Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Als heldenmerk is het verstandig om een doelgroep te bepalen, met een doelgroep krijg je binnen je organisatie meer focus binnen de marketing en kun je een beter plan maken om klanten kennis te laten maken met je verhaal. We merken dat het voor veel merken het lastig is om aan goede doelgroepbepaling te doen. Daarom ontvang je in dit artikel 5 praktische tips om je hierbij te helpen.
Bij het bepalen van je doelgroep is het goed om ook dingen uit te sluiten. Ga daarom met een aantal medewerkers samen zitten om zoveel mogelijk doelgroepen op te sommen die je maar voor je bedrijf kunt bedenken. Pak een stapel memoblaadjes (bijvoorbeeld deze uitwisbare) en schrijf per memoblaadje een doelgroep op. Een aantal vragen om zoveel mogelijk verschillende doelgroepen op te sommen zijn:
Dit zijn een aantal vragen die je kunt stellen. Op deze manier dwing je jezelf en je team om goed na te denken over verschillende doelgroepen die je kunt bedienen.
Nog te vaak bepalen bedrijven geen of te algemene doelgroepen. MKB-bedrijven en particulieren zijn doelgroepen die veel te groot zijn om specifieke acties op te bepalen. Daarom is het goed om je doelgroep te segmenteren. Een aantal vragen die je kunt stellen om zoveel mogelijk doelgroepen te kunnen segmenteren zijn:
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Vaak worden doelgroepen door organisaties nog wel eens verward met de gene die zij kunnen helpen. Ze formuleren hun doelgroep dan ook als Wij kunnen iedereen helpen. Vaak adviseren wij om het om te draaien: Bekijk wie er geholpen wil worden door jou.
En nog concreter is het om de vraag te stellen: Wie is er echt bereid om te betalen voor je oplossing?
Dit zijn de doelgroep(en) die het meest interessant zijn voor je heldenmerk.
In de eerste tip gaven we al aan dat je een lijst maakt met zoveel mogelijk doelgroepen. Probeer samen met je team er maximaal 6 uit te zoeken die interessant genoeg zijn voor je merk. Uit deze 6 doelgroepen ga je nu proberen één enkele doelgroep te kiezen. Een goed hulpmiddel is hierbij om samen met je team de volgende vragen te stellen:
Als je iedere vraag beantwoord met een score van 1 tot 5 (1 is slecht, 5 is goed) komt er een totaalscore per doelgroep uit. Op basis hiervan heb je een goed overzicht van welke doelgroep het meeste geschikt is.
Als je een keuze hebt gemaakt voor je doelgroep is het verstandig om een klantprofiel van je doelgroep te maken. In een klantprofiel ga je een beschrijving maken van je doelgroep: Van haar thuissituatie, van haar werkende leven, van haar problemen, haar verlangens, etc. De bedoeling is dat je een beeld krijgt van je doelgroep. Door letterlijk je doelgroep een roepnaam (bijvoorbeeld Els) te geven, kun je iedere keuze aan haar vragen: Wat zou Els in zo’n situatie doen?
Hierdoor zorg je ervoor dat jij en je team je meer kunnen inleven in je doelgroep en daardoor beter je producten/diensten en marketing op ze laten aansluiten.
Met deze tips kun je aan de slag met het bepalen van je doelgroep. Wil je meer weten over het bepalen van je doelgroep én hoe je dit verder inzet voor je merk? In de artikelenserie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! lees je alles over het ontwikkelen van een storytelling marketingplan.
Als heldenmerk is het verstandig om een doelgroep te bepalen, met een doelgroep krijg je binnen je organisatie meer focus binnen de marketing en kun je een beter plan maken om klanten kennis te laten maken met je verhaal. We merken dat het voor veel merken het lastig is om aan goede doelgroepbepaling te doen. Daarom ontvang je in dit artikel 5 praktische tips om je hierbij te helpen.
Bij het bepalen van je doelgroep is het goed om ook dingen uit te sluiten. Ga daarom met een aantal medewerkers samen zitten om zoveel mogelijk doelgroepen op te sommen die je maar voor je bedrijf kunt bedenken. Pak een stapel memoblaadjes (bijvoorbeeld deze uitwisbare) en schrijf per memoblaadje een doelgroep op. Een aantal vragen om zoveel mogelijk verschillende doelgroepen op te sommen zijn:
Dit zijn een aantal vragen die je kunt stellen. Op deze manier dwing je jezelf en je team om goed na te denken over verschillende doelgroepen die je kunt bedienen.
Nog te vaak bepalen bedrijven geen of te algemene doelgroepen. MKB-bedrijven en particulieren zijn doelgroepen die veel te groot zijn om specifieke acties op te bepalen. Daarom is het goed om je doelgroep te segmenteren. Een aantal vragen die je kunt stellen om zoveel mogelijk doelgroepen te kunnen segmenteren zijn:
Vaak worden doelgroepen door organisaties nog wel eens verward met de gene die zij kunnen helpen. Ze formuleren hun doelgroep dan ook als Wij kunnen iedereen helpen. Vaak adviseren wij om het om te draaien: Bekijk wie er geholpen wil worden door jou.
En nog concreter is het om de vraag te stellen: Wie is er echt bereid om te betalen voor je oplossing?
Dit zijn de doelgroep(en) die het meest interessant zijn voor je heldenmerk.
In de eerste tip gaven we al aan dat je een lijst maakt met zoveel mogelijk doelgroepen. Probeer samen met je team er maximaal 6 uit te zoeken die interessant genoeg zijn voor je merk. Uit deze 6 doelgroepen ga je nu proberen één enkele doelgroep te kiezen. Een goed hulpmiddel is hierbij om samen met je team de volgende vragen te stellen:
Als je iedere vraag beantwoord met een score van 1 tot 5 (1 is slecht, 5 is goed) komt er een totaalscore per doelgroep uit. Op basis hiervan heb je een goed overzicht van welke doelgroep het meeste geschikt is.
Als je een keuze hebt gemaakt voor je doelgroep is het verstandig om een klantprofiel van je doelgroep te maken. In een klantprofiel ga je een beschrijving maken van je doelgroep: Van haar thuissituatie, van haar werkende leven, van haar problemen, haar verlangens, etc. De bedoeling is dat je een beeld krijgt van je doelgroep. Door letterlijk je doelgroep een roepnaam (bijvoorbeeld Els) te geven, kun je iedere keuze aan haar vragen: Wat zou Els in zo’n situatie doen?
Hierdoor zorg je ervoor dat jij en je team je meer kunnen inleven in je doelgroep en daardoor beter je producten/diensten en marketing op ze laten aansluiten.
Met deze tips kun je aan de slag met het bepalen van je doelgroep. Wil je meer weten over het bepalen van je doelgroep én hoe je dit verder inzet voor je merk? In de artikelenserie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! lees je alles over het ontwikkelen van een storytelling marketingplan.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.