Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Sociaal Ondernemen en marketing is vaak een combinatie die vraagtekens doet opwaaien. Een commerciële partij als Tony’s Chocolonely krijgt steeds meer kritiek, omdat ze zo commercieel zijn, maar is dat terecht? Marketing is natuurlijk de laatste jaren enorm ziek gebleken, omdat het vooral staat voor het misleiden van klanten voor eigen gewin. Maar marketing is veel meer dan dat, maar hoe doe je dat marketing op een ethische manier?
Marketing is ziek, dat is wat wij denken. Er zijn veel marketeers die allerlei trucjes uit de kast trekken om klanten te misleiden en met slechte producten en diensten klanten overhalen om toch geld te betalen zonder daar echte waarde voor terug te krijgen. Alles om de aandeelhouderswaarde te verhogen. Denk maar eens aan dat varkensvlees waar paardenvlees in verwerkt was. Om de winst te verhogen verkochten ze gewoon iets anders dan dat op de verpakking stond. Of denk maar eens aan het programma De Succesfactor. Normaal gesproken zijn er bij een award-verkiezing een aantal categorieën waar je in kunt winnen. Bij De Succesfactor ontwikkelden ze voor ieder bedrijf dat mee wilde doen een nieuwe categorie. Waarom zou je denken?
Winnaars moesten De Succesfactor betalen om ervoor te zorgen dat ze landelijke promotie kregen als winnaar van de Succesaward. Wat ze er uiteindelijk aan hadden? Compleet niks! Hoe dit werkte kun je terugkrijgen in het programma RamBam. Al deze marketing is enorme Bullshit!
Meer voorbeeld van Bullsh!t en Betekenis-marketing? Meld je aan voor de mailing!
“Dat laatste is precies wat (nieuwe) marketing inhoudt: het informeren en inspireren van klanten. “
Ethiek is volgens Wikipedia een morele filosofie of moraalwetenschap dat zich bezighoudt met kritische bezinning. Kortom: Met ethiek beoordeel je of een handeling goed of fout is. De laatste jaren is ethiek steeds meer op de agenda gekomen in de politiek en ook in het bedrijfsleven is ethiek steeds meer een normale meetlat geworden. Ethiek in marketing betekent eigenlijk vrij vertaald dat je bij iedere marketinguiting gaat nadenken of je daarmee de potentiële klant niet misleidt, maar informeert en inspireert.
En dat laatste is precies wat (nieuwe) marketing inhoudt: het informeren en inspireren van klanten. Wij noemen het marketing vanuit diepere betekenis. Bedrijven die vanuit diepere betekenis werken geven niet alleen betekenis voor het eigen merk en portemonnee, maar geven ook meer betekenis aan de omgeving. Dit kan zijn dat je de klantgerichtheid in je markt wil verhogen, een maatschappelijk probleem wil oplossen of de markt wil verduurzamen. Met andere woorden: Je neemt verantwoordelijkheid en werkt vanuit de identiteit van je merk!
Door vanuit een diepere betekenis te werken, zorg je voor een echt verhaal, voor een missie dat je wilt nastreven. Daarom is de marketing die je doet niet op een product of dienst gericht, maar op je missie. De producten en diensten vertellen het verhaal van jouw missie! Van Bullshit naar Betekenis dus!
De conclusie is eigenlijk heel simpel: Ethische marketing is eerlijke marketing. Marketing moet beginnen vanuit de basis van je merk: De betekenis van je merk. Dit is het belangrijkste ingrediënt voor je merkfundering. Als je vanuit deze basis werkt, werk je op een eerlijke manier en zorg je ervoor dat je verhaal eerlijk wordt verteld! En dat zorgt voor marketing op een ethische manier.
Sociaal Ondernemen en marketing is vaak een combinatie die vraagtekens doet opwaaien. Een commerciële partij als Tony’s Chocolonely krijgt steeds meer kritiek, omdat ze zo commercieel zijn, maar is dat terecht? Marketing is natuurlijk de laatste jaren enorm ziek gebleken, omdat het vooral staat voor het misleiden van klanten voor eigen gewin. Maar marketing is veel meer dan dat, maar hoe doe je dat marketing op een ethische manier?
Marketing is ziek, dat is wat wij denken. Er zijn veel marketeers die allerlei trucjes uit de kast trekken om klanten te misleiden en met slechte producten en diensten klanten overhalen om toch geld te betalen zonder daar echte waarde voor terug te krijgen. Alles om de aandeelhouderswaarde te verhogen. Denk maar eens aan dat varkensvlees waar paardenvlees in verwerkt was. Om de winst te verhogen verkochten ze gewoon iets anders dan dat op de verpakking stond. Of denk maar eens aan het programma De Succesfactor. Normaal gesproken zijn er bij een award-verkiezing een aantal categorieën waar je in kunt winnen. Bij De Succesfactor ontwikkelden ze voor ieder bedrijf dat mee wilde doen een nieuwe categorie. Waarom zou je denken?
Winnaars moesten De Succesfactor betalen om ervoor te zorgen dat ze landelijke promotie kregen als winnaar van de Succesaward. Wat ze er uiteindelijk aan hadden? Compleet niks! Hoe dit werkte kun je terugkrijgen in het programma RamBam. Al deze marketing is enorme Bullshit!
Meer voorbeeld van Bullsh!t en Betekenis-marketing? Meld je aan voor de mailing!
“Dat laatste is precies wat (nieuwe) marketing inhoudt: het informeren en inspireren van klanten. “
Ethiek is volgens Wikipedia een morele filosofie of moraalwetenschap dat zich bezighoudt met kritische bezinning. Kortom: Met ethiek beoordeel je of een handeling goed of fout is. De laatste jaren is ethiek steeds meer op de agenda gekomen in de politiek en ook in het bedrijfsleven is ethiek steeds meer een normale meetlat geworden. Ethiek in marketing betekent eigenlijk vrij vertaald dat je bij iedere marketinguiting gaat nadenken of je daarmee de potentiële klant niet misleidt, maar informeert en inspireert.
En dat laatste is precies wat (nieuwe) marketing inhoudt: het informeren en inspireren van klanten. Wij noemen het marketing vanuit diepere betekenis. Bedrijven die vanuit diepere betekenis werken geven niet alleen betekenis voor het eigen merk en portemonnee, maar geven ook meer betekenis aan de omgeving. Dit kan zijn dat je de klantgerichtheid in je markt wil verhogen, een maatschappelijk probleem wil oplossen of de markt wil verduurzamen. Met andere woorden: Je neemt verantwoordelijkheid en werkt vanuit de identiteit van je merk!
Door vanuit een diepere betekenis te werken, zorg je voor een echt verhaal, voor een missie dat je wilt nastreven. Daarom is de marketing die je doet niet op een product of dienst gericht, maar op je missie. De producten en diensten vertellen het verhaal van jouw missie! Van Bullshit naar Betekenis dus!
De conclusie is eigenlijk heel simpel: Ethische marketing is eerlijke marketing. Marketing moet beginnen vanuit de basis van je merk: De betekenis van je merk. Dit is het belangrijkste ingrediënt voor je merkfundering. Als je vanuit deze basis werkt, werk je op een eerlijke manier en zorg je ervoor dat je verhaal eerlijk wordt verteld! En dat zorgt voor marketing op een ethische manier.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.