Wat een verloren bankpas zegt over de merkidentiteit
Voor veel organisaties kan relatiemarketing een abstract begrip lijken. Maar maak je geen zorgen, met een duidelijke merkidentiteit als kompas wordt het allemaal veel helderder. De persoonlijkheid van je merk zal je namelijk helpen bij het opbouwen van waardevolle relaties. En om dit te laten zien, delen we graag een prachtig voorbeeld uit het boek van Jos Burgers.
De verloren bankpas
In het boek Eén fan per dag van Jos Burgers staat een verhaal over een man die door een inbraak zijn bankpasjes van twee verschillende banken was kwijtgeraakt. Van beide banken ontving hij vervolgens een brief:
- Van de ABN Amro ontving hij een brief met daarbij een factuur van 10 euro voor het aanvragen van een nieuw bankpasje.
- Bij de SNS Bank zat bij de brief een cadeaukaart van 20 euro, om het leed iets te verzachten.
Herken je het verschil? Duidelijk toch?
Merkpersoonlijkheid
ABN Amro is een ambitieuze bank, SNS bank is een verzorgende bank. In bovenstaand voorbeeld kun je die persoonlijkheden mooi terug zien. ABN Amro is kordaat en lost het probleem op. In de voorwaarden staat dat het verliezen van een bankpas 10 euro kost, dus dat wordt doorberekend. SNS Bank is bezorgd en leeft mee en biedt daarbij een kleinigheidje aan. Is het ene beter dan het andere? Dat mag jijzelf bepalen. Het gaat erom wat het beste bij jou past.
“Je merkidentiteit en persoonlijkheid geeft dan aan wat voor gedrag er hoort bij jouw merk.”
Merkidentiteit
Dit voorbeeld is wat ons betreft de reden waarom de identiteit van een merk zo belangrijk is. De betekenis die je als organisatie wilt hebben, de kijk van je merk op de wereld (visie) en de grote opdracht die je te doen hebt (missie) zeggen alles over hoe je met zulke situaties omgaat. Nu zul je in jouw organisatie niet letterlijk hetzelfde voorbeeld hebben, maar kom je wel in soortgelijke situaties terecht. Je merkidentiteit en persoonlijkheid geeft dan aan wat voor gedrag er hoort bij jouw merk.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Voorbeeld van een verzekeraar
We gaven eens een inspiratiesessie bij een verzekeraar voor fietsen. Ze wilden meer met klantbeleving doen, dus begonnen we met inspirerende voorbeelden te delen van andere markten. Vervolgens mochten ze in verschillende teams cases uit andere branches oplossen. De teams waren creatief en vrijgevig. Ze bedachten mooie oplossingen voor de problemen.
Vervolgens kwamen we bij een voorbeeld van hunzelf terecht. Er was een klant waarvan de fiets was gestolen, maar deze had geen tweede sleutel. De teams waren er snel uit: Er kon niets met deze situatie gedaan worden, want de klant in het voorbeeld had geen tweede sleutel die zij kon aantonen. Dit was belangrijk, omdat er dan fraude in het spel kon zijn. Geconfronteerd met de cases en de creativiteit die ze hiervoor hadden laten zien, lieten we ze opnieuw nadenken over hun eigen case.
Tot de jurist opeens zei: ‘We focussen ons met ons beleid nu alleen op de 1 tot 2% van de mensen die bewust kwaad willen doen. Wat als we focussen op de 98 tot 99% die wel goed willen doen? Wat als we onze klanten gaan vertrouwen?’
Ze besloten dat voortaan klanten gewoon werden geholpen door de schade te vergoeden. Hierbij gaven ze wel aan dat ze van de nieuwe fiets goed de reservesleutel moesten bewaren, met daarbij ook de reden waarom. Mocht dezelfde situatie zich bij dezelfde klant opnieuw voordoen, dan gaan ze pas verder onderzoeken. Dit voorbeeld laat mooi zien dat beleid en regels enorm in de weg kunnen staan wanneer je vanuit je identiteit wilt werken.

Op zoek naar je merkidentiteit
Beide voorbeelden laten zien dat merkidentiteit een belangrijke basis is voor het gedrag van je merk. Mensen die voor jouw merk werken, kunnen met kaders zeer belangrijk zijn voor andere mensen. Daarom start ook alles bij een sterke merkidentiteit. Wil je zelf de merkidentiteit ontdekken? Download dan het heldenmerk-pakket. Deze ontvang je gratis in je mailbox inclusief handige tips en tools.
Wat een verloren bankpas zegt over de merkidentiteit

Voor veel organisaties kan relatiemarketing een abstract begrip lijken. Maar maak je geen zorgen, met een duidelijke merkidentiteit als kompas wordt het allemaal veel helderder. De persoonlijkheid van je merk zal je namelijk helpen bij het opbouwen van waardevolle relaties. En om dit te laten zien, delen we graag een prachtig voorbeeld uit het boek van Jos Burgers.
De verloren bankpas
In het boek Eén fan per dag van Jos Burgers staat een verhaal over een man die door een inbraak zijn bankpasjes van twee verschillende banken was kwijtgeraakt. Van beide banken ontving hij vervolgens een brief:
- Van de ABN Amro ontving hij een brief met daarbij een factuur van 10 euro voor het aanvragen van een nieuw bankpasje.
- Bij de SNS Bank zat bij de brief een cadeaukaart van 20 euro, om het leed iets te verzachten.
Herken je het verschil? Duidelijk toch?
Merkpersoonlijkheid
ABN Amro is een ambitieuze bank, SNS bank is een verzorgende bank. In bovenstaand voorbeeld kun je die persoonlijkheden mooi terug zien. ABN Amro is kordaat en lost het probleem op. In de voorwaarden staat dat het verliezen van een bankpas 10 euro kost, dus dat wordt doorberekend. SNS Bank is bezorgd en leeft mee en biedt daarbij een kleinigheidje aan. Is het ene beter dan het andere? Dat mag jijzelf bepalen. Het gaat erom wat het beste bij jou past.
“Je merkidentiteit en persoonlijkheid geeft dan aan wat voor gedrag er hoort bij jouw merk.”
Merkidentiteit
Dit voorbeeld is wat ons betreft de reden waarom de identiteit van een merk zo belangrijk is. De betekenis die je als organisatie wilt hebben, de kijk van je merk op de wereld (visie) en de grote opdracht die je te doen hebt (missie) zeggen alles over hoe je met zulke situaties omgaat. Nu zul je in jouw organisatie niet letterlijk hetzelfde voorbeeld hebben, maar kom je wel in soortgelijke situaties terecht. Je merkidentiteit en persoonlijkheid geeft dan aan wat voor gedrag er hoort bij jouw merk.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Voorbeeld van een verzekeraar
We gaven eens een inspiratiesessie bij een verzekeraar voor fietsen. Ze wilden meer met klantbeleving doen, dus begonnen we met inspirerende voorbeelden te delen van andere markten. Vervolgens mochten ze in verschillende teams cases uit andere branches oplossen. De teams waren creatief en vrijgevig. Ze bedachten mooie oplossingen voor de problemen.
Vervolgens kwamen we bij een voorbeeld van hunzelf terecht. Er was een klant waarvan de fiets was gestolen, maar deze had geen tweede sleutel. De teams waren er snel uit: Er kon niets met deze situatie gedaan worden, want de klant in het voorbeeld had geen tweede sleutel die zij kon aantonen. Dit was belangrijk, omdat er dan fraude in het spel kon zijn. Geconfronteerd met de cases en de creativiteit die ze hiervoor hadden laten zien, lieten we ze opnieuw nadenken over hun eigen case.
Tot de jurist opeens zei: ‘We focussen ons met ons beleid nu alleen op de 1 tot 2% van de mensen die bewust kwaad willen doen. Wat als we focussen op de 98 tot 99% die wel goed willen doen? Wat als we onze klanten gaan vertrouwen?’
Ze besloten dat voortaan klanten gewoon werden geholpen door de schade te vergoeden. Hierbij gaven ze wel aan dat ze van de nieuwe fiets goed de reservesleutel moesten bewaren, met daarbij ook de reden waarom. Mocht dezelfde situatie zich bij dezelfde klant opnieuw voordoen, dan gaan ze pas verder onderzoeken. Dit voorbeeld laat mooi zien dat beleid en regels enorm in de weg kunnen staan wanneer je vanuit je identiteit wilt werken.

Op zoek naar je merkidentiteit
Beide voorbeelden laten zien dat merkidentiteit een belangrijke basis is voor het gedrag van je merk. Mensen die voor jouw merk werken, kunnen met kaders zeer belangrijk zijn voor andere mensen. Daarom start ook alles bij een sterke merkidentiteit. Wil je zelf de merkidentiteit ontdekken? Download dan het heldenmerk-pakket. Deze ontvang je gratis in je mailbox inclusief handige tips en tools.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.