Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Voor veel ondernemers klinkt betekenisvol ondernemen als een enorme ommezwaai. Het wordt vaak gezien als veel werk om meer van betekenis te gaan werken. Maar iedere reis begint met de eerste stap, zo ook de reis naar betekenisvol ondernemen. In dit artikel ontvang je 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om vanuit betekenis te werken.
Misschien wel het belangrijkste bij het vanuit betekenis werken is dat je iedereen betrekt. Betekenis gaat namelijk verder dan wat je organisatie doet. Het heeft impact op alle facetten: Op persoonlijk welbevinden, op welzijn en op welvaart. Deze drie elementen beschrijft Kees Klomp in zijn Handboek Betekenisvol Ondernemen. Deze 3 elementen moeten continu in balans zijn.
Het is daarom belangrijk om te beginnen om met de mensen in je organisatie het gesprek aan te gaan. Probeer uit iedere laag van je organisatie zoveel mogelijk mensen te spreken, hierdoor krijg je een goed beeld van hoe je mensen hierin staan. Dat is de basis van de betekenis die je wilt toevoegen.
Betekenis is iets wat in je organisatie zit. Wij merken dat iedere organisatie waarmee wij gesproken hebben gedreven medewerkers zitten. Om die betekenis op te halen kun je één wand in je organisatie vrij maken om daar de ‘betekenis-wand’ van te maken (of een andere naam die bij je merk past 😉).
Op die wand mag iedereen haar of zijn ideeën, gedachtenkronkels of vragen neerzetten over betekenis van je organisatie en merk. Hierdoor haal je veel op bij je medewerkers. Dat is fijn voor jou, want je weet wat er speelt. Maar het is ook fijn voor je medewerkers, zij voelen en zijn betrokken bij de organisatie.
Dat klinkt misschien gek, een museum maken van je organisatie. Het is dan ook meer een oefening om de trotsheid van je organisatie op te halen. Met deze oefening ga je zelf, met medewerkers óf met stakeholders aan de slag om 2 dingen te benoemen waar je trots op bent wat je met je organisatie hebt bereikt. Dit is in essentie al te betekenis die je als organisatie hebt. Daarnaast kun je ook 2 dingen per persoon benoemen waar je over 30 jaar trots op bent. We begrijpen natuurlijk dat je dat nu nog niet weet, maar je moet je voorstellen dat je over 30 jaar bent. Waar wil je dan trots op zijn?
Teken allemaal deze 2 of 4 momenten uit en plaats dit in je museum. Dit is een mooie eerste basis voor het vanuit betekenis werken. Want de dingen waarop je als organisatie trots bent, wil je meer doen. Je wilt vaker kippenvel krijgen bij opdrachten. En bedenk dan eens wat voor betekenis dat heeft!
Met de drie bovenstaande punten heb je een startpunt om vanuit betekenis te werken. Je ziet: Het is vooral veel ophalen bij je medewerkers en stakeholders. Maar hoe ga je dan verder? Maak een plan! Vanuit de gesprekken met je medewerkers en stakeholders ga je aan de slag met het maken van een plan. Dit doe je niet als directie, dit doe je met een doorsnede van de organisatie. Om namelijk vanuit betekenis te werken is het belangrijk dat iedereen toegewijd is aan het plan.
Start bijvoorbeeld met het herijken van je merkidentiteit. Wat willen jullie bereiken? Welke impact wil je maken als organisatie? Wat is jullie visie op de drie elementen welzijn, welbevinden en welvaart? Met bovenstaande stappen heb je hiermee al een mooie stap gemaakt. Ga met zijn allen aan de slag in verschillende sessies om dit te achterhalen. Bepaal waar jullie samen voor gaan, maar wanneer het ook genoeg is. Wat is de grens van betekenis voor jullie?
Op basis van deze gezamenlijke keuzes kun je bepalen hoe je deze dingen gaat implementeren. Waar sta je nu? Welke stappen moet je zetten om te komen waar je wil? En wie zijn de aanjagers voor dit proces? Maak duidelijke afspraken.
Wanneer je een goed plan hebt gemaakt om vanuit betekenis te werken is het tijd om aan de slag te gaan met de directe winstpakkers (of mooier nog: betekenispakkers). Dit zijn acties of activiteiten die je vanaf dag 1 kunt doen en die direct impact hebben. Op die manier krijg je als organisatie direct een kickstart. Iedereen zit daarmee op één lijn.
Vervolgens ga je door met de rest van het plan. Zorg dat je ook hier regelmatig met je mensen blijft praten. Zij zijn immers degene die ook de impact maken. Blijf daarbij je plan ook continu evalueren en bijstellen. Niet alleen, maar neem hier ook de gesprekken met je medewerkers mee. Op die manier kun je aan de slag met betekenisvol ondernemen.
Lees ook: Hero-secret interview met Kaj Morel: Het geheim van Betekenisvol Ondernemen.
Als sidekicks werken wij uitsluitend voor helden. Helden zijn die ondernemers en organisaties die de drive hebben om vanuit betekenis te werken. Zij willen echte positieve impact hebben op de samenleving. De basis van het vanuit betekenis werken is dat je de drive hebt om hiermee aan de slag te gaan. Het moet een vuur zijn die in je brand, die je voortstuwt om het écht te gaan doen. Het gaat niet om geld, maar om wat je met het geld kunt doen.
Moet je dan alles al weten voordat je ermee aan de slag gaat? Nee, we zien vaak genoeg ondernemers (of directies) die voelen dat ze meer met betekenis willen doen, maar nog niet weten wat dat is. De wil om het te doen – de drive – is hierin erg belangrijk. Samen met je medewerkers (of met collega’s als je zelfstandig werkt) ga je namelijk op zoek naar de betekenis die je wilt toevoegen.
Heb jij de drive om aan de slag te gaan met betekenisvol ondernemen? Start dan nog vandaag door het gesprek aan te gaan binnen je organisatie. Kijk ook eens naar de artikelenreeks Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan waarin je kunt lezen hoe je aan de slag gaat met het herijken van je merkidentiteit.
Voor veel ondernemers klinkt betekenisvol ondernemen als een enorme ommezwaai. Het wordt vaak gezien als veel werk om meer van betekenis te gaan werken. Maar iedere reis begint met de eerste stap, zo ook de reis naar betekenisvol ondernemen. In dit artikel ontvang je 3 dingen die je vanaf morgen kunt doen om vanuit betekenis te werken.
Misschien wel het belangrijkste bij het vanuit betekenis werken is dat je iedereen betrekt. Betekenis gaat namelijk verder dan wat je organisatie doet. Het heeft impact op alle facetten: Op persoonlijk welbevinden, op welzijn en op welvaart. Deze drie elementen beschrijft Kees Klomp in zijn Handboek Betekenisvol Ondernemen. Deze 3 elementen moeten continu in balans zijn.
Het is daarom belangrijk om te beginnen om met de mensen in je organisatie het gesprek aan te gaan. Probeer uit iedere laag van je organisatie zoveel mogelijk mensen te spreken, hierdoor krijg je een goed beeld van hoe je mensen hierin staan. Dat is de basis van de betekenis die je wilt toevoegen.
Betekenis is iets wat in je organisatie zit. Wij merken dat iedere organisatie waarmee wij gesproken hebben gedreven medewerkers zitten. Om die betekenis op te halen kun je één wand in je organisatie vrij maken om daar de ‘betekenis-wand’ van te maken (of een andere naam die bij je merk past 😉).
Op die wand mag iedereen haar of zijn ideeën, gedachtenkronkels of vragen neerzetten over betekenis van je organisatie en merk. Hierdoor haal je veel op bij je medewerkers. Dat is fijn voor jou, want je weet wat er speelt. Maar het is ook fijn voor je medewerkers, zij voelen en zijn betrokken bij de organisatie.
Dat klinkt misschien gek, een museum maken van je organisatie. Het is dan ook meer een oefening om de trotsheid van je organisatie op te halen. Met deze oefening ga je zelf, met medewerkers óf met stakeholders aan de slag om 2 dingen te benoemen waar je trots op bent wat je met je organisatie hebt bereikt. Dit is in essentie al te betekenis die je als organisatie hebt. Daarnaast kun je ook 2 dingen per persoon benoemen waar je over 30 jaar trots op bent. We begrijpen natuurlijk dat je dat nu nog niet weet, maar je moet je voorstellen dat je over 30 jaar bent. Waar wil je dan trots op zijn?
Teken allemaal deze 2 of 4 momenten uit en plaats dit in je museum. Dit is een mooie eerste basis voor het vanuit betekenis werken. Want de dingen waarop je als organisatie trots bent, wil je meer doen. Je wilt vaker kippenvel krijgen bij opdrachten. En bedenk dan eens wat voor betekenis dat heeft!
Met de drie bovenstaande punten heb je een startpunt om vanuit betekenis te werken. Je ziet: Het is vooral veel ophalen bij je medewerkers en stakeholders. Maar hoe ga je dan verder? Maak een plan! Vanuit de gesprekken met je medewerkers en stakeholders ga je aan de slag met het maken van een plan. Dit doe je niet als directie, dit doe je met een doorsnede van de organisatie. Om namelijk vanuit betekenis te werken is het belangrijk dat iedereen toegewijd is aan het plan.
Start bijvoorbeeld met het herijken van je merkidentiteit. Wat willen jullie bereiken? Welke impact wil je maken als organisatie? Wat is jullie visie op de drie elementen welzijn, welbevinden en welvaart? Met bovenstaande stappen heb je hiermee al een mooie stap gemaakt. Ga met zijn allen aan de slag in verschillende sessies om dit te achterhalen. Bepaal waar jullie samen voor gaan, maar wanneer het ook genoeg is. Wat is de grens van betekenis voor jullie?
Op basis van deze gezamenlijke keuzes kun je bepalen hoe je deze dingen gaat implementeren. Waar sta je nu? Welke stappen moet je zetten om te komen waar je wil? En wie zijn de aanjagers voor dit proces? Maak duidelijke afspraken.
Wanneer je een goed plan hebt gemaakt om vanuit betekenis te werken is het tijd om aan de slag te gaan met de directe winstpakkers (of mooier nog: betekenispakkers). Dit zijn acties of activiteiten die je vanaf dag 1 kunt doen en die direct impact hebben. Op die manier krijg je als organisatie direct een kickstart. Iedereen zit daarmee op één lijn.
Vervolgens ga je door met de rest van het plan. Zorg dat je ook hier regelmatig met je mensen blijft praten. Zij zijn immers degene die ook de impact maken. Blijf daarbij je plan ook continu evalueren en bijstellen. Niet alleen, maar neem hier ook de gesprekken met je medewerkers mee. Op die manier kun je aan de slag met betekenisvol ondernemen.
Lees ook: Hero-secret interview met Kaj Morel: Het geheim van Betekenisvol Ondernemen.
Als sidekicks werken wij uitsluitend voor helden. Helden zijn die ondernemers en organisaties die de drive hebben om vanuit betekenis te werken. Zij willen echte positieve impact hebben op de samenleving. De basis van het vanuit betekenis werken is dat je de drive hebt om hiermee aan de slag te gaan. Het moet een vuur zijn die in je brand, die je voortstuwt om het écht te gaan doen. Het gaat niet om geld, maar om wat je met het geld kunt doen.
Moet je dan alles al weten voordat je ermee aan de slag gaat? Nee, we zien vaak genoeg ondernemers (of directies) die voelen dat ze meer met betekenis willen doen, maar nog niet weten wat dat is. De wil om het te doen – de drive – is hierin erg belangrijk. Samen met je medewerkers (of met collega’s als je zelfstandig werkt) ga je namelijk op zoek naar de betekenis die je wilt toevoegen.
Heb jij de drive om aan de slag te gaan met betekenisvol ondernemen? Start dan nog vandaag door het gesprek aan te gaan binnen je organisatie. Kijk ook eens naar de artikelenreeks Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan waarin je kunt lezen hoe je aan de slag gaat met het herijken van je merkidentiteit.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.