Je merk als magneet voor nieuwe medewerkers
Het aantrekken van nieuwe medewerkers is een thema dat steeds vaker voorkomt binnen organisaties. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat er een zogeheten war of talent is ontstaan. Om hier als organisatie klaar voor te zijn, is het verstandig om te focussen op je merk. Je merk is namelijk een magneet voor nieuwe medewerkers. Hoe dat zit lees je in dit artikel.
Van merk naar werkgeversmerk
Een merk is het imago van je bedrijf. Het zijn alle uitingsvormen die je organisatie doet, om zichzelf herkenbaar te maken. Daarmee gaat het veel verder dan alleen je website, je logo. Het is ook hoe de mensen van je merk zich gedragen. Ook al doe je niets met het ontwikkelen van je merk, je bent onbewust bezig met het bouwen van je merk. Of dit nu een goede of een minder goede manier is.
Dat betekent dat je merk niet alleen richting je klanten, maar ook richting medewerkers een krachtig instrument is. Hét is de identiteit van je organisatie. Daardoor is het goed om vanuit de identiteit na te denken wie of wat je bent als werkgevers. Door ons ook wel eens ‘werkgeversmerk’ genoemd. Zoals gezegd: Je merk is er. Jef Bezos van Amazon verwoorde het als: “Je merk is wat andere mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent”. Zo geldt dit ook voor potentiële nieuwe medewerkers. Ga dus bewust aan de slag met je werkgeversmerk.
Lees ook: De missie als magneet om ambitieus personeel aan te trekken
Focus op latent werkzoekenden
Je wilt je merk als magneet inzetten voor medewerkers. Daarvoor moet je de identiteit van je merk vertalen naar een waardevol instrument voor potentiële medewerkers. Vaak wordt er bij het invullen van vacatures de aandacht gelegd op direct werkzoekenden. Alleen zijn direct werkzoekenden vaak in de minderheid. Daardoor ben je aan het vissen in een vijver waar weinig vissen in zwemmen, maar wel veel haakjes uit liggen.
Door de focus op de latente werkzoekers te richten, kun je op lange termijn een veel betere magneet zijn voor deze medewerkers. Een voorbeeld:
Stel je bent een merk dat zich richt op het creëren van een nieuwe financiële wereld. Om professionals naar je merk te trekken ontwikkel je een platform speciaal voor deze professionals. Dit platform is volledig ingericht op ‘het creëren van de nieuwe financiële wereld’. Met daarin kennis, informatie en praktijkvoorbeelden. Deze professionals die op het platform komen zijn niet direct op zoek naar een nieuwe baan, maar wel meer informatie over het onderwerp. Door vaker over dit onderwerp te lezen, met onze jouw merk als specialist, is de stap om bij je te komen werken stukken kleiner. De professional wil namelijk graag dagelijks met dit onderwerp aan de slag.
Aantrekkelijk voor zowel medewerkers als klanten
Een sterk merk maakt je aantrekkelijk. Dat betekent dus niet alleen aantrekkelijk voor klanten, maar ook voor medewerkers. Door bewust te investeren in merkontwikkeling, zorg je ervoor dat je merk een magneet wordt. Investeren in je merk doe je door te investeren in de merkreis. De merkreis is een chronologisch pad wat je doorloopt om je merk te verbeteren. Download het heldenmerkpakket om hier met je eigen merkreis aan de slag te gaan.
Je merk als magneet voor nieuwe medewerkers

Het aantrekken van nieuwe medewerkers is een thema dat steeds vaker voorkomt binnen organisaties. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat er een zogeheten war of talent is ontstaan. Om hier als organisatie klaar voor te zijn, is het verstandig om te focussen op je merk. Je merk is namelijk een magneet voor nieuwe medewerkers. Hoe dat zit lees je in dit artikel.
Van merk naar werkgeversmerk
Een merk is het imago van je bedrijf. Het zijn alle uitingsvormen die je organisatie doet, om zichzelf herkenbaar te maken. Daarmee gaat het veel verder dan alleen je website, je logo. Het is ook hoe de mensen van je merk zich gedragen. Ook al doe je niets met het ontwikkelen van je merk, je bent onbewust bezig met het bouwen van je merk. Of dit nu een goede of een minder goede manier is.
Dat betekent dat je merk niet alleen richting je klanten, maar ook richting medewerkers een krachtig instrument is. Hét is de identiteit van je organisatie. Daardoor is het goed om vanuit de identiteit na te denken wie of wat je bent als werkgevers. Door ons ook wel eens ‘werkgeversmerk’ genoemd. Zoals gezegd: Je merk is er. Jef Bezos van Amazon verwoorde het als: “Je merk is wat andere mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent”. Zo geldt dit ook voor potentiële nieuwe medewerkers. Ga dus bewust aan de slag met je werkgeversmerk.
Focus op latent werkzoekenden
Je wilt je merk als magneet inzetten voor medewerkers. Daarvoor moet je de identiteit van je merk vertalen naar een waardevol instrument voor potentiële medewerkers. Vaak wordt er bij het invullen van vacatures de aandacht gelegd op direct werkzoekenden. Alleen zijn direct werkzoekenden vaak in de minderheid. Daardoor ben je aan het vissen in een vijver waar weinig vissen in zwemmen, maar wel veel haakjes uit liggen.
Door de focus op de latente werkzoekers te richten, kun je op lange termijn een veel betere magneet zijn voor deze medewerkers. Een voorbeeld:
Stel je bent een merk dat zich richt op het creëren van een nieuwe financiële wereld. Om professionals naar je merk te trekken ontwikkel je een platform speciaal voor deze professionals. Dit platform is volledig ingericht op ‘het creëren van de nieuwe financiële wereld’. Met daarin kennis, informatie en praktijkvoorbeelden. Deze professionals die op het platform komen zijn niet direct op zoek naar een nieuwe baan, maar wel meer informatie over het onderwerp. Door vaker over dit onderwerp te lezen, met onze jouw merk als specialist, is de stap om bij je te komen werken stukken kleiner. De professional wil namelijk graag dagelijks met dit onderwerp aan de slag.
Aantrekkelijk voor zowel medewerkers als klanten
Een sterk merk maakt je aantrekkelijk. Dat betekent dus niet alleen aantrekkelijk voor klanten, maar ook voor medewerkers. Door bewust te investeren in merkontwikkeling, zorg je ervoor dat je merk een magneet wordt. Investeren in je merk doe je door te investeren in de merkreis. De merkreis is een chronologisch pad wat je doorloopt om je merk te verbeteren. Download het heldenmerkpakket om hier met je eigen merkreis aan de slag te gaan.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.