Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Te vaak wordt gedacht dat het activeren van je merk vooral is weggelegd richting de doelgroep en potentiële klanten. Het is net zo belangrijk (en misschien nog wel belangrijker) dat je het merk ook intern activeert. Want alleen gedreven medewerkers die de merkwaarden leven kunnen van échte waarde voor je (potentiële) klanten zijn. Het belang van interne merkactivatie mag dan ook niet onderschat worden.
De kern van iedere organisatie is de identiteit. De betekenis, visie en missie zijn van levensbelang. Zonder dat deze begrippen scherp zijn, kun je niet succesvol zijn als merk. Je missie fungeert daarbij als kompas, omdat het de grote en speciale opdracht is die je merk te doen heeft. Op basis van je grote missie bepaal je een routekaart met 4 tot 5 deelmissies waarmee je de grote missie opdeelt. Deze deelmissies vormen een belangrijk onderdeel van je strategie. Het is het plan om je missie te bereiken. Hoe dit precies zit lees je in het artikel van missie naar concrete acties.
Interne merkactivatie geeft je strategie verder vorm. Een strategie kan pas goed uitgevoerd worden wanneer je medewerkers weten wat je merk is en waarvoor het merk gaat. Als ze het belang van de strategie kennen, willen ze ook al hun tijd en energie hierop inzetten. Om dit punt te bereiken is het belangrijk dat het merk volledig wordt beleeft in de organisatie.
Merkactivatie onder het personeel noemen marketeers met een mooi woord: Internal Branding. Oftewel je laadt je merk intern om de beleving van de medewerkers te vergroten. Wij noemen het ook vaak dat je merketeers van je medewerkers wil maken. Merketeers zijn alle medewerkers die snappen waar het merk voor staat én dit verhaal kunt overbrengen op anderen. In woord en daad. Merketing is daarmee een vakgebied dat afdeling overstijgend is. Niet alleen iets voor de marketing of communicatieafdeling. Maar van iedereen!
Hè, toch niet weer Coolblue als voorbeeld? Ik kan het mij voorstellen dat je dat denkt. Maar het is een voorbeeld dat iedereen kent en daarom heel goed om te begrijpen waarom interne merkactivatie belangrijk is. Want Coolblue wil het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichtheid. Door intern hun merk te laden, weet iedere medewerker hoe zij hierop moeten handelen.
Bedenk je eens dat je een product bij Coolblue koopt. Dat doe je daar, omdat ze beloven dat de klantenservice zo goed is. Wanneer je vervolgens belt met een klacht en je krijgt een medewerker die weigert je te helpen en je afkaffert, dan is de merkwaarde van Coolblue voor jou vermindert. Wanneer dit op grotere schaal gebeurd, dan is het merk zijn gehele waarde verloren. En wat de consequenties daarvan zijn kun je jezelf wel indenken.
Lees ook het voorbeeld over de interne merkactivatie van ‘Glashelder’ bij Interpolis.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Als je aan de slag wil met interne merkactivatie, waar begin je dan? Het allerbelangrijkste is dat de merkfundering als een huis staat. Zonder stevige fundering mislukt iedere vorm van activatie. De merkfundering bestaat uit de elementen betekenis, visie, missie, merkpersoonlijkheid, positionering, huisstijl en de merkdragers. Het zijn daarmee de eerste haltes van de merkreis.
De merkreis vervolg je met het laden en innoveren van je merk. In het onderdeel cultuur en leiderschap ga je aan de slag met interne merkactivatie. De interne merkactivatie voer je aan de slag met de volgende onderdelen:
Wil je alles weten over het intern activeren van je merk? Lees dan het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
Te vaak wordt gedacht dat het activeren van je merk vooral is weggelegd richting de doelgroep en potentiële klanten. Het is net zo belangrijk (en misschien nog wel belangrijker) dat je het merk ook intern activeert. Want alleen gedreven medewerkers die de merkwaarden leven kunnen van échte waarde voor je (potentiële) klanten zijn. Het belang van interne merkactivatie mag dan ook niet onderschat worden.
De kern van iedere organisatie is de identiteit. De betekenis, visie en missie zijn van levensbelang. Zonder dat deze begrippen scherp zijn, kun je niet succesvol zijn als merk. Je missie fungeert daarbij als kompas, omdat het de grote en speciale opdracht is die je merk te doen heeft. Op basis van je grote missie bepaal je een routekaart met 4 tot 5 deelmissies waarmee je de grote missie opdeelt. Deze deelmissies vormen een belangrijk onderdeel van je strategie. Het is het plan om je missie te bereiken. Hoe dit precies zit lees je in het artikel van missie naar concrete acties.
Interne merkactivatie geeft je strategie verder vorm. Een strategie kan pas goed uitgevoerd worden wanneer je medewerkers weten wat je merk is en waarvoor het merk gaat. Als ze het belang van de strategie kennen, willen ze ook al hun tijd en energie hierop inzetten. Om dit punt te bereiken is het belangrijk dat het merk volledig wordt beleeft in de organisatie.
Merkactivatie onder het personeel noemen marketeers met een mooi woord: Internal Branding. Oftewel je laadt je merk intern om de beleving van de medewerkers te vergroten. Wij noemen het ook vaak dat je merketeers van je medewerkers wil maken. Merketeers zijn alle medewerkers die snappen waar het merk voor staat én dit verhaal kunt overbrengen op anderen. In woord en daad. Merketing is daarmee een vakgebied dat afdeling overstijgend is. Niet alleen iets voor de marketing of communicatieafdeling. Maar van iedereen!
Hè, toch niet weer Coolblue als voorbeeld? Ik kan het mij voorstellen dat je dat denkt. Maar het is een voorbeeld dat iedereen kent en daarom heel goed om te begrijpen waarom interne merkactivatie belangrijk is. Want Coolblue wil het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichtheid. Door intern hun merk te laden, weet iedere medewerker hoe zij hierop moeten handelen.
Bedenk je eens dat je een product bij Coolblue koopt. Dat doe je daar, omdat ze beloven dat de klantenservice zo goed is. Wanneer je vervolgens belt met een klacht en je krijgt een medewerker die weigert je te helpen en je afkaffert, dan is de merkwaarde van Coolblue voor jou vermindert. Wanneer dit op grotere schaal gebeurd, dan is het merk zijn gehele waarde verloren. En wat de consequenties daarvan zijn kun je jezelf wel indenken.
Lees ook het voorbeeld over de interne merkactivatie van ‘Glashelder’ bij Interpolis.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Als je aan de slag wil met interne merkactivatie, waar begin je dan? Het allerbelangrijkste is dat de merkfundering als een huis staat. Zonder stevige fundering mislukt iedere vorm van activatie. De merkfundering bestaat uit de elementen betekenis, visie, missie, merkpersoonlijkheid, positionering, huisstijl en de merkdragers. Het zijn daarmee de eerste haltes van de merkreis.
De merkreis vervolg je met het laden en innoveren van je merk. In het onderdeel cultuur en leiderschap ga je aan de slag met interne merkactivatie. De interne merkactivatie voer je aan de slag met de volgende onderdelen:
Wil je alles weten over het intern activeren van je merk? Lees dan het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: