Wat is de identiteit voor je organisatie?
Organisaties die écht betekenis willen geven aan hun omgeving, zetten in op hun identiteit. Maar wat is nu eigenlijk de identiteit van je organisatie? In dit artikel leggen we het uit.
Definitie van de identiteit van je organisatie
Ieder mens heeft een identiteit, zo ook iedere organisatie. En deze identiteit is uniek voor jouw organisatie. De identiteit is een algemeen beeld van de organisatie op basis van wat medewerkers, klanten en stakeholder waarnemen, voelen, denken en uitspreken over de organisatie. Dit wordt vastgelegd in begrippen als betekenis, visie, missie, kernwaarden en krachten. Daarmee is de identiteit zowel een cultureel onderdeel als wel het beeld dat je naar buiten uitstraalt.
Vaak worden de organisatie-identiteit en merk-identiteit van een merk als twee aparte begrippen gezien. De merkidentiteit is daarbij het visuele beeld wat naar buiten wordt gecommuniceerd. Wij geloven erin dat deze twee niet zonder elkaar kunnen. De identiteit van je merk is namelijk zowel de manier waarop je de cultuur vormgeeft als wel hoe je naar buiten komt. Daarom spreken wij over de term merkidentiteit.
De 3 onderdelen van de identiteit
De identiteit van je organisatie én dus je merk heeft wat ons betreft 3 hoofdonderdelen. Dit zijn de eerste drie haltes in onze merkreis. Deze drie onderdelen zijn:
1. Betekenis
Het eerste onderdeel van je organisatie-identiteit is de betekenis van je merk. Dit is letterlijk de kern van je organisatie. De betekenis gaat terug naar de betekenis die je organisatie heeft in haar omgeving, hoe klein of groot deze ook is. Het is daarmee de ideologie van je merk, datgene wat nooit verandert. Vaak merken we dat deze betekenis is ondergesneeuwd door andere zaken, waardoor deze niet meer helder is. Met een heldere betekenis leg je het échte DNA van je merk bloot.
“Geen bedrijf heeft dezelfde wortels, motivatie en betekenis. Kortom: Je onderscheidt je niet op producten, maar op identiteit.”
2. Visie & Missie
De betekenis is de input om de visie en missie van je merk te ontwikkelen. De visie is de kijk van merk op de omgeving, de mensheid, de markt en de wereld. Het is daarmee het droombeeld wat je hebt met je merk, gericht op het grote geheel. De missie is de concretisering van deze visie en vormt daarmee de grote opdracht van je organisatie. Met deze missie ontwikkel je een kompas, waarmee je de keuzes in je organisatie kunt afstemmen. Anders dan de betekenis kunnen de visie en missie naar aanleiding van het tijdsbeeld worden veranderd.
3. Merkpersoonlijkheid
Het laatste onderdeel van de identiteit is de persoonlijkheid van je merk. De manier waarop je aan de slag gaat met je betekenis en het bereiken van je missie is voor iedereen anders. Ben je een rebels merk dat shockeert om op die manier tegen de gevestigde orde in te gaan? Of ben je juist een verzorgend merk dat helpt om structuren te bouwen om daarmee je doel te bereiken? De persoonlijkheid zegt alles over je merk. In de merkpersoonlijkheid komen de kernwaarden en krachten van je merk naar boven. Vaak koppel je de persoonlijkheid aan een merkarchetype. Met een heldere persoonlijkheid weet je hoe je als merk communiceert, je gedraagt en ontwikkelt.
Deze 3 onderdelen vormen samen de organisatie-identiteit.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het belang van je organisatie-identiteit
Maar waarom is de identiteit van je merk nu zo belangrijk? Daarvoor zijn dit de 5 belangrijkste redenen:
- Anders dan anderen: Met een goede organisatie-identiteit ben je onderscheidend ten opzichte van anderen. Geen bedrijf heeft dezelfde wortels, motivatie en betekenis. Kortom: Je onderscheidt je niet op producten, maar op identiteit.
- Betrokken medewerkers: Om doelen te bereiken zijn betrokken medewerkers van levensbelang. Met een krachtige identiteit weten je medewerkers waarvoor ze ’s ochtends hun bed uitkomen en zetten ze samen de schouders eronder om de missie te bereiken.
- Aantrekkingskracht: Met een krachtige identiteit ben je aantrekkelijk voor medewerkers, stakeholders en klanten die bij je merk passen. Zij dragen dezelfde waarden en gaan voor dezelfde missie als jij.
- Vooruit op de troepen: Stilstand is achteruitgang wordt er vaak gezegd. Met een krachtige identiteit vergroot je de innovatiekracht. Samen met medewerkers en partners jaag je innovatie aan om je missie te bereiken.
- Succesvol met positieve impact: Jouw organisatie is onderdeel van de oplossing voor positieve impact! Met een sterke identiteit verhoog je de winst van de organisatie én kun je dat inzetten om de positieve impact van je organisatie te vergroten.

Op merkreis met je medewerkers
De identiteit van je organisatie is essentieel voor korte- en lange termijnsucces. Om een succesvol merk te ontwikkelen is het verstandig om met je medewerkers op merkreis te gaan. Met de merkreis doorloop je chronologisch alle stappen die je merk nodig heeft om succesvol te zijn. Hoe dit zit? Je leest het in het heldenmerk-pakket.
Wat is de identiteit voor je organisatie?

Organisaties die écht betekenis willen geven aan hun omgeving, zetten in op hun identiteit. Maar wat is nu eigenlijk de identiteit van je organisatie? In dit artikel leggen we het uit.
Definitie van de identiteit van je organisatie
Ieder mens heeft een identiteit, zo ook iedere organisatie. En deze identiteit is uniek voor jouw organisatie. De identiteit is een algemeen beeld van de organisatie op basis van wat medewerkers, klanten en stakeholder waarnemen, voelen, denken en uitspreken over de organisatie. Dit wordt vastgelegd in begrippen als betekenis, visie, missie, kernwaarden en krachten. Daarmee is de identiteit zowel een cultureel onderdeel als wel het beeld dat je naar buiten uitstraalt.
Vaak worden de organisatie-identiteit en merk-identiteit van een merk als twee aparte begrippen gezien. De merkidentiteit is daarbij het visuele beeld wat naar buiten wordt gecommuniceerd. Wij geloven erin dat deze twee niet zonder elkaar kunnen. De identiteit van je merk is namelijk zowel de manier waarop je de cultuur vormgeeft als wel hoe je naar buiten komt. Daarom spreken wij over de term merkidentiteit.
De 3 onderdelen van de identiteit
De identiteit van je organisatie én dus je merk heeft wat ons betreft 3 hoofdonderdelen. Dit zijn de eerste drie haltes in onze merkreis. Deze drie onderdelen zijn:
1. Betekenis
Het eerste onderdeel van je organisatie-identiteit is de betekenis van je merk. Dit is letterlijk de kern van je organisatie. De betekenis gaat terug naar de betekenis die je organisatie heeft in haar omgeving, hoe klein of groot deze ook is. Het is daarmee de ideologie van je merk, datgene wat nooit verandert. Vaak merken we dat deze betekenis is ondergesneeuwd door andere zaken, waardoor deze niet meer helder is. Met een heldere betekenis leg je het échte DNA van je merk bloot.
“Geen bedrijf heeft dezelfde wortels, motivatie en betekenis. Kortom: Je onderscheidt je niet op producten, maar op identiteit.”
2. Visie & Missie
De betekenis is de input om de visie en missie van je merk te ontwikkelen. De visie is de kijk van merk op de omgeving, de mensheid, de markt en de wereld. Het is daarmee het droombeeld wat je hebt met je merk, gericht op het grote geheel. De missie is de concretisering van deze visie en vormt daarmee de grote opdracht van je organisatie. Met deze missie ontwikkel je een kompas, waarmee je de keuzes in je organisatie kunt afstemmen. Anders dan de betekenis kunnen de visie en missie naar aanleiding van het tijdsbeeld worden veranderd.
3. Merkpersoonlijkheid
Het laatste onderdeel van de identiteit is de persoonlijkheid van je merk. De manier waarop je aan de slag gaat met je betekenis en het bereiken van je missie is voor iedereen anders. Ben je een rebels merk dat shockeert om op die manier tegen de gevestigde orde in te gaan? Of ben je juist een verzorgend merk dat helpt om structuren te bouwen om daarmee je doel te bereiken? De persoonlijkheid zegt alles over je merk. In de merkpersoonlijkheid komen de kernwaarden en krachten van je merk naar boven. Vaak koppel je de persoonlijkheid aan een merkarchetype. Met een heldere persoonlijkheid weet je hoe je als merk communiceert, je gedraagt en ontwikkelt.
Deze 3 onderdelen vormen samen de organisatie-identiteit.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het belang van je organisatie-identiteit
Maar waarom is de identiteit van je merk nu zo belangrijk? Daarvoor zijn dit de 5 belangrijkste redenen:
- Anders dan anderen: Met een goede organisatie-identiteit ben je onderscheidend ten opzichte van anderen. Geen bedrijf heeft dezelfde wortels, motivatie en betekenis. Kortom: Je onderscheidt je niet op producten, maar op identiteit.
- Betrokken medewerkers: Om doelen te bereiken zijn betrokken medewerkers van levensbelang. Met een krachtige identiteit weten je medewerkers waarvoor ze ’s ochtends hun bed uitkomen en zetten ze samen de schouders eronder om de missie te bereiken.
- Aantrekkingskracht: Met een krachtige identiteit ben je aantrekkelijk voor medewerkers, stakeholders en klanten die bij je merk passen. Zij dragen dezelfde waarden en gaan voor dezelfde missie als jij.
- Vooruit op de troepen: Stilstand is achteruitgang wordt er vaak gezegd. Met een krachtige identiteit vergroot je de innovatiekracht. Samen met medewerkers en partners jaag je innovatie aan om je missie te bereiken.
- Succesvol met positieve impact: Jouw organisatie is onderdeel van de oplossing voor positieve impact! Met een sterke identiteit verhoog je de winst van de organisatie én kun je dat inzetten om de positieve impact van je organisatie te vergroten.

Op merkreis met je medewerkers
De identiteit van je organisatie is essentieel voor korte- en lange termijnsucces. Om een succesvol merk te ontwikkelen is het verstandig om met je medewerkers op merkreis te gaan. Met de merkreis doorloop je chronologisch alle stappen die je merk nodig heeft om succesvol te zijn. Hoe dit zit? Je leest het in het heldenmerk-pakket.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.