Om ervoor te zorgen dat potentiële klanten geïnteresseerd zijn in jouw merk ga je eerst bedenken hoeveel nieuwe klanten je wilt aantrekken. Zonder helder doel kun je geen actie ondernemen. Wanneer jij weet wat jouw doelen zijn, ga je kijken welke klantsegmenten bij je organisatie passen. Je kunt klantsegmenten selecteren op basis van:
- Klanten die bij jouw merkidentiteit passen;
- Klanten die een groot probleem hebben die jij kunt oplossen;
- Klanten die een grote behoefte hebben die jij kunt inlossen;
- Klanten die willen betalen voor jouw oplossing.
In deze vier groepen kun je verschillende klantsegmenten selecteren. Het kan zijn dat er in deze vier groepen veel overlap zit, dat is alleen maar goed. Dat betekent dat de overlappende klantsegmenten extra interessant zijn. Kies vervolgens de juiste klantsegmenten die enerzijds het beste bij jou merk passen en anderzijds bereid zijn te investeren in jouw product/dienst.
Kijk bij dit klantsegment goed naar de pijnen en voordelen die deze klanten hebben. Maak een profiel van je klant op, zodat je een goed beeld hebt waar je klant tegenaan loopt en waar jij hen bij kunt helpen.
Lees ook: Welke klanten gun jij aan je concurrent?
Lees ook: Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen