Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Kernwaarden zijn essentieel in een duurzaam succes voor je bedrijf. Duurzaam als in op lange termijn. Het zijn de leidende principes die je merk helpen om zichzelf te blijven.
Kernwaarden zijn de essentiële principes, ze definiëren wat belangrijk is voor jouw merk. Het zijn de basisprincipes van je merk. Zie het als de niet-onderhandelbare principes van je merk. Ze bepalen wat je merk echt belangrijk vindt en geven daarmee richting aan keuzes.
Kernwaarden vormen de persoonlijkheid van je merk. Ze gaan niet over de toekomst, maar reflecteren wat het merk nu is. Kernwaarden communiceren dit duidelijk. Ze resoneren met klanten en medewerkers. Gedeelde waarden creëren het juiste gedrag. Ze vormen een band tussen merk en mensen.
Kernwaarden beantwoorden de vraag: Waar staat jouw merk voor? Ze bieden eenvoudige richtlijnen en regels. Ze bepalen het gedrag van je organisatie.
Kernwaarden hebben een groot effect op de verschillende aspecten van je organisatie. Ze zijn niet alleen belangrijk voor de marketing van je merk, maar ook voor o.a. HR. De effecten van goede kernwaarden zijn:
Goede kernwaarden zijn essentieel voor het succes van een merk. Ze beïnvloeden marketing, verhogen de betrokkenheid van medewerkers, en zorgen voor een duidelijk en herkenbaar merk.
Het vaststellen van kernwaarden is een cruciale stap in de ontwikkeling van je merkpersoonlijkheid binnen de merkreis. Na het bepalen van de betekenis, visie en missie van je merk, is het tijd om de kernwaarden van je organisatie te ontdekken. Maar hoe ontdek je deze kernwaarden? Dat doe je aan de hand van een aantal fases:
Kernwaarden zijn opgesloten in je organisatie. Dat betekent dat je ze niet kunt creëren, maar dat je ze moet ontdekken. Dat ontdekken doe je met al je medewerkers, met klanten en overige bondgenoten. Zij kennen je merk namelijk het beste.
Om dat te doen begin je met het onderzoeken van de kernwaarden. Organiseer sessies met verschillende groepen klanten en medewerkers. Houd de groepen klein, met maximaal 20 personen, om er goede resultaten uit te behalen. Stel tijdens deze sessies vragen zoals:
Een facilitator die niet deelneemt aan het proces kan helpen om open en eerlijke antwoorden te krijgen. Dit kan iemand van intern zijn, maar meestal is een volledig externe facilitator beter. Dit zodat klanten en medewerkers open kunnen zijn. Door deze antwoorden te verzamelen, krijg je een goed beeld van de percepties en waarden die met je merk worden geassocieerd.
Kernwaarden-spellen
Het ontdekken van je kernwaarden heeft alles te maken met de persoonlijkheid van je merk. Deze kun je ontdekken in verschillende spelvormen. Een effectief spel is om een entiteit van je merk te creëren. Samen met de medewerkers en/of klanten bepaal je het geslacht, de eigenschappen, de karaktereigenschappen en de waarden van deze merkentiteit. Dit helpt om de kernwaarden van je merk concreet en tastbaar te maken.
Een goede les is om een er een stoel bij te zetten. Het merkteam beeld zich in dat de persoon die voor het merk staat op deze stoel zit. Zorg ervoor dat iedere deelnemer zich bewust blijft dat het gaat om het merk en niet over individuele medewerkers of de oprichter.
Kernwaarden- en werkwoorden-kaarten
Het proces kan in twee delen worden opgesplitst. Begin met onderzoeksvragen zonder voorbeelden, zodat deelnemers vrij kunnen nadenken. In het tweede deel gebruik je kernwaarden- en werkwoordenkaarten. Laat de deelnemers de kaarten kiezen die het beste bij het merk passen. Door werkwoorden te combineren met kernwaarden, ontstaan krachtige kernwaarden die goed bij de organisatie passen.
Uit alle verschillende kernwaardensessies en spellen ontstaat een longlist aan verschillende kernwaarden. In sommige gevallen kan dit oplopen tot 25 kernwaarden. Dit zijn er natuurlijk te veel, maar het is belangrijk om eerst een lange lijst te hebben. Hierdoor weet je wat er tijdens iedere sessie is benoemd en wat dus van belang is voor je merk.
Van deze longlist kun je kijken of er kernwaarden zijn die bij elkaar horen. Welke kun je groeperen, zodat er minder kernwaarden overblijven?
Het proces zoals beschreven in fase 2 kan een aantal keer worden herhaald. Uiteindelijk bepaal je samen met een kernteam welke kernwaarden er écht essentieel zijn voor je merk. Deel deze met de deelnemers aan de kernwaardensessies. Hierdoor zorg je dat er verbondenheid blijft en dat mensen zich betrokken voelen bij de uitkomst. Daarbij zorgt het ervoor dat je daarmee kunt aantonen dat je de mensen goed begrepen hebt.
In het boek ‘Schrijf eens even normaal joh!’ hebben Rick Evers en Willem Verdaasdonk het over kernwaarden. Daarin hebben zij een test opgenomen, de zogeheten MENEBVN-test. Om de kernwaarden te controleren kun je deze test doen. Het staat namelijk voor Moest Er Nog Eens Bijkomen Van Niet. Plak achter iedere kernwaarde deze zin. Wanneer deze zin resoneert weet je dat de kernwaarde niet goed is. Een bank die zegt betrouwbaar te zijn? Moest er nog eens bij komen van niet zeg! Meer hierover lees je in het artikel Vanzelfsprekendheid is killing – Lessen voor positionering.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het tot leven brengen van kernwaarden in je organisatie is essentieel om een sterke merkpersoonlijkheid en een hechte, betrokken werkomgeving te creëren. Kernwaarden hebben geen zin wanneer ze niet geleefd worden. Om de kernwaarden in je organisatie te implementeren doorloop je de volgende stappen:
In het vorige deel van dit artikel hebben we het gehad over de manier waarop je de kernwaarden ontdekt. Voordat je aan de slag gaat met de implementatie ervan, is het essentieel dat je de kernwaarden kent en dat je weet waarvoor de kernwaarden staan. Zorg er ook voor dat je de MENEBVN-test hebt gedaan.
Als je de kernwaarden hebt bepaald, leven ze nog niet echt in de organisatie. Daarvoor ga je workshops organiseren over deze kernwaarden. Workshops zijn cruciaal om kernwaarden tot leven te brengen. Zo kun je over iedere kernwaarde een workshop houden. Medewerkers gaan aan de slag door moodboards te maken over de kernwaarden. Bij iedere afbeelding of tekening moeten ze een verhaal uit de praktijk vertellen, wat hen geïnspireerd heeft over deze kernwaarde. Organiseer daarnaast sessies waarin teams aan de hand van klantcases oplossingen bedenken op basis van de kernwaarden. Dit helpt medewerkers te begrijpen hoe kernwaarden in de praktijk worden toegepast.
De verhalen uit deze sessies kun je laten opschrijven en in een magazine-vorm of laten filmen en in video-vorm uitgeven om de kernwaarde als organisatie nog meer te verkennen.
Kernwaarden zijn richtlijnen voor het gedrag van elke medewerker. Organiseer sessies waarin medewerkers ontdekken wat deze waarden betekenen op team- en individueel niveau. Creëer een buddysysteem waarin medewerkers elkaar helpen om de kernwaarden te belichamen. Leiders in de organisatie moeten hierin een voorbeeldrol spelen door medewerkers te coachen en te faciliteren bij het integreren van de kernwaarden in hun dagelijkse werk. In deze fase gaat het over het geven van handvatten om de richtlijnen toe te kunnen passen en daarmee de kernwaarden te belichamen.
Voor een succesvolle implementatie moeten kernwaarden worden verankerd in het beleid van de organisatie. Dit betekent praktisch beleid dat medewerkers ondersteunt bij het naleven van de kernwaarden. Integreer de kernwaarden in contracten, HRM-instrumenten, inwerkprogramma’s en andere bedrijfsprocessen. Zorg ervoor dat de randvoorwaarden aanwezig zijn om deze waarden te kunnen naleven. Het kan betekenen dat sommige medewerkers niet meer passen bij de waarden van het bedrijf. Dan zijn de kernwaarden goed geformuleerd en doorleeft. Zij zullen op zoek gaan naar een plek waar hun waarden beter matchen. Daartegenover staat dat je organisatie nieuwe medewerkers weet aan te trekken die helemaal passen bij de kernwaarden. Helemaal wanneer je de werving inricht op basis van de kernwaarden.
Kernwaarden is een krachtig instrument om het merk door de medewerkers te laten beleven. Het is de manier waarop de merkbelofte van het merk waar kan worden gemaakt. Wil je meer weten over het bouwen van een sterk merk? Download dan het heldenmerk-pakket en doorloop de gehele merkreis.
Kernwaarden zijn essentieel in een duurzaam succes voor je bedrijf. Duurzaam als in op lange termijn. Het zijn de leidende principes die je merk helpen om zichzelf te blijven.
Kernwaarden zijn de essentiële principes, ze definiëren wat belangrijk is voor jouw merk. Het zijn de basisprincipes van je merk. Zie het als de niet-onderhandelbare principes van je merk. Ze bepalen wat je merk echt belangrijk vindt en geven daarmee richting aan keuzes.
Kernwaarden vormen de persoonlijkheid van je merk. Ze gaan niet over de toekomst, maar reflecteren wat het merk nu is. Kernwaarden communiceren dit duidelijk. Ze resoneren met klanten en medewerkers. Gedeelde waarden creëren het juiste gedrag. Ze vormen een band tussen merk en mensen.
Kernwaarden beantwoorden de vraag: Waar staat jouw merk voor? Ze bieden eenvoudige richtlijnen en regels. Ze bepalen het gedrag van je organisatie.
Kernwaarden hebben een groot effect op de verschillende aspecten van je organisatie. Ze zijn niet alleen belangrijk voor de marketing van je merk, maar ook voor o.a. HR. De effecten van goede kernwaarden zijn:
Goede kernwaarden zijn essentieel voor het succes van een merk. Ze beïnvloeden marketing, verhogen de betrokkenheid van medewerkers, en zorgen voor een duidelijk en herkenbaar merk.
Het vaststellen van kernwaarden is een cruciale stap in de ontwikkeling van je merkpersoonlijkheid binnen de merkreis. Na het bepalen van de betekenis, visie en missie van je merk, is het tijd om de kernwaarden van je organisatie te ontdekken. Maar hoe ontdek je deze kernwaarden? Dat doe je aan de hand van een aantal fases:
Kernwaarden zijn opgesloten in je organisatie. Dat betekent dat je ze niet kunt creëren, maar dat je ze moet ontdekken. Dat ontdekken doe je met al je medewerkers, met klanten en overige bondgenoten. Zij kennen je merk namelijk het beste.
Om dat te doen begin je met het onderzoeken van de kernwaarden. Organiseer sessies met verschillende groepen klanten en medewerkers. Houd de groepen klein, met maximaal 20 personen, om er goede resultaten uit te behalen. Stel tijdens deze sessies vragen zoals:
Een facilitator die niet deelneemt aan het proces kan helpen om open en eerlijke antwoorden te krijgen. Dit kan iemand van intern zijn, maar meestal is een volledig externe facilitator beter. Dit zodat klanten en medewerkers open kunnen zijn. Door deze antwoorden te verzamelen, krijg je een goed beeld van de percepties en waarden die met je merk worden geassocieerd.
Kernwaarden-spellen
Het ontdekken van je kernwaarden heeft alles te maken met de persoonlijkheid van je merk. Deze kun je ontdekken in verschillende spelvormen. Een effectief spel is om een entiteit van je merk te creëren. Samen met de medewerkers en/of klanten bepaal je het geslacht, de eigenschappen, de karaktereigenschappen en de waarden van deze merkentiteit. Dit helpt om de kernwaarden van je merk concreet en tastbaar te maken.
Een goede les is om een er een stoel bij te zetten. Het merkteam beeld zich in dat de persoon die voor het merk staat op deze stoel zit. Zorg ervoor dat iedere deelnemer zich bewust blijft dat het gaat om het merk en niet over individuele medewerkers of de oprichter.
Kernwaarden- en werkwoorden-kaarten
Het proces kan in twee delen worden opgesplitst. Begin met onderzoeksvragen zonder voorbeelden, zodat deelnemers vrij kunnen nadenken. In het tweede deel gebruik je kernwaarden- en werkwoordenkaarten. Laat de deelnemers de kaarten kiezen die het beste bij het merk passen. Door werkwoorden te combineren met kernwaarden, ontstaan krachtige kernwaarden die goed bij de organisatie passen.
Uit alle verschillende kernwaardensessies en spellen ontstaat een longlist aan verschillende kernwaarden. In sommige gevallen kan dit oplopen tot 25 kernwaarden. Dit zijn er natuurlijk te veel, maar het is belangrijk om eerst een lange lijst te hebben. Hierdoor weet je wat er tijdens iedere sessie is benoemd en wat dus van belang is voor je merk.
Van deze longlist kun je kijken of er kernwaarden zijn die bij elkaar horen. Welke kun je groeperen, zodat er minder kernwaarden overblijven?
Het proces zoals beschreven in fase 2 kan een aantal keer worden herhaald. Uiteindelijk bepaal je samen met een kernteam welke kernwaarden er écht essentieel zijn voor je merk. Deel deze met de deelnemers aan de kernwaardensessies. Hierdoor zorg je dat er verbondenheid blijft en dat mensen zich betrokken voelen bij de uitkomst. Daarbij zorgt het ervoor dat je daarmee kunt aantonen dat je de mensen goed begrepen hebt.
In het boek ‘Schrijf eens even normaal joh!’ hebben Rick Evers en Willem Verdaasdonk het over kernwaarden. Daarin hebben zij een test opgenomen, de zogeheten MENEBVN-test. Om de kernwaarden te controleren kun je deze test doen. Het staat namelijk voor Moest Er Nog Eens Bijkomen Van Niet. Plak achter iedere kernwaarde deze zin. Wanneer deze zin resoneert weet je dat de kernwaarde niet goed is. Een bank die zegt betrouwbaar te zijn? Moest er nog eens bij komen van niet zeg! Meer hierover lees je in het artikel Vanzelfsprekendheid is killing – Lessen voor positionering.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het tot leven brengen van kernwaarden in je organisatie is essentieel om een sterke merkpersoonlijkheid en een hechte, betrokken werkomgeving te creëren. Kernwaarden hebben geen zin wanneer ze niet geleefd worden. Om de kernwaarden in je organisatie te implementeren doorloop je de volgende stappen:
In het vorige deel van dit artikel hebben we het gehad over de manier waarop je de kernwaarden ontdekt. Voordat je aan de slag gaat met de implementatie ervan, is het essentieel dat je de kernwaarden kent en dat je weet waarvoor de kernwaarden staan. Zorg er ook voor dat je de MENEBVN-test hebt gedaan.
Als je de kernwaarden hebt bepaald, leven ze nog niet echt in de organisatie. Daarvoor ga je workshops organiseren over deze kernwaarden. Workshops zijn cruciaal om kernwaarden tot leven te brengen. Zo kun je over iedere kernwaarde een workshop houden. Medewerkers gaan aan de slag door moodboards te maken over de kernwaarden. Bij iedere afbeelding of tekening moeten ze een verhaal uit de praktijk vertellen, wat hen geïnspireerd heeft over deze kernwaarde. Organiseer daarnaast sessies waarin teams aan de hand van klantcases oplossingen bedenken op basis van de kernwaarden. Dit helpt medewerkers te begrijpen hoe kernwaarden in de praktijk worden toegepast.
De verhalen uit deze sessies kun je laten opschrijven en in een magazine-vorm of laten filmen en in video-vorm uitgeven om de kernwaarde als organisatie nog meer te verkennen.
Kernwaarden zijn richtlijnen voor het gedrag van elke medewerker. Organiseer sessies waarin medewerkers ontdekken wat deze waarden betekenen op team- en individueel niveau. Creëer een buddysysteem waarin medewerkers elkaar helpen om de kernwaarden te belichamen. Leiders in de organisatie moeten hierin een voorbeeldrol spelen door medewerkers te coachen en te faciliteren bij het integreren van de kernwaarden in hun dagelijkse werk. In deze fase gaat het over het geven van handvatten om de richtlijnen toe te kunnen passen en daarmee de kernwaarden te belichamen.
Voor een succesvolle implementatie moeten kernwaarden worden verankerd in het beleid van de organisatie. Dit betekent praktisch beleid dat medewerkers ondersteunt bij het naleven van de kernwaarden. Integreer de kernwaarden in contracten, HRM-instrumenten, inwerkprogramma’s en andere bedrijfsprocessen. Zorg ervoor dat de randvoorwaarden aanwezig zijn om deze waarden te kunnen naleven. Het kan betekenen dat sommige medewerkers niet meer passen bij de waarden van het bedrijf. Dan zijn de kernwaarden goed geformuleerd en doorleeft. Zij zullen op zoek gaan naar een plek waar hun waarden beter matchen. Daartegenover staat dat je organisatie nieuwe medewerkers weet aan te trekken die helemaal passen bij de kernwaarden. Helemaal wanneer je de werving inricht op basis van de kernwaarden.
Kernwaarden is een krachtig instrument om het merk door de medewerkers te laten beleven. Het is de manier waarop de merkbelofte van het merk waar kan worden gemaakt. Wil je meer weten over het bouwen van een sterk merk? Download dan het heldenmerk-pakket en doorloop de gehele merkreis.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: