Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Internal branding is een belangrijk proces om je merk te verankeren in je organisatie. Een merk bouwen is namelijk één, maar het doorleven is twee. In dit artikel ontvang je een vijftal voorbeelden over het toepassen van internal branding door andere bedrijven.
In een wereld waar complexiteit de norm was, koos Interpolis voor transparantie met hun ‘glashelder’ beleid, een strategie die eerst intern werd geladen voordat het naar buiten werd gebracht. Dit bracht een revolutie teweeg in zowel hun bedrijf als in de gehele sector. Het intern laden van het merk was essentieel om de branche volledig te veranderen.
Zo hebben zij de verzekeringspolissen ‘glashelder’ gemaakt. Het was tot die tijd gangbaar dat de polissen voor de gewone man onleesbaar zijn, om zichzelf in te dekken. Intern werd erop gehamerd dat medewerkers de conventie doorbraken door simpele taal te gebruiken.
De medewerkers hebben daarbij ook de producten begrijpelijk gemaakt. Glasheldere producten die door de medewerkers zelf zijn bedacht. Een ultiem voorbeeld van internal branding. Daarnaast werden de medewerkers gefaciliteerd en opgeleid om een schadeafhandeling met één gesprek af te handelen. Hierdoor werd het glasheldere verhaal een standaard voor de gehele markt.
In een tijd waar het plezier op de werkvloer verminderd was, kwam Simyo, een online telecomaanbieder en dochterbedrijf van KPN, met een innovatieve oplossing: de ‘Wall of Change’. Het doel was eenvoudig, maar krachtig: de tevredenheid en het geluk van hun medewerkers verbeteren door hun feedback serieus te nemen en concrete veranderingen te implementeren.
De eerste stap in deze revolutie was het herdefiniëren van de focus van het bedrijf naar drie hoofdthema’s:
Het team werd gereviseerd met een focus op kwaliteit boven kwantiteit. Daarbovenop kwam het paradepaardje: de ‘Wall of Change’. Een fysieke muur waar medewerkers hun suggesties en verbeterpunten konden plakken op post-its, gecategoriseerd in ‘willen we doen’, ‘werken we aan/gedaan’, en ‘niet te doen’. Het was meer dan een feedbacktool; het was een symbool van verandering, een teken dat elk individu in het bedrijf waarde heeft en dat hun stem gehoord wordt.
Dit initiatief resulteerde in veel ‘quick wins’; van het aanschaffen van goede bureaustoelen tot het verbeteren van websitefouten, waardoor niet alleen praktische problemen werden opgelost, maar ook het moreel werd verhoogd. Het gevoel echt gehoord te worden veranderde de sfeer drastisch en verbeterde de werkrelaties.
De ‘Wall of Change’ van Simyo staat als een getuigenis van het potentieel van actieve medewerkersbetrokkenheid en de kracht van verandering, waarbij een betrokken team niet alleen de werksfeer, maar ook de klantervaring aanzienlijk kan verbeteren. Een glansrijk voorbeeld voor ondernemers die streven naar een positieve en productieve werkomgeving. Meer hiervoor lees je in het artikel over Customer First.
Bij Rituals krijgen nieuwe medewerkers een warm en uniek welkom tijdens het Rituals Rootcamp, zo beschrijft Raymond Cloosterman in een artikel van De Ondernemer. In dit drie dagen durende programma worden ze meegenomen op een ware ontdekkingsreis door de geschiedenis van het bedrijf. Onderdeel hiervan is een fietstour langs alle kantoren waar het bedrijf ooit haar deuren opende, waarbij ze uit eerste hand verhalen horen over de uitdagingen en overwinningen van de beginjaren.
De oprichter van het bedrijf deelt persoonlijke herinneringen, zoals de enorme inspanningen die in het begin nodig waren om klanten te trekken. Hij beschrijft levendig de teleurstelling die gepaard ging met het zien verlaten van een klant zonder dat deze de juiste service had ontvangen. Een gevoel dat voortkwam uit het besef hoe hard er gewerkt werd om iedere klant naar binnen te krijgen.
Deze ervaringen dienen niet alleen als een stukje geschiedenis, maar ook als een waardevolle les. Het benadrukt de cruciale waarde van elke klant en het belang van uitzonderlijke service. Het is een belangrijk gedachtegoed dat het bedrijf erin wil hameren bij elke nieuwe generatie medewerkers, zodat zij met dezelfde passie en toewijding kunnen werken aan een voortdurend groeiende en bloeiende relatie met de klanten. Het bedrijf streeft ernaar dit belangrijke deel van hun ethos over te dragen, zodat het diepgeworteld blijft in de cultuur van Rituals.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het Parktheater in Eindhoven ging rond 2007 in transitie. De oude identiteit paste niet meer en ze gingen op zoek naar de kern van het merk. Dat resulteerde in ‘Raak Elkaar’. Om de transformatie intern te laden ontwikkelde ze een cultural scorecard. Een organisatiemodel dat de vijf krachten van het nieuwe Parktheater met elkaar verbind.
Voortdurend werd er naar nieuwe ideeën en invullingen gezocht om deze vijf krachten intern af te stemmen. Zo veranderde ook alle functienamen. Zo ging de naam van directeur naar die van beweegstrateeg. Niet om er leuke namen aan te hangen, maar juist om de medewerkers zelf een invulling te geven aan de scorecard. Medewerkers werden gestimuleerd om suggesties en ideeën te delen om intern een nieuwe balans te creëren. Dit werd allemaal bij elkaar gebracht op een groot bord, wat zij de ‘Wow Jones Index’ noemde. Een mooi voorbeeld hoe je de identiteit intern kunt laden.
Dit voorbeeld komt uit het boek Thought Leadership van Mignon van Halderen en Brandon Martens.
In 2013 zag het milieuvriendelijke wasmiddelmerk “Seepje” het levenslicht, geboren uit de visie van twee vrienden, Jasper en Melvin. Geïnspireerd door een Nepalese traditie van zeep maken met Sapindus-vruchtenschillen, brachten ze een revolutionair product op de Nederlandse en Belgische markt. Vandaag de dag is Seepje een begrip, verkrijgbaar in meer dan 1100 winkels, en blijven ze werken aan hun missie om een verschil te maken – voor consumenten, Nepalese boeren, sociale werkplaatsmedewerkers en voor onze planeet.
Op het kantoor van Seepje hangt een dashboard dat het team dagelijks herinnert aan hun betekenisvolle doelstellingen. Het toont het aantal gerealiseerde was- en poetsbeurten met Seepje-producten, het aantal gerecyclede melkflessen gebruikt voor hun verpakkingen, en nog veel meer duurzame initiatieven. “Het is een bron van inspiratie en motivatie, het stimuleert ons om continu te verbeteren,” deelt medeoprichter Jasper Gabrielse in de publicatie Impact Management van Avance Impact.
Het merk is ook bezig met het in kaart brengen van hun milieu-impact. Voorlopig onderzoek wijst uit dat het afvalwater van een Seepje-wasbeurt 85% schoner is dan dat van andere wasmiddelen, een bevinding die de toewijding van het merk aan duurzaamheid onderstreept. Seepje kijkt verder en heeft plannen om in de toekomst de impact op de levens van de boeren die bij hun productie betrokken zijn, te evalueren en verder te verbeteren. Ze blijven een voorbeeld van positieve verandering, met een visie die verder gaat dan commercieel succes alleen.
Bij het bouwen van merken denken we vaak aan de buitenkant. Mooie campagnes, nieuwe websites en een nieuw logo zijn bekende onderdelen waar snel aan gedacht wordt. Net zo belangrijk is de interne marketing, het laden van je merk in de organisatie. Dat laten bovenstaande voorbeelden mooi zien. Meer over het borgen van je merk in het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
Internal branding is een belangrijk proces om je merk te verankeren in je organisatie. Een merk bouwen is namelijk één, maar het doorleven is twee. In dit artikel ontvang je een vijftal voorbeelden over het toepassen van internal branding door andere bedrijven.
In een wereld waar complexiteit de norm was, koos Interpolis voor transparantie met hun ‘glashelder’ beleid, een strategie die eerst intern werd geladen voordat het naar buiten werd gebracht. Dit bracht een revolutie teweeg in zowel hun bedrijf als in de gehele sector. Het intern laden van het merk was essentieel om de branche volledig te veranderen.
Zo hebben zij de verzekeringspolissen ‘glashelder’ gemaakt. Het was tot die tijd gangbaar dat de polissen voor de gewone man onleesbaar zijn, om zichzelf in te dekken. Intern werd erop gehamerd dat medewerkers de conventie doorbraken door simpele taal te gebruiken.
De medewerkers hebben daarbij ook de producten begrijpelijk gemaakt. Glasheldere producten die door de medewerkers zelf zijn bedacht. Een ultiem voorbeeld van internal branding. Daarnaast werden de medewerkers gefaciliteerd en opgeleid om een schadeafhandeling met één gesprek af te handelen. Hierdoor werd het glasheldere verhaal een standaard voor de gehele markt.
In een tijd waar het plezier op de werkvloer verminderd was, kwam Simyo, een online telecomaanbieder en dochterbedrijf van KPN, met een innovatieve oplossing: de ‘Wall of Change’. Het doel was eenvoudig, maar krachtig: de tevredenheid en het geluk van hun medewerkers verbeteren door hun feedback serieus te nemen en concrete veranderingen te implementeren.
De eerste stap in deze revolutie was het herdefiniëren van de focus van het bedrijf naar drie hoofdthema’s:
Het team werd gereviseerd met een focus op kwaliteit boven kwantiteit. Daarbovenop kwam het paradepaardje: de ‘Wall of Change’. Een fysieke muur waar medewerkers hun suggesties en verbeterpunten konden plakken op post-its, gecategoriseerd in ‘willen we doen’, ‘werken we aan/gedaan’, en ‘niet te doen’. Het was meer dan een feedbacktool; het was een symbool van verandering, een teken dat elk individu in het bedrijf waarde heeft en dat hun stem gehoord wordt.
Dit initiatief resulteerde in veel ‘quick wins’; van het aanschaffen van goede bureaustoelen tot het verbeteren van websitefouten, waardoor niet alleen praktische problemen werden opgelost, maar ook het moreel werd verhoogd. Het gevoel echt gehoord te worden veranderde de sfeer drastisch en verbeterde de werkrelaties.
De ‘Wall of Change’ van Simyo staat als een getuigenis van het potentieel van actieve medewerkersbetrokkenheid en de kracht van verandering, waarbij een betrokken team niet alleen de werksfeer, maar ook de klantervaring aanzienlijk kan verbeteren. Een glansrijk voorbeeld voor ondernemers die streven naar een positieve en productieve werkomgeving. Meer hiervoor lees je in het artikel over Customer First.
Bij Rituals krijgen nieuwe medewerkers een warm en uniek welkom tijdens het Rituals Rootcamp, zo beschrijft Raymond Cloosterman in een artikel van De Ondernemer. In dit drie dagen durende programma worden ze meegenomen op een ware ontdekkingsreis door de geschiedenis van het bedrijf. Onderdeel hiervan is een fietstour langs alle kantoren waar het bedrijf ooit haar deuren opende, waarbij ze uit eerste hand verhalen horen over de uitdagingen en overwinningen van de beginjaren.
De oprichter van het bedrijf deelt persoonlijke herinneringen, zoals de enorme inspanningen die in het begin nodig waren om klanten te trekken. Hij beschrijft levendig de teleurstelling die gepaard ging met het zien verlaten van een klant zonder dat deze de juiste service had ontvangen. Een gevoel dat voortkwam uit het besef hoe hard er gewerkt werd om iedere klant naar binnen te krijgen.
Deze ervaringen dienen niet alleen als een stukje geschiedenis, maar ook als een waardevolle les. Het benadrukt de cruciale waarde van elke klant en het belang van uitzonderlijke service. Het is een belangrijk gedachtegoed dat het bedrijf erin wil hameren bij elke nieuwe generatie medewerkers, zodat zij met dezelfde passie en toewijding kunnen werken aan een voortdurend groeiende en bloeiende relatie met de klanten. Het bedrijf streeft ernaar dit belangrijke deel van hun ethos over te dragen, zodat het diepgeworteld blijft in de cultuur van Rituals.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het Parktheater in Eindhoven ging rond 2007 in transitie. De oude identiteit paste niet meer en ze gingen op zoek naar de kern van het merk. Dat resulteerde in ‘Raak Elkaar’. Om de transformatie intern te laden ontwikkelde ze een cultural scorecard. Een organisatiemodel dat de vijf krachten van het nieuwe Parktheater met elkaar verbind.
Voortdurend werd er naar nieuwe ideeën en invullingen gezocht om deze vijf krachten intern af te stemmen. Zo veranderde ook alle functienamen. Zo ging de naam van directeur naar die van beweegstrateeg. Niet om er leuke namen aan te hangen, maar juist om de medewerkers zelf een invulling te geven aan de scorecard. Medewerkers werden gestimuleerd om suggesties en ideeën te delen om intern een nieuwe balans te creëren. Dit werd allemaal bij elkaar gebracht op een groot bord, wat zij de ‘Wow Jones Index’ noemde. Een mooi voorbeeld hoe je de identiteit intern kunt laden.
Dit voorbeeld komt uit het boek Thought Leadership van Mignon van Halderen en Brandon Martens.
In 2013 zag het milieuvriendelijke wasmiddelmerk “Seepje” het levenslicht, geboren uit de visie van twee vrienden, Jasper en Melvin. Geïnspireerd door een Nepalese traditie van zeep maken met Sapindus-vruchtenschillen, brachten ze een revolutionair product op de Nederlandse en Belgische markt. Vandaag de dag is Seepje een begrip, verkrijgbaar in meer dan 1100 winkels, en blijven ze werken aan hun missie om een verschil te maken – voor consumenten, Nepalese boeren, sociale werkplaatsmedewerkers en voor onze planeet.
Op het kantoor van Seepje hangt een dashboard dat het team dagelijks herinnert aan hun betekenisvolle doelstellingen. Het toont het aantal gerealiseerde was- en poetsbeurten met Seepje-producten, het aantal gerecyclede melkflessen gebruikt voor hun verpakkingen, en nog veel meer duurzame initiatieven. “Het is een bron van inspiratie en motivatie, het stimuleert ons om continu te verbeteren,” deelt medeoprichter Jasper Gabrielse in de publicatie Impact Management van Avance Impact.
Het merk is ook bezig met het in kaart brengen van hun milieu-impact. Voorlopig onderzoek wijst uit dat het afvalwater van een Seepje-wasbeurt 85% schoner is dan dat van andere wasmiddelen, een bevinding die de toewijding van het merk aan duurzaamheid onderstreept. Seepje kijkt verder en heeft plannen om in de toekomst de impact op de levens van de boeren die bij hun productie betrokken zijn, te evalueren en verder te verbeteren. Ze blijven een voorbeeld van positieve verandering, met een visie die verder gaat dan commercieel succes alleen.
Bij het bouwen van merken denken we vaak aan de buitenkant. Mooie campagnes, nieuwe websites en een nieuw logo zijn bekende onderdelen waar snel aan gedacht wordt. Net zo belangrijk is de interne marketing, het laden van je merk in de organisatie. Dat laten bovenstaande voorbeelden mooi zien. Meer over het borgen van je merk in het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: