Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Sociaal ondernemen is enorm in opkomst. Het is het ondernemen vanuit of met een maatschappelijke missie. Het gaat verder dan een MVO-beleid, je merk wil echt van diepere betekenis zijn. Maar er is ook een tegenhanger van sociaal ondernemen, namelijk asociaal ondernemen. Maar wat is dat dan precies?
Bedrijven zoals Shell hebben er jarenlang een sport van gemaakt: asociaal ondernemen. Wanneer je asociaal onderneemt, onderneem je om er zelf beter van te worden en om ervoor te zorgen dat anderen er slechter van worden. Je bent de wereld en de maatschappij bewust kapot aan het maken door je eigen gewin voorop te zetten. Shell wist al dat ze de wereld aan het kapot maken waren door het boren naar olie en gas, maar verzweeg dit bewust voor hun eigen gewin.
Is dat niet asociaal?
“Want is het ook niet vreemd om te concurreren met bedrijven met dezelfde missie?”
Maar hoe gaan we nu om met asociale ondernemers? Vaak hebben veel van deze bedrijven een enorme markt vergaart, waardoor we ze bijna nodig hebben. Zo geeft milieudefensie ook aan dat we zonder Shell klimaatverandering niet kunnen stoppen.
Wat we dus moeten doen is asociale ondernemers stimuleren om het anders te doen. Dit betekent dat we ze moeten vergeven voor hun fouten en ze inspireren om mee te gaan in de nieuwe waarheid. Tony’s Chocolonely heeft bijvoorbeeld als missie dat iedere chocoladeproducent hetzelfde doet als zij: Slaafvrije chocolade leveren. Ze kijken niet terug, maar ze kijken vooruit.
Lees ook: 5 fatale missers van anti-helden
Aan de andere kant kunnen we onszelf de vraag stellen over sociale ondernemers wel echt sociaal zijn. Marqt en Ekoplaza zijn beide supermarkten die biologische producten verkopen, met als grote doel om de wereld echte goede producten te geven met eerlijke prijzen. Maar toch vechten ze elkaar te tent uit.
Hetzelfde geldt voor de herbruikbare flessen-industrie. Bedrijven als Join the Pipe en Dopper hebben beide een zelfde missie: Het voorkomen van plastic afval en het brengen van schoon drinkwater in de hele wereld. Maar toch zie je dat ze elkaar keer op keer weer door het slijk halen.
Marqt, Ekoplaza, Dopper, Join the Pipe en alle andere sociale ondernemingen moeten niet onderling concurreren, maar samenwerken tegen de echte ‘boosdoeners’: De gevestigde supermarkten en de plastic flessen industrie. Want is het ook niet vreemd om te concurreren met bedrijven met dezelfde missie?
Wanneer je voor je missie leeft wil je er alles aan doen om steeds meer impact te maken, juist als het betekent dat je daarmee samenwerkt met gelijk denkenden.
Sociaal ondernemen is enorm in opkomst. Het is het ondernemen vanuit of met een maatschappelijke missie. Het gaat verder dan een MVO-beleid, je merk wil echt van diepere betekenis zijn. Maar er is ook een tegenhanger van sociaal ondernemen, namelijk asociaal ondernemen. Maar wat is dat dan precies?
Bedrijven zoals Shell hebben er jarenlang een sport van gemaakt: asociaal ondernemen. Wanneer je asociaal onderneemt, onderneem je om er zelf beter van te worden en om ervoor te zorgen dat anderen er slechter van worden. Je bent de wereld en de maatschappij bewust kapot aan het maken door je eigen gewin voorop te zetten. Shell wist al dat ze de wereld aan het kapot maken waren door het boren naar olie en gas, maar verzweeg dit bewust voor hun eigen gewin.
Is dat niet asociaal?
“Want is het ook niet vreemd om te concurreren met bedrijven met dezelfde missie?”
Maar hoe gaan we nu om met asociale ondernemers? Vaak hebben veel van deze bedrijven een enorme markt vergaart, waardoor we ze bijna nodig hebben. Zo geeft milieudefensie ook aan dat we zonder Shell klimaatverandering niet kunnen stoppen.
Wat we dus moeten doen is asociale ondernemers stimuleren om het anders te doen. Dit betekent dat we ze moeten vergeven voor hun fouten en ze inspireren om mee te gaan in de nieuwe waarheid. Tony’s Chocolonely heeft bijvoorbeeld als missie dat iedere chocoladeproducent hetzelfde doet als zij: Slaafvrije chocolade leveren. Ze kijken niet terug, maar ze kijken vooruit.
Lees ook: 5 fatale missers van anti-helden
Aan de andere kant kunnen we onszelf de vraag stellen over sociale ondernemers wel echt sociaal zijn. Marqt en Ekoplaza zijn beide supermarkten die biologische producten verkopen, met als grote doel om de wereld echte goede producten te geven met eerlijke prijzen. Maar toch vechten ze elkaar te tent uit.
Hetzelfde geldt voor de herbruikbare flessen-industrie. Bedrijven als Join the Pipe en Dopper hebben beide een zelfde missie: Het voorkomen van plastic afval en het brengen van schoon drinkwater in de hele wereld. Maar toch zie je dat ze elkaar keer op keer weer door het slijk halen.
Marqt, Ekoplaza, Dopper, Join the Pipe en alle andere sociale ondernemingen moeten niet onderling concurreren, maar samenwerken tegen de echte ‘boosdoeners’: De gevestigde supermarkten en de plastic flessen industrie. Want is het ook niet vreemd om te concurreren met bedrijven met dezelfde missie?
Wanneer je voor je missie leeft wil je er alles aan doen om steeds meer impact te maken, juist als het betekent dat je daarmee samenwerkt met gelijk denkenden.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.