5 dingen die je moet doen bij branding in B2B
Branding voor je merk is belangrijk. Helemaal voor organisaties in de B2B. Hoewel wij de term branding een beetje vinden jeuken, is het wel goed om te bespreken wat je moet doen om als B2B-organisatie een succesvol merk neer te zetten.
1. De identiteit als kern zien
Het belangrijkste wat íéder merk moet doen, dus ook merken in de B2B is om de identiteit als kern van al je activiteiten te zien. Als je met merkontwikkeling (branding) aan de slag gaat, zorg er dan voor dat je de identiteit kraakhelder is. De identiteit bestaat uit de betekenis (de drive van je organisatie), de visie en missie (de kijk van je merk op de wereld en de opdracht die het hierin heeft) en de merkpersoonlijkheid (waar je merk voor staat). Wanneer deze kraakhelder is, dient de identiteit als kompas voor alle merk- en marketinguitingen. Daarbij dient het ook als kompas voor de manier waarop medewerkers zich binnen de organisatie gedragen.
2. Experimenteer naar de juiste manier om impact te maken
Als betekenisvol merk zet je in op het maken van positieve impact. Je vindt winst belangrijk, omdat je daarmee middelen hebt om meer impact te maken op je omgeving. Maar om meer winst te maken, focus je met je branding op het publiek dat je wilt bedienen. Door je publiek heel goed te leren kennen, weet je precies wat voor hen relevant is.
Deze relevantie zet je in om te experimenteren. De doelstellingen van je merk zet je centraal. Op basis van deze doelstellingen bepaal je een hypothese hoe je deze gaat behalen. Wanneer je dat weet ga je een klein experiment opzetten om te testen of deze hypothese klopt. Dit experiment test je, evalueer je en verbeter je totdat je een marketingmodel hebt die voor jouw merk werkt en daarmee impact maakt.
“Merketeers zijn alle medewerkers die merketing uitvoeren. En merketing is het vertellen van je merkverhaal.”
3. Investeer in je merketeers
Je merk valt of staat met ieder contact dat een klant of andere belanghebbende heeft met je merk. Je merkwaarde groeit wanneer deze contacten iedere keer een positief effect hebben. Daarvoor investeer je in je medewerkers. Je ontwikkelt ze tot echte merketeers. Merketeers zijn alle medewerkers die merketing uitvoeren. En merketing is het vertellen van je merkverhaal. Het is dan ook niet langer meer een rol van een marketingmedewerker, maar voor iedere medewerker van je organisatie. Wanneer je regelmatig investeert in je medewerkers, dan zul je zien dat ze het merk omarmen, omdat ze er met hun ziel voor werken. Lees meer over merketing en merketeers.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
4. Laat je merk organisch groeien
Het investeren in branding is vaak ingrijpend. Je wilt een nieuwe manier van werken introduceren en dat betekent dat er ook terugslagen gaan komen. Laat daarom je merk organisch groeien. Ga stap voor stap aan de slag met branding. Door iedere keer een stapje te doen, kun je beter ontdekken wat goed werkt en kun je jouw merk steeds verder ontwikkelen.
5. Ga niet voor los zand, maar voor een fundering
We zien nog veel organisaties die met branding aan de slag gaan, dat ze focussen op onderdelen van het merk. Zo investeren ze bijvoorbeeld in een nieuwe huisstijl, zonder dat ze positionering helder hebben. Wij noemen dit vaak los zand. Het is verstandig om de merkreis chronologisch te doorlopen. Hierdoor zet je niet in op los zand, maar op een fundering. De merkfundering bestaat uit:
- De betekenis van je merk;
- De merkvisie en merkmissie;
- De merkpersoonlijkheid;
- De positionering;
- De huisstijl;
- De merkdragers.
Lees meer over de merkreis en de merkfundering.
Ga op merkreis en ontwikkel je B2B-merk
Aan de slag met de merkreis door structureel te investeren in je merk? Met het heldenmerkpakket krijg je alle informatie en oefeningen om je eigen merk te ontwikkelen. Download hem hier.
5 dingen die je moet doen bij branding in B2B

Branding voor je merk is belangrijk. Helemaal voor organisaties in de B2B. Hoewel wij de term branding een beetje vinden jeuken, is het wel goed om te bespreken wat je moet doen om als B2B-organisatie een succesvol merk neer te zetten.
1. De identiteit als kern zien
Het belangrijkste wat íéder merk moet doen, dus ook merken in de B2B is om de identiteit als kern van al je activiteiten te zien. Als je met merkontwikkeling (branding) aan de slag gaat, zorg er dan voor dat je de identiteit kraakhelder is. De identiteit bestaat uit de betekenis (de drive van je organisatie), de visie en missie (de kijk van je merk op de wereld en de opdracht die het hierin heeft) en de merkpersoonlijkheid (waar je merk voor staat). Wanneer deze kraakhelder is, dient de identiteit als kompas voor alle merk- en marketinguitingen. Daarbij dient het ook als kompas voor de manier waarop medewerkers zich binnen de organisatie gedragen.
2. Experimenteer naar de juiste manier om impact te maken
Als betekenisvol merk zet je in op het maken van positieve impact. Je vindt winst belangrijk, omdat je daarmee middelen hebt om meer impact te maken op je omgeving. Maar om meer winst te maken, focus je met je branding op het publiek dat je wilt bedienen. Door je publiek heel goed te leren kennen, weet je precies wat voor hen relevant is.
Deze relevantie zet je in om te experimenteren. De doelstellingen van je merk zet je centraal. Op basis van deze doelstellingen bepaal je een hypothese hoe je deze gaat behalen. Wanneer je dat weet ga je een klein experiment opzetten om te testen of deze hypothese klopt. Dit experiment test je, evalueer je en verbeter je totdat je een marketingmodel hebt die voor jouw merk werkt en daarmee impact maakt.
“Merketeers zijn alle medewerkers die merketing uitvoeren. En merketing is het vertellen van je merkverhaal.”
3. Investeer in je merketeers
Je merk valt of staat met ieder contact dat een klant of andere belanghebbende heeft met je merk. Je merkwaarde groeit wanneer deze contacten iedere keer een positief effect hebben. Daarvoor investeer je in je medewerkers. Je ontwikkelt ze tot echte merketeers. Merketeers zijn alle medewerkers die merketing uitvoeren. En merketing is het vertellen van je merkverhaal. Het is dan ook niet langer meer een rol van een marketingmedewerker, maar voor iedere medewerker van je organisatie. Wanneer je regelmatig investeert in je medewerkers, dan zul je zien dat ze het merk omarmen, omdat ze er met hun ziel voor werken. Lees meer over merketing en merketeers.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
4. Laat je merk organisch groeien
Het investeren in branding is vaak ingrijpend. Je wilt een nieuwe manier van werken introduceren en dat betekent dat er ook terugslagen gaan komen. Laat daarom je merk organisch groeien. Ga stap voor stap aan de slag met branding. Door iedere keer een stapje te doen, kun je beter ontdekken wat goed werkt en kun je jouw merk steeds verder ontwikkelen.
5. Ga niet voor los zand, maar voor een fundering
We zien nog veel organisaties die met branding aan de slag gaan, dat ze focussen op onderdelen van het merk. Zo investeren ze bijvoorbeeld in een nieuwe huisstijl, zonder dat ze positionering helder hebben. Wij noemen dit vaak los zand. Het is verstandig om de merkreis chronologisch te doorlopen. Hierdoor zet je niet in op los zand, maar op een fundering. De merkfundering bestaat uit:
- De betekenis van je merk;
- De merkvisie en merkmissie;
- De merkpersoonlijkheid;
- De positionering;
- De huisstijl;
- De merkdragers.
Lees meer over de merkreis en de merkfundering.
Ga op merkreis en ontwikkel je B2B-merk
Aan de slag met de merkreis door structureel te investeren in je merk? Met het heldenmerkpakket krijg je alle informatie en oefeningen om je eigen merk te ontwikkelen. Download hem hier.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.