Hoe maak ik mensen bewust van het maatschappelijk probleem?
Social Entrepreneurs zijn begonnen om één ding: Het oplossen van een maatschappelijk probleem. Een belangrijk onderdeel om dit te bewerkstelligen is het bewust maken van mensen van dit maatschappelijke probleem. Maar hoe doe je dit? Hoe maak je mensen bewust van jouw maatschappelijke probleem? Lees meer in dit artikel.
Weet goed wat je maatschappelijk probleem is
Als eerste een op het oog hele makkelijke opdracht: Weet goed wat je maatschappelijke probleem is. Dit klinkt echt makkelijk hè? Toch komen wij er steeds vaker achter dat het echte maatschappelijke probleem niet echt helder is. Door het stellen van een aantal (soms kritische) vragen komen er hele nieuwe inzichten vrij bij deze ondernemers. Daardoor is het goed dat je weet wat het probleem is én dat je dit voor jezelf afkadert.
Jan-Paul de Beer verwoord in mooi in het exclusieve Hero-secrets interview:
‘Het begint wat mij betreft allemaal bij het ontdekken welk maatschappelijk probleem je echt aan het hart gaat. En dat mag best een globaal probleem zijn. De volgende stap is om een marktonderzoek te doen naar dit maatschappelijk probleem. Jij ziet het probleem, maar wanneer minder mensen het zien, dan heb je een langere adem nodig dan wanneer je een probleem aanpakt waar mensen al bovenop zitten. Onderzoek dus via allerlei kanalen wat er al gebeurt op het gebied van het maatschappelijk probleem. En dan volgt eigenlijk pas je bedrijfsidee en het merk dat je wilt gaan opzetten.’
“Als we kijken naar Serious Request – dat in december 2017 in ons Apeldoorn neerstreek – zie je dat ze dat heel sterk doen. Door de verhalen van betrokkenen en slachtoffers te vertellen, worden mensen geraakt.”
Weet bij wie je het probleem bewust wil maken
De volgende opdracht wordt al iets lastiger: Weet bij wie je het probleem bewust wil maken. En nee, iedereen is hierbij geen optie! Net als bij andere merken is het hierbij ook belangrijk om een doelgroep te kiezen die openstaat voor het maatschappelijk probleem. Mensen die alles liever bij het oude laten en voor financieel gewin gaan bereik je toch niet (en dat wil je ook eigenlijk niet). Kader daarom goed je doelgroep af door erachter te komen welke mensen je het snelst kunt bereiken met je boodschap. Deze mensen zijn je laaghangend fruit, je kunt ze het snelst plukken en hebt dus snel resultaat. Vervolgens kijk je naar de overige doelgroepen die ook openstaan voor je probleem, maar die hoger in de boom zitten.
Vang je verhaal en ga aan de slag met storytelling
De vervolgstap is het vangen van je eigen verhaal. Vanuit het maatschappelijk probleem ga je jouw verhaal vangen en uitwerken. Dit vormt de kern van je merk en de boodschap die je brengt naar je doelgroep. Vergeet niet om aansluiting te zoeken bij de doelgroep, door de link te leggen tussen jouw maatschappelijk probleem en hun belevingswereld. Zoek naar de betekenis van het probleem voor jouw doelgroep: waarom is het zo belangrijk voor de doelgroep zelf? Hier zorg je voor empathie en ga je mensen raken!
Maak je corperate verhaal kleiner door deelverhalen te maken. Ga vervolgens op zoek naar de juiste vorm, tone of voice (merkpersoonlijkheid) en kanalen om deze deelverhalen bij je doelgroep over te brengen. Dit is onderdeel van de merkfundering van je organisatie.
Wanneer een moeder vertelt over een kind dat ernstig ziek is, wat zij allemaal doormaken en wat de uitzichtloze situatie van het gezin is, dan raakt dat andere moeders. Ze kunnen zich goed inleven in deze ouder. Vooral wanneer deze dichtbij ze staan. Door deze anekdotes te gebruiken raak je de gevoelige snaar, waarmee het bewustzijn ervan vergroot wordt.
Als we kijken naar Serious Request – dat in december 2017 in ons Apeldoorn neerstreek – zie je dat ze dat heel sterk doen. Door de verhalen van betrokkenen en slachtoffers te vertellen, worden mensen geraakt. Wanneer kinderen én volwassenen aan de brievenbus of aan de telefoon hun verhaal hun woord mogen doen zie je dat ze bewust zijn van de stille ramp waar ze voor aan het vechten zijn. Soms zelfs versterkt met anekdotes van luisteraars/ aanwezigen die zelf hebben meegemaakt wat de mensen waarvoor ze actie voeren ook meemaken.
Een belangrijk onderdeel van het brengen van het maatschappelijke probleem is positiviteit. Dat klinkt wellicht vreemd als we het hebben over een probleem, dat klinkt al snel negatief. Toch zien wij veel wijzende vingertjes richting de doelgroep die social entreprises willen bereiken. Dat werkt vaak averechts. Zo zijn er veel voorbeelden van merken die andere merken die slecht doen zwart maken. Echter wordt er hier vaak geen goed alternatief geboden, waardoor de focus op het probleem ligt en niet op de oplossing.
Breng het probleem goed in kaart, dat mag (of moet zelfs) uitvergroot worden, maar breng ook de positieve kant van het verhaal: Ik kan iets doen door jouw positieve alternatief te gebruiken, kopen of delen.
Wees creatief in de vorm waarop je het brengt
Het maken van een viral is het lastigste wat er is. Vaak komen er merken naar marketingbureaus als die van ons met de opdracht: Maak een viral voor ons. Naast alle vervolgvragen die we hierop kunnen verzinnen, is het maken van een viral ook geen doel op zich.
Het is wel belangrijk dat je creatief bent in de vorm waarop je jouw boodschap brengt. Door je boodschap te vertalen in een campagne kan deze zomaar viral gaan. Het eerste doel is om mensen te bereiken met je boodschap. Een mooi voorbeeld is Kromkommer die onlangs kamerleden bewust wilden maken van het probleem omtrent voedselverspilling. Om ze bewust te maken legden ze 1.500 kromme pastinaken op het binnenhof met de boodschap: ‘Krom + recht, dat is pas echt!’ Het zorgde voor een hoop reuring op de sociale media en in Den Haag zelf.
Een van de klassiekers onder de ‘virals’ en ‘guerrilla-marketing’ is ‘Push To Add Drama’. We schrijven er niet teveel over, je moet het vooral zien:
Bedenk alleen nu niet: Ik moet TNT (van push to add drama) of Kromkommer na doen! Elke campagne, elke actie moet vanuit de identiteit van jouw bedrijf komen. Dat is de basis. Op basis daarvan ga je ludieke en creatieve acties bedenken en uitvoeren. Het moet jouw actie worden, niet de kopie van een ander!
Denk jij veel na over de bewustwording van het maatschappelijk probleem van jouw heldenmerk? Start met het doorlopen van de merkreis. Hierin ga je o.a. aan de slag met het maken van een goed marketingplan, waarin je jouw marketingprogramma ontwikkelt. Ga daarom aan de slag met het Storytelling Marketingplan. Hoe je dit doet lees je in de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat!
Hoe maak ik mensen bewust van het maatschappelijk probleem?
Social Entrepreneurs zijn begonnen om één ding: Het oplossen van een maatschappelijk probleem. Een belangrijk onderdeel om dit te bewerkstelligen is het bewust maken van mensen van dit maatschappelijke probleem. Maar hoe doe je dit? Hoe maak je mensen bewust van jouw maatschappelijke probleem? Lees meer in dit artikel.
Weet goed wat je maatschappelijk probleem is
Als eerste een op het oog hele makkelijke opdracht: Weet goed wat je maatschappelijke probleem is. Dit klinkt echt makkelijk hè? Toch komen wij er steeds vaker achter dat het echte maatschappelijke probleem niet echt helder is. Door het stellen van een aantal (soms kritische) vragen komen er hele nieuwe inzichten vrij bij deze ondernemers. Daardoor is het goed dat je weet wat het probleem is én dat je dit voor jezelf afkadert.
Jan-Paul de Beer verwoord in mooi in het exclusieve Hero-secrets interview:
‘Het begint wat mij betreft allemaal bij het ontdekken welk maatschappelijk probleem je echt aan het hart gaat. En dat mag best een globaal probleem zijn. De volgende stap is om een marktonderzoek te doen naar dit maatschappelijk probleem. Jij ziet het probleem, maar wanneer minder mensen het zien, dan heb je een langere adem nodig dan wanneer je een probleem aanpakt waar mensen al bovenop zitten. Onderzoek dus via allerlei kanalen wat er al gebeurt op het gebied van het maatschappelijk probleem. En dan volgt eigenlijk pas je bedrijfsidee en het merk dat je wilt gaan opzetten.’
“Als we kijken naar Serious Request – dat in december 2017 in ons Apeldoorn neerstreek – zie je dat ze dat heel sterk doen. Door de verhalen van betrokkenen en slachtoffers te vertellen, worden mensen geraakt.”
Weet bij wie je het probleem bewust wil maken
De volgende opdracht wordt al iets lastiger: Weet bij wie je het probleem bewust wil maken. En nee, iedereen is hierbij geen optie! Net als bij andere merken is het hierbij ook belangrijk om een doelgroep te kiezen die openstaat voor het maatschappelijk probleem. Mensen die alles liever bij het oude laten en voor financieel gewin gaan bereik je toch niet (en dat wil je ook eigenlijk niet). Kader daarom goed je doelgroep af door erachter te komen welke mensen je het snelst kunt bereiken met je boodschap. Deze mensen zijn je laaghangend fruit, je kunt ze het snelst plukken en hebt dus snel resultaat. Vervolgens kijk je naar de overige doelgroepen die ook openstaan voor je probleem, maar die hoger in de boom zitten.
Vang je verhaal en ga aan de slag met storytelling
De vervolgstap is het vangen van je eigen verhaal. Vanuit het maatschappelijk probleem ga je jouw verhaal vangen en uitwerken. Dit vormt de kern van je merk en de boodschap die je brengt naar je doelgroep. Vergeet niet om aansluiting te zoeken bij de doelgroep, door de link te leggen tussen jouw maatschappelijk probleem en hun belevingswereld. Zoek naar de betekenis van het probleem voor jouw doelgroep: waarom is het zo belangrijk voor de doelgroep zelf? Hier zorg je voor empathie en ga je mensen raken!
Maak je corperate verhaal kleiner door deelverhalen te maken. Ga vervolgens op zoek naar de juiste vorm, tone of voice (merkpersoonlijkheid) en kanalen om deze deelverhalen bij je doelgroep over te brengen. Dit is onderdeel van de merkfundering van je organisatie.
Wanneer een moeder vertelt over een kind dat ernstig ziek is, wat zij allemaal doormaken en wat de uitzichtloze situatie van het gezin is, dan raakt dat andere moeders. Ze kunnen zich goed inleven in deze ouder. Vooral wanneer deze dichtbij ze staan. Door deze anekdotes te gebruiken raak je de gevoelige snaar, waarmee het bewustzijn ervan vergroot wordt.
Als we kijken naar Serious Request – dat in december 2017 in ons Apeldoorn neerstreek – zie je dat ze dat heel sterk doen. Door de verhalen van betrokkenen en slachtoffers te vertellen, worden mensen geraakt. Wanneer kinderen én volwassenen aan de brievenbus of aan de telefoon hun verhaal hun woord mogen doen zie je dat ze bewust zijn van de stille ramp waar ze voor aan het vechten zijn. Soms zelfs versterkt met anekdotes van luisteraars/ aanwezigen die zelf hebben meegemaakt wat de mensen waarvoor ze actie voeren ook meemaken.
Een belangrijk onderdeel van het brengen van het maatschappelijke probleem is positiviteit. Dat klinkt wellicht vreemd als we het hebben over een probleem, dat klinkt al snel negatief. Toch zien wij veel wijzende vingertjes richting de doelgroep die social entreprises willen bereiken. Dat werkt vaak averechts. Zo zijn er veel voorbeelden van merken die andere merken die slecht doen zwart maken. Echter wordt er hier vaak geen goed alternatief geboden, waardoor de focus op het probleem ligt en niet op de oplossing.
Breng het probleem goed in kaart, dat mag (of moet zelfs) uitvergroot worden, maar breng ook de positieve kant van het verhaal: Ik kan iets doen door jouw positieve alternatief te gebruiken, kopen of delen.
Wees creatief in de vorm waarop je het brengt
Het maken van een viral is het lastigste wat er is. Vaak komen er merken naar marketingbureaus als die van ons met de opdracht: Maak een viral voor ons. Naast alle vervolgvragen die we hierop kunnen verzinnen, is het maken van een viral ook geen doel op zich.
Het is wel belangrijk dat je creatief bent in de vorm waarop je jouw boodschap brengt. Door je boodschap te vertalen in een campagne kan deze zomaar viral gaan. Het eerste doel is om mensen te bereiken met je boodschap. Een mooi voorbeeld is Kromkommer die onlangs kamerleden bewust wilden maken van het probleem omtrent voedselverspilling. Om ze bewust te maken legden ze 1.500 kromme pastinaken op het binnenhof met de boodschap: ‘Krom + recht, dat is pas echt!’ Het zorgde voor een hoop reuring op de sociale media en in Den Haag zelf.
Een van de klassiekers onder de ‘virals’ en ‘guerrilla-marketing’ is ‘Push To Add Drama’. We schrijven er niet teveel over, je moet het vooral zien:
Bedenk alleen nu niet: Ik moet TNT (van push to add drama) of Kromkommer na doen! Elke campagne, elke actie moet vanuit de identiteit van jouw bedrijf komen. Dat is de basis. Op basis daarvan ga je ludieke en creatieve acties bedenken en uitvoeren. Het moet jouw actie worden, niet de kopie van een ander!
Denk jij veel na over de bewustwording van het maatschappelijk probleem van jouw heldenmerk? Start met het doorlopen van de merkreis. Hierin ga je o.a. aan de slag met het maken van een goed marketingplan, waarin je jouw marketingprogramma ontwikkelt. Ga daarom aan de slag met het Storytelling Marketingplan. Hoe je dit doet lees je in de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat!
Download het heldenmerk pakket
Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.
Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt