5 inspirerende social enterprises

Sociale ondernemingen zijn merken die beginnen vanuit een maatschappelijk probleem. Ze ontwikkelen hierop een businessmodel dat werkt. Social Enterprise NL is in Nederland aan het werk om sociaal ondernemerschap te stimuleren en te laten groeien. Vanuit een ander perspectief kun je denken dat ieder merk van betekenis moet zijn, zodat sociale ondernemingen niet meer speciaal zijn.

Om je te inspireren om met je merk meer van betekenis te gaan geven we in dit artikel 5 inspirerende social enterprises:

Mud Jeans

Bert van Son zag een groot probleem: Ieder jaar wordt er in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Dat vond hij hartstikke zonde, omdat de productie van kleding belastend is het voor het milieu. De grondstoffen uit kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Daarom is van Son Mud Jeans gestart: Een bedrijf dat hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Hij wil het kleding model veranderen, waar hij een leaseconcept wil normaliseren. Van Son wil hiermee een voorbeeld zijn in de markt, om op die manier andere merken te stimuleren om mee te doen.

Lees ook: Wat is betekenisvol ondernemen?

“We lijden allemaal aan Sitmania”

Kromkommer

Hoe vreemd is het dat lekkere groente en fruit wordt weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er qua uiterlijk net iets anders uit zien. Deze voedselverspilling konden Chantal, Lisanne en Jente in 2013 niet aan en startten Kromkommer. Zij willen gekke groenten en fruit redden van de dood.

Er moet bewustwording gecreëerd worden om mensen anders te laten kijken naar groente en fruit. Dat doet Kromkommer door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Waste Geweest Feest, De Kromkommer Pop-Op Shop, etc. Daarnaast hebben ze ook een productlijn met daarin soepen van kromme groentes. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity willen zij een eerlijke TO-maatschappij creëren.

Lees ook: Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Granny’s Finest

Op de lijst met inspirerende social enterprises mag Granny’s Finest niet ontbreken. Meer dan een miljoen van de 65+’ers in Nederland is eenzaam tot zeer eenzaam. En daar wil Granny’s Finest tegen strijden. Zij bevorderen de sociale cohesie door senioren te verbinden met jongeren. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerk. In groepen worden zij begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny’s Finest uitstapjes voor de ouderen. Daarmee is Granny’s Finest het ambachtelijke modemerk dat generaties laat samenwerken.

Lees ook: 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om meer vanuit betekenis te werken

Download het gratis Heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerkpakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningen boek

Lumeco

Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED-verlichting. Daarmee zorgen zij ervoor dat installaties klimaat neutraal worden. Naast het ombouwen zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen worden vervangen en de rest van het armatuur hergebruikt kan worden. Het ombouwen van de verlichtingsarmaturen doen zij in samenwerking met sociale werkvoorzieningen, op die manier ontstaat er winst aan meerder kanten, zoals een social enterprise bedoeld is.

Lees ook: Met Floooow naar een wereld zonder burn-out

Springlab

We lijden allemaal aan Sitmania, dat is de boodschap die Jan-Paul de Beer verkondigde bij zijn TEDx Talk. Jan-Paul is met zijn bedrijf Springlab op een missie: in 2025 maken zij 500.000 mensen gelukkig door hen in beweging te brengen met hun producten. Springlab ontwikkelt op deze manier zoveel mogelijk producten om mensen uit hun stoel te krijgen en op een natuurlijke manier te laten bewegen is het dagelijks bestaan.

Lees ook: Het interview met Jan-Paul de Beer over het geheim van missiegedreven ondernemen (Exclusief in je mailbox)

Voor deze verhalen hebben we gebruik gemaakt van de informatie op Social Enterprise NL.

Aan de slag met betekenisvol ondernemen

Wil je zelf aan de slag met betekenisvol ondernemen na het lezen van deze voorbeelden? Belangrijk is dat je de betekenis centraal zet in je organisatie. Om een sterk merk te bouwen ga je aan de slag met de merkreis. De merkreis is een chronologische reis die je halte voor halte doorloopt om een sterk merk te bouwen. Met de merkreis zorg je voor een stevige fundering. De merkreis bestaat uit de volgende haltes:

  1. De betekenis: Dit is de kern van je merk. Het vormt de basis van je merkidentiteit en onderscheidt je in je markt.
  2. De visie & missie: Hierbij ligt de focus op het formuleren van de visie en missie van je merk. Wat is jouw merk zijn perspectief op de wereld, en welke opdracht heeft jullie merk daarin te doen?
  3. De merkpersoonlijkheid: Dit houdt in dat je merk een eigen persoonlijkheid krijgt door de kernwaarden, unieke eigenschappen en karaktertrekken vast te stellen. Deze vertaal je vervolgens naar de taal, uitingen, en het gedrag van je merk.
  4. De positionering: Het gaat hier om het vaststellen van je plek in de markt, wat wordt bepaald door je identiteit, de relevantie voor je doelgroep en je onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten. Zo claim je een domein dat je missie centraal plaatst.
  5. De huisstijl: Dit omvat de visuele vertaling van je merkverhaal en positionering, wat zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep.
  6. De merkdragers: Alle vormen van communicatie moeten een samenhangend verhaal vertellen en eenzelfde emotie oproepen.
  7. Het merk laden en innoveren: Het gaat hier om het goed laden van je merk en het blijven innoveren om je missie en doelstellingen te bereiken. Dit gebeurt via drie sporen: extern laden, intern laden en innovatie binnen de organisatie.

Om de merkreis als organisatie te doorlopen download je het heldenmerk-pakket. In het heldenmerk-pakket krijg je een e-book waarin alle uitleg staat per halte. Daarbij krijg je per halte oefeningen en werkvormen om deze zelf toe te passen. Er zitten verder tools in die je kunt gebruiken om je eigen merkreis te doorlopen.

5 inspirerende social enterprises

Sociale ondernemingen zijn merken die beginnen vanuit een maatschappelijk probleem. Ze ontwikkelen hierop een businessmodel dat werkt. Social Enterprise NL is in Nederland aan het werk om sociaal ondernemerschap te stimuleren en te laten groeien. Vanuit een ander perspectief kun je denken dat ieder merk van betekenis moet zijn, zodat sociale ondernemingen niet meer speciaal zijn.

Om je te inspireren om met je merk meer van betekenis te gaan geven we in dit artikel 5 inspirerende social enterprises:

Mud Jeans

Bert van Son zag een groot probleem: Ieder jaar wordt er in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Dat vond hij hartstikke zonde, omdat de productie van kleding belastend is het voor het milieu. De grondstoffen uit kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Daarom is van Son Mud Jeans gestart: Een bedrijf dat hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Hij wil het kleding model veranderen, waar hij een leaseconcept wil normaliseren. Van Son wil hiermee een voorbeeld zijn in de markt, om op die manier andere merken te stimuleren om mee te doen.

“We lijden allemaal aan Sitmania”

Kromkommer

Hoe vreemd is het dat lekkere groente en fruit wordt weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er qua uiterlijk net iets anders uit zien. Deze voedselverspilling konden Chantal, Lisanne en Jente in 2013 niet aan en startten Kromkommer. Zij willen gekke groenten en fruit redden van de dood.

Er moet bewustwording gecreëerd worden om mensen anders te laten kijken naar groente en fruit. Dat doet Kromkommer door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Waste Geweest Feest, De Kromkommer Pop-Op Shop, etc. Daarnaast hebben ze ook een productlijn met daarin soepen van kromme groentes. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity willen zij een eerlijke TO-maatschappij creëren.

Lees ook: Sociaal Ondernemen is commercieel ondernemen!

Granny’s Finest

Op de lijst met inspirerende social enterprises mag Granny’s Finest niet ontbreken. Meer dan een miljoen van de 65+’ers in Nederland is eenzaam tot zeer eenzaam. En daar wil Granny’s Finest tegen strijden. Zij bevorderen de sociale cohesie door senioren te verbinden met jongeren. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerk. In groepen worden zij begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny’s Finest uitstapjes voor de ouderen. Daarmee is Granny’s Finest het ambachtelijke modemerk dat generaties laat samenwerken.

Lees ook: 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om meer vanuit betekenis te werken

Download het gratis Heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerkpakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningen boek

Lumeco

Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED-verlichting. Daarmee zorgen zij ervoor dat installaties klimaat neutraal worden. Naast het ombouwen zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen worden vervangen en de rest van het armatuur hergebruikt kan worden. Het ombouwen van de verlichtingsarmaturen doen zij in samenwerking met sociale werkvoorzieningen, op die manier ontstaat er winst aan meerder kanten, zoals een social enterprise bedoeld is.

Lees ook: Met Floooow naar een wereld zonder burn-out

Springlab

We lijden allemaal aan Sitmania, dat is de boodschap die Jan-Paul de Beer verkondigde bij zijn TEDx Talk. Jan-Paul is met zijn bedrijf Springlab op een missie: in 2025 maken zij 500.000 mensen gelukkig door hen in beweging te brengen met hun producten. Springlab ontwikkelt op deze manier zoveel mogelijk producten om mensen uit hun stoel te krijgen en op een natuurlijke manier te laten bewegen is het dagelijks bestaan.

Lees ook: Het interview met Jan-Paul de Beer over het geheim van missiegedreven ondernemen (Exclusief in je mailbox)

Voor deze verhalen hebben we gebruik gemaakt van de informatie op Social Enterprise NL.

Aan de slag met betekenisvol ondernemen

Wil je zelf aan de slag met betekenisvol ondernemen na het lezen van deze voorbeelden? Belangrijk is dat je de betekenis centraal zet in je organisatie. Om een sterk merk te bouwen ga je aan de slag met de merkreis. De merkreis is een chronologische reis die je halte voor halte doorloopt om een sterk merk te bouwen. Met de merkreis zorg je voor een stevige fundering. De merkreis bestaat uit de volgende haltes:

  1. De betekenis: Dit is de kern van je merk. Het vormt de basis van je merkidentiteit en onderscheidt je in je markt.
  2. De visie & missie: Hierbij ligt de focus op het formuleren van de visie en missie van je merk. Wat is jouw merk zijn perspectief op de wereld, en welke opdracht heeft jullie merk daarin te doen?
  3. De merkpersoonlijkheid: Dit houdt in dat je merk een eigen persoonlijkheid krijgt door de kernwaarden, unieke eigenschappen en karaktertrekken vast te stellen. Deze vertaal je vervolgens naar de taal, uitingen, en het gedrag van je merk.
  4. De positionering: Het gaat hier om het vaststellen van je plek in de markt, wat wordt bepaald door je identiteit, de relevantie voor je doelgroep en je onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten. Zo claim je een domein dat je missie centraal plaatst.
  5. De huisstijl: Dit omvat de visuele vertaling van je merkverhaal en positionering, wat zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep.
  6. De merkdragers: Alle vormen van communicatie moeten een samenhangend verhaal vertellen en eenzelfde emotie oproepen.
  7. Het merk laden en innoveren: Het gaat hier om het goed laden van je merk en het blijven innoveren om je missie en doelstellingen te bereiken. Dit gebeurt via drie sporen: extern laden, intern laden en innovatie binnen de organisatie.

Om de merkreis als organisatie te doorlopen download je het heldenmerk-pakket. In het heldenmerk-pakket krijg je een e-book waarin alle uitleg staat per halte. Daarbij krijg je per halte oefeningen en werkvormen om deze zelf toe te passen. Er zitten verder tools in die je kunt gebruiken om je eigen merkreis te doorlopen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.