De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeelden
Een merk bouwen is interessant voor zowel bedrijven die op consumenten als op bedrijven richten. Vaak wordt gedacht dat voor bedrijven die zich op andere bedrijven richten een merk minder interessant is. Terwijl ook binnen bedrijven het mensen zijn die de beslissingen nemen. In dit artikel ontvang je 7 voorbeelden waarin we de kracht van een B2B-merk laten zien.
De kracht van een B2B-merk
Laten we beginnen waarom het zo krachtig is om als een B2B-organisatie aan merkontwikkeling te doen. We geven 5 redenen:
- Als een merk ben je onderscheidend t.o.v. al die andere aanbieders, omdat je vanuit je identiteit werkt;
- Klanten en strategische partners kiezen eerder voor jou als merk, omdat ze je merk kennen en weten waarvoor het staat;
- Met je merk bouw je langdurige partnerships op, doordat alle stakeholders een emotionele band met je merk kunnen opbouwen;
- Door een merk trek je nieuwe medewerkers aan, omdat ze bij de identiteit van je merk passen;
- Organisaties die investeren in hun merk presteren simpelweg beter dan organisaties die dat niet doen.
Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel Waarom je als B2B-organisatie een merk moet worden.
7 voorbeelden van B2B-merken
Het is leuk om te omschrijven wat de kracht van een merk is, maar voorbeelden en verhalen geven een beter beeld. Hierbij 7 voorbeelden van B2B-merken.
1. GOsensit
Er zijn duizenden ICT-leveranciers, maar er zijn er weinig die echt stelling in nemen. GOsensit is een merk die dat wel doen. GOsensit staat voor ICT zonder gedoe. Daarmee zijn zij de externe ICT-afdeling van bedrijven. Inmiddels helpen ze rond de 11.000 medewerkers van bedrijven aan een zorgeloze ICT-werkplek. De kracht van het merk zorgt dat medewerkers die naar een andere werkgever verhuizen het liefst de ICT-collega’s van GOsensit meenemen. En regelmatig komt het voor dat GOsensit met deze medewerkers mee verhuizen. Daarmee is hun visie op ICT en de kracht van het bedrijf een aantrekkingskracht voor nieuwe klanten.
2. McKinsey & Company
Wanneer we het hebben over organisatieadviesbureaus, dan passeert al snel de naam van McKinsey & Company de revue. Dat komt omdat het merk een sterke herkenningsfactor in de markt heeft. Wanneer er consultants gevraagd worden voor strategische vraagstukken, dan staat de naam van het merk op de shortlist. Door jarenlang geïnvesteerd te hebben in hun merk, weten bedrijven het merk altijd te vinden. Zijn hun adviezen beter dan anderen? Waarschijnlijk niet, maar de naamsbekendheid wint het van de onbekendheid. En de waarde die dat heeft hoeven we ongetwijfeld niet uit te leggen.
3. Afas Software
Veel Nederlanders kennen het merk Afas Software wel. Als ex-naamgever en sponsor van het AZ-Stadion, als naamgever van AFAS Live of van het AFAS Circustheather. Het merk heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in het krijgen van naamsbekendheid. Maar daar zit een groter verhaal achter. Bij het merk draait alles om software die aansluit bij de klantbehoeften. De kern van hun merk draait om liefde: Liefde voor de klant, liefde voor hun medewerkers en hun producten.
Het complex in Leusden van AFAS, is bijna geheel ingericht om klanten te ontvangen en te inspireren. Niet om te inspireren met software, maar om hun (potentiële) klanten te helpen ontwikkelen op allerlei vlakken. En bij de groei van hun klanten is software een essentieel onderdeel. Hoe meer je met hun merk interacteert, hoe groter de kans dat je jarenlang gebruikt gaat maken van hun software.
Daarbij heeft het bedrijf een enorme aantrekkingskracht op talenten. Veel mensen willen bij Afas werken, enkel 4 % wordt ook daadwerkelijk aangenomen. Hun selectieprocedure is erg streng. Voor diegene die wel voor hun werkt krijgt alle vertrouwen, omdat ze er in geloven dat de doelen van de medewerker én het bedrijf in synergie zijn met elkaar.
Geïnteresseerd in het verhaal van AFAS? Op Videoland kun je in de vierde aflevering van het tweede seizoen van Humberto Onderneemt het hele verhaal horen.
4. Boon Edam
Boon Edam: De marktleider op het gebied van draaideuren investeert structureel in hun merk. Waarschijnlijk kom je regelmatig door één van hun deuren, zonder dat je weet dat het van dit merk is. Vanaf 2014 investeert het merk in inbound-marketing. Een marketingvorm waarbij je met contentmarketing klanten naar je toetrekt, in plaats van mensen ongevraagd je product op te dringen. Door te richten op contentmarketing heeft het merk steeds groter kunnen worden. Hierdoor staan zij altijd op de shortlist bij potentiële klanten.
5. Google
Iedereen kent het merk Google. Dit merk laat zien dat je ook op B2B-gebied marktleider kan worden. Het geld komt namelijk allemaal van organisaties die hun betalen om te adverteren of gebruik te maken van andere services.
6. Andess
Dat een succesvol B2B-merk niet heel groot hoeft te zijn laat Andess wel zien. Het merk positioneert zich als de expeditieleiders voor organisatievraagstukken. Daarbij willen zij niet continu consultants bij organisaties plaatsen, maar juist overheidsorganisaties ontwikkelen zodat zij uiteindelijk het zelf kunnen doen. Door een sterke focus op hun merk zijn zij binnen hun doelgroep uitgegroeid tot een begrip in de markt. Dit zorgt ervoor dat zowel klanten als talenten aangetrokken worden.
7. KPMG
KPMG is een internationale accountants- en adviesorganisatie en is net als McKinsey een begrip in de markt. Alleen hun merknaam zorgt ervoor dat talenten zichzelf aanbieden om voor hen te komen werken. Door jarenlange ervaring hebben zij een reputatie opgebouwd die klanten automatisch aantrekt. Dat zegt alles over de kracht van een merk.
Aan de slag met je merk
Wil je zelf aan de slag met je B2B-merk? Ga dan met ons mee op merkreis. Download het gratis heldenmerkpakket en doorloop de merkreis naar een succesvol B2B-merk.
De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeelden
Een merk bouwen is interessant voor zowel bedrijven die op consumenten als op bedrijven richten. Vaak wordt gedacht dat voor bedrijven die zich op andere bedrijven richten een merk minder interessant is. Terwijl ook binnen bedrijven het mensen zijn die de beslissingen nemen. In dit artikel ontvang je 7 voorbeelden waarin we de kracht van een B2B-merk laten zien.
De kracht van een B2B-merk
Laten we beginnen waarom het zo krachtig is om als een B2B-organisatie aan merkontwikkeling te doen. We geven 5 redenen:
- Als een merk ben je onderscheidend t.o.v. al die andere aanbieders, omdat je vanuit je identiteit werkt;
- Klanten en strategische partners kiezen eerder voor jou als merk, omdat ze je merk kennen en weten waarvoor het staat;
- Met je merk bouw je langdurige partnerships op, doordat alle stakeholders een emotionele band met je merk kunnen opbouwen;
- Door een merk trek je nieuwe medewerkers aan, omdat ze bij de identiteit van je merk passen;
- Organisaties die investeren in hun merk presteren simpelweg beter dan organisaties die dat niet doen.
Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel Waarom je als B2B-organisatie een merk moet worden.
7 voorbeelden van B2B-merken
Het is leuk om te omschrijven wat de kracht van een merk is, maar voorbeelden en verhalen geven een beter beeld. Hierbij 7 voorbeelden van B2B-merken.
1. GOsensit
Er zijn duizenden ICT-leveranciers, maar er zijn er weinig die echt stelling in nemen. GOsensit is een merk die dat wel doen. GOsensit staat voor ICT zonder gedoe. Daarmee zijn zij de externe ICT-afdeling van bedrijven. Inmiddels helpen ze rond de 11.000 medewerkers van bedrijven aan een zorgeloze ICT-werkplek. De kracht van het merk zorgt dat medewerkers die naar een andere werkgever verhuizen het liefst de ICT-collega’s van GOsensit meenemen. En regelmatig komt het voor dat GOsensit met deze medewerkers mee verhuizen. Daarmee is hun visie op ICT en de kracht van het bedrijf een aantrekkingskracht voor nieuwe klanten.
2. McKinsey & Company
Wanneer we het hebben over organisatieadviesbureaus, dan passeert al snel de naam van McKinsey & Company de revue. Dat komt omdat het merk een sterke herkenningsfactor in de markt heeft. Wanneer er consultants gevraagd worden voor strategische vraagstukken, dan staat de naam van het merk op de shortlist. Door jarenlang geïnvesteerd te hebben in hun merk, weten bedrijven het merk altijd te vinden. Zijn hun adviezen beter dan anderen? Waarschijnlijk niet, maar de naamsbekendheid wint het van de onbekendheid. En de waarde die dat heeft hoeven we ongetwijfeld niet uit te leggen.
3. Afas Software
Veel Nederlanders kennen het merk Afas Software wel. Als ex-naamgever en sponsor van het AZ-Stadion, als naamgever van AFAS Live of van het AFAS Circustheather. Het merk heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in het krijgen van naamsbekendheid. Maar daar zit een groter verhaal achter. Bij het merk draait alles om software die aansluit bij de klantbehoeften. De kern van hun merk draait om liefde: Liefde voor de klant, liefde voor hun medewerkers en hun producten.
Het complex in Leusden van AFAS, is bijna geheel ingericht om klanten te ontvangen en te inspireren. Niet om te inspireren met software, maar om hun (potentiële) klanten te helpen ontwikkelen op allerlei vlakken. En bij de groei van hun klanten is software een essentieel onderdeel. Hoe meer je met hun merk interacteert, hoe groter de kans dat je jarenlang gebruikt gaat maken van hun software.
Daarbij heeft het bedrijf een enorme aantrekkingskracht op talenten. Veel mensen willen bij Afas werken, enkel 4 % wordt ook daadwerkelijk aangenomen. Hun selectieprocedure is erg streng. Voor diegene die wel voor hun werkt krijgt alle vertrouwen, omdat ze er in geloven dat de doelen van de medewerker én het bedrijf in synergie zijn met elkaar.
Geïnteresseerd in het verhaal van AFAS? Op Videoland kun je in de vierde aflevering van het tweede seizoen van Humberto Onderneemt het hele verhaal horen.
4. Boon Edam
Boon Edam: De marktleider op het gebied van draaideuren investeert structureel in hun merk. Waarschijnlijk kom je regelmatig door één van hun deuren, zonder dat je weet dat het van dit merk is. Vanaf 2014 investeert het merk in inbound-marketing. Een marketingvorm waarbij je met contentmarketing klanten naar je toetrekt, in plaats van mensen ongevraagd je product op te dringen. Door te richten op contentmarketing heeft het merk steeds groter kunnen worden. Hierdoor staan zij altijd op de shortlist bij potentiële klanten.
5. Google
Iedereen kent het merk Google. Dit merk laat zien dat je ook op B2B-gebied marktleider kan worden. Het geld komt namelijk allemaal van organisaties die hun betalen om te adverteren of gebruik te maken van andere services.
6. Andess
Dat een succesvol B2B-merk niet heel groot hoeft te zijn laat Andess wel zien. Het merk positioneert zich als de expeditieleiders voor organisatievraagstukken. Daarbij willen zij niet continu consultants bij organisaties plaatsen, maar juist overheidsorganisaties ontwikkelen zodat zij uiteindelijk het zelf kunnen doen. Door een sterke focus op hun merk zijn zij binnen hun doelgroep uitgegroeid tot een begrip in de markt. Dit zorgt ervoor dat zowel klanten als talenten aangetrokken worden.
7. KPMG
KPMG is een internationale accountants- en adviesorganisatie en is net als McKinsey een begrip in de markt. Alleen hun merknaam zorgt ervoor dat talenten zichzelf aanbieden om voor hen te komen werken. Door jarenlange ervaring hebben zij een reputatie opgebouwd die klanten automatisch aantrekt. Dat zegt alles over de kracht van een merk.
Aan de slag met je merk
Wil je zelf aan de slag met je B2B-merk? Ga dan met ons mee op merkreis. Download het gratis heldenmerkpakket en doorloop de merkreis naar een succesvol B2B-merk.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.