6 lessen uit rebranding-trajecten
Inmiddels hebben wij tientallen bedrijven geholpen bij hun (re)branding. Elke keer leren we samen met deze helden waardevolle lessen. Die delen we graag met je, zodat jouw rebranding meer kans van slagen heeft. Hier zijn de zes belangrijkste lessen:
1. Alles begint bij de drive in je organisatie
Een sterke rebranding raakt de ziel van je organisatie. Het is niet alleen een kwestie van een nieuw logo of een fris kleurtje; je merk moet gevoed worden door de drive en missie van je bedrijf. Wanneer die drive – de onmiskenbare wil om impact te maken – voelbaar is, dan slaagt je rebranding niet alleen op het gebied van omzet, maar juist ook in de maatschappelijke betekenis.

2. Betrek zoveel mogelijk anderen
Een veelgemaakte fout is om een merk volledig op kantoor te ontwikkelen en pas later feedback te vragen van externen. Door klanten, stakeholders en medewerkers al vroeg in het proces te betrekken, zorg je voor een merk dat écht aansluit bij je doelgroep. Gebruik bijvoorbeeld focusgroepen om feedback te verzamelen en je merk sterker te maken. Hoe eerder je begint met betrekken, hoe sterker het merk intern en extern gedragen wordt.
Tip: Zet eens een ‘klantenpanel’ op. Vraag een paar trouwe klanten om hun eerlijke mening te geven over je merk, voordat je aan de slag gaat met rebranding. Gebruikt hetzelfde panel om de eerste versie van het merkverhaal te lezen en vraag hier ook kritisch door.
“Betrek mensen stap voor stap, laat nieuwe ideeën landen, en neem de tijd om alles samen te brengen.”
3. Neem de tijd
Soms willen we zo snel mogelijk resultaat zien, maar een rebranding kost tijd. De ervaring leert ons dat helden vaak zelf aangeven meer ruimte te willen om het proces goed te doorlopen. Betrek mensen stap voor stap, laat nieuwe ideeën landen, en neem de tijd om alles samen te brengen. Deze investering zorgt ervoor dat je eindresultaat écht sterk staat.
We werkten met een bedrijf dat dacht hun rebranding in drie maanden af te ronden. Ze wilden zo snel, omdat ze op dat moment een jubileum van het 20-jarig bestaan vierden. Uiteindelijk duurde alles bij elkaar negen maanden, maar die extra tijd zorgde ervoor dat iedereen – van medewerkers tot klanten – volledig achter het nieuwe merk stond. Het resultaat? Een toffe lancering van het hernieuwde merk, met positieve resultaten!
4. Perfection is boring
Dit klinkt misschien haaks op de vorige twee lessen, maar juist door niet te wachten op perfectie, krijg je waardevolle input. Laat je verhaal vroegtijdig zien en haal feedback op. Soms betekent dit dat je bijvoorbeeld al een landingspagina deelt over je nieuwe visie, ook al is die nog niet 100% af. Door deze ‘onafgewerkte’ versie te tonen, kun je het proces verbeteren en sneller bijsturen.
Uiteraard moet je dit wel op een goede manier doen. De basis moet duidelijk zijn en gedragen worden door de interne en externe focusgroepen. Vanaf dat punt kun je de visie groter gaan uitdragen.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
5. Durf, durf & durf!
Een sterke rebranding vraagt om stelling nemen. Merken die zich niet durven uit te spreken, blijven vaak onopvallend. Natuurlijk kun je nuances aanbrengen, maar je boodschap moet helder zijn. Duidelijkheid wint het altijd van volledigheid. Steek je kop boven het maaiveld uit, durf reacties te ontvangen en trek mensen aan die echt geloven in jouw verhaal.
Denk aan merken zoals Patagonia of Tony’s Chocolonely. Ze kiezen een duidelijke positie en hebben daardoor een trouwe fanbase.

6. Consistentie is de sleutel
Je rebranding is pas succesvol als het merk overal consistent is. Van je website tot je medewerkers – alles moet kloppen. Een klant ervaart jouw merk als één geheel. Als de toon van je social media anders is dan hoe je klantenservice spreekt, raak je mensen op termijn kwijt.
Maak daarom een merkpaspoort waarin je vastlegt hoe je communiceert, welke woorden je gebruikt en hoe je visueel herkenbaar blijft. Zet daarnaast programma’s in om je merk te borgen in de organisatie. Uiteindelijk moet iedere medewerker het merk als basis inzetten. Dit is je houvast voor consistentie.
Zelf aan de slag met Rebranding
Met deze 6 lessen kun je verder aan de slag in je rebrandingsproces. Wil je weten hoe je dit proces het beste aanpakt? Download dan de Rebranding Gids en ga aan de slag met de merkreis!
6 lessen uit rebranding-trajecten

Inmiddels hebben wij tientallen bedrijven geholpen bij hun (re)branding. Elke keer leren we samen met deze helden waardevolle lessen. Die delen we graag met je, zodat jouw rebranding meer kans van slagen heeft. Hier zijn de zes belangrijkste lessen:
1. Alles begint bij de drive in je organisatie
Een sterke rebranding raakt de ziel van je organisatie. Het is niet alleen een kwestie van een nieuw logo of een fris kleurtje; je merk moet gevoed worden door de drive en missie van je bedrijf. Wanneer die drive – de onmiskenbare wil om impact te maken – voelbaar is, dan slaagt je rebranding niet alleen op het gebied van omzet, maar juist ook in de maatschappelijke betekenis.

2. Betrek zoveel mogelijk anderen
Een veelgemaakte fout is om een merk volledig op kantoor te ontwikkelen en pas later feedback te vragen van externen. Door klanten, stakeholders en medewerkers al vroeg in het proces te betrekken, zorg je voor een merk dat écht aansluit bij je doelgroep. Gebruik bijvoorbeeld focusgroepen om feedback te verzamelen en je merk sterker te maken. Hoe eerder je begint met betrekken, hoe sterker het merk intern en extern gedragen wordt.
Tip: Zet eens een ‘klantenpanel’ op. Vraag een paar trouwe klanten om hun eerlijke mening te geven over je merk, voordat je aan de slag gaat met rebranding. Gebruikt hetzelfde panel om de eerste versie van het merkverhaal te lezen en vraag hier ook kritisch door.
“Betrek mensen stap voor stap, laat nieuwe ideeën landen, en neem de tijd om alles samen te brengen.”
3. Neem de tijd
Soms willen we zo snel mogelijk resultaat zien, maar een rebranding kost tijd. De ervaring leert ons dat helden vaak zelf aangeven meer ruimte te willen om het proces goed te doorlopen. Betrek mensen stap voor stap, laat nieuwe ideeën landen, en neem de tijd om alles samen te brengen. Deze investering zorgt ervoor dat je eindresultaat écht sterk staat.
We werkten met een bedrijf dat dacht hun rebranding in drie maanden af te ronden. Ze wilden zo snel, omdat ze op dat moment een jubileum van het 20-jarig bestaan vierden. Uiteindelijk duurde alles bij elkaar negen maanden, maar die extra tijd zorgde ervoor dat iedereen – van medewerkers tot klanten – volledig achter het nieuwe merk stond. Het resultaat? Een toffe lancering van het hernieuwde merk, met positieve resultaten!
4. Perfection is boring
Dit klinkt misschien haaks op de vorige twee lessen, maar juist door niet te wachten op perfectie, krijg je waardevolle input. Laat je verhaal vroegtijdig zien en haal feedback op. Soms betekent dit dat je bijvoorbeeld al een landingspagina deelt over je nieuwe visie, ook al is die nog niet 100% af. Door deze ‘onafgewerkte’ versie te tonen, kun je het proces verbeteren en sneller bijsturen.
Uiteraard moet je dit wel op een goede manier doen. De basis moet duidelijk zijn en gedragen worden door de interne en externe focusgroepen. Vanaf dat punt kun je de visie groter gaan uitdragen.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
5. Durf, durf & durf!
Een sterke rebranding vraagt om stelling nemen. Merken die zich niet durven uit te spreken, blijven vaak onopvallend. Natuurlijk kun je nuances aanbrengen, maar je boodschap moet helder zijn. Duidelijkheid wint het altijd van volledigheid. Steek je kop boven het maaiveld uit, durf reacties te ontvangen en trek mensen aan die echt geloven in jouw verhaal.
Denk aan merken zoals Patagonia of Tony’s Chocolonely. Ze kiezen een duidelijke positie en hebben daardoor een trouwe fanbase.

6. Consistentie is de sleutel
Je rebranding is pas succesvol als het merk overal consistent is. Van je website tot je medewerkers – alles moet kloppen. Een klant ervaart jouw merk als één geheel. Als de toon van je social media anders is dan hoe je klantenservice spreekt, raak je mensen op termijn kwijt.
Maak daarom een merkpaspoort waarin je vastlegt hoe je communiceert, welke woorden je gebruikt en hoe je visueel herkenbaar blijft. Zet daarnaast programma’s in om je merk te borgen in de organisatie. Uiteindelijk moet iedere medewerker het merk als basis inzetten. Dit is je houvast voor consistentie.
Zelf aan de slag met Rebranding
Met deze 6 lessen kun je verder aan de slag in je rebrandingsproces. Wil je weten hoe je dit proces het beste aanpakt? Download dan de Rebranding Gids en ga aan de slag met de merkreis!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.