Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Een merk is meer dan alleen een huisstijl die consistent wordt doorgevoerd. Het merk is een emotie, die mensen raakt en in beweging zet. Je merk als onderdeel van een grotere beweging zien, is dan ook het ultieme van merkenbouw. Het zijn die merken die mensen een platform bieden om zelf te kunnen bijdragen aan een iets beters, mooiers of toffers. Daarom gaan we in dit artikel in op hoe je je merk als beweging inzet en geven we je voorbeelden van merken die dat al doen.
Als merk ben je op aarde om iets achter te laten, het is een belangrijk onderdeel van de betekenis van je merk. Je bent onderdeel van een groter geheel en je bestaansrecht ontleen je aan de waarde die je voor anderen levert. Nog te vaak wordt bij waarde enkel gedacht aan de directe waarde tussen jou als leverancier en je klant. Dat is uiteraard een extreem belangrijke. Maar de waarde die dat heeft voor de omgeving en de samenleving wordt vaak vergeten. Dat is een enorm belangrijke, waarmee je meer kan bereiken dan alleen het vullen van de eigen portemonnee.
Maar laten we het eens omdraaien. Want ja, je merk als beweging inzetten biedt enorme voordelen voor de klant, de samenleving en de omgeving. Maar het biedt juist enorme kracht aan je eigen merk. Merken die een platform bieden om in beweging te komen zijn namelijk aantrekkelijker voor een nieuw publiek én voor nieuwe medewerkers. Zij willen bij de beweging horen en daarmee verhoog je ook de betrokkenheid van beide partijen.
Daarbij verhoogt dat het innovatieve vermogen van je organisatie. Merken die ook een beweging zijn, zijn op weg naar een missie. Betrokken medewerkers gaan met klanten en samenwerkingspartners aan de slag om nieuwe initiatieven te ontplooien om de missie dichterbij te brengen.
Dit alles resulteert in een sterker merk, waarop negatieve trends en crises minder invloed hebben.
Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)
Merken die een beweging zijn noemen we in de marketingwereld ook wel movement brands in het Nederlands noemen we het bewegingsmerk. Wanneer je een bewegingsmerk wil zijn, dan zijn er een aantal zaken essentieel zijn om mee te nemen. Anders wordt het geen succes. Deze zaken zijn:
Om je te inspireren om te starten met een bewegingsmerk geven we een aantal voorbeelden van merken die hun merk als beweging zien:
Upfront staat voor radicale transparantie. Door eerlijk te zijn over voeding en daarmee de harde feiten te delen over hun eigen voeding én die van andere merken in de markt, maken mensen bewustere keuzes. In deze beweging gebruiken ze hun eigen community bij lastige vraagstukken die samengaan met een bedrijf dat groeit met de missie voor radicale transparantie. Daarbij gebruiken ze hun community voor productbeoordelingen om hun producten écht te blijven verbeteren.
Patagonia is meer dan een kledingmerk; het is een beweging voor milieubewustzijn. Via hun Worn Wear-programma moedigen ze klanten aan om kleding te repareren in plaats van nieuw te kopen. Met campagnes zoals The President Stole Your Land en tools zoals Patagonia Action Works mobiliseren ze hun community om mee te vechten voor milieubehoud. Hun volledige winst gaat naar een stichting die bijdraagt aan hun missie en inspireren ze met storytelling, zoals de Don’t Buy This Jacket-campagne.
Dopper strijdt tegen plastic wegwerpwaterflessen en heeft de Dopper Wave gelanceerd, een wereldwijde beweging die individuen en organisaties aanspoort om geen plastic wegwerpwaterflessen meer te gebruiken. Door gezamenlijk op te trekken kunnen ze een enorme verandering hebben op de plastic soup in de oceanen. Vanuit de community ontstond ook de Dopper watertap, omdat ze ontdekten dat mensen wel kraanwater wilden drinken, maar dat er niet genoeg watertappunten waren. Toen ontwikkelden ze zelf watertappunten die ze op populaire punten neerzetten.
Tony’s Chocolonely streeft naar 100% slaafvrije chocolade en nodigt consumenten uit om Serious Friends te worden. Via Tony’s Toolbox bieden ze tools en informatie om de missie te steunen en anderen te inspireren om mee te doen. Zo bouwen ze samen met hun community aan een eerlijke chocolade-industrie.
TOMS heeft het One for One-model geïntroduceerd: voor elk verkocht paar schoenen doneren ze een paar aan iemand in nood. Dit model hebben ze uitgebreid naar andere producten en diensten, waardoor klanten direct bijdragen aan sociale doelen bij elke aankoop.
The Body Shop heeft activisme in het DNA. Sinds de oprichting in 1976 voeren ze campagnes tegen dierproeven en voor sociale rechtvaardigheid. Hun winkels dienen als platformen voor educatie en activisme, waar klanten petities kunnen tekenen en meer leren over maatschappelijke kwesties. Een voorbeeld is de campagne Be Seen, Be Heard, die jongeren een stem geeft in politieke besluitvorming.
Bever moedigt mensen aan om actief te worden in de natuur. Ze organiseren evenementen en bieden inspiratie om buitenactiviteiten te ondernemen, waardoor ze een community creëren die betrokken is bij outdoor avonturen en milieubewustzijn.
Deze merken laten zien hoe je als bedrijf een beweging kunt creëren door oprechte idealen na te streven en je community actief te betrekken. Ze inspireren niet alleen met hun producten, maar juist met hun toewijding aan een hoger doel. Dat doen ze doordat ze een duidelijk domein claimen in hun positionering. Dit domein is waar de relevantie voor de klant en de maatschappij en de identiteit van het bedrijf bij elkaar komen. Deze merken zetten zich in om dit domein te laten groeien, waarmee ze sneller naar hun missie gaan. Hoe groter en bekender het domein is geworden, hoe beter het is voor de organisatie én de samenleving.
Meer over het inzetten van domein-marketing lees je in het artikel Domein-marketing is missiegerichte marketing.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Aan het einde van dit artikel is het goed om te kijken wat je kunt leren voor jouw merk. Wat zijn de belangrijkste lessen van bewegingsmerken die jij kunt meenemen om je eigen merk een beweging te maken?
Het belangrijkste is dat je weet wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat. Om een sterk merk te bouwen is het verstandig om te beginnen met de merkfundering. Daarvoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Wil je een start maken met het vinden van de betekenis, de missie en daarmee de stap te maken naar de merkfundering? Download dan het heldenmerk-pakket.
Een merk is meer dan alleen een huisstijl die consistent wordt doorgevoerd. Het merk is een emotie, die mensen raakt en in beweging zet. Je merk als onderdeel van een grotere beweging zien, is dan ook het ultieme van merkenbouw. Het zijn die merken die mensen een platform bieden om zelf te kunnen bijdragen aan een iets beters, mooiers of toffers. Daarom gaan we in dit artikel in op hoe je je merk als beweging inzet en geven we je voorbeelden van merken die dat al doen.
Als merk ben je op aarde om iets achter te laten, het is een belangrijk onderdeel van de betekenis van je merk. Je bent onderdeel van een groter geheel en je bestaansrecht ontleen je aan de waarde die je voor anderen levert. Nog te vaak wordt bij waarde enkel gedacht aan de directe waarde tussen jou als leverancier en je klant. Dat is uiteraard een extreem belangrijke. Maar de waarde die dat heeft voor de omgeving en de samenleving wordt vaak vergeten. Dat is een enorm belangrijke, waarmee je meer kan bereiken dan alleen het vullen van de eigen portemonnee.
Maar laten we het eens omdraaien. Want ja, je merk als beweging inzetten biedt enorme voordelen voor de klant, de samenleving en de omgeving. Maar het biedt juist enorme kracht aan je eigen merk. Merken die een platform bieden om in beweging te komen zijn namelijk aantrekkelijker voor een nieuw publiek én voor nieuwe medewerkers. Zij willen bij de beweging horen en daarmee verhoog je ook de betrokkenheid van beide partijen.
Daarbij verhoogt dat het innovatieve vermogen van je organisatie. Merken die ook een beweging zijn, zijn op weg naar een missie. Betrokken medewerkers gaan met klanten en samenwerkingspartners aan de slag om nieuwe initiatieven te ontplooien om de missie dichterbij te brengen.
Dit alles resulteert in een sterker merk, waarop negatieve trends en crises minder invloed hebben.
Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)
Merken die een beweging zijn noemen we in de marketingwereld ook wel movement brands in het Nederlands noemen we het bewegingsmerk. Wanneer je een bewegingsmerk wil zijn, dan zijn er een aantal zaken essentieel zijn om mee te nemen. Anders wordt het geen succes. Deze zaken zijn:
Om je te inspireren om te starten met een bewegingsmerk geven we een aantal voorbeelden van merken die hun merk als beweging zien:
Upfront staat voor radicale transparantie. Door eerlijk te zijn over voeding en daarmee de harde feiten te delen over hun eigen voeding én die van andere merken in de markt, maken mensen bewustere keuzes. In deze beweging gebruiken ze hun eigen community bij lastige vraagstukken die samengaan met een bedrijf dat groeit met de missie voor radicale transparantie. Daarbij gebruiken ze hun community voor productbeoordelingen om hun producten écht te blijven verbeteren.
Patagonia is meer dan een kledingmerk; het is een beweging voor milieubewustzijn. Via hun Worn Wear-programma moedigen ze klanten aan om kleding te repareren in plaats van nieuw te kopen. Met campagnes zoals The President Stole Your Land en tools zoals Patagonia Action Works mobiliseren ze hun community om mee te vechten voor milieubehoud. Hun volledige winst gaat naar een stichting die bijdraagt aan hun missie en inspireren ze met storytelling, zoals de Don’t Buy This Jacket-campagne.
Dopper strijdt tegen plastic wegwerpwaterflessen en heeft de Dopper Wave gelanceerd, een wereldwijde beweging die individuen en organisaties aanspoort om geen plastic wegwerpwaterflessen meer te gebruiken. Door gezamenlijk op te trekken kunnen ze een enorme verandering hebben op de plastic soup in de oceanen. Vanuit de community ontstond ook de Dopper watertap, omdat ze ontdekten dat mensen wel kraanwater wilden drinken, maar dat er niet genoeg watertappunten waren. Toen ontwikkelden ze zelf watertappunten die ze op populaire punten neerzetten.
Tony’s Chocolonely streeft naar 100% slaafvrije chocolade en nodigt consumenten uit om Serious Friends te worden. Via Tony’s Toolbox bieden ze tools en informatie om de missie te steunen en anderen te inspireren om mee te doen. Zo bouwen ze samen met hun community aan een eerlijke chocolade-industrie.
TOMS heeft het One for One-model geïntroduceerd: voor elk verkocht paar schoenen doneren ze een paar aan iemand in nood. Dit model hebben ze uitgebreid naar andere producten en diensten, waardoor klanten direct bijdragen aan sociale doelen bij elke aankoop.
The Body Shop heeft activisme in het DNA. Sinds de oprichting in 1976 voeren ze campagnes tegen dierproeven en voor sociale rechtvaardigheid. Hun winkels dienen als platformen voor educatie en activisme, waar klanten petities kunnen tekenen en meer leren over maatschappelijke kwesties. Een voorbeeld is de campagne Be Seen, Be Heard, die jongeren een stem geeft in politieke besluitvorming.
Bever moedigt mensen aan om actief te worden in de natuur. Ze organiseren evenementen en bieden inspiratie om buitenactiviteiten te ondernemen, waardoor ze een community creëren die betrokken is bij outdoor avonturen en milieubewustzijn.
Deze merken laten zien hoe je als bedrijf een beweging kunt creëren door oprechte idealen na te streven en je community actief te betrekken. Ze inspireren niet alleen met hun producten, maar juist met hun toewijding aan een hoger doel. Dat doen ze doordat ze een duidelijk domein claimen in hun positionering. Dit domein is waar de relevantie voor de klant en de maatschappij en de identiteit van het bedrijf bij elkaar komen. Deze merken zetten zich in om dit domein te laten groeien, waarmee ze sneller naar hun missie gaan. Hoe groter en bekender het domein is geworden, hoe beter het is voor de organisatie én de samenleving.
Meer over het inzetten van domein-marketing lees je in het artikel Domein-marketing is missiegerichte marketing.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Aan het einde van dit artikel is het goed om te kijken wat je kunt leren voor jouw merk. Wat zijn de belangrijkste lessen van bewegingsmerken die jij kunt meenemen om je eigen merk een beweging te maken?
Het belangrijkste is dat je weet wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat. Om een sterk merk te bouwen is het verstandig om te beginnen met de merkfundering. Daarvoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Wil je een start maken met het vinden van de betekenis, de missie en daarmee de stap te maken naar de merkfundering? Download dan het heldenmerk-pakket.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: