De positioneringslessen van Interpolis
Het positioneren van je merk in de markt is een strategische zet. Interpolis veranderende in het begin van de zeroes de verzekeringsmarkt met hun belofte ‘glashelder’. Hoe Interpolis de markt veranderde, welke fouten zij maakten en welke lessen jij uit deze positionering kunt leren lees je in dit artikel.
Glashelder
Sinds 2005 heeft Interpolis een heel duidelijke claim gemaakt op het domein ‘Glashelder’. Een duidelijk verhaal om de toen schimmige verzekeringswereld om te draaien naar één die glashelder en dus transparant is.
Laden van ‘Glashelder’
Wat nog te vaak wordt gedacht is dat het claimen van een domein simpel kan worden gedaan door extern je verhaal te communiceren. Hoe meer middelen je er tegenaan gooit, hoe meer de consument je verhaal hoort en snapt waar je voor staat. Het is dan jouw domein, waar niemand anders meer aan kan komen.
Dat dit niet zo is, weten we tegenwoordig gelukkig steeds meer. Het laden van het domein ‘Glashelder’ gebeurde bij Interpolis dan ook eerst intern. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Alle verzekeringspolissen werden ‘glashelder’ gemaakt. In de industrie was het destijds standaard dat alle polissen onleesbaar waren. Interpolis doorbrak deze conventie door simpele taal te gebruiken.
- De producten van Interpolis zijn begrijpelijker gemaakt. Niet verkopen om het verkopen, maar goede producten die glashelder zijn.
- Medewerkers die aan de telefoon zitten werden opgeleid om een schadeafhandeling met één telefoongesprek af te handelen.
Dit zijn maar een aantal voorbeelden van het intern laden van het domein van Interpolis. Op deze manier lieten zij de positionering leven bij hun medewerkers. Interpolis heeft In die tijd de norm gezet in de industrie. Met hun onorthodoxe aanpak zijn ze baanbrekend geweest om verzekeringen daadwerkelijk glashelder te maken voor klanten. Concurrenten die achterliepen op dit gebied, verloren het op degene die wel meegingen.
“Door de focus van de belofte ‘glashelder’ te verleggen, lijkt het erop dat de eerste focus op glasheldere beloften, communicatie en polissen is vervaagd.”
De noodzaak van blijvend je merk laden
In de beginjaren van deze positionering veranderde Interpolis de markt. Er kwamen andere partijen zoals Ohra met de paarse krokodil of Ditzo dat zicht afzette tegen Datzo. Allemaal voorbeelden die voortborduurden op de boodschap van Interpolis. Na 10 jaar kwam er steeds meer klad te zitten in het merkimago. Alles wat eerst ‘Glashelder’ was, werd steeds minder glashelder. Op het internet zijn er talloze voorbeelden van de communicatie van Interpolis richting haar klanten, die meer vragen opriepen dan antwoorden gaf.
Mark van Eck omschreef het op MarketingTribune in 2015 mooi:
“Het ging natuurlijk fout toen Interpolis in de Achmea-familie werd opgenomen en iemand aan de tekentafel bedacht dat dit merk zich uitstekend leende om het verzekeringsbedieningsconcept van de Rabobank te worden en dat de ‘achterkant’ wel gewoon door de fabriek van Achmea verzorgd kon worden. Van een merk met een eigen overtuiging werd het dus het instrument van marketeers en bestuurders.”
De claim van het domein ‘Glashelder’ is op die manier steeds minder sterk geworden.
Het ‘nieuwe’ Glashelder
Deels kan dit komen omdat het merk in 2010 besloot om haar Glasheldere belofte te reframen. Op zich niet verkeerd wanneer je de markt inmiddels veranderd hebt. Het merk richtte zich sinds 2010 op preventie in plaats van verzekeren. Dit deden ze door de term ‘Glashelder’ opnieuw te laden, maar dan vanuit het preventie-gedachtegoed. Onder andere opende het merk preventiewinkels, omdat ze verzekeringen als sluitstuk zien om met risico’s om te gaan. Een goede en betekenisvolle gedachte.
Door de focus van de belofte ‘glashelder’ te verleggen, lijkt het erop dat de eerste focus op glasheldere beloften, communicatie en polissen is vervaagd. Er zijn druppels en stof op het glasheldere raam gekomen. Wellicht was het slimmer geweest om de preventie-focus onder een ander domein te claimen. Of in ieder geval de glasheldere basisbelofte echt te borgen in de nieuwe organisatie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Lessen voor MKB-bedrijven
Nu is Interpolis een groot bedrijf met miljoenen klanten. Maar met de case van Interpolis kunnen we parallellen trekken met jouw bedrijf. De lessen die je kunt leren zijn:
- Claim en versterk je domein: Interpolis heeft met de slogan “Glashelder” een duidelijke positionering ingenomen in de verzekeringswereld. Het is belangrijk voor jou als MKB-ondernemer om een uniek domein te claimen dat je onderscheidt van je concurrenten.
- Laad je domein intern: Voordat je je boodschap extern communiceert, is het essentieel om intern te zorgen voor consistentie en naleving van je kernwaarden. Interpolis heeft ervoor gezorgd dat alle aspecten van hun bedrijf, zoals polissen, producten en klantenservice, de “Glashelder”-benadering weerspiegelden. MKB-ondernemers kunnen dit voorbeeld volgen door ervoor te zorgen dat alle interne processen en medewerkers in lijn zijn met hun domein en daarmee hun identiteit.
- Stel een merkbewaker aan: Het is cruciaal om voortdurend aandacht te besteden aan het versterken van je merk. Interpolis had succes in de beginjaren, maar verloor na verloop van tijd grip op hun merkverhaal, wat leidde tot verwarring en verminderde helderheid. Daarom is het verstandig om een merkbewaker aan te stellen, die monitort op de merkwaarden en het merkverhaal blijven staan als een huis.
- Wees consistent en trouw aan je merkwaarden: Wanneer Interpolis de focus van hun belofte verlegde naar preventie, leek het merk af te wijken van de oorspronkelijke “Glashelder”-positionering. MKB-ondernemers moeten ervoor zorgen dat eventuele verschuivingen in hun positionering en merkwaarden goed worden doordacht en in lijn zijn met de kernidentiteit van je bedrijf.
Uiteraard zijn dit lessen die voor veel ondernemers gelden. In jouw specifieke branche of in jouw specifieke situatie kunnen de lessen net iets anders liggen.

Aan de slag met jouw merkreis
Het continu laden van je merk begint bij een stevige fundering van je merk. Het is belangrijk om alle stappen van merkontwikkeling te doorlopen, zodat je met een stevige fundering begint. Daarvoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Een chronologische reis die je stap voor stap neerzet om je merk te bouwen, te laden en te blijven innoveren om je missie te realiseren. Aan de slag met jouw merkreis? Download dan het heldenmerk-pakket
De positioneringslessen van Interpolis

Het positioneren van je merk in de markt is een strategische zet. Interpolis veranderende in het begin van de zeroes de verzekeringsmarkt met hun belofte ‘glashelder’. Hoe Interpolis de markt veranderde, welke fouten zij maakten en welke lessen jij uit deze positionering kunt leren lees je in dit artikel.
Glashelder
Sinds 2005 heeft Interpolis een heel duidelijke claim gemaakt op het domein ‘Glashelder’. Een duidelijk verhaal om de toen schimmige verzekeringswereld om te draaien naar één die glashelder en dus transparant is.
Laden van ‘Glashelder’
Wat nog te vaak wordt gedacht is dat het claimen van een domein simpel kan worden gedaan door extern je verhaal te communiceren. Hoe meer middelen je er tegenaan gooit, hoe meer de consument je verhaal hoort en snapt waar je voor staat. Het is dan jouw domein, waar niemand anders meer aan kan komen.
Dat dit niet zo is, weten we tegenwoordig gelukkig steeds meer. Het laden van het domein ‘Glashelder’ gebeurde bij Interpolis dan ook eerst intern. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Alle verzekeringspolissen werden ‘glashelder’ gemaakt. In de industrie was het destijds standaard dat alle polissen onleesbaar waren. Interpolis doorbrak deze conventie door simpele taal te gebruiken.
- De producten van Interpolis zijn begrijpelijker gemaakt. Niet verkopen om het verkopen, maar goede producten die glashelder zijn.
- Medewerkers die aan de telefoon zitten werden opgeleid om een schadeafhandeling met één telefoongesprek af te handelen.
Dit zijn maar een aantal voorbeelden van het intern laden van het domein van Interpolis. Op deze manier lieten zij de positionering leven bij hun medewerkers. Interpolis heeft In die tijd de norm gezet in de industrie. Met hun onorthodoxe aanpak zijn ze baanbrekend geweest om verzekeringen daadwerkelijk glashelder te maken voor klanten. Concurrenten die achterliepen op dit gebied, verloren het op degene die wel meegingen.
“Door de focus van de belofte ‘glashelder’ te verleggen, lijkt het erop dat de eerste focus op glasheldere beloften, communicatie en polissen is vervaagd.”
De noodzaak van blijvend je merk laden
In de beginjaren van deze positionering veranderde Interpolis de markt. Er kwamen andere partijen zoals Ohra met de paarse krokodil of Ditzo dat zicht afzette tegen Datzo. Allemaal voorbeelden die voortborduurden op de boodschap van Interpolis. Na 10 jaar kwam er steeds meer klad te zitten in het merkimago. Alles wat eerst ‘Glashelder’ was, werd steeds minder glashelder. Op het internet zijn er talloze voorbeelden van de communicatie van Interpolis richting haar klanten, die meer vragen opriepen dan antwoorden gaf.
Mark van Eck omschreef het op MarketingTribune in 2015 mooi:
“Het ging natuurlijk fout toen Interpolis in de Achmea-familie werd opgenomen en iemand aan de tekentafel bedacht dat dit merk zich uitstekend leende om het verzekeringsbedieningsconcept van de Rabobank te worden en dat de ‘achterkant’ wel gewoon door de fabriek van Achmea verzorgd kon worden. Van een merk met een eigen overtuiging werd het dus het instrument van marketeers en bestuurders.”
De claim van het domein ‘Glashelder’ is op die manier steeds minder sterk geworden.
Het ‘nieuwe’ Glashelder
Deels kan dit komen omdat het merk in 2010 besloot om haar Glasheldere belofte te reframen. Op zich niet verkeerd wanneer je de markt inmiddels veranderd hebt. Het merk richtte zich sinds 2010 op preventie in plaats van verzekeren. Dit deden ze door de term ‘Glashelder’ opnieuw te laden, maar dan vanuit het preventie-gedachtegoed. Onder andere opende het merk preventiewinkels, omdat ze verzekeringen als sluitstuk zien om met risico’s om te gaan. Een goede en betekenisvolle gedachte.
Door de focus van de belofte ‘glashelder’ te verleggen, lijkt het erop dat de eerste focus op glasheldere beloften, communicatie en polissen is vervaagd. Er zijn druppels en stof op het glasheldere raam gekomen. Wellicht was het slimmer geweest om de preventie-focus onder een ander domein te claimen. Of in ieder geval de glasheldere basisbelofte echt te borgen in de nieuwe organisatie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Lessen voor MKB-bedrijven
Nu is Interpolis een groot bedrijf met miljoenen klanten. Maar met de case van Interpolis kunnen we parallellen trekken met jouw bedrijf. De lessen die je kunt leren zijn:
- Claim en versterk je domein: Interpolis heeft met de slogan “Glashelder” een duidelijke positionering ingenomen in de verzekeringswereld. Het is belangrijk voor jou als MKB-ondernemer om een uniek domein te claimen dat je onderscheidt van je concurrenten.
- Laad je domein intern: Voordat je je boodschap extern communiceert, is het essentieel om intern te zorgen voor consistentie en naleving van je kernwaarden. Interpolis heeft ervoor gezorgd dat alle aspecten van hun bedrijf, zoals polissen, producten en klantenservice, de “Glashelder”-benadering weerspiegelden. MKB-ondernemers kunnen dit voorbeeld volgen door ervoor te zorgen dat alle interne processen en medewerkers in lijn zijn met hun domein en daarmee hun identiteit.
- Stel een merkbewaker aan: Het is cruciaal om voortdurend aandacht te besteden aan het versterken van je merk. Interpolis had succes in de beginjaren, maar verloor na verloop van tijd grip op hun merkverhaal, wat leidde tot verwarring en verminderde helderheid. Daarom is het verstandig om een merkbewaker aan te stellen, die monitort op de merkwaarden en het merkverhaal blijven staan als een huis.
- Wees consistent en trouw aan je merkwaarden: Wanneer Interpolis de focus van hun belofte verlegde naar preventie, leek het merk af te wijken van de oorspronkelijke “Glashelder”-positionering. MKB-ondernemers moeten ervoor zorgen dat eventuele verschuivingen in hun positionering en merkwaarden goed worden doordacht en in lijn zijn met de kernidentiteit van je bedrijf.
Uiteraard zijn dit lessen die voor veel ondernemers gelden. In jouw specifieke branche of in jouw specifieke situatie kunnen de lessen net iets anders liggen.

Aan de slag met jouw merkreis
Het continu laden van je merk begint bij een stevige fundering van je merk. Het is belangrijk om alle stappen van merkontwikkeling te doorlopen, zodat je met een stevige fundering begint. Daarvoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Een chronologische reis die je stap voor stap neerzet om je merk te bouwen, te laden en te blijven innoveren om je missie te realiseren. Aan de slag met jouw merkreis? Download dan het heldenmerk-pakket

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.