentiteit die klanten aantrekt.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

“Wanneer je in één zin kunt vertellen wat je waarde is, zorg je ervoor dat je klant precies weet waarvoor ze jou moeten hebben.”

2. Kies je juiste klantsegmenten

Om ervoor te zorgen dat potentiële klanten geïnteresseerd zijn in jouw merk ga je eerst bedenken hoeveel nieuwe klanten je wilt aantrekken. Zonder helder doel kun je geen actie ondernemen. Wanneer jij weet wat jouw doelen zijn, ga je kijken welke klantsegmenten bij je organisatie passen. Je kunt klantsegmenten selecteren op basis van:

  • Klanten die bij jouw merkidentiteit passen;
  • Klanten die een groot probleem hebben die jij kunt oplossen;
  • Klanten die een grote behoefte hebben die jij kunt inlossen;
  • Klanten die willen betalen voor jouw oplossing.

In deze vier groepen kun je verschillende klantsegmenten selecteren. Het kan zijn dat er in deze vier groepen veel overlap zit, dat is alleen maar goed. Dat betekent dat de overlappende klantsegmenten extra interessant zijn. Kies vervolgens de juiste klantsegmenten die enerzijds het beste bij jou merk passen en anderzijds bereid zijn te investeren in jouw product/dienst.

Kijk bij dit klantsegment goed naar de pijnen en voordelen die deze klanten hebben. Maak een profiel van je klant op, zodat je een goed beeld hebt waar je klant tegenaan loopt en waar jij hen bij kunt helpen.

Lees ook: Welke klanten gun jij aan je concurrent?

Lees ook: Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen

3. Vertel in één zin wat het voordeel voor de klant is

Op basis van dit klantprofiel ga je aan de slag met het ontwikkelen van je propositie. Je gaat nadenken over wat de waarde is dat jouw merkproduct/ dienst toevoegt aan het leven van je klant. Denk na wat de voordelen van de klant zijn (en niet in productspecificaties). Denk bijvoorbeeld na over de volgende dingen:

  • Wat levert jouw product/ dienst onderaan de streep op?
  • Aan welke beloften kan een klant jou houden op basis van je product/ dienst?
  • Wat zijn dan de voordelen van de klant?

Wanneer je in één zin kunt vertellen wat je waarde is, zorg je ervoor dat je klant precies weet waarvoor ze jou moeten hebben. Dit trekt klanten aan.

4. Kies de kanalen die klanten aantrekken

Als je weet welke doelgroep je wil benaderen, kun je gaan achterhalen waar jouw klant te vinden is, of hoe zij op zoek gaan naar jouw oplossing. Ontdek die kanalen waar jouw klant op zoek gaat naar informatie omtrent de oplossing die je biedt. Bekijk ook de kanalen waar je klant aanwezig is en waar jij haar kan ontmoeten.

Kies die kanalen die het beste bij jouw merk en bij je klanten. Belangrijk hierin is dat je het richt op het interesseren van je klanten en niet het storen van je klant. Vormen als contentmarketing zijn hierin een belangrijke manier om je klanten te interesseren. Maak een plan om deze kanalen in te gaan zetten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de klantreis van je specifieke klantsegment. Ontdek waar jij je klant écht kunt raken. Maak vervolgens een jaar & kwartaalplan door te beschrijven wat je wanneer waar gaat plaatsen en door wie.

5. Gaan met die banaan (en kijk of je een banaan nodig hebt)

Het belangrijkste wat je moet doen is het uitvoeren van je kwartaalplan: Kortom, gaan met die banaan! Door je kwartaalplan uit te voeren ga je jouw klant interesseren voor je oplossing. Je gaat ontdekken wat wel werkt, maar wat ook niet. Je zorgt ervoor dat je jouw marketingplan door ontwikkelt, je ontdekt wat echt goed voor je merk werkt! Hierdoor ga je ontdekken of je wel een banaan nodig hebt om mee te gaan of dat het toch een appel is.

Ga structureel aan de slag met de marketing van je bedrijf en bouw een sterk merk. Elk sterk merk begint met een krachtige merkfundering. Vervolg de merkreis door aan de slag te gaan met een Storytelling Marketingplan om je merk structureel te laden en klanten aan te trekken.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.