Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
    • Inspiratieplatform
    • Het heldenmerk-pakket
    • Mini-masterclasses
    • Magazine HEROES
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Wat een verloren bankpas zegt over de merkidentiteit

Voor veel organisaties kan relatiemarketing een abstract begrip lijken. Maar maak je geen zorgen, met een duidelijke merkidentiteit als kompas wordt het allemaal veel helderder. De persoonlijkheid van je merk zal je namelijk helpen bij het opbouwen van waardevolle relaties. En om dit te laten zien, delen we graag een prachtig voorbeeld uit het boek van Jos Burgers.

De verloren bankpas

In het boek Eén fan per dag van Jos Burgers staat een verhaal over een man die door een inbraak zijn bankpasjes van twee verschillende banken was kwijtgeraakt. Van beide banken ontving hij vervolgens een brief:

  1. Van de ABN Amro ontving hij een brief met daarbij een factuur van 10 euro voor het aanvragen van een nieuw bankpasje.
  2. Bij de SNS Bank zat bij de brief een cadeaukaart van 20 euro, om het leed iets te verzachten.

Herken je het verschil? Duidelijk toch?

Merkpersoonlijkheid

ABN Amro is een ambitieuze bank, SNS bank is een verzorgende bank. In bovenstaand voorbeeld kun je die persoonlijkheden mooi terug zien. ABN Amro is kordaat en lost het probleem op. In de voorwaarden staat dat het verliezen van een bankpas 10 euro kost, dus dat wordt doorberekend. SNS Bank is bezorgd en leeft mee en biedt daarbij een kleinigheidje aan. Is het ene beter dan het andere? Dat mag jijzelf bepalen. Het gaat erom wat het beste bij jou past.

“Je merkidentiteit en persoonlijkheid geeft dan aan wat voor gedrag er hoort bij jouw merk.”

Merkidentiteit

Dit voorbeeld is wat ons betreft de reden waarom de identiteit van een merk zo belangrijk is. De betekenis die je als organisatie wilt hebben, de kijk van je merk op de wereld (visie) en de grote opdracht die je te doen hebt (missie) zeggen alles over hoe je met zulke situaties omgaat. Nu zul je in jouw organisatie niet letterlijk hetzelfde voorbeeld hebben, maar kom je wel in soortgelijke situaties terecht. Je merkidentiteit en persoonlijkheid geeft dan aan wat voor gedrag er hoort bij jouw merk.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Download het Heldenmerkpakket

Voorbeeld van een verzekeraar

We gaven eens een inspiratiesessie bij een verzekeraar voor fietsen. Ze wilden meer met klantbeleving doen, dus begonnen we met inspirerende voorbeelden te delen van andere markten. Vervolgens mochten ze in verschillende teams cases uit andere branches oplossen. De teams waren creatief en vrijgevig. Ze bedachten mooie oplossingen voor de problemen.

Vervolgens kwamen we bij een voorbeeld van hunzelf terecht. Er was een klant waarvan de fiets was gestolen, maar deze had geen tweede sleutel. De teams waren er snel uit: Er kon niets met deze situatie gedaan worden, want de klant in het voorbeeld had geen tweede sleutel die zij kon aantonen. Dit was belangrijk, omdat er dan fraude in het spel kon zijn. Geconfronteerd met de cases en de creativiteit die ze hiervoor hadden laten zien, lieten we ze opnieuw nadenken over hun eigen case.

Tot de jurist opeens zei: ‘We focussen ons met ons beleid nu alleen op de 1 tot 2% van de mensen die bewust kwaad willen doen. Wat als we focussen op de 98 tot 99% die wel goed willen doen? Wat als we onze klanten gaan vertrouwen?’

Ze besloten dat voortaan klanten gewoon werden geholpen door de schade te vergoeden. Hierbij gaven ze wel aan dat ze van de nieuwe fiets goed de reservesleutel moesten bewaren, met daarbij ook de reden waarom. Mocht dezelfde situatie zich bij dezelfde klant opnieuw voordoen, dan gaan ze pas verder onderzoeken. Dit voorbeeld laat mooi zien dat beleid en regels enorm in de weg kunnen staan wanneer je vanuit je identiteit wilt werken.

Op zoek naar je merkidentiteit

Beide voorbeelden laten zien dat merkidentiteit een belangrijke basis is voor het gedrag van je merk. Mensen die voor jouw merk werken, kunnen met kaders zeer belangrijk zijn voor andere mensen. Daarom start ook alles bij een sterke merkidentiteit. Wil je zelf de merkidentiteit ontdekken? Download dan het heldenmerk-pakket. Deze ontvang je gratis in je mailbox inclusief handige tips en tools.

Wat een verloren bankpas zegt over de merkidentiteit

Voor veel organisaties kan relatiemarketing een abstract begrip lijken. Maar maak je geen zorgen, met een duidelijke merkidentiteit als kompas wordt het allemaal veel helderder. De persoonlijkheid van je merk zal je namelijk helpen bij het opbouwen van waardevolle relaties. En om dit te laten zien, delen we graag een prachtig voorbeeld uit het boek van Jos Burgers.

De verloren bankpas

In het boek Eén fan per dag van Jos Burgers staat een verhaal over een man die door een inbraak zijn bankpasjes van twee verschillende banken was kwijtgeraakt. Van beide banken ontving hij vervolgens een brief:

  1. Van de ABN Amro ontving hij een brief met daarbij een factuur van 10 euro voor het aanvragen van een nieuw bankpasje.
  2. Bij de SNS Bank zat bij de brief een cadeaukaart van 20 euro, om het leed iets te verzachten.

Herken je het verschil? Duidelijk toch?

Merkpersoonlijkheid

ABN Amro is een ambitieuze bank, SNS bank is een verzorgende bank. In bovenstaand voorbeeld kun je die persoonlijkheden mooi terug zien. ABN Amro is kordaat en lost het probleem op. In de voorwaarden staat dat het verliezen van een bankpas 10 euro kost, dus dat wordt doorberekend. SNS Bank is bezorgd en leeft mee en biedt daarbij een kleinigheidje aan. Is het ene beter dan het andere? Dat mag jijzelf bepalen. Het gaat erom wat het beste bij jou past.

“Je merkidentiteit en persoonlijkheid geeft dan aan wat voor gedrag er hoort bij jouw merk.”

Merkidentiteit

Dit voorbeeld is wat ons betreft de reden waarom de identiteit van een merk zo belangrijk is. De betekenis die je als organisatie wilt hebben, de kijk van je merk op de wereld (visie) en de grote opdracht die je te doen hebt (missie) zeggen alles over hoe je met zulke situaties omgaat. Nu zul je in jouw organisatie niet letterlijk hetzelfde voorbeeld hebben, maar kom je wel in soortgelijke situaties terecht. Je merkidentiteit en persoonlijkheid geeft dan aan wat voor gedrag er hoort bij jouw merk.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Download het Heldenmerkpakket

Voorbeeld van een verzekeraar

We gaven eens een inspiratiesessie bij een verzekeraar voor fietsen. Ze wilden meer met klantbeleving doen, dus begonnen we met inspirerende voorbeelden te delen van andere markten. Vervolgens mochten ze in verschillende teams cases uit andere branches oplossen. De teams waren creatief en vrijgevig. Ze bedachten mooie oplossingen voor de problemen.

Vervolgens kwamen we bij een voorbeeld van hunzelf terecht. Er was een klant waarvan de fiets was gestolen, maar deze had geen tweede sleutel. De teams waren er snel uit: Er kon niets met deze situatie gedaan worden, want de klant in het voorbeeld had geen tweede sleutel die zij kon aantonen. Dit was belangrijk, omdat er dan fraude in het spel kon zijn. Geconfronteerd met de cases en de creativiteit die ze hiervoor hadden laten zien, lieten we ze opnieuw nadenken over hun eigen case.

Tot de jurist opeens zei: ‘We focussen ons met ons beleid nu alleen op de 1 tot 2% van de mensen die bewust kwaad willen doen. Wat als we focussen op de 98 tot 99% die wel goed willen doen? Wat als we onze klanten gaan vertrouwen?’

Ze besloten dat voortaan klanten gewoon werden geholpen door de schade te vergoeden. Hierbij gaven ze wel aan dat ze van de nieuwe fiets goed de reservesleutel moesten bewaren, met daarbij ook de reden waarom. Mocht dezelfde situatie zich bij dezelfde klant opnieuw voordoen, dan gaan ze pas verder onderzoeken. Dit voorbeeld laat mooi zien dat beleid en regels enorm in de weg kunnen staan wanneer je vanuit je identiteit wilt werken.

Op zoek naar je merkidentiteit

Beide voorbeelden laten zien dat merkidentiteit een belangrijke basis is voor het gedrag van je merk. Mensen die voor jouw merk werken, kunnen met kaders zeer belangrijk zijn voor andere mensen. Daarom start ook alles bij een sterke merkidentiteit. Wil je zelf de merkidentiteit ontdekken? Download dan het heldenmerk-pakket. Deze ontvang je gratis in je mailbox inclusief handige tips en tools.

Vraag het magazine HEROES aan!

Voor een kleine donatie aan een door jouw gekozen goed doel ontvang je HEROES, het magazine voor betekenisvolle merken. Vul hieronder je gegevens in en we sturen hem naar je toe. Je hoeft niet te bewijzen dat je hebt gedoneerd, we vertrouwen op je! 🙂

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

De volgende stap na rebranding: de verkenningsreis van medewerkers

21/09/2023/door Freek

Wat een verloren bankpas zegt over de merkidentiteit

14/09/2023/door Freek

De kracht van een consistente huisstijl!

17/05/2019/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Gratis Tools voor merken:

Het heldenmerk-pakket
Rebranding Gids
Whitepaper werkvormen voor visie-ontwikkeling
Mini-masterclass – Bouw een sterk merk

Menu:

Home
Werkwijze
Heldenportfolio
Over Ons
Inspiratie
Merksessie
Contact

Creating Heroes – Apeldoorn

Holthuis 22B
7335 AC Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Borgen van je merk, het stappenplanDe volgende stap na rebranding: de verkenningsreis van medewerkers
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel