De gouden ingrediënten van een storytelling-website

Storytelling wordt vaak verward met het verzinnen van een verhaal over je merk om meer klanten aan te trekken. Storytelling is het strategisch inzetten van je échte merkverhaal voor je merk. Dat betekent niet alleen het delen van de leuke verhalen, maar juist ook het delen van je mislukkingen.

Om je merkverhalen te kunnen delen is een storytelling-website belangrijk. Het is één van de merkdragers van je merk. In dit artikel delen we welke gouden ingrediënten wat ons betreft een storytelling-website heeft.

De missie centraal op je website

Het zou niet gek klinken, maar het is erg belangrijk om te benoemen. Voor ons is de missie van je merk het belangrijkste element van je hele identiteit. Daarom heeft een storytelling-website de missie centraal staan op de website. Dit hoeft niet altijd letterlijk de definitie van de missie te zijn, maar kan ook het overbrengen van de missie te zijn zonder dat je het letterlijk zegt.

Hoe je dit het beste doet is erg afhankelijk van je merk zelf en de doelgroep. Mocht je publiek bijvoorbeeld in de B2B zitten en daarbij vaak op zoek zijn naar een oplossing van een probleem, dan verwerk je de missie op de homepage in de oplossing. Maar mocht je een merk hebben die zich op consumenten richt, dan is het vaak belangrijk om direct je merkverhaal en daarmee je missie te tonen. Kortom: Het doel van je website bepaalt hoe je de missie verwerkt.

Misschien nog overbodig om te noemen, maar we doen het toch: Op de storytelling-website is altijd een pagina waarin uitgebreid de visie en missie van het merk staan beschreven. Hierdoor wordt het merk een echte entiteit waar je gevoel bij krijgt.

Duidelijke persoonlijke beelden met echte verhalen

Op een storytelling-website weet je wie achter het merk zitten door persoonlijk beelden en echte verhalen te delen. De medewerkers van je merk spelen een hoofdrol op je website. Op de website van Coolblue zie je bijvoorbeeld de echte mensen van het merk staan. Door ook de verhalen van medewerkers te delen op de website – in welke vorm dan ook – zorg je voor een emotionele verbondenheid met je merk.

Voorbeeld Storytelling website Coolblue

Het voorbeeld van Coolblue waar op de homepage duidelijk hun personeel naar voren komt.

Daarnaast is het verstandig om de over-ons pagina van je merk in een verhaalvorm te schrijven. Probeer het echt als een tijdlijn te schrijven, zodat je mensen meeneemt in de geschiedenis van je merk, waar het nu staat en waar jullie naartoe willen.

Naast je medewerkers zijn ook je klanten een belangrijk element om persoonlijk verhalen te vertellen. Zij kennen je merk vanaf een andere kant en kunnen je bezoeker daardoor verhalen vanuit een ander perspectief vertellen. Bedenk een manier om je klant in te zetten om je merkverhaal te vertellen, bijvoorbeeld door testimonial-video’s in te zetten.

Aanbodpagina’s vertellen het verhaal van het merk

Wat ons vaak opvalt op websites die storytelling proberen toe te passen, is dat dit stopt na de homepage. Soms wordt ook de over ons pagina nog meegepakt, maar dan houdt het echt op met het delen van het merkverhaal.

Terwijl je alleen nog maar kunt onderscheiden met je merkidentiteit en daardoor met je merkverhaal. Wanneer we de aanbodpagina’s van de huidige merken lezen, dan kunnen we de pagina’s direct kopiëren naar die van een concurrent. De informatie die hierop staat is altijd hetzelfde als die van concurrenten.

Bouw de aanbodpagina’s zo op dat deze aansluiten bij je merkverhaal. Het aanbod van je merk moet daardoor ook je verhaal vertellen. Op de aanbodpagina willen we bijvoorbeeld lezen hoe het bij jouw merk past.

Gebruiker staat centraal

Voor een storytelling-website is de kunst om te zoeken naar de juiste balans tussen het vertellen van je merkverhaal en het schrijven naar de gebruiker. Op je website moet de gebruiker altijd centraal staan. Op de meeste websites die wij tegenkomen zien we dat er alleen maar over ‘wij en ons’ geschreven wordt, maar nooit over jou. Terwijl deze teksten juist voor jou als lezer geschreven worden.

Zorg er dus voor dat je de juiste balans hebt waarin de gebruiker centraal staat, door de teksten te verwoorden richting de klant. Als gebruiker wil je jezelf aangesproken voelen op de website. Denk daarbij er ook aan dat je niet praat in wat jullie goed kunnen, maar wat dat oplevert voor je klanten. Met andere woorden: stel de klantvoordelen voorop in de communicatie.

Visuele identiteit

Het merkverhaal is natuurlijk erg belangrijk voor je merk. Dit merkverhaal zit ook verweven in de huisstijl van je merk, ook wel de visuele identiteit genoemd. Op een storytelling-website is deze visuele identiteit volledig doorgevoerd in de website. Natuurlijk staat je logo op je website en gebruik je de juiste huisstijl-kleuren. Maar vaak zien we website waarin het daar ophoudt, terwijl er allerlei elementen op de website staan die zomaar zijn gekozen zonder goed idee erachter. Dit zorgt voor onrust en onduidelijkheid.

Een voorbeeld hiervan is een website van organisatieveranderaar. Zij hebben op hun homepage al hun aanbod visueel verwerkt in een kubus met een soort tetris-puzzelblokken. Visueel zag dit er erg logisch uit en werkt het voor de herkenbaarheid. Tot dat je doorklikt naar de aanbodpagina, waar het hele tetris-element niet meer voorkomt en er een standaard stockfoto, die niets met de inhoud te maken heeft, wordt getoond. Hierdoor kun je als bezoeker al snel afhaken, omdat je denkt dat je op de verkeerde pagina zit. Wanneer dit goed doorgevoerd was, was het herkenbaar, uniek en helder.

Duidelijke structuur

Zorg voor een duidelijke structuur op je website waar de bezoeker makkelijk kan vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg dat het menu zo is opgebouwd zoals de bezoeker het verwacht. Nog te vaak zien wij unieke manieren om een structuur te bouwen, wat de bezoekers in de war kunnen brengen. Hierdoor is er een grotere kans dat de bezoeker afhaakt of niet het verhaal kan vinden zoals jij het hebt bedoeld.

Je merkverhaal is een verhaal waarover je waarschijnlijk uren kunt praten, maar die tijd heb je op je website niet. Daardoor wil je dit verhaal gelaagd aanbieden, bij iedere pagina krijgen ze een klein stukje meer informatie van je verhaal. Dit kan een extra deel van je verhaal zijn, of dat je meer achtergrond over je merk geeft. Zorg ervoor dat je deze structuur heel goed uitdenkt: Welke informatie is er als eerst nodig, wat volgt er dan en welke informatie komt daarna?

Contentmarketing

Voor ieder merk dat aan de slag wil met storytelling is contentmarketing een essentieel middel. Op de website is er dan ook een contentsectie aanwezig die ruimte biedt voor het delen van de merkverhalen. Zorg dat deze contentsectie één thema heeft voor een vaststaand publiek.

Probeer de contentsectie zo op te maken dat het past bij de rest van je website. Het moet de visuele identiteit van je merk dragen. Hierdoor is er een grote herkenbaarheid bij je publiek waarin ze consistent de huisstijl van je merk tegen komen.

Als laatste is het goed om na te denken over de structuur binnen je contentstrategie. Hoe kan een bezoeker de juiste content vinden waarnaar zij op zoek is?

Begin met de basis: De merkfundering

De storytelling-website staat niet alleen. Het is een uitingsvorm van het merk- en positioneringsverhaal. We zien in de praktijk nog te vaak dat een website als een apart project wordt gezien en niet als onderdeel van het gehele merkreis. Daarom adviseren wij ook om de merkreis chronologisch door te lopen. Daarmee zorg je dat alle ingrediënten er zijn om een sterk merk te bouwen. Je bouwt letterlijk een fundering voor je merk. Meer weten hierover? Download het heldenmerk-pakket en ontvang alle informatie en oefeningen om het zelf in de praktijk te brengen.

De gouden ingrediënten van een storytelling-website

De gouden ingrediënten van een storytelling website

Storytelling wordt vaak verward met het verzinnen van een verhaal over je merk om meer klanten aan te trekken. Storytelling is het strategisch inzetten van je échte merkverhaal voor je merk. Dat betekent niet alleen het delen van de leuke verhalen, maar juist ook het delen van je mislukkingen.

Om je merkverhalen te kunnen delen is een storytelling-website belangrijk. Het is één van de merkdragers van je merk. In dit artikel delen we welke gouden ingrediënten wat ons betreft een storytelling-website heeft.

De missie centraal op je website

Het zou niet gek klinken, maar het is erg belangrijk om te benoemen. Voor ons is de missie van je merk het belangrijkste element van je hele identiteit. Daarom heeft een storytelling-website de missie centraal staan op de website. Dit hoeft niet altijd letterlijk de definitie van de missie te zijn, maar kan ook het overbrengen van de missie te zijn zonder dat je het letterlijk zegt.

Hoe je dit het beste doet is erg afhankelijk van je merk zelf en de doelgroep. Mocht je publiek bijvoorbeeld in de B2B zitten en daarbij vaak op zoek zijn naar een oplossing van een probleem, dan verwerk je de missie op de homepage in de oplossing. Maar mocht je een merk hebben die zich op consumenten richt, dan is het vaak belangrijk om direct je merkverhaal en daarmee je missie te tonen. Kortom: Het doel van je website bepaalt hoe je de missie verwerkt.

Misschien nog overbodig om te noemen, maar we doen het toch: Op de storytelling-website is altijd een pagina waarin uitgebreid de visie en missie van het merk staan beschreven. Hierdoor wordt het merk een echte entiteit waar je gevoel bij krijgt.

Duidelijke persoonlijke beelden met echte verhalen

Op een storytelling-website weet je wie achter het merk zitten door persoonlijk beelden en echte verhalen te delen. De medewerkers van je merk spelen een hoofdrol op je website. Op de website van Coolblue zie je bijvoorbeeld de echte mensen van het merk staan. Door ook de verhalen van medewerkers te delen op de website – in welke vorm dan ook – zorg je voor een emotionele verbondenheid met je merk.

Voorbeeld Storytelling website Coolblue

Het voorbeeld van Coolblue waar op de homepage duidelijk hun personeel naar voren komt.

Daarnaast is het verstandig om de over-ons pagina van je merk in een verhaalvorm te schrijven. Probeer het echt als een tijdlijn te schrijven, zodat je mensen meeneemt in de geschiedenis van je merk, waar het nu staat en waar jullie naartoe willen.

Naast je medewerkers zijn ook je klanten een belangrijk element om persoonlijk verhalen te vertellen. Zij kennen je merk vanaf een andere kant en kunnen je bezoeker daardoor verhalen vanuit een ander perspectief vertellen. Bedenk een manier om je klant in te zetten om je merkverhaal te vertellen, bijvoorbeeld door testimonial-video’s in te zetten.

Aanbodpagina’s vertellen het verhaal van het merk

Wat ons vaak opvalt op websites die storytelling proberen toe te passen, is dat dit stopt na de homepage. Soms wordt ook de over ons pagina nog meegepakt, maar dan houdt het echt op met het delen van het merkverhaal.

Terwijl je alleen nog maar kunt onderscheiden met je merkidentiteit en daardoor met je merkverhaal. Wanneer we de aanbodpagina’s van de huidige merken lezen, dan kunnen we de pagina’s direct kopiëren naar die van een concurrent. De informatie die hierop staat is altijd hetzelfde als die van concurrenten.

Bouw de aanbodpagina’s zo op dat deze aansluiten bij je merkverhaal. Het aanbod van je merk moet daardoor ook je verhaal vertellen. Op de aanbodpagina willen we bijvoorbeeld lezen hoe het bij jouw merk past.

Gebruiker staat centraal

Voor een storytelling-website is de kunst om te zoeken naar de juiste balans tussen het vertellen van je merkverhaal en het schrijven naar de gebruiker. Op je website moet de gebruiker altijd centraal staan. Op de meeste websites die wij tegenkomen zien we dat er alleen maar over ‘wij en ons’ geschreven wordt, maar nooit over jou. Terwijl deze teksten juist voor jou als lezer geschreven worden.

Zorg er dus voor dat je de juiste balans hebt waarin de gebruiker centraal staat, door de teksten te verwoorden richting de klant. Als gebruiker wil je jezelf aangesproken voelen op de website. Denk daarbij er ook aan dat je niet praat in wat jullie goed kunnen, maar wat dat oplevert voor je klanten. Met andere woorden: stel de klantvoordelen voorop in de communicatie.

Visuele identiteit

Het merkverhaal is natuurlijk erg belangrijk voor je merk. Dit merkverhaal zit ook verweven in de huisstijl van je merk, ook wel de visuele identiteit genoemd. Op een storytelling-website is deze visuele identiteit volledig doorgevoerd in de website. Natuurlijk staat je logo op je website en gebruik je de juiste huisstijl-kleuren. Maar vaak zien we website waarin het daar ophoudt, terwijl er allerlei elementen op de website staan die zomaar zijn gekozen zonder goed idee erachter. Dit zorgt voor onrust en onduidelijkheid.

Een voorbeeld hiervan is een website van organisatieveranderaar. Zij hebben op hun homepage al hun aanbod visueel verwerkt in een kubus met een soort tetris-puzzelblokken. Visueel zag dit er erg logisch uit en werkt het voor de herkenbaarheid. Tot dat je doorklikt naar de aanbodpagina, waar het hele tetris-element niet meer voorkomt en er een standaard stockfoto, die niets met de inhoud te maken heeft, wordt getoond. Hierdoor kun je als bezoeker al snel afhaken, omdat je denkt dat je op de verkeerde pagina zit. Wanneer dit goed doorgevoerd was, was het herkenbaar, uniek en helder.

Duidelijke structuur

Zorg voor een duidelijke structuur op je website waar de bezoeker makkelijk kan vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg dat het menu zo is opgebouwd zoals de bezoeker het verwacht. Nog te vaak zien wij unieke manieren om een structuur te bouwen, wat de bezoekers in de war kunnen brengen. Hierdoor is er een grotere kans dat de bezoeker afhaakt of niet het verhaal kan vinden zoals jij het hebt bedoeld.

Je merkverhaal is een verhaal waarover je waarschijnlijk uren kunt praten, maar die tijd heb je op je website niet. Daardoor wil je dit verhaal gelaagd aanbieden, bij iedere pagina krijgen ze een klein stukje meer informatie van je verhaal. Dit kan een extra deel van je verhaal zijn, of dat je meer achtergrond over je merk geeft. Zorg ervoor dat je deze structuur heel goed uitdenkt: Welke informatie is er als eerst nodig, wat volgt er dan en welke informatie komt daarna?

Contentmarketing

Voor ieder merk dat aan de slag wil met storytelling is contentmarketing een essentieel middel. Op de website is er dan ook een contentsectie aanwezig die ruimte biedt voor het delen van de merkverhalen. Zorg dat deze contentsectie één thema heeft voor een vaststaand publiek.

Probeer de contentsectie zo op te maken dat het past bij de rest van je website. Het moet de visuele identiteit van je merk dragen. Hierdoor is er een grote herkenbaarheid bij je publiek waarin ze consistent de huisstijl van je merk tegen komen.

Als laatste is het goed om na te denken over de structuur binnen je contentstrategie. Hoe kan een bezoeker de juiste content vinden waarnaar zij op zoek is?

Begin met de basis: De merkfundering

De storytelling-website staat niet alleen. Het is een uitingsvorm van het merk- en positioneringsverhaal. We zien in de praktijk nog te vaak dat een website als een apart project wordt gezien en niet als onderdeel van het gehele merkreis. Daarom adviseren wij ook om de merkreis chronologisch door te lopen. Daarmee zorg je dat alle ingrediënten er zijn om een sterk merk te bouwen. Je bouwt letterlijk een fundering voor je merk. Meer weten hierover? Download het heldenmerk-pakket en ontvang alle informatie en oefeningen om het zelf in de praktijk te brengen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.