Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

5 dingen die je moet doen bij branding in B2B

Branding voor je merk is belangrijk. Helemaal voor organisaties in de B2B. Hoewel wij de term branding een beetje vinden jeuken, is het wel goed om te bespreken wat je moet doen om als B2B-organisatie een succesvol merk neer te zetten.

1. De identiteit als kern zien

Het belangrijkste wat íéder merk moet doen, dus ook merken in de B2B is om de identiteit als kern van al je activiteiten te zien. Als je met merkontwikkeling (branding) aan de slag gaat, zorg er dan voor dat je de identiteit kraakhelder is. De identiteit bestaat uit de betekenis (de drive van je organisatie), de visie en missie (de kijk van je merk op de wereld en de opdracht die het hierin heeft) en de merkpersoonlijkheid (waar je merk voor staat). Wanneer deze kraakhelder is, dient de identiteit als kompas voor alle merk- en marketinguitingen. Daarbij dient het ook als kompas voor de manier waarop medewerkers zich binnen de organisatie gedragen.

2. Experimenteer naar de juiste manier om impact te maken

Als betekenisvol merk zet je in op het maken van positieve impact. Je vindt winst belangrijk, omdat je daarmee middelen hebt om meer impact te maken op je omgeving. Maar om meer winst te maken, focus je met je branding op het publiek dat je wilt bedienen. Door je publiek heel goed te leren kennen, weet je precies wat voor hen relevant is.

Deze relevantie zet je in om te experimenteren. De doelstellingen van je merk zet je centraal. Op basis van deze doelstellingen bepaal je een hypothese hoe je deze gaat behalen. Wanneer je dat weet ga je een klein experiment opzetten om te testen of deze hypothese klopt. Dit experiment test je, evalueer je en verbeter je totdat je een marketingmodel hebt die voor jouw merk werkt en daarmee impact maakt.

“Merketeers zijn alle medewerkers die merketing uitvoeren. En merketing is het vertellen van je merkverhaal.”

3. Investeer in je merketeers

Je merk valt of staat met ieder contact dat een klant of andere belanghebbende heeft met je merk. Je merkwaarde groeit wanneer deze contacten iedere keer een positief effect hebben. Daarvoor investeer je in je medewerkers. Je ontwikkelt ze tot echte merketeers. Merketeers zijn alle medewerkers die merketing uitvoeren. En merketing is het vertellen van je merkverhaal. Het is dan ook niet langer meer een rol van een marketingmedewerker, maar voor iedere medewerker van je organisatie. Wanneer je regelmatig investeert in je medewerkers, dan zul je zien dat ze het merk omarmen, omdat ze er met hun ziel voor werken. Lees meer over merketing en merketeers.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Download het Heldenmerkpakket

4. Laat je merk organisch groeien

Het investeren in branding is vaak ingrijpend. Je wilt een nieuwe manier van werken introduceren en dat betekent dat er ook terugslagen gaan komen. Laat daarom je merk organisch groeien. Ga stap voor stap aan de slag met branding. Door iedere keer een stapje te doen, kun je beter ontdekken wat goed werkt en kun je jouw merk steeds verder ontwikkelen.

5. Ga niet voor los zand, maar voor een fundering

We zien nog veel organisaties die met branding aan de slag gaan, dat ze focussen op onderdelen van het merk. Zo investeren ze bijvoorbeeld in een nieuwe huisstijl, zonder dat ze positionering helder hebben. Wij noemen dit vaak los zand. Het is verstandig om de merkreis chronologisch te doorlopen. Hierdoor zet je niet in op los zand, maar op een fundering. De merkfundering bestaat uit:

  1. De betekenis van je merk;
  2. De merkvisie en merkmissie;
  3. De merkpersoonlijkheid;
  4. De positionering;
  5. De huisstijl;
  6. De merkdragers.

Lees meer over de merkreis en de merkfundering.

Ga op merkreis en ontwikkel je B2B-merk

Aan de slag met de merkreis door structureel te investeren in je merk? Met het heldenmerkpakket krijg je alle informatie en oefeningen om je eigen merk te ontwikkelen. Download hem hier.

5 dingen die je moet doen bij branding in B2B

Branding voor je merk is belangrijk. Helemaal voor organisaties in de B2B. Hoewel wij de term branding een beetje vinden jeuken, is het wel goed om te bespreken wat je moet doen om als B2B-organisatie een succesvol merk neer te zetten.

1. De identiteit als kern zien

Het belangrijkste wat íéder merk moet doen, dus ook merken in de B2B is om de identiteit als kern van al je activiteiten te zien. Als je met merkontwikkeling (branding) aan de slag gaat, zorg er dan voor dat je de identiteit kraakhelder is. De identiteit bestaat uit de betekenis (de drive van je organisatie), de visie en missie (de kijk van je merk op de wereld en de opdracht die het hierin heeft) en de merkpersoonlijkheid (waar je merk voor staat). Wanneer deze kraakhelder is, dient de identiteit als kompas voor alle merk- en marketinguitingen. Daarbij dient het ook als kompas voor de manier waarop medewerkers zich binnen de organisatie gedragen.

2. Experimenteer naar de juiste manier om impact te maken

Als betekenisvol merk zet je in op het maken van positieve impact. Je vindt winst belangrijk, omdat je daarmee middelen hebt om meer impact te maken op je omgeving. Maar om meer winst te maken, focus je met je branding op het publiek dat je wilt bedienen. Door je publiek heel goed te leren kennen, weet je precies wat voor hen relevant is.

Deze relevantie zet je in om te experimenteren. De doelstellingen van je merk zet je centraal. Op basis van deze doelstellingen bepaal je een hypothese hoe je deze gaat behalen. Wanneer je dat weet ga je een klein experiment opzetten om te testen of deze hypothese klopt. Dit experiment test je, evalueer je en verbeter je totdat je een marketingmodel hebt die voor jouw merk werkt en daarmee impact maakt.

“Merketeers zijn alle medewerkers die merketing uitvoeren. En merketing is het vertellen van je merkverhaal.”

3. Investeer in je merketeers

Je merk valt of staat met ieder contact dat een klant of andere belanghebbende heeft met je merk. Je merkwaarde groeit wanneer deze contacten iedere keer een positief effect hebben. Daarvoor investeer je in je medewerkers. Je ontwikkelt ze tot echte merketeers. Merketeers zijn alle medewerkers die merketing uitvoeren. En merketing is het vertellen van je merkverhaal. Het is dan ook niet langer meer een rol van een marketingmedewerker, maar voor iedere medewerker van je organisatie. Wanneer je regelmatig investeert in je medewerkers, dan zul je zien dat ze het merk omarmen, omdat ze er met hun ziel voor werken. Lees meer over merketing en merketeers.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Download het Heldenmerkpakket

4. Laat je merk organisch groeien

Het investeren in branding is vaak ingrijpend. Je wilt een nieuwe manier van werken introduceren en dat betekent dat er ook terugslagen gaan komen. Laat daarom je merk organisch groeien. Ga stap voor stap aan de slag met branding. Door iedere keer een stapje te doen, kun je beter ontdekken wat goed werkt en kun je jouw merk steeds verder ontwikkelen.

5. Ga niet voor los zand, maar voor een fundering

We zien nog veel organisaties die met branding aan de slag gaan, dat ze focussen op onderdelen van het merk. Zo investeren ze bijvoorbeeld in een nieuwe huisstijl, zonder dat ze positionering helder hebben. Wij noemen dit vaak los zand. Het is verstandig om de merkreis chronologisch te doorlopen. Hierdoor zet je niet in op los zand, maar op een fundering. De merkfundering bestaat uit:

  1. De betekenis van je merk;
  2. De merkvisie en merkmissie;
  3. De merkpersoonlijkheid;
  4. De positionering;
  5. De huisstijl;
  6. De merkdragers.

Lees meer over de merkreis en de merkfundering.

Ga op merkreis en ontwikkel je B2B-merk

Aan de slag met de merkreis door structureel te investeren in je merk? Met het heldenmerkpakket krijg je alle informatie en oefeningen om je eigen merk te ontwikkelen. Download hem hier.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Waarom is een missie belangrijk?

30/03/2023/door Freek

Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing

23/03/2023/door Freek

4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

12/09/2019/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeeldenJe merk als magneet voor nieuwe medewerkers
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel