Merketing, waar HR en marketing samensmelten
De afdelingen Human Resources (HR) en Marketing worden vaak als twee aparte afdelingen gezien. Maar in de huidige tijd merken we dat deze afdelingen steeds meer naar elkaar groeien. De wereld van marketing verandert, maar die van HR ook. En de basis is altijd het merk. Daarom praten wij over merketing. Hoe dit precies zit leggen we in dit artikel uit.
Het merk als basis
Wat je ook doet met je bedrijf, organisatie, instelling of stichting. Alles doe je vanuit een kern: de betekenis. Dat is datgene wat je merk drijft en een ideologie die niet meer verandert. Deze kern wordt verder uitgewerkt in een visie en missie, die het kompas voor de gehele organisatie zijn. Daarmee is de missie de grote opdracht die je als organisatie te doen hebt. Je kunt alles wat je als organisatie vervolgens doet afstemmen op de missie. Draagt keuze y bij aan de missie? Nee, dan moeten we het niet doen. Draagt product x bij aan de missie? Nee, dan zullen we deze moeten saneren. Daarmee is het merk de basis voor het handelen van de gehele organisatie.

Marketing is HR: uitdragen van merkwaarden
Er is iets vreemds met marketing aan de hand. Want marketing is niets anders dan het vertellen van het merkverhaal. Daarom is marketing wat ons betreft ook geen aparte afdeling, maar een integraal proces dat op ieder haar of zijn bordje terecht komt.
Als we het hebben over het aantrekken en behouden van talent, dan heeft marketing een belangrijke functie. Het merkverhaal staat namelijk centraal in het handelen van de organisatie. Doordat een organisatie duidelijk weet waar ze voor staan, kan het duidelijk worden doorgevoerd in alle dagelijkse zaken. De medewerkers handelen hierna en voelen zich betrokken bij het merk. De kans dat ze daardoor langer blijven werken is groot. Zonder een helder merkverhaal (lees: marketing) en de juiste merkwaarden voelen medewerkers zich niet betrokken bij de organisatie.
Bij het aantrekken van nieuwe medewerkers draag je ook de merkwaarden uit. Niets anders dan wat HR doet. Er wordt nog te vaak een te mooi beeld geschetst door een marketingafdeling van hoe leuk werken voor de organisatie is. In de praktijk is dit beeld veel minder mooi, waardoor veel van deze talenten direct weer verder kijken naar een volgende werkgever.
Wanneer het merkverhaal niet wordt waargemaakt, heb je er niets aan. Zowel marketing als HR dragen de merkwaarden uit én maken daarmee de merkbelofte (of werkbelofte zo je wilt) uit.
“Merkambassadeurs dragen op ieder moment de waarden van het merk uit en zullen anderen actief over je merk vertellen.”
HR is marketing: medewerkers als merkambassadeurs
Net als dat marketing bijna hetzelfde is als HR, kun je het andersom ook zeggen. Het merkverhaal en de merkwaarden moeten goed worden uitgedragen, om succesvol te zijn. Het merkverhaal (en daarmee dus het marketingverhaal) wordt versterkt door medewerkers die de merkwaarden begrijpen en uitdragen. Zij snappen wie het merk is en handelen hier dan ook na.
Deze medewerkers helpen om het merkverhaal waar te maken. Zij zorgen ervoor dat klanten daadwerkelijk ervaren wat er naar buiten toe wordt verteld. Dit is essentieel om als merk te groeien, op welke manier je ook wilt groeien.
Deze medewerkers worden daarmee merkambassadeurs. Zij dragen op ieder moment de waarden van het merk uit en zullen anderen actief over je merk vertellen. Omdat ze trots zijn dat ze bij het merk werken en meehelpen aan het bereiken van de missie van de organisatie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Van marketing naar merketing
Waar HR en marketing bij elkaar komen noemen we ook wel interne marketing. Met een mooi woord noemen ze het ook wel internal branding. Met andere woorden is interne marketing het intern laden van je merk, zodat iedere medewerker het merk kent, ervaart, beleeft en uitdraagt op dagelijks niveau.
Daarom geloven we dat we van het ouderwetse marketing naar merketing moeten gaan. Met een ‘e’ dus. Marketing staat voor veel mensen voor schimmige trucjes om mensen te verleiden om iets te kopen wat je op dat moment eigenlijk niet nodig hebt. Die marketing is niet langer meer houdbaar op lange termijn.
Merketing gaat over het vermarkten van het betekenisvolle merk. Om anderen te inspireren om goed te zijn voor de omgeving en mensen mee te nemen in je missie. Merketing gaat over het starten van een beweging en het creëren van fans, ook al worden het niet direct klanten. Daarmee transformeren marketeers ook naar merketeers. Een merketeer zijn medewerkers die het merk op zielsniveau begrijpen. Zij doorleven het merkverhaal, zijn ermee verbonden en dragen dit actief uit. Onafhankelijk van welke functie je hebt.
We geven vaak het voorbeeld van de grote blauwe webshop die mensen een glimlach wil bezorgen. Wanneer mensen die voor dat merk werken, het merk niet snappen, dan zal het merk een slecht imago krijgen en niet meer zoveel fans hebben als ze vandaag hebben. Dat betekent dat iedereen een merketeer moet zijn. Die gene die de pakketjes inpakt, tot de mensen aan de telefoon tot aan de developers. Zij snappen waar het merk voor staat en wat het voor hun op dagelijkse basis betekent en daarmee ook voor de klant.
Lees ook: Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten
Employer Branding
De bijna samensmelting tussen HR en marketing komt het mooiste aan bod bij de term employer branding. Letterlijk het vermarkten van je werkgeversmerk. Employer Branding is de laatste jaren flink gegroeid, nadat er een krapte ontstond op de arbeidsmarkt. Marketingbedrijven sprongen hierop in, door organisaties te helpen met het binnenbrengen van nieuwe medewerkers. Dat is het oude marketing: We roepen een verhaal en trekken daarmee mensen aan.
Employer Branding is het vermarkten van je merk, door het merk te doorleven in de organisatie. Alles wat je roept, moet ook daadwerkelijk waargemaakt worden.
De beste manier om nieuwe medewerkers te krijgen, zijn nog steeds de merkambassadeurs die nieuwe medewerkers spotten en warm maken om samen te werken aan de missie van het bedrijf.
Zet in op een sterk merk
HR en marketing hebben allebei een belangrijke rol in het behalen van de missie. Het zijn nog steeds aparte disciplines, maar zijn sterk verbonden met elkaar. Sterker dan het nu in veel organisaties is. Het allerbelangrijkste wat we in dit artikel willen meegeven is dat je in moet zetten om een sterk en betekenisvolmerk te maken. Dit sterke merk staat ergens voor (betekenis) en ergens op weg naar toe (missie) om echte impact te maken. En het worden van een sterk merk, zorgt ervoor dat iedereen op één lijn komt te zitten en veel beter snapt hoe ze moeten samenwerken.
Meer weten over het bouwen van een sterk merk? Download het heldenmerk-pakket en ontvang de theoretische basis en praktische oefeningen om het direct in de praktijk te brengen.
Merketing, waar HR en marketing samensmelten

De afdelingen Human Resources (HR) en Marketing worden vaak als twee aparte afdelingen gezien. Maar in de huidige tijd merken we dat deze afdelingen steeds meer naar elkaar groeien. De wereld van marketing verandert, maar die van HR ook. En de basis is altijd het merk. Daarom praten wij over merketing. Hoe dit precies zit leggen we in dit artikel uit.
Het merk als basis
Wat je ook doet met je bedrijf, organisatie, instelling of stichting. Alles doe je vanuit een kern: de betekenis. Dat is datgene wat je merk drijft en een ideologie die niet meer verandert. Deze kern wordt verder uitgewerkt in een visie en missie, die het kompas voor de gehele organisatie zijn. Daarmee is de missie de grote opdracht die je als organisatie te doen hebt. Je kunt alles wat je als organisatie vervolgens doet afstemmen op de missie. Draagt keuze y bij aan de missie? Nee, dan moeten we het niet doen. Draagt product x bij aan de missie? Nee, dan zullen we deze moeten saneren. Daarmee is het merk de basis voor het handelen van de gehele organisatie.

Marketing is HR: uitdragen van merkwaarden
Er is iets vreemds met marketing aan de hand. Want marketing is niets anders dan het vertellen van het merkverhaal. Daarom is marketing wat ons betreft ook geen aparte afdeling, maar een integraal proces dat op ieder haar of zijn bordje terecht komt.
Als we het hebben over het aantrekken en behouden van talent, dan heeft marketing een belangrijke functie. Het merkverhaal staat namelijk centraal in het handelen van de organisatie. Doordat een organisatie duidelijk weet waar ze voor staan, kan het duidelijk worden doorgevoerd in alle dagelijkse zaken. De medewerkers handelen hierna en voelen zich betrokken bij het merk. De kans dat ze daardoor langer blijven werken is groot. Zonder een helder merkverhaal (lees: marketing) en de juiste merkwaarden voelen medewerkers zich niet betrokken bij de organisatie.
Bij het aantrekken van nieuwe medewerkers draag je ook de merkwaarden uit. Niets anders dan wat HR doet. Er wordt nog te vaak een te mooi beeld geschetst door een marketingafdeling van hoe leuk werken voor de organisatie is. In de praktijk is dit beeld veel minder mooi, waardoor veel van deze talenten direct weer verder kijken naar een volgende werkgever.
Wanneer het merkverhaal niet wordt waargemaakt, heb je er niets aan. Zowel marketing als HR dragen de merkwaarden uit én maken daarmee de merkbelofte (of werkbelofte zo je wilt) uit.
“Merkambassadeurs dragen op ieder moment de waarden van het merk uit en zullen anderen actief over je merk vertellen.”
HR is marketing: medewerkers als merkambassadeurs
Net als dat marketing bijna hetzelfde is als HR, kun je het andersom ook zeggen. Het merkverhaal en de merkwaarden moeten goed worden uitgedragen, om succesvol te zijn. Het merkverhaal (en daarmee dus het marketingverhaal) wordt versterkt door medewerkers die de merkwaarden begrijpen en uitdragen. Zij snappen wie het merk is en handelen hier dan ook na.
Deze medewerkers helpen om het merkverhaal waar te maken. Zij zorgen ervoor dat klanten daadwerkelijk ervaren wat er naar buiten toe wordt verteld. Dit is essentieel om als merk te groeien, op welke manier je ook wilt groeien.
Deze medewerkers worden daarmee merkambassadeurs. Zij dragen op ieder moment de waarden van het merk uit en zullen anderen actief over je merk vertellen. Omdat ze trots zijn dat ze bij het merk werken en meehelpen aan het bereiken van de missie van de organisatie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Van marketing naar merketing
Waar HR en marketing bij elkaar komen noemen we ook wel interne marketing. Met een mooi woord noemen ze het ook wel internal branding. Met andere woorden is interne marketing het intern laden van je merk, zodat iedere medewerker het merk kent, ervaart, beleeft en uitdraagt op dagelijks niveau.
Daarom geloven we dat we van het ouderwetse marketing naar merketing moeten gaan. Met een ‘e’ dus. Marketing staat voor veel mensen voor schimmige trucjes om mensen te verleiden om iets te kopen wat je op dat moment eigenlijk niet nodig hebt. Die marketing is niet langer meer houdbaar op lange termijn.
Merketing gaat over het vermarkten van het betekenisvolle merk. Om anderen te inspireren om goed te zijn voor de omgeving en mensen mee te nemen in je missie. Merketing gaat over het starten van een beweging en het creëren van fans, ook al worden het niet direct klanten. Daarmee transformeren marketeers ook naar merketeers. Een merketeer zijn medewerkers die het merk op zielsniveau begrijpen. Zij doorleven het merkverhaal, zijn ermee verbonden en dragen dit actief uit. Onafhankelijk van welke functie je hebt.
We geven vaak het voorbeeld van de grote blauwe webshop die mensen een glimlach wil bezorgen. Wanneer mensen die voor dat merk werken, het merk niet snappen, dan zal het merk een slecht imago krijgen en niet meer zoveel fans hebben als ze vandaag hebben. Dat betekent dat iedereen een merketeer moet zijn. Die gene die de pakketjes inpakt, tot de mensen aan de telefoon tot aan de developers. Zij snappen waar het merk voor staat en wat het voor hun op dagelijkse basis betekent en daarmee ook voor de klant.
Lees ook: Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten
Employer Branding
De bijna samensmelting tussen HR en marketing komt het mooiste aan bod bij de term employer branding. Letterlijk het vermarkten van je werkgeversmerk. Employer Branding is de laatste jaren flink gegroeid, nadat er een krapte ontstond op de arbeidsmarkt. Marketingbedrijven sprongen hierop in, door organisaties te helpen met het binnenbrengen van nieuwe medewerkers. Dat is het oude marketing: We roepen een verhaal en trekken daarmee mensen aan.
Employer Branding is het vermarkten van je merk, door het merk te doorleven in de organisatie. Alles wat je roept, moet ook daadwerkelijk waargemaakt worden.
De beste manier om nieuwe medewerkers te krijgen, zijn nog steeds de merkambassadeurs die nieuwe medewerkers spotten en warm maken om samen te werken aan de missie van het bedrijf.
Zet in op een sterk merk
HR en marketing hebben allebei een belangrijke rol in het behalen van de missie. Het zijn nog steeds aparte disciplines, maar zijn sterk verbonden met elkaar. Sterker dan het nu in veel organisaties is. Het allerbelangrijkste wat we in dit artikel willen meegeven is dat je in moet zetten om een sterk en betekenisvolmerk te maken. Dit sterke merk staat ergens voor (betekenis) en ergens op weg naar toe (missie) om echte impact te maken. En het worden van een sterk merk, zorgt ervoor dat iedereen op één lijn komt te zitten en veel beter snapt hoe ze moeten samenwerken.
Meer weten over het bouwen van een sterk merk? Download het heldenmerk-pakket en ontvang de theoretische basis en praktische oefeningen om het direct in de praktijk te brengen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.