• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Zo word je als merk maatschappelijk relevant

Maatschappelijke relevantie is een hot item. Zo hot dat veel bedrijven aan purpose washing of green washing doen, waarmee ze zich goed voordoen, maar aan de achterkant het niet waarmaken. Nu is de vraag hoe je als merk echt maatschappelijk relevant wordt.

Waarom maatschappelijke relevantie belangrijk is

Maatschappelijke relevantie is extreem belangrijk. Dat komt omdat consumenten en klanten het steeds belangrijker vinden dat merken zelf maatschappelijk relevant zijn. Maar belangrijker nog: Er zijn veel maatschappelijke en ecologische uitdagingen in de maatschappij die door ondernemerschap aangejaagd moeten worden.

Dat de maatschappelijke relevantie belangrijk is, is in resultaten te zien. Zo concludeert Unilever in hun eigen stal dat merken met een missie 40 % of sneller groeien dan merken zonder een maatschappelijke missie (Bron: Artikel Adformatie:  Hanneke Faber van Unilever: ‘Groei realiseren en de wereld verbeteren kan en moet samengaan’). Merken met een missie die harder groeien, zorgen voor een grotere positievere impact. Deze twee componenten zijn extreem belangrijk voor maatschappelijke relevantie.

Het is niet alleen voor grote partijen, maar ook de kleine partijen zoals Deventer Koffie, Retulp en Fietskoeriers Apeldoorn werken vanuit een missie en groeien en maken impact tegelijk. Merken kunnen klein beginnen en een grote impact maken. Zo is Jaap Korteweg klein begonnen met de Vegetarische Slager. Stap voor stap wil hij samen met de Vegetarische Slager het dier uit de vleesketen halen. Inmiddels is het merk een grote speler in de markt en heeft het de markt van vlees en vleesvervangers verandert. En het merk is nog lang niet klaar met de voedselrevolutie. En is Jaap Korteweg inmiddels bezig met zuivel waarin de dieren uit de keten worden gehaald.

De start van relevantie: vind de betekenis

Maatschappelijk relevant word je niet van de ene op de andere dag. Alles begint bij de gezamenlijke drive van je organisatie. Je gaat de betekenis van je merk ontdekken. Welke rol wil je spelen in de wereld? Op welke manier wil je maatschappelijk relevant worden? En welke positieve impact wil je creëren voor je merk?

Hiervoor kun je aan de slag met de End-up oefening. Wil je meer weten over deze oefening en het vinden van de betekenis? Lees dan het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis. Bekijk ook de oefeningen in het artikel 10 gouden oefeningen en werkvormen voor je strategiedag of inspiratiedag

“Palmolie heeft in de maatschappij het beeld dat het leidt tot ontbossing, het verdrukken van dieren in het wild en arbeidsomstandigheden die erg slecht zijn. Toch kiest Unilever voor palmolie in zijn producten, omdat het de volgens eigen onderzoek de meest duurzame keus is.”

Schrijf een statement

Wanneer je de betekenis van je merk hebt ontdekt, ga je het omzetten in een krachtige visie en missie. De missie is de grote opdracht van je merk en bied handelingsperspectief. De visie en missie worden samengevoegd in een merkverhaal. En dit merkverhaal is het statement van je merk! Het is een krachtige positionering van je merk, waarmee je naar buiten gaat komen.

Alles over het schrijven van een statement en positioneren lees je in: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 5: Positioneren kun je leren

Verbeter je merkdragers

Met het positioneren heb je de merkidentiteit van je merk verstevigt. Vanuit deze merkidentiteit verbeter je de merkdragers van je merk. Onder andere de volgende merkdragers passen daarbij:

  • Het productportfolio: Alle producten van je merk moeten het merkverhaal vertellen. Is dat niet zo, dan is het verstandig om deze goed tegen het licht te houden met de vraag of je ze moet uitfaseren.
  • Website: Je website dient het merkverhaal te dragen, in zowel tekst als in beeld. Laat je website aansluiten bij je merkverhaal, door je merkstatement centraal te zetten.
  • Interne merkdragers: Om aan de slag te gaan met je nieuwe merkverhaal is het goed om ook de merkdragers voor je interne organisatie gereed te maken. Hierdoor maak je de basis voor het waarmaken van je merkverhaal.
  • Communicatiemiddelen: Alle communicatiemiddelen dienen met het nieuwe merkverhaal en het beeldverhaal verbeterd te worden. Hierdoor kun je de brochures en presentaties laten aansluiten bij de relevantie van je merk.

Alles over het verbeteren van de merkdragers lees je in het artikel 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 2- Merkdragers.

Ga het doen en draag het uit!

Wanneer je de merkdragers hebt ontwikkeld, heb je de juiste basis staan om aan de slag te gaan met het uiten van je maatschappelijke relevantie. Een goede disclaimer is wel dat alles wat je uitdraagt waar moet zijn. Het is zaak om je merk te laden via verschillende kanalen en verschillende marketingprogramma’s. Hoe je marketingprogramma’s maakt en structureel je verhaal vertelt lees je in het artikel Vertel je verhaal door de gehele klantreis.

Naast het laden van je merk is ook het innoveren een belangrijk element om aan te pakken. Doordat je missie een helder kompas is waar je naartoe gaat, kun je aan de slag gaan met innovaties die je merk dichterbij de missie helpen. Ontwikkel nieuwe producten of diensten, bedenk hoe je nog meer waarde levert aan je klanten en daarmee meer impact maakt of laat de impact groeien door verpakkingen te innoveren waardoor het minder of geen plastic gebruikt.

Als laatste is het belangrijk dat je ook interne programma’s ontwikkelt die bij je missie passen. Je kunt denken aan programma’s die duurzaamheid binnen je organisatie verhogen, maar ook aan programma’s om je medewerkers te ontwikkelen tot echte merketeers. Zij doorleven je merkidentiteit en maken de keuze volgens de juiste waarden.

Lees ook: Hoe je structureel je merkverhaal vertelt met marketingprogramma’s

Maak het waar

Het allerbelangrijkste is dat je waarmaakt wat je zegt. Je hoeft niet vanaf het begin alles wat je wilt bereiken al bereiken, dat kan simpelweg niet. Maar neem je publiek mee in de reis die je merk maakt naar de missie toe. Vertel verhalen over je merk, waar je nu staat, waar je naartoe wilt en deel ook de mislukkingen van je merk. Hierdoor zorg je ervoor dat je echt wordt en dat mensen in je geloven.

Het voorbeeld van palmolie is een mooie. Palmolie heeft in de maatschappij het beeld dat het leidt tot ontbossing, het verdrukken van dieren in het wild en arbeidsomstandigheden die erg slecht zijn. Toch kiest Unilever voor palmolie in zijn producten, omdat het de volgens eigen onderzoek de meest duurzame keus is. De andere plantaardige oliën hebben meer ruimte nodig om te groeien en zorgen voor meer ontbossing. Door zelf te werken met het duurzame certificaat RSPO kunnen ze garanderen dat ze het beste doen voor de wereld (Bron: Artikel Adformatie). Dit moet je op een goede manier communiceren, anders krijg je weerstand tegen je merk wanneer het zegt duurzaam te zijn.

Aan de slag met je merkidentiteit

Om maatschappelijke relevant te worden is het belangrijk dat je aan de slag gaat met de betekenis van je merk. Ontdek de merkidentiteit van je organisatie, zodat je weet waar je merk voor staat en waar het voor gaat. Hierdoor krijg je een krachtige missie, die je gebruikt als statement voor je merk. Lees de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan om hiermee aan de slag te gaan.

Zo word je als merk maatschappelijk relevant

Maatschappelijke relevantie is een hot item. Zo hot dat veel bedrijven aan purpose washing of green washing doen, waarmee ze zich goed voordoen, maar aan de achterkant het niet waarmaken. Nu is de vraag hoe je als merk echt maatschappelijk relevant wordt.

Waarom maatschappelijke relevantie belangrijk is

Maatschappelijke relevantie is extreem belangrijk. Dat komt omdat consumenten en klanten het steeds belangrijker vinden dat merken zelf maatschappelijk relevant zijn. Maar belangrijker nog: Er zijn veel maatschappelijke en ecologische uitdagingen in de maatschappij die door ondernemerschap aangejaagd moeten worden.

Dat de maatschappelijke relevantie belangrijk is, is in resultaten te zien. Zo concludeert Unilever in hun eigen stal dat merken met een missie 40 % of sneller groeien dan merken zonder een maatschappelijke missie (Bron: Artikel Adformatie:  Hanneke Faber van Unilever: ‘Groei realiseren en de wereld verbeteren kan en moet samengaan’). Merken met een missie die harder groeien, zorgen voor een grotere positievere impact. Deze twee componenten zijn extreem belangrijk voor maatschappelijke relevantie.

Het is niet alleen voor grote partijen, maar ook de kleine partijen zoals Deventer Koffie, Retulp en Fietskoeriers Apeldoorn werken vanuit een missie en groeien en maken impact tegelijk. Merken kunnen klein beginnen en een grote impact maken. Zo is Jaap Korteweg klein begonnen met de Vegetarische Slager. Stap voor stap wil hij samen met de Vegetarische Slager het dier uit de vleesketen halen. Inmiddels is het merk een grote speler in de markt en heeft het de markt van vlees en vleesvervangers verandert. En het merk is nog lang niet klaar met de voedselrevolutie. En is Jaap Korteweg inmiddels bezig met zuivel waarin de dieren uit de keten worden gehaald.

De start van relevantie: vind de betekenis

Maatschappelijk relevant word je niet van de ene op de andere dag. Alles begint bij de gezamenlijke drive van je organisatie. Je gaat de betekenis van je merk ontdekken. Welke rol wil je spelen in de wereld? Op welke manier wil je maatschappelijk relevant worden? En welke positieve impact wil je creëren voor je merk?

Hiervoor kun je aan de slag met de End-up oefening. Wil je meer weten over deze oefening en het vinden van de betekenis? Lees dan het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis. Bekijk ook de oefeningen in het artikel 10 gouden oefeningen en werkvormen voor je strategiedag of inspiratiedag

“Palmolie heeft in de maatschappij het beeld dat het leidt tot ontbossing, het verdrukken van dieren in het wild en arbeidsomstandigheden die erg slecht zijn. Toch kiest Unilever voor palmolie in zijn producten, omdat het de volgens eigen onderzoek de meest duurzame keus is.”

Schrijf een statement

Wanneer je de betekenis van je merk hebt ontdekt, ga je het omzetten in een krachtige visie en missie. De missie is de grote opdracht van je merk en bied handelingsperspectief. De visie en missie worden samengevoegd in een merkverhaal. En dit merkverhaal is het statement van je merk! Het is een krachtige positionering van je merk, waarmee je naar buiten gaat komen.

Alles over het schrijven van een statement en positioneren lees je in: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 5: Positioneren kun je leren

Verbeter je merkdragers

Met het positioneren heb je de merkidentiteit van je merk verstevigt. Vanuit deze merkidentiteit verbeter je de merkdragers van je merk. Onder andere de volgende merkdragers passen daarbij:

  • Het productportfolio: Alle producten van je merk moeten het merkverhaal vertellen. Is dat niet zo, dan is het verstandig om deze goed tegen het licht te houden met de vraag of je ze moet uitfaseren.
  • Website: Je website dient het merkverhaal te dragen, in zowel tekst als in beeld. Laat je website aansluiten bij je merkverhaal, door je merkstatement centraal te zetten.
  • Interne merkdragers: Om aan de slag te gaan met je nieuwe merkverhaal is het goed om ook de merkdragers voor je interne organisatie gereed te maken. Hierdoor maak je de basis voor het waarmaken van je merkverhaal.
  • Communicatiemiddelen: Alle communicatiemiddelen dienen met het nieuwe merkverhaal en het beeldverhaal verbeterd te worden. Hierdoor kun je de brochures en presentaties laten aansluiten bij de relevantie van je merk.

Alles over het verbeteren van de merkdragers lees je in het artikel 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 2- Merkdragers.

Ga het doen en draag het uit!

Wanneer je de merkdragers hebt ontwikkeld, heb je de juiste basis staan om aan de slag te gaan met het uiten van je maatschappelijke relevantie. Een goede disclaimer is wel dat alles wat je uitdraagt waar moet zijn. Het is zaak om je merk te laden via verschillende kanalen en verschillende marketingprogramma’s. Hoe je marketingprogramma’s maakt en structureel je verhaal vertelt lees je in het artikel Vertel je verhaal door de gehele klantreis.

Naast het laden van je merk is ook het innoveren een belangrijk element om aan te pakken. Doordat je missie een helder kompas is waar je naartoe gaat, kun je aan de slag gaan met innovaties die je merk dichterbij de missie helpen. Ontwikkel nieuwe producten of diensten, bedenk hoe je nog meer waarde levert aan je klanten en daarmee meer impact maakt of laat de impact groeien door verpakkingen te innoveren waardoor het minder of geen plastic gebruikt.

Als laatste is het belangrijk dat je ook interne programma’s ontwikkelt die bij je missie passen. Je kunt denken aan programma’s die duurzaamheid binnen je organisatie verhogen, maar ook aan programma’s om je medewerkers te ontwikkelen tot echte merketeers. Zij doorleven je merkidentiteit en maken de keuze volgens de juiste waarden.

Lees ook: Hoe je structureel je merkverhaal vertelt met marketingprogramma’s

Maak het waar

Het allerbelangrijkste is dat je waarmaakt wat je zegt. Je hoeft niet vanaf het begin alles wat je wilt bereiken al bereiken, dat kan simpelweg niet. Maar neem je publiek mee in de reis die je merk maakt naar de missie toe. Vertel verhalen over je merk, waar je nu staat, waar je naartoe wilt en deel ook de mislukkingen van je merk. Hierdoor zorg je ervoor dat je echt wordt en dat mensen in je geloven.

Het voorbeeld van palmolie is een mooie. Palmolie heeft in de maatschappij het beeld dat het leidt tot ontbossing, het verdrukken van dieren in het wild en arbeidsomstandigheden die erg slecht zijn. Toch kiest Unilever voor palmolie in zijn producten, omdat het de volgens eigen onderzoek de meest duurzame keus is. De andere plantaardige oliën hebben meer ruimte nodig om te groeien en zorgen voor meer ontbossing. Door zelf te werken met het duurzame certificaat RSPO kunnen ze garanderen dat ze het beste doen voor de wereld (Bron: Artikel Adformatie). Dit moet je op een goede manier communiceren, anders krijg je weerstand tegen je merk wanneer het zegt duurzaam te zijn.

Aan de slag met je merkidentiteit

Om maatschappelijke relevant te worden is het belangrijk dat je aan de slag gaat met de betekenis van je merk. Ontdek de merkidentiteit van je organisatie, zodat je weet waar je merk voor staat en waar het voor gaat. Hierdoor krijg je een krachtige missie, die je gebruikt als statement voor je merk. Lees de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan om hiermee aan de slag te gaan.

Misschien vind je dit ook interessant:

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Een interview met de helden van Uitgestelde Kinderfeestjes!

23/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Handleiding voor groei Zo bouwen we het merk Fietskoeriers Apeldoorn
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel