Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Wat is de identiteit voor je organisatie?

Organisaties die écht betekenis willen geven aan hun omgeving, zetten in op hun identiteit. Maar wat is nu eigenlijk de identiteit van je organisatie? In dit artikel leggen we het uit.

Definitie van de identiteit van je organisatie

Ieder mens heeft een identiteit, zo ook iedere organisatie. En deze identiteit is uniek voor jouw organisatie. De identiteit is een algemeen beeld van de organisatie op basis van wat medewerkers, klanten en stakeholder waarnemen, voelen, denken en uitspreken over de organisatie. Dit wordt vastgelegd in begrippen als betekenis, visie, missie, kernwaarden en krachten. Daarmee is de identiteit zowel een cultureel onderdeel als wel het beeld dat je naar buiten uitstraalt.

Vaak worden de organisatie-identiteit en merk-identiteit van een merk als twee aparte begrippen gezien. De merkidentiteit is daarbij het visuele beeld wat naar buiten wordt gecommuniceerd. Wij geloven erin dat deze twee niet zonder elkaar kunnen. De identiteit van je merk is namelijk zowel de manier waarop je de cultuur vormgeeft als wel hoe je naar buiten komt. Daarom spreken wij over de term merkidentiteit.

De 3 onderdelen van de identiteit

merkreis

De identiteit van je organisatie én dus je merk heeft wat ons betreft 3 hoofdonderdelen. Dit zijn de eerste drie haltes in onze merkreis. Deze drie onderdelen zijn:

1. Betekenis

Het eerste onderdeel van je organisatie-identiteit is de betekenis van je merk. Dit is letterlijk de kern van je organisatie. De betekenis gaat terug naar de betekenis die je organisatie heeft in haar omgeving, hoe klein of groot deze ook is. Het is daarmee de ideologie van je merk, datgene wat nooit verandert. Vaak merken we dat deze betekenis is ondergesneeuwd door andere zaken, waardoor deze niet meer helder is. Met een heldere betekenis leg je het échte DNA van je merk bloot.

“Geen bedrijf heeft dezelfde wortels, motivatie en betekenis. Kortom: Je onderscheidt je niet op producten, maar op identiteit.”

2. Visie & Missie

De betekenis is de input om de visie en missie van je merk te ontwikkelen. De visie is de kijk van merk op de omgeving, de mensheid, de markt en de wereld. Het is daarmee het droombeeld wat je hebt met je merk, gericht op het grote geheel. De missie is de concretisering van deze visie en vormt daarmee de grote opdracht van je organisatie. Met deze missie ontwikkel je een kompas, waarmee je de keuzes in je organisatie kunt afstemmen. Anders dan de betekenis kunnen de visie en missie naar aanleiding van het tijdsbeeld worden veranderd.

3. Merkpersoonlijkheid

Het laatste onderdeel van de identiteit is de persoonlijkheid van je merk. De manier waarop je aan de slag gaat met je betekenis en het bereiken van je missie is voor iedereen anders. Ben je een rebels merk dat shockeert om op die manier tegen de gevestigde orde in te gaan? Of ben je juist een verzorgend merk dat helpt om structuren te bouwen om daarmee je doel te bereiken? De persoonlijkheid zegt alles over je merk. In de merkpersoonlijkheid komen de kernwaarden en krachten van je merk naar boven. Vaak koppel je de persoonlijkheid aan een merkarchetype. Met een heldere persoonlijkheid weet je hoe je als merk communiceert, je gedraagt en ontwikkelt.

Deze 3 onderdelen vormen samen de organisatie-identiteit.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Download het Heldenmerkpakket

Het belang van je organisatie-identiteit

Maar waarom is de identiteit van je merk nu zo belangrijk? Daarvoor zijn dit de 5 belangrijkste redenen:

  1. Anders dan anderen: Met een goede organisatie-identiteit ben je onderscheidend ten opzichte van anderen. Geen bedrijf heeft dezelfde wortels, motivatie en betekenis. Kortom: Je onderscheidt je niet op producten, maar op identiteit.
  2. Betrokken medewerkers: Om doelen te bereiken zijn betrokken medewerkers van levensbelang. Met een krachtige identiteit weten je medewerkers waarvoor ze ’s ochtends hun bed uitkomen en zetten ze samen de schouders eronder om de missie te bereiken.
  3. Aantrekkingskracht: Met een krachtige identiteit ben je aantrekkelijk voor medewerkers, stakeholders en klanten die bij je merk passen. Zij dragen dezelfde waarden en gaan voor dezelfde missie als jij.
  4. Vooruit op de troepen: Stilstand is achteruitgang wordt er vaak gezegd. Met een krachtige identiteit vergroot je de innovatiekracht. Samen met medewerkers en partners jaag je innovatie aan om je missie te bereiken.
  5. Succesvol met positieve impact: Jouw organisatie is onderdeel van de oplossing voor positieve impact! Met een sterke identiteit verhoog je de winst van de organisatie én kun je dat inzetten om de positieve impact van je organisatie te vergroten.

Op merkreis met je medewerkers

De identiteit van je organisatie is essentieel voor korte- en lange termijnsucces. Om een succesvol merk te ontwikkelen is het verstandig om met je medewerkers op merkreis te gaan. Met de merkreis doorloop je chronologisch alle stappen die je merk nodig heeft om succesvol te zijn. Hoe dit zit? Je leest het in het heldenmerk-pakket.

Wat is de identiteit voor je organisatie?

Organisaties die écht betekenis willen geven aan hun omgeving, zetten in op hun identiteit. Maar wat is nu eigenlijk de identiteit van je organisatie? In dit artikel leggen we het uit.

Definitie van de identiteit van je organisatie

Ieder mens heeft een identiteit, zo ook iedere organisatie. En deze identiteit is uniek voor jouw organisatie. De identiteit is een algemeen beeld van de organisatie op basis van wat medewerkers, klanten en stakeholder waarnemen, voelen, denken en uitspreken over de organisatie. Dit wordt vastgelegd in begrippen als betekenis, visie, missie, kernwaarden en krachten. Daarmee is de identiteit zowel een cultureel onderdeel als wel het beeld dat je naar buiten uitstraalt.

Vaak worden de organisatie-identiteit en merk-identiteit van een merk als twee aparte begrippen gezien. De merkidentiteit is daarbij het visuele beeld wat naar buiten wordt gecommuniceerd. Wij geloven erin dat deze twee niet zonder elkaar kunnen. De identiteit van je merk is namelijk zowel de manier waarop je de cultuur vormgeeft als wel hoe je naar buiten komt. Daarom spreken wij over de term merkidentiteit.

De 3 onderdelen van de identiteit

merkreis

De identiteit van je organisatie én dus je merk heeft wat ons betreft 3 hoofdonderdelen. Dit zijn de eerste drie haltes in onze merkreis. Deze drie onderdelen zijn:

1. Betekenis

Het eerste onderdeel van je organisatie-identiteit is de betekenis van je merk. Dit is letterlijk de kern van je organisatie. De betekenis gaat terug naar de betekenis die je organisatie heeft in haar omgeving, hoe klein of groot deze ook is. Het is daarmee de ideologie van je merk, datgene wat nooit verandert. Vaak merken we dat deze betekenis is ondergesneeuwd door andere zaken, waardoor deze niet meer helder is. Met een heldere betekenis leg je het échte DNA van je merk bloot.

“Geen bedrijf heeft dezelfde wortels, motivatie en betekenis. Kortom: Je onderscheidt je niet op producten, maar op identiteit.”

2. Visie & Missie

De betekenis is de input om de visie en missie van je merk te ontwikkelen. De visie is de kijk van merk op de omgeving, de mensheid, de markt en de wereld. Het is daarmee het droombeeld wat je hebt met je merk, gericht op het grote geheel. De missie is de concretisering van deze visie en vormt daarmee de grote opdracht van je organisatie. Met deze missie ontwikkel je een kompas, waarmee je de keuzes in je organisatie kunt afstemmen. Anders dan de betekenis kunnen de visie en missie naar aanleiding van het tijdsbeeld worden veranderd.

3. Merkpersoonlijkheid

Het laatste onderdeel van de identiteit is de persoonlijkheid van je merk. De manier waarop je aan de slag gaat met je betekenis en het bereiken van je missie is voor iedereen anders. Ben je een rebels merk dat shockeert om op die manier tegen de gevestigde orde in te gaan? Of ben je juist een verzorgend merk dat helpt om structuren te bouwen om daarmee je doel te bereiken? De persoonlijkheid zegt alles over je merk. In de merkpersoonlijkheid komen de kernwaarden en krachten van je merk naar boven. Vaak koppel je de persoonlijkheid aan een merkarchetype. Met een heldere persoonlijkheid weet je hoe je als merk communiceert, je gedraagt en ontwikkelt.

Deze 3 onderdelen vormen samen de organisatie-identiteit.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Download het Heldenmerkpakket

Het belang van je organisatie-identiteit

Maar waarom is de identiteit van je merk nu zo belangrijk? Daarvoor zijn dit de 5 belangrijkste redenen:

  1. Anders dan anderen: Met een goede organisatie-identiteit ben je onderscheidend ten opzichte van anderen. Geen bedrijf heeft dezelfde wortels, motivatie en betekenis. Kortom: Je onderscheidt je niet op producten, maar op identiteit.
  2. Betrokken medewerkers: Om doelen te bereiken zijn betrokken medewerkers van levensbelang. Met een krachtige identiteit weten je medewerkers waarvoor ze ’s ochtends hun bed uitkomen en zetten ze samen de schouders eronder om de missie te bereiken.
  3. Aantrekkingskracht: Met een krachtige identiteit ben je aantrekkelijk voor medewerkers, stakeholders en klanten die bij je merk passen. Zij dragen dezelfde waarden en gaan voor dezelfde missie als jij.
  4. Vooruit op de troepen: Stilstand is achteruitgang wordt er vaak gezegd. Met een krachtige identiteit vergroot je de innovatiekracht. Samen met medewerkers en partners jaag je innovatie aan om je missie te bereiken.
  5. Succesvol met positieve impact: Jouw organisatie is onderdeel van de oplossing voor positieve impact! Met een sterke identiteit verhoog je de winst van de organisatie én kun je dat inzetten om de positieve impact van je organisatie te vergroten.

Op merkreis met je medewerkers

De identiteit van je organisatie is essentieel voor korte- en lange termijnsucces. Om een succesvol merk te ontwikkelen is het verstandig om met je medewerkers op merkreis te gaan. Met de merkreis doorloop je chronologisch alle stappen die je merk nodig heeft om succesvol te zijn. Hoe dit zit? Je leest het in het heldenmerk-pakket.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Waarom wij ‘niet gewoon’ een website bouwen

25/05/2023/door Freek

De sleutelfactoren van superieure merken

18/05/2023/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Waarom is een missie belangrijk?Hoe begin je een missie?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel