Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Merken hebben de toekomst, door vanuit een merk te opereren zorg je dat iedereen weet waarvoor je staat: Je klant, je medewerkers en alle stakeholders. Hiermee zorg je voor aantrekkingskracht voor je bedrijf, wat je sneller helpt om het hogere doel van je merk te bereiken.
Een merk bouwen helpt je organisatie stappen verder. Een goed en betekenisvol merk heeft in ieder geval de volgende voordelen:
Dit zijn vijf grote voordelen van een goed merk. In het artikel De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken) lees je nog meer over de kracht van een betekenisvol merk.
Een sterk merk valt of staat bij de mensen binnen je organisatie. Vaak wordt gedacht dat een merk alleen de buitenkant is, de huisstijl van je merk. Niets is minder waar: Het merk is alles wat je zegt, doet en laat ervaren. Daarmee is het vermarkten van het merk niet alleen iets voor marketeers, het is juist iets voor de gehele organisatie.
Stel je maar eens voor dat je bij de grote blauwe online reus die zegt klantgerichtheid hoog in het vaandel te hebben staan een product koopt. Deze gaat binnen een week kapot en je neemt contact op met het klantcontactcenter van de online reus. Wanneer de klantcontact-medewerker je niet verder helpt, dan is het imago van het merk helemaal verloren.
Eén verkeerd klantcontact met hun klantcontact-center en je bent klaar! Marketing kan zoveel hebben gedaan aan een goede merkbeleving waardoor je merkvoorkeur bij de klant hebt verkregen, wanneer één medewerker indruist tegen de kernwaarden waarop je bent gevallen dan is je hele beleving weg, of heeft in ieder geval een flinke knauw gekregen. Daardoor is iedere medewerker een schakel in het vermarkten van de kernwaarden en het verhaal van het merk.
“Merketeers zijn medewerkers van je organisatie die extreem goed snappen hoe het merk in elkaar zit en wat zij moeten doen om het merkverhaal over te brengen.”
Om je merk écht tot wasdom te laten komen is het essentieel om je medewerkers te transformeren naar merketeers. Iedereen binnen je organisatie is een merketeer en voegt op zijn of haar afdeling, binnen zijn of haar rol beleving toe voor de klant vanuit de merkidentiteit. Hiervoor dient de merkidentiteit natuurlijk scherp neergezet te zijn, zodat iedereen helder heeft waar het merk voor staat. De merkidentiteit zet je niet als directieteam neer en dat moeten je merketeers maar adopteren. De merkidentiteit ontdek je samen met je medewerkers, waardoor ze merketeers worden. Stel hiervoor een divers merkteam samen om de merkidentiteit te ontdekken.
Afhankelijk van de grootte van je organisatie ga je vervolgens aan de slag met programma’s om de merkidentiteit te waarborgen. Op een vaste frequentie zorg je ervoor dat je medewerkers transformeren naar merketeers. Hoe je dit het beste kan doen heeft met veel factoren te maken, waardoor het een maatwerkoplossing is.
Simon Sinek heeft interessante uitspraken over medewerkers: ‘Customers will never love a company until the employees love it first’ en ‘If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.’ Vrij vertaald geeft hij hierbij aan: Wanneer je mensen aanneemt alleen om een functie uit te voeren, werken zij voor het geld. Wanneer je mensen aanneemt die geloven wat jij gelooft, werken ze voor je met hun bloed, zweet en tranen! Merketeers zijn medewerkers van je organisatie die extreem goed snappen hoe het merk in elkaar zit en wat zij moeten doen om het merkverhaal over te brengen. Dat komt omdat ze van het merk houden, ze voelen zich verbonden met jouw merk op ‘zielsniveau’. Zij dragen de kernwaarden en stellen de missie centraal in hun dagelijkse werk.
Het transformeren van je medewerkers naar merkteers start met het ontdekken van de merkidentiteit en deze vast te leggen. Door dat samen met medewerkers te doen verhoog je de betrokkenheid en is de eerste aanzet gemaakt om ze merketeers te maken. Is de merkidentiteit van je organisatie nog niet helder, ga dan aan de slag met het ontdekken hiervan. Lees hiervoor de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
Merken hebben de toekomst, door vanuit een merk te opereren zorg je dat iedereen weet waarvoor je staat: Je klant, je medewerkers en alle stakeholders. Hiermee zorg je voor aantrekkingskracht voor je bedrijf, wat je sneller helpt om het hogere doel van je merk te bereiken.
Een merk bouwen helpt je organisatie stappen verder. Een goed en betekenisvol merk heeft in ieder geval de volgende voordelen:
Dit zijn vijf grote voordelen van een goed merk. In het artikel De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken) lees je nog meer over de kracht van een betekenisvol merk.
Een sterk merk valt of staat bij de mensen binnen je organisatie. Vaak wordt gedacht dat een merk alleen de buitenkant is, de huisstijl van je merk. Niets is minder waar: Het merk is alles wat je zegt, doet en laat ervaren. Daarmee is het vermarkten van het merk niet alleen iets voor marketeers, het is juist iets voor de gehele organisatie.
Stel je maar eens voor dat je bij de grote blauwe online reus die zegt klantgerichtheid hoog in het vaandel te hebben staan een product koopt. Deze gaat binnen een week kapot en je neemt contact op met het klantcontactcenter van de online reus. Wanneer de klantcontact-medewerker je niet verder helpt, dan is het imago van het merk helemaal verloren.
Eén verkeerd klantcontact met hun klantcontact-center en je bent klaar! Marketing kan zoveel hebben gedaan aan een goede merkbeleving waardoor je merkvoorkeur bij de klant hebt verkregen, wanneer één medewerker indruist tegen de kernwaarden waarop je bent gevallen dan is je hele beleving weg, of heeft in ieder geval een flinke knauw gekregen. Daardoor is iedere medewerker een schakel in het vermarkten van de kernwaarden en het verhaal van het merk.
“Merketeers zijn medewerkers van je organisatie die extreem goed snappen hoe het merk in elkaar zit en wat zij moeten doen om het merkverhaal over te brengen.”
Om je merk écht tot wasdom te laten komen is het essentieel om je medewerkers te transformeren naar merketeers. Iedereen binnen je organisatie is een merketeer en voegt op zijn of haar afdeling, binnen zijn of haar rol beleving toe voor de klant vanuit de merkidentiteit. Hiervoor dient de merkidentiteit natuurlijk scherp neergezet te zijn, zodat iedereen helder heeft waar het merk voor staat. De merkidentiteit zet je niet als directieteam neer en dat moeten je merketeers maar adopteren. De merkidentiteit ontdek je samen met je medewerkers, waardoor ze merketeers worden. Stel hiervoor een divers merkteam samen om de merkidentiteit te ontdekken.
Afhankelijk van de grootte van je organisatie ga je vervolgens aan de slag met programma’s om de merkidentiteit te waarborgen. Op een vaste frequentie zorg je ervoor dat je medewerkers transformeren naar merketeers. Hoe je dit het beste kan doen heeft met veel factoren te maken, waardoor het een maatwerkoplossing is.
Simon Sinek heeft interessante uitspraken over medewerkers: ‘Customers will never love a company until the employees love it first’ en ‘If you hire people just because they can do a job they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll word for you with blood, sweat, and tears.’ Vrij vertaald geeft hij hierbij aan: Wanneer je mensen aanneemt alleen om een functie uit te voeren, werken zij voor het geld. Wanneer je mensen aanneemt die geloven wat jij gelooft, werken ze voor je met hun bloed, zweet en tranen! Merketeers zijn medewerkers van je organisatie die extreem goed snappen hoe het merk in elkaar zit en wat zij moeten doen om het merkverhaal over te brengen. Dat komt omdat ze van het merk houden, ze voelen zich verbonden met jouw merk op ‘zielsniveau’. Zij dragen de kernwaarden en stellen de missie centraal in hun dagelijkse werk.
Het transformeren van je medewerkers naar merkteers start met het ontdekken van de merkidentiteit en deze vast te leggen. Door dat samen met medewerkers te doen verhoog je de betrokkenheid en is de eerste aanzet gemaakt om ze merketeers te maken. Is de merkidentiteit van je organisatie nog niet helder, ga dan aan de slag met het ontdekken hiervan. Lees hiervoor de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.