Oké, één echt goed voorbeeld dan. Olie- en gastransportschepen van Anthony Veder varen de hele oceaan over. Explosiegevaar dus. Er is niet op elk schip een technische ingenieur aanwezig, daar is geen geld of menskracht voor. Dus wanneer er iets fout gaat, dan is dat niet ‘ff-tjes’ opgelost. Sterker nog, ze maakten vroeger dan een foto van het probleem met een beschrijving. Deze werd via satellietverbinding naar ingenieurs op het land gestuurd. Die hadden dan vervolgens meer foto’s nodig, waarna ze dan ook nog moesten inbellen en uitleggen wat er precies moest gebeuren. Traag, moeizaam en mogelijk heel gevaarlijk.
Lumiad heeft dit ingenieus opgelost. Allereerst een infrastructuur gemaakt die stabiel is op een stalen schip midden op de oceaan. Signaalstoring was een grote stoorfactor, maar de techneuten vonden een oplossing. Daarna samen met een AR-brillen leverancier een datastroom gerealiseerd die via satellietverbinding mogelijk was. Je raadt het al, de ingenieur op het land en de bemanning op het schip doen allebei een brilletje op. Vervolgens tekent de ingenieur ‘gewoon’ uit wat ze moeten doen om het te repareren. Gelukverreikende levenstechnologie, weet je nog?