Triodos Bank als voorbeeld van het ademen van een sterk merk
Sterke merken zijn merken die betekenis koppelen aan het échte impact maken. Daarvoor hebben zij goede financiële resultaten nodig die zij inzetten om de impact te kunnen maken. Een sterk voorbeeld hiervan is Triodos Bank. Hoe zij dit hebben gedaan lees je in dit artikel.
Het ontstaan van Triodos Bank
Laten we even terug in de tijd gaan. In de late jaren ’60 vroegen Adriaan Dekking Dura, Dieter Brull, Lex Bos en Rudolf Mees zich af: “Hoe kunnen we geld op een duurzame manier beheren?” Ze wilden iets bijzonders creëren en dat deden ze! In 1971 zag de Triodos Foundation het levenslicht en nog geen tien jaar later werd Triodos Bank NV geboren. Vanaf dag één was het duidelijk: Triodos zou niet zomaar een bank zijn. Ze wilden verandering brengen en hun duurzame identiteit werd hun kompas.
Volg je hart, gebruik je hoofd
Ken je die krachtige slogan van Triodos, “Volg je hart, gebruik je hoofd”? Nou, dat is precies waar ze voor staan. Ze willen ons laten zien dat bankieren niet alleen gaat over cijfers en winst, maar ook over echte impact. Ze zijn hier niet om hun zakken te vullen, maar om de wereld, stap voor stap, een beetje mooier te maken. Hiermee claimt het merk haar duurzame karakter. Het is leidend voor alle communicatieactiviteiten van de bank.
“Bij Triodos draait alles om verbinding, begrip en het delen van een gemeenschappelijke visie.”
Werken bij Triodos
Stel je voor dat je bij Triodos werkt. Het is niet een typische “9 tot 5” baan. Zoals CEO Peter Blom het treffend benoemde in het boek BrandingNL:
‘Als een accountmanager die bij Rabobank landbouw deed, bij ons komt werken, kun je niet gewoon het woordje ‘biologisch’ voor zijn functie plakken. Want achter dat woord zit een hele wereld aan opvattingen over energie, over mensen en over voeding. Functioneel krediet kunnen beoordelen is dan niet genoeg. Onze klanten willen een gelijkwaardige partner bij de bank iemand die tegen alle weerstand in dezelfde keuzes maakt als zij. Het is onze ambitie dat iedereen een relatie met de bank heeft, niet gereduceerd tot een functie.’
Bij Triodos draait alles om verbinding, begrip en het delen van een gemeenschappelijke visie. Elke medewerker is een ambassadeur van die visie. De sterke identiteit van Triodos werkt hierbij als kompas voor iedere medewerker. Hun functie wordt vormgegeven door de identiteit van het merk.
Businessmodel gestuurd door duurzame identiteit
Bij Triodos Bank draait alles om de missie: Uw geld te laten werken aan positieve maatschappelijke, ecologische en culturele veranderingen.
Hiermee ondersteunen ze organisaties die met beide voeten stevig in een groenere toekomst staan. Ze zijn niet het type bank dat zich verliest in de doolhoven van financiële kunstjes; ze blijven trouw aan wat echt telt: de ‘echte’ economie.
En nu komt het bijzondere deel: alle aandelen van Triodos zijn veilig ondergebracht bij de Stichting Administratiekantoor Aandelen Triodos (SAAT). Waarom is dit zo speciaal? Omdat SAAT certificaten uitgeeft die wel de economische waarde, maar niet de beslissende stem van aandelen hebben. Deze zet zorgt ervoor dat de missie en visie van Triodos altijd in veilige handen zijn, beschermd tegen de wispelturige winden van de markt. Het is hun manier van ‘steward ownership’, waarbij de ziel en het karakter van hun merk altijd gewaarborgd blijft.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Identiteit als sterke basis
Dit voorbeeld van Triodos Bank laat zien dat het merk is ontstaan vanuit intrinsieke motivatie. De identiteit is heel duidelijk uiteen gezet en volledig doorgevoerd in het businessmodel, het personeelsbeleid, in bedrijfsprocessen en in producten. Zonder zo’n duidelijk identiteit was Triodos Bank nooit een succes geworden. Leer van dit voorbeeld en begin bij het ontdekken en ontluiken van jouw sterke identiteit. Ga op merkreis met je medewerkers.
Triodos Bank als voorbeeld van het ademen van een sterk merk

Sterke merken zijn merken die betekenis koppelen aan het échte impact maken. Daarvoor hebben zij goede financiële resultaten nodig die zij inzetten om de impact te kunnen maken. Een sterk voorbeeld hiervan is Triodos Bank. Hoe zij dit hebben gedaan lees je in dit artikel.
Het ontstaan van Triodos Bank
Laten we even terug in de tijd gaan. In de late jaren ’60 vroegen Adriaan Dekking Dura, Dieter Brull, Lex Bos en Rudolf Mees zich af: “Hoe kunnen we geld op een duurzame manier beheren?” Ze wilden iets bijzonders creëren en dat deden ze! In 1971 zag de Triodos Foundation het levenslicht en nog geen tien jaar later werd Triodos Bank NV geboren. Vanaf dag één was het duidelijk: Triodos zou niet zomaar een bank zijn. Ze wilden verandering brengen en hun duurzame identiteit werd hun kompas.
Volg je hart, gebruik je hoofd
Ken je die krachtige slogan van Triodos, “Volg je hart, gebruik je hoofd”? Nou, dat is precies waar ze voor staan. Ze willen ons laten zien dat bankieren niet alleen gaat over cijfers en winst, maar ook over echte impact. Ze zijn hier niet om hun zakken te vullen, maar om de wereld, stap voor stap, een beetje mooier te maken. Hiermee claimt het merk haar duurzame karakter. Het is leidend voor alle communicatieactiviteiten van de bank.
“Bij Triodos draait alles om verbinding, begrip en het delen van een gemeenschappelijke visie.”
Werken bij Triodos
Stel je voor dat je bij Triodos werkt. Het is niet een typische “9 tot 5” baan. Zoals CEO Peter Blom het treffend benoemde in het boek BrandingNL:
‘Als een accountmanager die bij Rabobank landbouw deed, bij ons komt werken, kun je niet gewoon het woordje ‘biologisch’ voor zijn functie plakken. Want achter dat woord zit een hele wereld aan opvattingen over energie, over mensen en over voeding. Functioneel krediet kunnen beoordelen is dan niet genoeg. Onze klanten willen een gelijkwaardige partner bij de bank iemand die tegen alle weerstand in dezelfde keuzes maakt als zij. Het is onze ambitie dat iedereen een relatie met de bank heeft, niet gereduceerd tot een functie.’
Bij Triodos draait alles om verbinding, begrip en het delen van een gemeenschappelijke visie. Elke medewerker is een ambassadeur van die visie. De sterke identiteit van Triodos werkt hierbij als kompas voor iedere medewerker. Hun functie wordt vormgegeven door de identiteit van het merk.
Businessmodel gestuurd door duurzame identiteit
Bij Triodos Bank draait alles om de missie: Uw geld te laten werken aan positieve maatschappelijke, ecologische en culturele veranderingen.
Hiermee ondersteunen ze organisaties die met beide voeten stevig in een groenere toekomst staan. Ze zijn niet het type bank dat zich verliest in de doolhoven van financiële kunstjes; ze blijven trouw aan wat echt telt: de ‘echte’ economie.
En nu komt het bijzondere deel: alle aandelen van Triodos zijn veilig ondergebracht bij de Stichting Administratiekantoor Aandelen Triodos (SAAT). Waarom is dit zo speciaal? Omdat SAAT certificaten uitgeeft die wel de economische waarde, maar niet de beslissende stem van aandelen hebben. Deze zet zorgt ervoor dat de missie en visie van Triodos altijd in veilige handen zijn, beschermd tegen de wispelturige winden van de markt. Het is hun manier van ‘steward ownership’, waarbij de ziel en het karakter van hun merk altijd gewaarborgd blijft.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Identiteit als sterke basis
Dit voorbeeld van Triodos Bank laat zien dat het merk is ontstaan vanuit intrinsieke motivatie. De identiteit is heel duidelijk uiteen gezet en volledig doorgevoerd in het businessmodel, het personeelsbeleid, in bedrijfsprocessen en in producten. Zonder zo’n duidelijk identiteit was Triodos Bank nooit een succes geworden. Leer van dit voorbeeld en begin bij het ontdekken en ontluiken van jouw sterke identiteit. Ga op merkreis met je medewerkers.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.