Het belang van een sterke visie voor een klein bedrijf met minder dan 100 medewerkers
Heb je ooit nagedacht over waarom sommige kleine bedrijven het maken en anderen niet? Het antwoord ligt vaak in een sterke visie en missie. Dat klinkt misschien als iets voor grote bedrijven met dure marketingteams, maar niets is minder waar. Ook voor bedrijven met minder dan 100 medewerkers is een duidelijke visie superbelangrijk. In dit artikel lees je waarom dat zo is.
Wat is een visie eigenlijk?
De visie is het droombeeld wat je merk heeft. Daarmee is het de kijk van je merk op de wereld. Je schets daarmee het gezamenlijke ambitieuze beeld van je merk op de omgeving, de markt of de gehele wereld. Het publiek – je (toekomstige) medewerkers, je (toekomstige) klanten, bondgenoten en andere partners – kunnen zich aan deze gezamenlijke ambitie vasthouden en optrekken.
Wat is de missie?
Waar de visie een droombeeld geeft, is de missie de grote opdracht die je daarin te doen hebt. Het geeft de rol van je organisatie in dit droombeeld aan en concretiseert de visie. Je moet daarmee kunnen zeggen mission accomplished. Deze missie werkt als het kompas van je organisatie. Het geeft de richting aan waar je als merk naar toegaat. Vergelijk het met een roadtrip zonder kaart of navigatie. Je hebt geen idee waar je naartoe gaat, en uiteindelijk rijd je maar wat rond.
Waarom zijn de visie en missie belangrijk?
Nu komen we tot de kern van dit artikel. Waarom zijn de visie en missie zo belangrijk voor een klein bedrijf? Het grote gros van de bedrijven die heeft de visie en missie niet zo geformuleerd dat ze ernaar gaan handelen. Dit is een gemiste kans. Want juist voor de relatief kleine bedrijven heeft het een groot belang. Hieronder een zestal punten om dit te benadrukken.
1. Duidelijke richting
Met een visie en missie weet iedereen binnen het bedrijf waar ze naartoe werken. Het geeft richting en zorgt ervoor dat iedereen op dezelfde lijn zit. Als iedereen weet wat de missie is, kan er effectiever samengewerkt worden. Deze richting heeft veel effect op verschillende gebieden, lees daarvoor vooral verder.
2. Consistentie in communicatie
Met een duidelijke richting door de visie en missie krijg je consistentie in de communicatie van je merk. Of je nu intern of extern communiceert, met je visie en missie communiceer je altijd consistent. En dat is de basis voor herkenning van klanten, medewerkers en bondgenoten.
3. Motivatie en betrokkenheid
Een inspirerende visie motiveert. Mensen willen graag ergens bij horen dat groter is dan henzelf. Als jullie als merk een duidelijke, inspirerende visie hebt gekoppeld aan een krachtige missie, dan zullen je medewerkers zich meer betrokken voelen. Ze zien dan niet alleen een baan, maar een missie. Daarbij zullen ze net dat stapje meer zetten, omdat ze bijdragen aan een groter geheel.
Jan-Paul de Beer, toenmalig CEO van SpringLab verwoordde dit mooi: ‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’
“Deze idealen zijn de kern om succesvol te zijn. Niet alleen voor je eigen portemonnee, maar voor het bereiken van je missie.”
4. Besluitvorming
Elke dag moet je keuzes maken. Met een missie wordt dat een stuk makkelijker. Je kunt je afvragen: “Brengt deze beslissing ons dichter bij onze missie?” Zo ja, doen! Zo nee, laten. Het werkt als een kompas. En dat maakt het werken een stuk makkelijker. Voor jou, maar helemaal voor je medewerkers. Als je medewerkers je merk leven, dan heb je een duidelijk richting. Je merk is daarmee een gids voor het handelen van de organisatie.
5. Aantrekkelijker voor medewerker en klant
Voor iedere organisatie is het vinden van nieuwe medewerkers een flink karwei, dat zal voor jullie organisatie niet anders zijn. Meer dan 60 procent van de medewerkers vindt het belangrijk dat een bedrijf een bijdrage aan de samenleving heeft (Bron: Inspirerende 40 2023). Met een duidelijke richting door een visie en missie ben je aantrekkelijker voor potentiële medewerkers. En ook gelijk aantrekkelijker voor klanten.
6. Betere resultaten
Uit diverse onderzoeken blijkt dat bedrijven die opereren vanuit oprechte idealen en authenticiteit succesvoller zijn. Dat resulteert in een loyaler klantenbestand, minder verloop van personeel, het kunnen vinden van de juiste medewerkers, meer winst (dus meer impact), etc. Door een duidelijke visie te bepalen werk je vanuit de juiste idealen. Deze idealen zijn de kern om succesvol te zijn. Niet alleen voor je eigen portemonnee, maar voor het bereiken van je missie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Een voorbeeld uit de praktijk
Een mooi voorbeeld hiervan is het bedrijf GOsensit. Het bedrijf deed jarenlang allerlei IT-projecten en werkzaamheden. Toen er een compagnon bij de oprichter kwam, besloten ze om te kijken naar hun visie en missie.
Deze werd heel duidelijk: ICT leveren zonder gedoe. Dit door ICT uit te besteden aan de externe ICT-afdeling van GOsensit. Dit concept hebben ze volledig uitgewerkt. Het gaf richting aan hun communicatiekanalen zoals de website, aan het aantrekken van nieuw personeel en het gevonden worden door de juiste klanten. Door een duidelijke richting wat ze wel deden en wat niet, zijn ze de laatste jaren gegroeid. In omzet, in medewerkers en in impact.
Hoe creëer je een sterke visie en missie?
De visie en missie zijn een onderdeel van de merkreis. Dit is een chronologische reis die je doorloopt om een sterk merk te bouwen. Dit sterke merk begint bij het vinden van de betekenis. Dit is de kernideologie van je merk, die nooit meer verandert. Deze is er dus al, maar moet vaak nog omhoog gehaald worden. De betekenis zit vaak dik verstopt in een donker hoekje.
De tweede halte van de merkreis is het ontwikkelen van de visie en missie. Hoe je de visie ontwikkelt lees je in het artikel Ontwikkel een heldere visie. Het ontwikkelen van de missie lees je in het artikel Formuleer je heldenmissie. Of download het Heldenmerk-pakket om de gehele merkreis te doorlopen.
Tijd om aan de slag te gaan
Een sterke visie en missie kan het verschil maken tussen ronddwalen en doelgericht groeien. Dus, waar wacht je nog op? Ga met je merkteam aan de slag met het ontwikkelen van de betekenis, de visie en de missie. Doorloop de gehele merkreis om het merk ook in de organisatie te laten leven. Voor je het weet, werk je niet alleen aan een bedrijf, maar aan een droom die iedereen deelt.
Het belang van een sterke visie voor een klein bedrijf met minder dan 100 medewerkers
Heb je ooit nagedacht over waarom sommige kleine bedrijven het maken en anderen niet? Het antwoord ligt vaak in een sterke visie en missie. Dat klinkt misschien als iets voor grote bedrijven met dure marketingteams, maar niets is minder waar. Ook voor bedrijven met minder dan 100 medewerkers is een duidelijke visie superbelangrijk. In dit artikel lees je waarom dat zo is.
Wat is een visie eigenlijk?
De visie is het droombeeld wat je merk heeft. Daarmee is het de kijk van je merk op de wereld. Je schets daarmee het gezamenlijke ambitieuze beeld van je merk op de omgeving, de markt of de gehele wereld. Het publiek – je (toekomstige) medewerkers, je (toekomstige) klanten, bondgenoten en andere partners – kunnen zich aan deze gezamenlijke ambitie vasthouden en optrekken.
Wat is de missie?
Waar de visie een droombeeld geeft, is de missie de grote opdracht die je daarin te doen hebt. Het geeft de rol van je organisatie in dit droombeeld aan en concretiseert de visie. Je moet daarmee kunnen zeggen mission accomplished. Deze missie werkt als het kompas van je organisatie. Het geeft de richting aan waar je als merk naar toegaat. Vergelijk het met een roadtrip zonder kaart of navigatie. Je hebt geen idee waar je naartoe gaat, en uiteindelijk rijd je maar wat rond.
Waarom zijn de visie en missie belangrijk?
Nu komen we tot de kern van dit artikel. Waarom zijn de visie en missie zo belangrijk voor een klein bedrijf? Het grote gros van de bedrijven die heeft de visie en missie niet zo geformuleerd dat ze ernaar gaan handelen. Dit is een gemiste kans. Want juist voor de relatief kleine bedrijven heeft het een groot belang. Hieronder een zestal punten om dit te benadrukken.
1. Duidelijke richting
Met een visie en missie weet iedereen binnen het bedrijf waar ze naartoe werken. Het geeft richting en zorgt ervoor dat iedereen op dezelfde lijn zit. Als iedereen weet wat de missie is, kan er effectiever samengewerkt worden. Deze richting heeft veel effect op verschillende gebieden, lees daarvoor vooral verder.
2. Consistentie in communicatie
Met een duidelijke richting door de visie en missie krijg je consistentie in de communicatie van je merk. Of je nu intern of extern communiceert, met je visie en missie communiceer je altijd consistent. En dat is de basis voor herkenning van klanten, medewerkers en bondgenoten.
3. Motivatie en betrokkenheid
Een inspirerende visie motiveert. Mensen willen graag ergens bij horen dat groter is dan henzelf. Als jullie als merk een duidelijke, inspirerende visie hebt gekoppeld aan een krachtige missie, dan zullen je medewerkers zich meer betrokken voelen. Ze zien dan niet alleen een baan, maar een missie. Daarbij zullen ze net dat stapje meer zetten, omdat ze bijdragen aan een groter geheel.
Jan-Paul de Beer, toenmalig CEO van SpringLab verwoordde dit mooi: ‘Zo’n 95 procent van onze medewerkers werkt bij ons omdat ze intrinsiek willen meewerken aan het bereiken van onze missie: het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot.’
“Deze idealen zijn de kern om succesvol te zijn. Niet alleen voor je eigen portemonnee, maar voor het bereiken van je missie.”
4. Besluitvorming
Elke dag moet je keuzes maken. Met een missie wordt dat een stuk makkelijker. Je kunt je afvragen: “Brengt deze beslissing ons dichter bij onze missie?” Zo ja, doen! Zo nee, laten. Het werkt als een kompas. En dat maakt het werken een stuk makkelijker. Voor jou, maar helemaal voor je medewerkers. Als je medewerkers je merk leven, dan heb je een duidelijk richting. Je merk is daarmee een gids voor het handelen van de organisatie.
5. Aantrekkelijker voor medewerker en klant
Voor iedere organisatie is het vinden van nieuwe medewerkers een flink karwei, dat zal voor jullie organisatie niet anders zijn. Meer dan 60 procent van de medewerkers vindt het belangrijk dat een bedrijf een bijdrage aan de samenleving heeft (Bron: Inspirerende 40 2023). Met een duidelijke richting door een visie en missie ben je aantrekkelijker voor potentiële medewerkers. En ook gelijk aantrekkelijker voor klanten.
6. Betere resultaten
Uit diverse onderzoeken blijkt dat bedrijven die opereren vanuit oprechte idealen en authenticiteit succesvoller zijn. Dat resulteert in een loyaler klantenbestand, minder verloop van personeel, het kunnen vinden van de juiste medewerkers, meer winst (dus meer impact), etc. Door een duidelijke visie te bepalen werk je vanuit de juiste idealen. Deze idealen zijn de kern om succesvol te zijn. Niet alleen voor je eigen portemonnee, maar voor het bereiken van je missie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Een voorbeeld uit de praktijk
Een mooi voorbeeld hiervan is het bedrijf GOsensit. Het bedrijf deed jarenlang allerlei IT-projecten en werkzaamheden. Toen er een compagnon bij de oprichter kwam, besloten ze om te kijken naar hun visie en missie.
Deze werd heel duidelijk: ICT leveren zonder gedoe. Dit door ICT uit te besteden aan de externe ICT-afdeling van GOsensit. Dit concept hebben ze volledig uitgewerkt. Het gaf richting aan hun communicatiekanalen zoals de website, aan het aantrekken van nieuw personeel en het gevonden worden door de juiste klanten. Door een duidelijke richting wat ze wel deden en wat niet, zijn ze de laatste jaren gegroeid. In omzet, in medewerkers en in impact.
Hoe creëer je een sterke visie en missie?
De visie en missie zijn een onderdeel van de merkreis. Dit is een chronologische reis die je doorloopt om een sterk merk te bouwen. Dit sterke merk begint bij het vinden van de betekenis. Dit is de kernideologie van je merk, die nooit meer verandert. Deze is er dus al, maar moet vaak nog omhoog gehaald worden. De betekenis zit vaak dik verstopt in een donker hoekje.
De tweede halte van de merkreis is het ontwikkelen van de visie en missie. Hoe je de visie ontwikkelt lees je in het artikel Ontwikkel een heldere visie. Het ontwikkelen van de missie lees je in het artikel Formuleer je heldenmissie. Of download het Heldenmerk-pakket om de gehele merkreis te doorlopen.
Tijd om aan de slag te gaan
Een sterke visie en missie kan het verschil maken tussen ronddwalen en doelgericht groeien. Dus, waar wacht je nog op? Ga met je merkteam aan de slag met het ontwikkelen van de betekenis, de visie en de missie. Doorloop de gehele merkreis om het merk ook in de organisatie te laten leven. Voor je het weet, werk je niet alleen aan een bedrijf, maar aan een droom die iedereen deelt.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.