Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Je website is een onmisbare schakel in de marketingstrategie van je heldenmerk. Vaak krijgen wij vragen over wat een website nu een succesvolle website maakt. In dit artikel ontvang je 9 onmisbare tips voor een succesvolle website:
Eén van de eerste vragen die wij klanten stellen als ze bij ons komen voor een website is: Waarom wil je een website? Oei, dat is een lastige vraag en een hele vreemde voor een bureau dat ook websites maakt. Maar deze vraag is bedoeld om erachter te komen of klanten weten welk doel ze met hun website hebben.
Alles in de marketing begint namelijk met de strategie die je kiest en een website is een uiting van de gekozen strategie en tactiek. Daarom is het belangrijk om te weten waar in de klantreis de website staat en wat je doel is. Op basis van dit doel kun je nadenken over de indeling van je website en de paden die je klant moeten bewandelen om het doel te bereiken (in de marketingwereld conversiepaden genoemd).
Wil je met je website bijvoorbeeld leads genereren? Of is het meer een informatiebron voor je klanten? Deze twee verschillen zorgen voor een heel ander websiteplan en een andere website.
Lees ook: Ontwikkel een website die impact voor je genereert!
Naast een uitingsvorm van je strategie is je website ook een uitingsvorm van je merkidentiteit. De merkidentiteit van je merk is leidend, het is je verhaal dat je wilt communiceren met je klanten. Vooral als heldenmerk is het belangrijk om je verhaal goed over te brengen op je doelgroep. Dat zit hem in het design van je website met juiste kleuren en elementen uit je huisstijl maar ook in de teksten die je schrijft.
Content is King, we worden al bijna gek van deze term. Je hoort hem namelijk te pas en te onpas, maar ondanks het open-deur-gehalte is het in veel gevallen wel waar. Door veel content te schrijven wordt je website (mits de basis goed is) goed gevonden in de zoekmachines. Belangrijker nog is door de content die je schrijft je jouw gedachtegoed en kennis kunt overbrengen op je doelgroep. Hierdoor laat jij zien waarvoor je staat en dat is érg belangrijk om je te onderscheiden van andere merken.
“Neem als voorbeeld fantastisch mooie slides, het ziet er natuurlijk erg mooi uit, maar verschillende testen hebben uitgewezen dat het killing is voor het resultaat van je website: de conversie.”
Dat klinkt vreemd of niet? Want zoekmachines zijn erg belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Moet je er dan helemaal geen aandacht aanbesteden? Ja, natuurlijk moeten we dat wel doen! Alleen wat wij veel merken is dat heldenmerken nog steeds schrijven voor zoekmachines en niet meer denken vanuit hun klant. Het gaat dan meer over ‘hoe vaak de zoekterm’ voorkomt in de tekst, dan de vraag of de tekst wel interessant is voor jouw lezer.
Focus je bij het schrijven van teksten daarom altijd op jouw (potentiële) klant. Zij zijn het die uiteindelijk bij je kopen. Het belangrijkste is dat jij je klant goed kent. Doordat je jouw klant goed kent, weet je waar je klant tegenaan loopt, waar de pijnen van je klant liggen, welke vragen zij zichzelf stellen. Op basis van deze vragen begin jij je teksten te schrijven.
Want als de teksten en vragen van je klanten komen, dan gaan ze hier ook naar zoeken op zoekmachines. En hier komt ook de optimalisatie aan te pas. Kijk eerst naar je klanten en dan richting zoekmachine-optimalisatie: Op sommige woorden kan meer gezocht worden dan de woorden die jij hebt bedacht.
De trend van mobiele websitebezoeken is de laatste jaren al zichtbaar en gaat steeds verder stijgen. In die zin is het eigenlijk geen trend meer te noemen. Een website die niet mobielvriendelijk is, is daarom ook dodelijk. Veel Nederlanders oriënteren zich toch via de smartphone en als ze niets met je website kunnen, dan zijn ze zo weer vertrokken.
Gelukkig is het aantal websites dat responsive is, de laatste jaren ook meegegroeid. Enorm veel thema’s in wordpress zijn bijvoorbeeld al standaard responsive, waardoor het makkelijker is geworden om een je website ook mobielvriendelijk te maken. Maar het is en blijft een punt om goed op te blijven letten!
Websites die niet veilig zijn worden door Google gestraft en zullen lager in de zoekresultaten komen. Naast dat je geen onveilige website wilt hebben, is dit een belangrijke reden om je website te voorzien van een SSL-protocol of dat ze HTTPS hebben. De SSL (Secure Socket Layer) verbinding is een protocol dat een beveiligd kanaal voorziet tussen twee computers die communiceren via het internet. Meer hierover lees je in het artikel helden houden ook hun website veilig.
Dit klinkt misschien tegenstrijdig met de derde tip die ik gegeven heb, maar kijk niet naar design! Huh? Hoe bedoel je dat? Veel ontwerpers kijken vooral naar hoe mooi de website eruit moet zien. Neem als voorbeeld fantastisch mooie slides, het ziet er natuurlijk erg mooi uit, maar verschillende testen hebben uitgewezen dat het killing is voor het resultaat van je website: de conversie.
Kijk daarom vooral naar je conversie: Wat wil je bereiken? Op basis van dat idee baseer je vervolgens je design en dat design kun je helemaal naar je eigen huisstijl inrichten. Zo wordt het toch jouw unieke website, maar kijk je wel goed naar de conversie en de gebruikservaring van je bezoeker!
Aart Jan van Erkel heeft het al vaak aangegeven: Zeg nooit welkom op je website. En dat is wat er nog veel gebeurd bij merken. Onderliggende boodschap is dat je op je website één duidelijke boodschap moet hebben: Met welk doel komt jouw klant op je website en hoe ga jij hem/haar daarbij helpen?
De duidelijkheid in de boodschap is voor veel merken nog wel eens lastig, zorg er dus voor dat je tip 1 goed doorneemt: Weet waar jouw website staat in jouw klantreis!
Heb jij wel eens een formulier op een website moeten invullen waarin je heel veel informatie moet geven? Heb jij dat toen gedaan? Grote kans van niet. Veel merken willen heel veel informatie hebben van hun klanten, waardoor de drempel om contact op te nemen enorm wordt verhoogd. Zorg ervoor dat een klant heel laagdrempelig contact met je op kunt nemen, zodat jij ze in de klantreis niet verliest.
De laatste maar zeker niet de minst belangrijke tip is dat je jouw website en analytics-gegevens blijft evalueren en daarvan gaat leren. Hoe kun je webpagina’s zo aanpassen dat ze beter vindbaar zijn? Waar komen veel klanten op binnen en moet je wellicht meer mee doen? En waar haken je klanten af en kan er meer aandacht aan worden besteed? Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om je website regelmatig te evalueren. Hiervan leer je en ontwikkel je jouw website verder. Zodra je hier structuur in krijgt ga je zien dat je website groeit en dat je jouw doelen gaat bereiken!
Je website is een onmisbare schakel in de marketingstrategie van je heldenmerk. Vaak krijgen wij vragen over wat een website nu een succesvolle website maakt. In dit artikel ontvang je 9 onmisbare tips voor een succesvolle website:
Eén van de eerste vragen die wij klanten stellen als ze bij ons komen voor een website is: Waarom wil je een website? Oei, dat is een lastige vraag en een hele vreemde voor een bureau dat ook websites maakt. Maar deze vraag is bedoeld om erachter te komen of klanten weten welk doel ze met hun website hebben.
Alles in de marketing begint namelijk met de strategie die je kiest en een website is een uiting van de gekozen strategie en tactiek. Daarom is het belangrijk om te weten waar in de klantreis de website staat en wat je doel is. Op basis van dit doel kun je nadenken over de indeling van je website en de paden die je klant moeten bewandelen om het doel te bereiken (in de marketingwereld conversiepaden genoemd).
Wil je met je website bijvoorbeeld leads genereren? Of is het meer een informatiebron voor je klanten? Deze twee verschillen zorgen voor een heel ander websiteplan en een andere website.
Lees ook: Ontwikkel een website die impact voor je genereert!
Naast een uitingsvorm van je strategie is je website ook een uitingsvorm van je merkidentiteit. De merkidentiteit van je merk is leidend, het is je verhaal dat je wilt communiceren met je klanten. Vooral als heldenmerk is het belangrijk om je verhaal goed over te brengen op je doelgroep. Dat zit hem in het design van je website met juiste kleuren en elementen uit je huisstijl maar ook in de teksten die je schrijft.
Content is King, we worden al bijna gek van deze term. Je hoort hem namelijk te pas en te onpas, maar ondanks het open-deur-gehalte is het in veel gevallen wel waar. Door veel content te schrijven wordt je website (mits de basis goed is) goed gevonden in de zoekmachines. Belangrijker nog is door de content die je schrijft je jouw gedachtegoed en kennis kunt overbrengen op je doelgroep. Hierdoor laat jij zien waarvoor je staat en dat is érg belangrijk om je te onderscheiden van andere merken.
“Neem als voorbeeld fantastisch mooie slides, het ziet er natuurlijk erg mooi uit, maar verschillende testen hebben uitgewezen dat het killing is voor het resultaat van je website: de conversie.”
Dat klinkt vreemd of niet? Want zoekmachines zijn erg belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Moet je er dan helemaal geen aandacht aanbesteden? Ja, natuurlijk moeten we dat wel doen! Alleen wat wij veel merken is dat heldenmerken nog steeds schrijven voor zoekmachines en niet meer denken vanuit hun klant. Het gaat dan meer over ‘hoe vaak de zoekterm’ voorkomt in de tekst, dan de vraag of de tekst wel interessant is voor jouw lezer.
Focus je bij het schrijven van teksten daarom altijd op jouw (potentiële) klant. Zij zijn het die uiteindelijk bij je kopen. Het belangrijkste is dat jij je klant goed kent. Doordat je jouw klant goed kent, weet je waar je klant tegenaan loopt, waar de pijnen van je klant liggen, welke vragen zij zichzelf stellen. Op basis van deze vragen begin jij je teksten te schrijven.
Want als de teksten en vragen van je klanten komen, dan gaan ze hier ook naar zoeken op zoekmachines. En hier komt ook de optimalisatie aan te pas. Kijk eerst naar je klanten en dan richting zoekmachine-optimalisatie: Op sommige woorden kan meer gezocht worden dan de woorden die jij hebt bedacht.
De trend van mobiele websitebezoeken is de laatste jaren al zichtbaar en gaat steeds verder stijgen. In die zin is het eigenlijk geen trend meer te noemen. Een website die niet mobielvriendelijk is, is daarom ook dodelijk. Veel Nederlanders oriënteren zich toch via de smartphone en als ze niets met je website kunnen, dan zijn ze zo weer vertrokken.
Gelukkig is het aantal websites dat responsive is, de laatste jaren ook meegegroeid. Enorm veel thema’s in wordpress zijn bijvoorbeeld al standaard responsive, waardoor het makkelijker is geworden om een je website ook mobielvriendelijk te maken. Maar het is en blijft een punt om goed op te blijven letten!
Websites die niet veilig zijn worden door Google gestraft en zullen lager in de zoekresultaten komen. Naast dat je geen onveilige website wilt hebben, is dit een belangrijke reden om je website te voorzien van een SSL-protocol of dat ze HTTPS hebben. De SSL (Secure Socket Layer) verbinding is een protocol dat een beveiligd kanaal voorziet tussen twee computers die communiceren via het internet. Meer hierover lees je in het artikel helden houden ook hun website veilig.
Dit klinkt misschien tegenstrijdig met de derde tip die ik gegeven heb, maar kijk niet naar design! Huh? Hoe bedoel je dat? Veel ontwerpers kijken vooral naar hoe mooi de website eruit moet zien. Neem als voorbeeld fantastisch mooie slides, het ziet er natuurlijk erg mooi uit, maar verschillende testen hebben uitgewezen dat het killing is voor het resultaat van je website: de conversie.
Kijk daarom vooral naar je conversie: Wat wil je bereiken? Op basis van dat idee baseer je vervolgens je design en dat design kun je helemaal naar je eigen huisstijl inrichten. Zo wordt het toch jouw unieke website, maar kijk je wel goed naar de conversie en de gebruikservaring van je bezoeker!
Aart Jan van Erkel heeft het al vaak aangegeven: Zeg nooit welkom op je website. En dat is wat er nog veel gebeurd bij merken. Onderliggende boodschap is dat je op je website één duidelijke boodschap moet hebben: Met welk doel komt jouw klant op je website en hoe ga jij hem/haar daarbij helpen?
De duidelijkheid in de boodschap is voor veel merken nog wel eens lastig, zorg er dus voor dat je tip 1 goed doorneemt: Weet waar jouw website staat in jouw klantreis!
Heb jij wel eens een formulier op een website moeten invullen waarin je heel veel informatie moet geven? Heb jij dat toen gedaan? Grote kans van niet. Veel merken willen heel veel informatie hebben van hun klanten, waardoor de drempel om contact op te nemen enorm wordt verhoogd. Zorg ervoor dat een klant heel laagdrempelig contact met je op kunt nemen, zodat jij ze in de klantreis niet verliest.
De laatste maar zeker niet de minst belangrijke tip is dat je jouw website en analytics-gegevens blijft evalueren en daarvan gaat leren. Hoe kun je webpagina’s zo aanpassen dat ze beter vindbaar zijn? Waar komen veel klanten op binnen en moet je wellicht meer mee doen? En waar haken je klanten af en kan er meer aandacht aan worden besteed? Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om je website regelmatig te evalueren. Hiervan leer je en ontwikkel je jouw website verder. Zodra je hier structuur in krijgt ga je zien dat je website groeit en dat je jouw doelen gaat bereiken!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.