Kwaliteit, betrouwbaar, betrokken – zo maar drie termen die je veel ziet als kernwaarden van merken, maar wat ze betekenen voor het merk lees je vaak niet. De kernwaarden van merken zijn vaak veel te algemeen, om hier echt iets mee te kunnen! Te vaak merk ik nog dat kernwaarden bedacht zijn, omdat de klant het wenst, maar dat het niet uit de kern van de ondernemer of het merk komt! En kernwaarden zijn juist extreem belangrijk voor de identiteit van je merk! Het zijn de grondbeginselen waar je merk op drijft.
Een mooi voorbeeld van kernwaarden is Kromkommer:
- Positief: wij geloven niet in een wijzend vingertje. De wereld redden is al serieus genoeg, dus werken we graag met een dikke knipoog.
- Actie in de taxi: met positief denken kom je ver, maar nog niet ver genoeg. Daarom komen wij in actie voor verandering en willen we een inspiratiebron zijn voor anderen.
- Prikkelend: wij zetten graag aan tot nadenken. En dat doen we door af en toe de grens op te zoeken, te prikkelen, uit te dagen. Door te prikkelen ontstaan nieuwe ideeën, activiteiten en oplossingen.
- The sky is the limit: elke Nederlander bewust maken van voedselverspilling en dit probleem op een positieve manier volledig uit de weg ruimen. En als dat is gelukt, dan is de rest van wereld aan de beurt. Ambitieus? Misschien wel, maar wij geloven dat het kán!
- What you see is what you get: onze producten zijn puur. Wat wij doen is echt. Wij zijn open en eerlijk over wat we doen. Wel zo duidelijk.
- Together works better: wij maken een begin, maar wij kunnen het niet alleen. Kromkommer wil gekke groente redden met een community, die we de Krommunity noemen.