Hoe maak ik mensen bewust van een maatschappelijk probleem? -

Hoe maak ik mensen bewust van het maatschappelijk probleem?

Social Entrepreneurs zijn begonnen om één ding: Het oplossen van een maatschappelijk probleem. Een belangrijk onderdeel om dit te bewerkstelligen is het bewust maken van mensen van dit maatschappelijke probleem. Maar hoe doe je dit? Lees meer in dit artikel.

Weet goed wat je maatschappelijk probleem is

Als eerste een op het oog hele makkelijke opdracht: Weet goed wat je maatschappelijke probleem is. Dit klinkt echt makkelijk hè? Toch komen wij er steeds vaker achter dat het echte maatschappelijke probleem niet echt helder is. Door het stellen van een aantal (soms kritische) vragen komen er hele nieuwe inzichten vrij bij deze ondernemers. Daardoor is het goed dat je weet wat het probleem is én dat je dit voor jezelf afkadert.

“Als we kijken naar Serious Request – dat in december 2017 in ons Apeldoorn neerstreek – zie je dat ze dat heel sterk doen. Door de verhalen van betrokkenen en slachtoffers te vertellen, worden mensen geraakt.”

Weet bij wie je het probleem bewust wil maken

De volgende opdracht wordt al iets lastiger: Weet bij wie je het probleem bewust wil maken. En nee, iedereen is hierbij geen optie! Net als bij andere merken is het hierbij ook belangrijk om een doelgroep te kiezen die openstaat voor het maatschappelijk probleem. Mensen die alles liever bij het oude laten en voor financieel gewin gaan bereik je toch niet (en dat wil je ook eigenlijk niet). Kader daarom goed je doelgroep af door erachter te komen welke mensen je het snelst kunt bereiken met je boodschap. Deze mensen zijn je laaghangend fruit, je kunt ze het snelst plukken en hebt dus snel resultaat. Vervolgens kijk je naar de overige doelgroepen die ook openstaan voor je probleem, maar die hoger in de boom zitten.

Op basis van deze doelgroepen kun jij je strategie bepalen welke boodschap(pen) en kanalen je gaat inzetten.

Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

Vang je verhaal en ga aan de slag met storytelling

De vervolgstap is het vangen van je eigen verhaal. Vanuit het maatschappelijk probleem ga je jouw verhaal vangen en uitwerken. Dit vormt de kern van je merk en de boodschap die je brengt naar je doelgroep. Vergeet niet om aansluiting te zoeken bij de doelgroep, door de link te leggen tussen jouw maatschappelijk probleem en hun belevingswereld. Zoek naar de betekenis van het probleem voor jouw doelgroep: waarom is het zo belangrijk voor de doelgroep zelf? Hier zorg je voor empathie en ga je mensen raken!

Maak je corperate verhaal kleiner door deelverhalen te maken. Ga vervolgens op zoek naar de juiste vorm, tone of voice en kanalen om deze deelverhalen bij je doelgroep over te brengen.

Lees ook: 5 essentiële stappen om storytelling in te zetten

Gebruik anekdotes die raken

Wanneer een moeder vertelt over een kind dat ernstig ziek is, wat zij allemaal doormaken en wat de uitzichtloze situatie van het gezin is, dan raakt dat andere moeders. Ze kunnen zich goed inleven in deze ouder. Vooral wanneer deze dichtbij ze staan. Door deze anekdotes te gebruiken raak je de gevoelige snaar, waarmee het bewustzijn ervan vergroot wordt.

Als we kijken naar Serious Request – dat in december 2017 in ons Apeldoorn neerstreek – zie je dat ze dat heel sterk doen. Door de verhalen van betrokkenen en slachtoffers te vertellen, worden mensen geraakt. Wanneer kinderen én volwassenen aan de brievenbus of aan de telefoon hun verhaal hun woord mogen doen zie je dat ze bewust zijn van de stille ramp waar ze voor aan het vechten zijn. Soms zelfs versterkt met anekdotes van luisteraars/ aanwezigen die zelf hebben meegemaakt wat de mensen waarvoor ze actie voeren ook meemaken.

Lees ook: De goede groei van Innocent

Probeer het positief te brengen!

Een belangrijk onderdeel van het brengen van het maatschappelijke probleem is positiviteit. Dat klinkt wellicht vreemd als we het hebben over een probleem, dat klinkt al snel negatief. Toch zien wij veel wijzende vingertjes richting de doelgroep die social entreprises willen bereiken. Dat werkt vaak averechts. Zo zijn er veel voorbeelden van merken die andere merken die slecht doen zwart maken. Echter wordt er hier vaak geen goed alternatief geboden, waardoor de focus op het probleem ligt en niet op de oplossing.

Breng het probleem goed in kaart, dat mag (of moet zelfs) uitvergroot worden, maar breng ook de positieve kant van het verhaal: Ik kan iets doen door jouw positieve alternatief te gebruiken, kopen of delen.

Wees creatief in de vorm waarop je het brengt

Het maken van een viral is het lastigste wat er is. Vaak komen er merken naar marketingbureaus als die van ons met de opdracht: Maak een viral voor ons. Naast alle vervolgvragen die we hierop kunnen verzinnen, is het maken van een viral ook geen doel op zich.

Het is wel belangrijk dat je creatief bent in de vorm waarop je jouw boodschap brengt. Door je boodschap te vertalen in een campagne kan deze zomaar viral gaan. Het eerste doel is om mensen te bereiken met je boodschap. Een mooi voorbeeld is Kromkommer die onlangs kamerleden bewust wilden maken van het probleem omtrent voedselverspilling. Om ze bewust te maken legden ze 1.500 kromme pastinaken op het binnenhof met de boodschap: ‘Krom + recht, dat is pas echt!’ Het zorgde voor een hoop reuring op de sociale media en in Den Haag zelf.

Een van de klassiekers onder de ‘virals’ en ‘guerrilla-marketing’ is ‘Push To Add Drama’. We schrijven er niet teveel over, je moet het vooral zien:

Bedenk alleen nu niet: Ik moet TNT (van push to add drama) of Kromkommer na doen! Elke campagne, elke actie moet vanuit de identiteit van jouw bedrijf komen. Dat is de basis. Op basis daarvan ga je ludieke en creatieve acties bedenken en uitvoeren. Het moet jouw actie worden, niet de kopie van een ander!

Lees ook: 4 manieren om consumenten bewust 😳 te maken

Bewustwording van jouw maatschappelijk probleem?

Denk jij veel na over de bewustwording van het maatschappelijk probleem van jouw heldenbedrijf? Heb je behoefte aan inspiratie en creativiteit voor een nieuwe actie of campagne? Of wil je graag een kritische sparringpartner die je een niveau verder helpt? Plan een gratis Herotalk, de inspiratiesessie voor helden en we laten onze creativiteit samen met jou stromen!

Hoe maak ik mensen bewust van het maatschappelijk probleem?

Hoe maak ik mensen bewust van een maatschappelijk probleem?

Social Entrepreneurs zijn begonnen om één ding: Het oplossen van een maatschappelijk probleem. Een belangrijk onderdeel om dit te bewerkstelligen is het bewust maken van mensen van dit maatschappelijke probleem. Maar hoe doe je dit? Lees meer in dit artikel.

Weet goed wat je maatschappelijk probleem is

Als eerste een op het oog hele makkelijke opdracht: Weet goed wat je maatschappelijke probleem is. Dit klinkt echt makkelijk hè? Toch komen wij er steeds vaker achter dat het echte maatschappelijke probleem niet echt helder is. Door het stellen van een aantal (soms kritische) vragen komen er hele nieuwe inzichten vrij bij deze ondernemers. Daardoor is het goed dat je weet wat het probleem is én dat je dit voor jezelf afkadert.

“Als we kijken naar Serious Request – dat in december 2017 in ons Apeldoorn neerstreek – zie je dat ze dat heel sterk doen. Door de verhalen van betrokkenen en slachtoffers te vertellen, worden mensen geraakt.”

Weet bij wie je het probleem bewust wil maken

De volgende opdracht wordt al iets lastiger: Weet bij wie je het probleem bewust wil maken. En nee, iedereen is hierbij geen optie! Net als bij andere merken is het hierbij ook belangrijk om een doelgroep te kiezen die openstaat voor het maatschappelijk probleem. Mensen die alles liever bij het oude laten en voor financieel gewin gaan bereik je toch niet (en dat wil je ook eigenlijk niet). Kader daarom goed je doelgroep af door erachter te komen welke mensen je het snelst kunt bereiken met je boodschap. Deze mensen zijn je laaghangend fruit, je kunt ze het snelst plukken en hebt dus snel resultaat. Vervolgens kijk je naar de overige doelgroepen die ook openstaan voor je probleem, maar die hoger in de boom zitten.

Op basis van deze doelgroepen kun jij je strategie bepalen welke boodschap(pen) en kanalen je gaat inzetten.

Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

Vang je verhaal en ga aan de slag met storytelling

De vervolgstap is het vangen van je eigen verhaal. Vanuit het maatschappelijk probleem ga je jouw verhaal vangen en uitwerken. Dit vormt de kern van je merk en de boodschap die je brengt naar je doelgroep. Vergeet niet om aansluiting te zoeken bij de doelgroep, door de link te leggen tussen jouw maatschappelijk probleem en hun belevingswereld. Zoek naar de betekenis van het probleem voor jouw doelgroep: waarom is het zo belangrijk voor de doelgroep zelf? Hier zorg je voor empathie en ga je mensen raken!

Maak je corperate verhaal kleiner door deelverhalen te maken. Ga vervolgens op zoek naar de juiste vorm, tone of voice en kanalen om deze deelverhalen bij je doelgroep over te brengen.

Lees ook: 5 essentiële stappen om storytelling in te zetten

Gebruik anekdotes die raken

Wanneer een moeder vertelt over een kind dat ernstig ziek is, wat zij allemaal doormaken en wat de uitzichtloze situatie van het gezin is, dan raakt dat andere moeders. Ze kunnen zich goed inleven in deze ouder. Vooral wanneer deze dichtbij ze staan. Door deze anekdotes te gebruiken raak je de gevoelige snaar, waarmee het bewustzijn ervan vergroot wordt.

Als we kijken naar Serious Request – dat in december 2017 in ons Apeldoorn neerstreek – zie je dat ze dat heel sterk doen. Door de verhalen van betrokkenen en slachtoffers te vertellen, worden mensen geraakt. Wanneer kinderen én volwassenen aan de brievenbus of aan de telefoon hun verhaal hun woord mogen doen zie je dat ze bewust zijn van de stille ramp waar ze voor aan het vechten zijn. Soms zelfs versterkt met anekdotes van luisteraars/ aanwezigen die zelf hebben meegemaakt wat de mensen waarvoor ze actie voeren ook meemaken.

Lees ook: De goede groei van Innocent

Probeer het positief te brengen!

Een belangrijk onderdeel van het brengen van het maatschappelijke probleem is positiviteit. Dat klinkt wellicht vreemd als we het hebben over een probleem, dat klinkt al snel negatief. Toch zien wij veel wijzende vingertjes richting de doelgroep die social entreprises willen bereiken. Dat werkt vaak averechts. Zo zijn er veel voorbeelden van merken die andere merken die slecht doen zwart maken. Echter wordt er hier vaak geen goed alternatief geboden, waardoor de focus op het probleem ligt en niet op de oplossing.

Breng het probleem goed in kaart, dat mag (of moet zelfs) uitvergroot worden, maar breng ook de positieve kant van het verhaal: Ik kan iets doen door jouw positieve alternatief te gebruiken, kopen of delen.

Wees creatief in de vorm waarop je het brengt

Het maken van een viral is het lastigste wat er is. Vaak komen er merken naar marketingbureaus als die van ons met de opdracht: Maak een viral voor ons. Naast alle vervolgvragen die we hierop kunnen verzinnen, is het maken van een viral ook geen doel op zich.

Het is wel belangrijk dat je creatief bent in de vorm waarop je jouw boodschap brengt. Door je boodschap te vertalen in een campagne kan deze zomaar viral gaan. Het eerste doel is om mensen te bereiken met je boodschap. Een mooi voorbeeld is Kromkommer die onlangs kamerleden bewust wilden maken van het probleem omtrent voedselverspilling. Om ze bewust te maken legden ze 1.500 kromme pastinaken op het binnenhof met de boodschap: ‘Krom + recht, dat is pas echt!’ Het zorgde voor een hoop reuring op de sociale media en in Den Haag zelf.

Een van de klassiekers onder de ‘virals’ en ‘guerrilla-marketing’ is ‘Push To Add Drama’. We schrijven er niet teveel over, je moet het vooral zien:

Bedenk alleen nu niet: Ik moet TNT (van push to add drama) of Kromkommer na doen! Elke campagne, elke actie moet vanuit de identiteit van jouw bedrijf komen. Dat is de basis. Op basis daarvan ga je ludieke en creatieve acties bedenken en uitvoeren. Het moet jouw actie worden, niet de kopie van een ander!

Lees ook: 4 manieren om consumenten bewust 😳 te maken

Bewustwording van jouw maatschappelijk probleem?

Denk jij veel na over de bewustwording van het maatschappelijk probleem van jouw heldenbedrijf? Heb je behoefte aan inspiratie en creativiteit voor een nieuwe actie of campagne? Of wil je graag een kritische sparringpartner die je een niveau verder helpt? Plan een gratis Herotalk, de inspiratiesessie voor helden en we laten onze creativiteit samen met jou stromen!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.