Van Visie naar realiteit: Het creëren van een gemeenschappelijk doel voor je merk
De visie van je merk is één van de basisonderdelen die bijdraagt aan het succes van je merk. Een visie formuleren is vaak al een lastig karwei, maar het naar de realiteit brengen is vaak nog lastiger voor organisaties. Daarom gaan we in dit artikel in op de visie en hoe je een gemeenschappelijk doel creëert voor je merk.
Visie: De kijk van je merk op de wereld
Laten we starten met het definiëren wat een visie precies is. Er zijn namelijk verschillende definities in omloop. Daarvoor gaan wij graag terug naar de oorsprong van het woord. Het woord stamt af van een visioen, wat in de merkenwereld vertaald kan worden naar een droombeeld. Je visie is daarmee het droombeeld van de wereld en/of de markt volgens jouw merk. Daarmee is het de kijk van je merk op de wereld, maar ook op de arbeidsmarkt, de sector, etc. Met de visie geef je het grotere beeld van welke wereld voor jullie leidend is. De visie kan niet zonder de betekenis van je merk.
“Zo ontstaat er een team-missie, een afdelingsmissie en een persoonlijke missie die aansluiten bij de deelmissie, de grote missie en de visie van de organisatie.”
Missie: De grote opdracht
Wanneer je een visie hebt geformuleerd wil je deze meer concretiseren. Want een visie is een heel groot beeld, dat moeilijk concreet te maken is. Dat concreet maken doe je door de missie. Het woord missie betekent een officiële opdracht en komt weg uit de kerkelijke wereld. Missionarissen werden op geloofsmissie gestuurd om het geloof te redden.
De missie is de grote, speciale en officiële opdracht van je merk. Daarmee concretiseer je de visie en zorg je voor handelingsperspectief. Het is het resultaat van al je inspanningen en levert veel impact op. Uiteindelijk moet je als merk mission accomplished kunnen zeggen.
Routekaart: De weg naar de missie
Om van je visie naar de realiteit te gaan, wil je de missie naar vandaag de dag brengen. Daarvoor ga je een routekaart maken naar je missie. In de routekaart maak je een stappenplan om je missie te behalen. Dat doe je in maximaal 5 stappen. Elke stap is een deelmissie voor je grote missie. Hierdoor zorg je ervoor dat je de missie kleiner maakt en dat het makkelijker is om naar te handelen. Voor de visie, missie en de routekaart gebruiken wij het missie-canvas. Deze is inbegrepen bij het heldenmerk-pakket, welke je gratis in je mailbox krijgt.

Strategie: Uitwerken van de eerste deelmissie
Wanneer je een gedegen routekaart hebt ontworpen, weet je ook wat je eerste deelmissie is. Deze deelmissie kun je volledig concretiseren in strategie en tactiek. Daarmee maak je een plan om deze deelmissie te volbrengen. Welke keuzes heb je te maken? Op welke manier moet je het merk laden? Welke activiteiten moet je gaan doen én wie gaan ze dan doen? Door de strategie volledig uit te werken heb je een concreet plan om met je visie en missie aan de slag te gaan.
Van bedrijfsmissie naar persoonlijke missie
De visie en missie zijn van het bedrijf en dat kan voor sommige medewerkers nog best hoog over zijn. Door de verschillende teams, afdelingen en medewerkers in gesprek te gaan ga je op zoek naar wat deze missie betekent in hun dagelijkse leven. Zo ontstaat er een team-missie, een afdelingsmissie en een persoonlijke missie die aansluiten bij de deelmissie, de grote missie en de visie van de organisatie. Door de gesprekken met medewerkers hierover te laten gaan, verbindt je hen aan de ziel van de organisatie en zorg je ervoor dat er een gemeenschappelijke ambitie ontstaat.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Aan de slag met de merkreis
Om een sterk merk te bouwen is het essentieel om ieder onderdeel van een merk te behandelen. Wij zien regelmatig dat organisaties wel kernwaardensessies hebben gedaan, maar deze niet hebben vertaald in de rest van de organisatie. Op die manier ontstaat er een vorm van cherry-picking, maar beklijft het niet in de organisatie. Daarom adviseren wij ieder merk om de volledige merkreis te doorlopen. Een chronologische reis waarin je ieder aspect van een merk doorloopt om deze krachtig neer te zetten. Met deze basis zorg je ervoor dat de visie ook daadwerkelijk realiteit wordt. Met het heldenmerk-pakket kun je zelf aan de slag met de merkreis en het creëren van een sterk merk.
Van Visie naar realiteit: Het creëren van een gemeenschappelijk doel voor je merk

De visie van je merk is één van de basisonderdelen die bijdraagt aan het succes van je merk. Een visie formuleren is vaak al een lastig karwei, maar het naar de realiteit brengen is vaak nog lastiger voor organisaties. Daarom gaan we in dit artikel in op de visie en hoe je een gemeenschappelijk doel creëert voor je merk.
Visie: De kijk van je merk op de wereld
Laten we starten met het definiëren wat een visie precies is. Er zijn namelijk verschillende definities in omloop. Daarvoor gaan wij graag terug naar de oorsprong van het woord. Het woord stamt af van een visioen, wat in de merkenwereld vertaald kan worden naar een droombeeld. Je visie is daarmee het droombeeld van de wereld en/of de markt volgens jouw merk. Daarmee is het de kijk van je merk op de wereld, maar ook op de arbeidsmarkt, de sector, etc. Met de visie geef je het grotere beeld van welke wereld voor jullie leidend is. De visie kan niet zonder de betekenis van je merk.
“Zo ontstaat er een team-missie, een afdelingsmissie en een persoonlijke missie die aansluiten bij de deelmissie, de grote missie en de visie van de organisatie.”
Missie: De grote opdracht
Wanneer je een visie hebt geformuleerd wil je deze meer concretiseren. Want een visie is een heel groot beeld, dat moeilijk concreet te maken is. Dat concreet maken doe je door de missie. Het woord missie betekent een officiële opdracht en komt weg uit de kerkelijke wereld. Missionarissen werden op geloofsmissie gestuurd om het geloof te redden.
De missie is de grote, speciale en officiële opdracht van je merk. Daarmee concretiseer je de visie en zorg je voor handelingsperspectief. Het is het resultaat van al je inspanningen en levert veel impact op. Uiteindelijk moet je als merk mission accomplished kunnen zeggen.
Routekaart: De weg naar de missie
Om van je visie naar de realiteit te gaan, wil je de missie naar vandaag de dag brengen. Daarvoor ga je een routekaart maken naar je missie. In de routekaart maak je een stappenplan om je missie te behalen. Dat doe je in maximaal 5 stappen. Elke stap is een deelmissie voor je grote missie. Hierdoor zorg je ervoor dat je de missie kleiner maakt en dat het makkelijker is om naar te handelen. Voor de visie, missie en de routekaart gebruiken wij het missie-canvas. Deze is inbegrepen bij het heldenmerk-pakket, welke je gratis in je mailbox krijgt.

Strategie: Uitwerken van de eerste deelmissie
Wanneer je een gedegen routekaart hebt ontworpen, weet je ook wat je eerste deelmissie is. Deze deelmissie kun je volledig concretiseren in strategie en tactiek. Daarmee maak je een plan om deze deelmissie te volbrengen. Welke keuzes heb je te maken? Op welke manier moet je het merk laden? Welke activiteiten moet je gaan doen én wie gaan ze dan doen? Door de strategie volledig uit te werken heb je een concreet plan om met je visie en missie aan de slag te gaan.
Van bedrijfsmissie naar persoonlijke missie
De visie en missie zijn van het bedrijf en dat kan voor sommige medewerkers nog best hoog over zijn. Door de verschillende teams, afdelingen en medewerkers in gesprek te gaan ga je op zoek naar wat deze missie betekent in hun dagelijkse leven. Zo ontstaat er een team-missie, een afdelingsmissie en een persoonlijke missie die aansluiten bij de deelmissie, de grote missie en de visie van de organisatie. Door de gesprekken met medewerkers hierover te laten gaan, verbindt je hen aan de ziel van de organisatie en zorg je ervoor dat er een gemeenschappelijke ambitie ontstaat.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Aan de slag met de merkreis
Om een sterk merk te bouwen is het essentieel om ieder onderdeel van een merk te behandelen. Wij zien regelmatig dat organisaties wel kernwaardensessies hebben gedaan, maar deze niet hebben vertaald in de rest van de organisatie. Op die manier ontstaat er een vorm van cherry-picking, maar beklijft het niet in de organisatie. Daarom adviseren wij ieder merk om de volledige merkreis te doorlopen. Een chronologische reis waarin je ieder aspect van een merk doorloopt om deze krachtig neer te zetten. Met deze basis zorg je ervoor dat de visie ook daadwerkelijk realiteit wordt. Met het heldenmerk-pakket kun je zelf aan de slag met de merkreis en het creëren van een sterk merk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.