Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Sociale ondernemingen zijn merken die beginnen vanuit een maatschappelijk probleem. Ze ontwikkelen hierop een businessmodel dat werkt. Social Enterprise NL is in Nederland aan het werk om sociaal ondernemerschap te stimuleren en te laten groeien. Vanuit een ander perspectief kun je denken dat ieder merk van betekenis moet zijn, zodat sociale ondernemingen niet meer speciaal zijn.
Om je te inspireren om met je merk meer van betekenis te gaan geven we in dit artikel 5 inspirerende social enterprises:
Bert van Son zag een groot probleem: Ieder jaar wordt er in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Dat vond hij hartstikke zonde, omdat de productie van kleding belastend is het voor het milieu. De grondstoffen uit kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Daarom is van Son Mud Jeans gestart: Een bedrijf dat hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Hij wil het kleding model veranderen, waar hij een leaseconcept wil normaliseren. Van Son wil hiermee een voorbeeld zijn in de markt, om op die manier andere merken te stimuleren om mee te doen.
Lees ook: Wat is betekenisvol ondernemen?
Hoe vreemd is het dat lekkere groente en fruit wordt weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er qua uiterlijk net iets anders uit zien. Deze voedselverspilling konden Chantal, Lisanne en Jente in 2013 niet aan en startten Kromkommer. Zij willen gekke groenten en fruit redden van de dood.
Er moet bewustwording gecreëerd worden om mensen anders te laten kijken naar groente en fruit. Dat doet Kromkommer door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Waste Geweest Feest, De Kromkommer Pop-Op Shop, etc. Daarnaast hebben ze ook een productlijn met daarin soepen van kromme groentes. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity willen zij een eerlijke TO-maatschappij creëren.
Op de lijst met inspirerende social enterprises mag Granny’s Finest niet ontbreken. Meer dan een miljoen van de 65+’ers in Nederland is eenzaam tot zeer eenzaam. En daar wil Granny’s Finest tegen strijden. Zij bevorderen de sociale cohesie door senioren te verbinden met jongeren. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerk. In groepen worden zij begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny’s Finest uitstapjes voor de ouderen. Daarmee is Granny’s Finest het ambachtelijke modemerk dat generaties laat samenwerken.
Lees ook: 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om meer vanuit betekenis te werken
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerkpakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningen boek
Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED-verlichting. Daarmee zorgen zij ervoor dat installaties klimaat neutraal worden. Naast het ombouwen zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen worden vervangen en de rest van het armatuur hergebruikt kan worden. Het ombouwen van de verlichtingsarmaturen doen zij in samenwerking met sociale werkvoorzieningen, op die manier ontstaat er winst aan meerder kanten, zoals een social enterprise bedoeld is.
We lijden allemaal aan Sitmania, dat is de boodschap die Jan-Paul de Beer verkondigde bij zijn TEDx Talk. Jan-Paul is met zijn bedrijf Springlab op een missie: in 2025 maken zij 500.000 mensen gelukkig door hen in beweging te brengen met hun producten. Springlab ontwikkelt op deze manier zoveel mogelijk producten om mensen uit hun stoel te krijgen en op een natuurlijke manier te laten bewegen is het dagelijks bestaan.
Voor deze verhalen hebben we gebruik gemaakt van de informatie op Social Enterprise NL.
Wil je zelf aan de slag met betekenisvol ondernemen na het lezen van deze voorbeelden? Belangrijk is dat je de betekenis centraal zet in je organisatie. Om een sterk merk te bouwen ga je aan de slag met de merkreis. De merkreis is een chronologische reis die je halte voor halte doorloopt om een sterk merk te bouwen. Met de merkreis zorg je voor een stevige fundering. De merkreis bestaat uit de volgende haltes:
Om de merkreis als organisatie te doorlopen download je het heldenmerk-pakket. In het heldenmerk-pakket krijg je een e-book waarin alle uitleg staat per halte. Daarbij krijg je per halte oefeningen en werkvormen om deze zelf toe te passen. Er zitten verder tools in die je kunt gebruiken om je eigen merkreis te doorlopen.
Sociale ondernemingen zijn merken die beginnen vanuit een maatschappelijk probleem. Ze ontwikkelen hierop een businessmodel dat werkt. Social Enterprise NL is in Nederland aan het werk om sociaal ondernemerschap te stimuleren en te laten groeien. Vanuit een ander perspectief kun je denken dat ieder merk van betekenis moet zijn, zodat sociale ondernemingen niet meer speciaal zijn.
Om je te inspireren om met je merk meer van betekenis te gaan geven we in dit artikel 5 inspirerende social enterprises:
Bert van Son zag een groot probleem: Ieder jaar wordt er in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Dat vond hij hartstikke zonde, omdat de productie van kleding belastend is het voor het milieu. De grondstoffen uit kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Daarom is van Son Mud Jeans gestart: Een bedrijf dat hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Hij wil het kleding model veranderen, waar hij een leaseconcept wil normaliseren. Van Son wil hiermee een voorbeeld zijn in de markt, om op die manier andere merken te stimuleren om mee te doen.
Hoe vreemd is het dat lekkere groente en fruit wordt weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er qua uiterlijk net iets anders uit zien. Deze voedselverspilling konden Chantal, Lisanne en Jente in 2013 niet aan en startten Kromkommer. Zij willen gekke groenten en fruit redden van de dood.
Er moet bewustwording gecreëerd worden om mensen anders te laten kijken naar groente en fruit. Dat doet Kromkommer door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Waste Geweest Feest, De Kromkommer Pop-Op Shop, etc. Daarnaast hebben ze ook een productlijn met daarin soepen van kromme groentes. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity willen zij een eerlijke TO-maatschappij creëren.
Op de lijst met inspirerende social enterprises mag Granny’s Finest niet ontbreken. Meer dan een miljoen van de 65+’ers in Nederland is eenzaam tot zeer eenzaam. En daar wil Granny’s Finest tegen strijden. Zij bevorderen de sociale cohesie door senioren te verbinden met jongeren. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerk. In groepen worden zij begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny’s Finest uitstapjes voor de ouderen. Daarmee is Granny’s Finest het ambachtelijke modemerk dat generaties laat samenwerken.
Lees ook: 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om meer vanuit betekenis te werken
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerkpakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningen boek
Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED-verlichting. Daarmee zorgen zij ervoor dat installaties klimaat neutraal worden. Naast het ombouwen zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen worden vervangen en de rest van het armatuur hergebruikt kan worden. Het ombouwen van de verlichtingsarmaturen doen zij in samenwerking met sociale werkvoorzieningen, op die manier ontstaat er winst aan meerder kanten, zoals een social enterprise bedoeld is.
We lijden allemaal aan Sitmania, dat is de boodschap die Jan-Paul de Beer verkondigde bij zijn TEDx Talk. Jan-Paul is met zijn bedrijf Springlab op een missie: in 2025 maken zij 500.000 mensen gelukkig door hen in beweging te brengen met hun producten. Springlab ontwikkelt op deze manier zoveel mogelijk producten om mensen uit hun stoel te krijgen en op een natuurlijke manier te laten bewegen is het dagelijks bestaan.
Voor deze verhalen hebben we gebruik gemaakt van de informatie op Social Enterprise NL.
Wil je zelf aan de slag met betekenisvol ondernemen na het lezen van deze voorbeelden? Belangrijk is dat je de betekenis centraal zet in je organisatie. Om een sterk merk te bouwen ga je aan de slag met de merkreis. De merkreis is een chronologische reis die je halte voor halte doorloopt om een sterk merk te bouwen. Met de merkreis zorg je voor een stevige fundering. De merkreis bestaat uit de volgende haltes:
Om de merkreis als organisatie te doorlopen download je het heldenmerk-pakket. In het heldenmerk-pakket krijg je een e-book waarin alle uitleg staat per halte. Daarbij krijg je per halte oefeningen en werkvormen om deze zelf toe te passen. Er zitten verder tools in die je kunt gebruiken om je eigen merkreis te doorlopen.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.